Heren,
Het zou natuurlijk mooi zijn als er in Nederland mensen zijn die al apperatuur hebben om echt F5B te vliegen. Echter in deze situatie verkeren wij geloof ik niet.
Zoals ik in mijn post al aangaf, het gaat om een dagje F5B prutsen. Geen wedstrijd en zelfs geen echte oefening. Het gaat er om zo veel mogelijk geinterresseerde mensen bij elkaar te krijgen en door middel van een dagje gezamelijk vliegen, babbelen en een soort van werkshop het idee van F5B te promoten.
Het gaat er dus niet om wat je met je mee neemt aan modellen of apperatuur. Het gaat er om dat je jezelf mee neemt! 8)
Ik ben er van overtuigd dat het nu mogelijk is om met beperkte middelen en beperkte kosten een competatief Nederlands F5B team samen te stellen. De enige variabel is of er genoeg interresse is in een sport waarbij je goed moet kunnen vliegen, de vliegsnelheid hoog ligt en de vlieg geluiden bijna angst aanjagend zijn voor toeschouwers.
Voor die genen die niet weten waarom ons F5B team een vroege dood is gestorven. Hierbij een korte uitleg. In vervlogen jaren waren de heren nog aan het vliegen met NiCd en meer recentelijk NiMh cellen. De cellen werden door vooral de Duitsers met groote aantallen gekocht, ze werden met hoog stroom behandeld om ze beter te maken en daarna werden uit 1000 cellen de best 16 gebruikt.
Tijdens de wedstrijden werden deze cellen met zulke hoge stromen belast (op het moment 300+ ampair) dat ze vaak voor niet meer dan 1 vlucht gebruikt worden. Per wedstrijd gingen er dus nogal wat packs $$$$ door heen!!!
Tevens kwam er elk jaar een nieuwe generatie battarijen uit waarbij het soms te laat was voor alle deelnemers om deze nieuwe verbeterde cellen aan te schaffen. Je begrijpt, dit is een kwestie van wie er de diepste zakken heeft of de beste connecties met de fabrikant.
Ook de FAI heeft niet geholpen door bijna elk jaar nieuwe regels te schrijven met betrekking tot toegestane afmetingen en gewicht van het model en het maximum toegestane aantal cellen. Zo gingen we van 30 naar 27 naar 24 naar 18 en meest recentelijk 16 cellen.
Aan al deze onzin is nu een eind gekomen. Per 2008 is NiMh niet meer toegestaan maar alleen nog LiPo.
Om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren (gezien de ontvlambaarheid van Lipo's) is er een ENERGY LIMIET in het leven geroepen. Dat betekend dat vanaf nu iedereen met de zelfde hoeveelheid energy gaat vliegen. Het maakt dus niet meer uit hoe goed je battery is want je trekt hem toch niet eens half leeg!
Daarom zeg ik, het is tijd om weer aan de slag te gaan en eindelijk die Duitsers te verslaan!!!
Hierbij een foto van een door een Nederlander geproduceerde F5B bak. Dit is geloof ik het laatste model wat wij in ons landje hebben geproduceerd. Met dank aan Eric Wilke en Rob ten Hove;