Het nieuwe leven van de husky en het einde van deze kist

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ik ben juist weer afgestapt van elastieken, die dingen drogen steeds uit en ik vertrouw ze niet...

Grt.

Talkpoeder alexzzz! Dat weet zelfs iedere beginner :P Er is ook wel veel kwaliteitsverschil in elastieken, dat moet ik toegeven. Ik heb hier ook enkele zakken liggen met elastieken die meteen opdrogen.

Ik ben voor bouten gegaan omdat het voor mij weer eens iets anders was.
En ook vanwege het gewicht.

Haha inderdaad.
Ik deed het eerst met een draad spanner met aan de ene kant linkse en de andere kant rechtse draad.
Maar dat vond ik te zwaar.
Wat bij mij ook nog een argument is dat het makkelijk en snel in elkaar is te zetten.
Zeg maar een beetje lui haha.

Weer even een nieuwe update.

100_0399.JPG

100_0400.JPG

100_0407.JPG

100_0409.JPG

100_0412.JPG

De vleugel past dus al aardig.

Hee Bertus,

Dat ziet er goed uit.

Maar zou je niet even een krimpkousje over je soldeerwerk heen doen? of was je dat nog van plan?

Ga verder zo door je hebt de smaak weer te pakken :yes:

Hey leuk dat je het opvalt ik had het al verwacht.

Maar de stekker is vast gelijmd en de kabels zitten ook vast.
Er kan helemaal niets mee gebeuren.
Ik heb heel goed gekeken of er ruimte genoeg vrij is tussen de solderingen.

Zal best maar door trillingen komt er nu spanning direct op het soldeer gedeelte.
De draden zullen namenlijk toch wat gaan trillen terwijl de stekker muurvast zit.
Deze trillingen zullen zich uiten op de soldeerverbindingen en op den duur breken als je pech hebt.

Met een krimpkous eromheen wordt dit veel beter opgevangen en zal de kans op breken aanzienlijk verminderen.

Ik zou geen risico nemen, nu kan je er nog redelijk bij.

Daar heb jij gelijk in maar helemaal niet aan gedacht.
Wel het ik er 5 min epoxy om gedaan dat scheelt ook alles denk ik :oops:
Maar hij is al dicht gelijmd.
Wel wil ik nog zoveel mogelijk de trillingen tegengaan.

Laatst bewerkt:
Als je een kleine opening maakt in de beplanking, kan je langs daar neutrale silicone op de achterkant van de stekker spuiten. Dat werkt zeker zo goed als krimpkous. Ik zou het zo haast niet durven riskeren, als er eentje afbreekt is de kans op kortsluiting groot, en dan ben je het hele toestel kwijt. Wanneer er krimpkous rond de andere zit, kan je tenminste geen kortsluiting maken en ben je enkel een aileron of flap kwijt, wat niet al te erg is.

Ik zal het bij de volgende vleugel wel doen.
Maar denk dat het wel mee zal vallen.
Vroeger hadden we geen krimpkous maar deed ik het met plakband.
Ik verwacht verder geen problemen hoor.

Ik heb nog eens even mijn foto's bekeken.
Toen zag ik dat ik de stekker en de draadjes ingesmeerd heb met 5 min epoxy.
Toen ik dat zag herinnerde ik het me weer

Verder ben ik met de 2de vleugelhelft begonnen.
Daar zet ik geen foto's van hier want die wordt hopelijk alleen maar in spiegelbeeld.
Ik zal nu ook nog achter koolstof aan moeten om het landinggestel verder af te maken.
Daar wil ik wel alles van laten zien of het werkt weet ik niet.
Maar misschien kunnen we er wat van leren wat wel en juist niet moet.

Dat is al niet slecht :D

Als je het volgende keer weer doet, gebruik dan silicone. Ik heb op m'n nieuwe zwever de stekkers ingegoten in een epoxy blokje, maar nu ontstaat er een zeer fragiel breekpunt daar waar de draadjes uit het blokje komen. Alle draaiingen, wringing en andere krachten worden op die punten uitgewerkt, waardoor de draad na een tijdje kan breken. Ik ga er nu wat silicone omheen spuiten en uitsmeren, dat blijft soepel.

Of je kunt de stekker gewoon min of meer los laten liggen ipv vastlijmen, eventueel nog een papieren/kartonnen kokertje eromheen.

Hpim3736.jpg

Grt.

In de romp laat ik de stekker ook los zitten.
Maar ik vond het wel een keer leuk om hem in de vleugel vast te lijmen.

Bertus,

Ik vind het altijd mooi om te zien hoe jij bouwt, alleen ik vroeg mij af ten aanzien van je flap aansturing hoe je je servo nu aangesloten hebt. Als ik je foto's heb bekeken dan heb je op je servo geen dood punt zitten zodra de flap naar beneden zit, misschien fout gezien......? Met het oppervlak van je flap en de vrij korte aansturing die je op de flap hebt dan zal die servo flink op z'n donder krijgen.

Succes verder met bouwen

Chris

Hey Chris dat heb je goed gezien.
Ik heb daar bewust voor gekozen om de volgende reden.
Bij de vorige vleugel konden de flaps niet verder omhoog dan recht.
Deze kunnen net als bij het rolroer ook omhoog (niet gestuurd door servo maar de krachten zeg maar)
Daarom heb ik gekozen om bij de neutraal stand van de flaps de servo onbelast te laten.

Dit omdat je maar relatief weinig met flaps vliegt (alleen tijdens de landing)
En de flaps dus ook de servo het langst belast worden tijdens de gewone vlucht.
Ook al zitten ze dan recht en hebben geen weerstand.
Dat is in het kort mijn gedachtegang hier over.
Inderdaad is de aansturing ook heel kort, ik wilde dit gewoon proberen om de aansturing inwendig te houden.
Ik probeer met deze verbouwing ook gewoon wat dingen uit die ik nog nooit gedaan heb.
Dus het woord expirement is hier van toepassing.
Morgen ga ik trouwens weer verder met de andere vleugel de ribben staan er an van vast op de hoofdliggers.

Bertus zei:
Daarom heb ik gekozen om bij de neutraal stand van de flaps de servo onbelast te laten.
Een servo heeft geen nulstand. De servo gaat altijd naar de plek, waarvoor die het signaal heeft gekregen. Bovendien gebruikt een servo praktisch alleen stroom als die belast is, maakt niet uit in welke positie dat is.

Als ik jouw reden zo lees, zo lijkt het net alsof je denkt dat een servo altijd stroom trekt, als die niet in middenpositie staat. Dat is dus niet zo.
Aangezien je alleen flaps naar beneden wilt laten gaan gebruik je nu maar de helft van de "capaciteit" van de servo.
Als de de volle uitslag van een servo gebruikt, had je een servo nodig met minder trekkracht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back