Het Nederlands F5B tijdperk is terug!

• Topicstarter Topicstarter Kimble_Schmitz
  • Startdatum Startdatum
K

Kimble_Schmitz

Guest
Heren vliegers, sommige van jullie kennen mij wellicht al van RC Groups.

Bij deze een linkje;
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=757799

Voor iedereen die bekend is met F5B, er komen nieuwe regels aan die de sport opnieuw leven in zullen blazen.

Het lijkt er namelijk op dat het nu weer betaalbaar wordt om competatief mee te vliegen!!!

Niet bekend met F5B maar ooit wel eens een Hotliner gevlogen?

Een linkje met een stukje video;
http://uk.youtube.com/watch?v=yLZ1TC8pSkU

Bij deze hoor ik graag wie er zin heeft om naar een F5B dagje te komen, mocht die er ooit zijn.

Mvgr, Jos Mouris

heb je idd op rcgroups gezien :). Ik heb een ArianeV10, maar idd ook niet met een wedstrijd setup... (is ook geen F5D dacht ik..). Maar goed, heb ook een Gilette nu van Ruud Zandvliet, maar ook die heeft niet een wedstrijd setup.

Als het niet te ver weg is heb ik altijd zin om langs te komen natuurlijk. Ben echter niet van plan om wedstrijden ermee te gaan vliegen. vlieg meer ermee als ultieme soar/speed/fun kist :)

Zou inderdaad wel leuk zijn als deze tak van sport terug zou komen. Heb zelf net een Raketenwurm 1 besteld met een Plettenberg F5b setup en lipo's en daar moet ik natuurlijk wel wat mee gaan doen.

Groeten,
Johan van Gog.

Ai F5B ipv F5D.

Volgens mij is het echt niet verboden om meer te doen dan alleen rondjes draaien Wezze ;-)

Voor wie niet precies weet wat de hoofd taak voor de F5B dicipline is, hierbij een korte uitleg.

Je moet binnen 200 seconde zo veel mogelijk 150 meter beentjes vliegen met motor uit. Je mag maximaal 10 keer de motor aan zetten om hoogte winnen alvorens met motor uit het parkoer weer binnen te vliegen.

De wat langere uitleg van de complete taak......

Om 40 beentjes te vliegen zou je dus 4 beentjes per klim kunnen doen, oftewel 2 keer heen en terug en dan weer klimmen.
Voor elk been wat je vliegt krijg je 10 punten.

Daarna moet je 600 seconde (10min) vliegen met zo min mogelijk motor gebruik. Waarbij voor elke second motor gebruik 1 punt van je score wordt afgetrokken.

Voor elke seconde dat je voor of na die 10 minuten land krijg je 1 punt aftrek van de 600 punten die je hiervoor krijgt.

Op de laatste second van de 10 minuten moet je proberen een doel landing te maken. Land je binnen 10 meter van het doel krijg je 30 punten, binnen 20 meter 20 punten, binnen 30 meter 10 punten en daar buiten krijg je niks.

Klinkt ingewikkeld maar als je een plaatje ziet dan klikt het zo, op pagina 12 staat een mooi plaatje;

ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4.f5.07.zip

Let niet te veel op de regels voor wat is toegestaan als motor en accu. Omdat we nu met Lipo's gaan vliegen komt daar binnenkort verandering in.

In het engels;

http://www.f5b.co.uk/rules.htm

Jos

Wil best een keertje meedoen als ogetrainde F5B'er met een S14 op 3KW :-)

Pascal

legs= beentjes= rakken= het aantal keren wat men een bepaalde afstand aflegt welke begrenst wordt door pylons. Meestal haalt men dan maar 2 keer heen en weer en dat is 4 rakken.

Heren,

Het zou natuurlijk mooi zijn als er in Nederland mensen zijn die al apperatuur hebben om echt F5B te vliegen. Echter in deze situatie verkeren wij geloof ik niet.

Zoals ik in mijn post al aangaf, het gaat om een dagje F5B prutsen. Geen wedstrijd en zelfs geen echte oefening. Het gaat er om zo veel mogelijk geinterresseerde mensen bij elkaar te krijgen en door middel van een dagje gezamelijk vliegen, babbelen en een soort van werkshop het idee van F5B te promoten.

Het gaat er dus niet om wat je met je mee neemt aan modellen of apperatuur. Het gaat er om dat je jezelf mee neemt! 8)

Ik ben er van overtuigd dat het nu mogelijk is om met beperkte middelen en beperkte kosten een competatief Nederlands F5B team samen te stellen. De enige variabel is of er genoeg interresse is in een sport waarbij je goed moet kunnen vliegen, de vliegsnelheid hoog ligt en de vlieg geluiden bijna angst aanjagend zijn voor toeschouwers.

Voor die genen die niet weten waarom ons F5B team een vroege dood is gestorven. Hierbij een korte uitleg. In vervlogen jaren waren de heren nog aan het vliegen met NiCd en meer recentelijk NiMh cellen. De cellen werden door vooral de Duitsers met groote aantallen gekocht, ze werden met hoog stroom behandeld om ze beter te maken en daarna werden uit 1000 cellen de best 16 gebruikt.

Tijdens de wedstrijden werden deze cellen met zulke hoge stromen belast (op het moment 300+ ampair) dat ze vaak voor niet meer dan 1 vlucht gebruikt worden. Per wedstrijd gingen er dus nogal wat packs $$$$ door heen!!!

Tevens kwam er elk jaar een nieuwe generatie battarijen uit waarbij het soms te laat was voor alle deelnemers om deze nieuwe verbeterde cellen aan te schaffen. Je begrijpt, dit is een kwestie van wie er de diepste zakken heeft of de beste connecties met de fabrikant.

Ook de FAI heeft niet geholpen door bijna elk jaar nieuwe regels te schrijven met betrekking tot toegestane afmetingen en gewicht van het model en het maximum toegestane aantal cellen. Zo gingen we van 30 naar 27 naar 24 naar 18 en meest recentelijk 16 cellen.

Aan al deze onzin is nu een eind gekomen. Per 2008 is NiMh niet meer toegestaan maar alleen nog LiPo.

Om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren (gezien de ontvlambaarheid van Lipo's) is er een ENERGY LIMIET in het leven geroepen. Dat betekend dat vanaf nu iedereen met de zelfde hoeveelheid energy gaat vliegen. Het maakt dus niet meer uit hoe goed je battery is want je trekt hem toch niet eens half leeg!

Daarom zeg ik, het is tijd om weer aan de slag te gaan en eindelijk die Duitsers te verslaan!!!

Hierbij een foto van een door een Nederlander geproduceerde F5B bak. Dit is geloof ik het laatste model wat wij in ons landje hebben geproduceerd. Met dank aan Eric Wilke en Rob ten Hove;

Hoi Jos,

Helaas kortgeleden m'n Raketenwurm stuk gevlogen. Aangezien ik niet echt wedstrijdaspiraties heb in deze klasse (hou meer van pylon) twijfel ik nog tussen een nieuw F5B of een F5D ombouw naar elektrozwever. Er moet sowieso iets komen wat belachelijk snel omhoog gaat! 8)

Een dagje F5B vliegen lijkt me wel wat!

Paul

Paul, heb je de video gezien uit de eerste post? Belachelijk snel omhoog gaat het zeker. Tevens liggen de snelheden tijden de rakken taak zo hoog dat het bijna pylon vliegen is! ;)

Iedereen is welkom, ga proberen een dagje te organiseren waarbij ik mijn eigen apperatuur mee kan nemen uit engeland. Wellicht een enkel persoon met mijn toestel een paar rakken laat vliegen. Dekker heeft al claim gelegd op mijn Ariane V10 met 10 cellen setup.

Het gaat er om genoeg mensen bij elkaar te krijgen zodat we collectief dingen kunnen aanschaffen en produceren. Daarmee gaan de kosten omlaag en heb je voor 200 euro een competatief F5B model en voor ik gok onder de 1000 euro een compleet vliegend toestel.

Mocht je dan een keer schade aan je model hebben gaat de lol er niet zo snel van af.

Jos

hmm, voor onder de 1000 Euro een vliegend model. Wat heb ik dan verkeerd gedaan, alleen de raketenwurm met motor en regelaar is al duurder. Maar goed, als het zou lukken is het natuurlijk erg leuk en wordt de drempel voor veel mensen wellicht wat lager. En met meer mensen vliegen is natuurlijk altijd gezelliger dan met maar een paar.

Hoi jos,

ik heb nog meerdere F5B toestellen liggen,dus zeker intresse.

Alleen stel je het wel wat rooskleurig voor,ik weet geen goed model onder de 200 euro,zelfs als ik hem zelf bouw is dit krap aan met het UHM carbon in de liggers en de carbon buitenhuid,dit is zeker nodig in een goed toestel omdat de hiidige profielen zo dun zijn dat ze anders niet stijf genoeg zijn te krijgen.

Als je zelf gaat bouwen dan gaan de kosten omlaag
alleen moet er dan wel een mal zijn,zelf ontwerpen en laten frezen kost erg veel geld en tijd (ik weet dit daar ik deze weg zelf bewandel met mijn modellen)deze kosten (reken op zo,n 2000 euro) komen wel bij de bouwkosten.
Je kan deze kosten natuurlijk afschrijven op meerdere modellen,maar hoeveel ga je er bouwen 10 a 20 stuks???? dus 200 a 100 euro aan mal kosten per model.

Bouwen als groep is leuk maar dit werkt alleen als iedereen in elkaars buurt woont,zodat je makkelijk afspreekt voor s,avonds een uurtje of wat plakken en niet eerst twee uur in de auto moet zitten.

Zo kan ik nog wel wat struikelblokken opnoemen,maar ik wil best helpen bij intresse ook bedrijfsmatig kan ik wel wat doen met inkopen afschrijven enzzz.

groeten ruud

Ruud, na net een uur aan de telefoon gehangen te hebben met jou. En ik belde wel met een mobiele telefoon uit Engeland! Dus heb het effe niet over kosten. Je wilt het of je wilt het niet he. :)

Het ging mij er even om een punt te maken. Ja, modelvliegen kost geld. Maar om F5B competities te vliegen hoef je binnenkort niet een eigen bedrijf te hebben of de lotto te winnen.

Al helemaal als we het in team verband gaan doen waarbij we gezamelijk materiaal kopen en dingen zelf bouwen. Begin bijvoorbeeld met alleen een romp die precies past om de power setup die wij als groep collectief gebruiken.

De enige manier om F5B in nederland terug op de kaart te zetten is door het aantrekkelijk te maken. En op dit moment gebeurt dat zonder dat wij daar wat aan hoeven te doen. Namelijk door de verandering in regels. De volgende fase is dat wij onze handen laten wapperen. Zoals al eerder gezegd, het wordt tijd dat wij de Duitsers eens laten zien waar wij van gemaakt zijn.

Trouwens......
Surprise S11+ met 3 servo's ingelamineerd voor 500 euro
Kontronik FUN600-32 met 6.7 vertraging voor 200 euro
Castle Creations Phoenix 125 met OPTO voor 150 euro
Thunder Power Extreme V2 5S 3300mah voor 150 euro

Ontvanger heb je geloof ik nog wel ergens liggen toch?!

Hoi Jos,

Even geen reactie via een PB op RC groups maar via deze kant. Als er een F5B competitie of FB5 limited/fun komt zal ik zeker proberen aanwezig te zijn. Aangezien dit voor de meeste van ons nieuwe materie is zal er de nodige aandacht moeten gaan naar het uitwisselen van kennis en het trainen van het parcours. Misschien is een 2-daags evenenment zelfs een optie.

Goed initiatief!

Groeten,
Marc

In principe heb ik wel interesse.
Lijkt me leuk om eens met zijn allen te vliegen.
Vlieg zelf met een wat ouder F5B model op 1350W en lipo's. Leuk om te vliegen, maar natuurlijk niet competafief. Ook geen plannen die kant op.

Afhankelijk van tijd en plaats kom ik langs.

Groeten,Gerben

Back