HET MX-12 Instellingen-topic

hey goeie dag,

Ik krijg mijn zender niet ingesteld:s
als ik de kristal in de ontvanger steekt bewege de servo's en zo alles beweegt maar als ik met de sticks beweeg dan gebeurt er niets :S

heb je de goede kristallen?? dus zenderkristal in zender en ontvangerkristal in de ontvanger en dan ook beide op dezelfde kanalen?? het moeten wel graupner kristallen zijn. ook eerst zender aan zetten en dan pas de ontvanger ;)

Jan,

welke ontvanger is het ? Is het een PPM of (S)PCM ontvanger ?

Staat je zender goed ingesteld, kan het niet zijn dat je een PPM ontvanger gebruikt en de zender staat ingesteld op (S)PCM ?

Grtz,
Menno

Neen, op de zender staat PPM,
Maar het rare is dat ik het vliegtuig kan instellen op mijn zender want ik kan bevoorbeeld: Elevator enz...

Maar ik kan der echt niet aan uit

Wat bedoel je nu precies ? Ik kan je even niet volgen ...

Check:
- zender uit / ontvanger uit
- ontvangeraccu / of ESC met bec op ontvanger aangesloten ?
- zelfde kristalnummer in zender / ontvanger ?
- zender en ontvanger beiden PPM of beiden (S)PCM ?
- zender aan
- ontvanger aan

Dan zou het moeten werken, zoniet dan zaken uit gaan sluiten.

Als je nog een ontvanger hebt, wissel dan de ontvanger eens ...

Dat je in de zender een en ander kan instellen, zegt niets. Daarvoor heeft de zender geen kontakt met de ontvanger nodig.

Grtz,
Menno

We hebben dan ook niets aan je antwoorden, Menno stelde je een aantal vragen waarop geen antwoord komt. Heb je bovenstaande allemaal gecontroleerd, ga daar eens stap voor stap door voor je meldt dattie niets doet.. " hij doet niets meer" is een omschrijving waar je wat mee kan als je de zender in handen hebt, niet als je via een forum probeert te helpen.

Kun je een (duidelijke, goed belichte!) foto maken van de setup accu-regelaar-ontvanger?

en dan nog:

- altijd (ALTIJD!!!) eerst zender aan, dan pas ontvanger. (stel dat je het andersom doet en je motor besluit door een vaag signaaltje van je regelaar zomaar volgas te gaan draaien, dag vingers :()
- heb je je accu geladen? Een lege accu werkt niet zo best meestal
- heb je de accu goed aangesloten (+ op +)?
- zitten de kristallen goed in zender + ontvanger? Stevig aangedrukt (omdraaien heeft geen nut)

Probeer dat eerst even en kom dan verslag uitbrengen maar graag iets uitgebreider dan hierboven. We willen je graag helpen maar je maakt het ons wel een beetje moeilijk...

Sorry voor mijn onduidelijkheid :D

Maar der komt waarschijnlijk een ervaren modelvlieger naar mij en die gaat mij helpen...

Groeten en dank
Jan

idd gewoon OF goed omschrijven wat het probleem is OF iemand in real live om hulp vragen.... dit werkt niet.
Niet veel van ons zijn telepatisch ;)

Ik heb een MX12 aan mijn Belt CP zitten,
alles ingesteld en dergelijke.

Maar 1 probleem waar ik even niet uitkom met de instellingen:
Normale situatie
Linkerstick : Pitch geven
Rechterstick: Nick voor- of achterover
Situatie nu
Linkerstick : Nick
Rechterstick: Pitch geven

CCPM staat aan

Het is wel een mode 2 zender, en throttle zit op de linkerstick.
Zou niet goed gaan als ik gas zou geven en dat hij dan voorover gaat.

Heb een Spektrum DX6i voor mijn andere heli, dus alle instellingen overgenomen.

Hoop dat het een duidelijke beschrijving is, en misschien een simpele oplossing.

Groet, Christian

Je hebt de zender mechanisch dan wel op de juiste manier in mode2 staan, maar heb je dat ook in het menu ingesteld ?

Als ik het zo lees, is dat niet het geval;

-> Gelijkertijd Scroll down & select ingedrukt houden, zender aan
-> scroll down indrukken net zo vaak tot je bij het stick mode menu komt
-> kiezen voor mode2

Succes,
Menno

Laatst bewerkt:
Even goed de post van RCEFlyer lezen: de twee knoppen indrukken en dan pas je zender aanzetten. Dan kom je in een ander menu. Jij hebt eerst je zender aangezet en daarna de knoppen ingedrukt.

De juiste servo's op de juiste kanalen in je ontvanger ?
1-throttle
2-aileron
3-elevator
4-rudder
5-gain
6-pitch

Ja,,
heb ze exact hetzelfde zitten als op mijn andere belt CP (die aan de DX6i zit).
En alle servo's werken samen voor de pitch, dus volgens mij is het een instelling die ik niet goed heb staan.

Groet, Christian

de zenders hoeven niet per definitie dezelfde kanalen te gebruiken. Dus exact hetzelfde als je dx6 kan weleens betekenen dat ze verkeerd zitten.
Dubbelcheck het gewoon even :)

Je ccpm nakijken is heel simpel.
Als eerste check je of alle servo's samenwerken in DEZELFDE richting als je pitch/trhottle geeft. Dat hoeft dus niet perse de GOEDE richting te zijn als ze allemaal maar in DEZELFDE richting gaan.
Gaat er een servo niet in dezelfde richting maar tegenovergestelt...dan die servo reversen. als ze allemaal in dezelfde richting gaan dan hoef je never meer in je reverse menu te komen. Doe dat ook niet want dan kom je er nooit uit :)

Dus nadat ze allemaal dezelfde kant opgaan moet je vervolgens gaan kijken of ze allemaal de goede kant uit gaan. Dus pitchstick naar boven en alle servo's moeten naar boven gaan. Stick naar beneden dan moeten ze allen naar beneden gaan.
Gaan ze tegenovergestelt...dan in je Swash-menu op je zender de pitch van een plus waarde naar een min waarde zetten.
Stel hij staat op +60 dan zet je hem op -60 en omgekeerd.

Back