HET RC Super Tucano [Bouwverslag ~ 03-11-2005]

Hoi Marco,

Wat zal ik zeggen...
ik heb niet alle onderdelen gewogen dus lastig om op dat punt iets te weerleggen. Ik heb geen handleiding van de Tucano, maar anderen hebben de vleugel met de romp verlijmd en dat wilde ik dus niet. Als je de vleugel demonteerbaar maakt moet je wel wat verstevigen omdat de onderkant maar van dun balsa is gemaakt (zeker op het einde van de vleugel). Ik had aanvankelijk ook de regelaag onder de "plankjes" liggen dus vandaar geen schuim i.v.m. koeling.

Deze Tuc moet ook nog eens een kleine 300Watt rondbrullen dus "better safe then sorry"
...zullen we maar zeggen.

Ik monteer em dr wel vast onder. :P Al die moeite om niks eigenlijk. Je wingtips zijn bijde beschadigd, dus issie niet echt losgekomen bij een crash lijkt me, tis volgens mij een cartwheel gevalletje, net als je die hebt als je de vleugel gewoon vast zet.. :lol:

Maarem.. Kan zon tuc toevallig ook meskanten? :P

Hardop voorlezen, Peter! :lol:
099990.jpg

Die goedkope, dat is de kleine tucano. ;)

Oeps....En mijn ogen worden inderdaad minder de laatste jaren...

Enne....Meskanten kan alles met een richtingroer, de ene kist wat makkelijker dan de andere ;)

Was et maar waar, 55 euro voor zon flinke kist. :P Dan was er volgens mij een stormloop op de tuc.

Enne, je moet toch heel wat power in huis moet hebben om de hele kermis aan et ruddertje omhoog te drukken, toch? Et ding heeft totaal geen lift meer en hangt alleen aan de motor en de rudder op zon moment.

Standaard is het richtingroer weggelaten, je kunt hem wel simpel maken, maar dan zou ik wel 1 vleugelservo nemen i.v.m. BEC stromen, ontvanger e.d.

De lift komt van de romp, dus je moet vooral snelheid hebben voor meskant. Lijkt me wel lastig met zo'n kistje...

Freakazoid zei:
Enne, je moet toch heel wat power in huis moet hebben om de hele kermis aan et ruddertje omhoog te drukken, toch? Et ding heeft totaal geen lift meer en hangt alleen aan de motor en de rudder op zon moment.

Hij lift dan alleen op de romp. En er komt idd relatief veel kracht op je rudder te staan.

Meskant waag ik dan ook alleen alsie meters hoog zit. :P ..voorlopig dan.

Ik wil wel 1 vleugelservo nemen, maar het lijkt me best moeilijk om dat differentieel erin te krijgen met 1 servo. Omhoog moet ie namenlijk veel meer geven dan omlaag. Dan moet je denk ik een hoorntje pakken met een rare hoek erin, om zo et differentieel erin te krijgen. De orginele heveltjes op de ailerons verbouwen heb ik niet zon zin in. :P

Wat voor accu zal ik dr in stoppen? Aanvankelijk dacht ik aan een ELE 10~15C 3s 2200mAh. Pack, maar bij nader inzien is dit vrij krap voor de motor, toch?

Ik wacht nog altijd op n andwoord. :P En pas als ik weet wat voor accu ik moet nemen, kan ik de rest bestellen. Kan iemand me even vertellen welke accu ik in mijn tucano moet stoppen? :)

Zon 2600mAh 8C polyquest lijkt me prima, maar ik weet geen goeie winkel die ze voor n lekker prijsje verkoopt.

Et beste dat ik kan vinden is zon 3 cells ELE diamond 10C 2200mAh. Pack. Dat zou op basis van Emile zijn vliegtijd al een aardige 12,5 minuut op moeten leveren, maar het is wel erg krap aan met de motor, want die blaast er 22A doorheen, en die accu zit opgesloten aan de binnenkant..

Freakazoid zei:
Zon 2600mAh 8C polyquest lijkt me prima, maar ik weet geen goeie winkel die ze voor n lekker prijsje verkoopt.
Die accu's van de 1e generatie zijn toch nergens meer te krijgen joh, ze zijn inmiddels al 2 generaties verder ... :lol:

Freakazoid zei:
Et beste dat ik kan vinden is zon 3 cells ELE diamond 10C 2200mAh Pack. Dat zou op basis van Emile zijn vliegtijd al een aardige 12,5 minuut op moeten leveren, maar het is wel erg krap aan met de motor, want die blaast er 22A doorheen, en die accu zit opgesloten aan de binnenkant..
8*2600 < 10*2200 8O

Succes,
Emile 8)

Goed, maar HOE haal jij 15 minuten? Rond tutten als een warbird, of lekker stampen?

Ik heb uitgerekend:
2600mAh. = 15 minuten.
2600mAh. / 15min. = 173,33mAh.\min.
2200mAh. / 173,33mAh. = 12.7min.

ELE is van slechtere kwaliteit, maar wel lichter dan die 2600mAh polyquest volgens mij, dus dat balanceerd allebij uit.

Kan ik trouwens 5 minuten aan n stuk volgas compleet los gaan, zonder de motor/accu te slopen? 30 seconden volgas en dan n minuut rustig doen om et spul bij te laten komen zou mij maar suf lijken.:P

Tja, 2,6*60/15= 10,4 Amps gemiddelde stroom ... tis wel laag he. Ik zal morgen de timer op mijn zender eens aanzetten. Ik vlieg met de Tucano niet continu volgas, want dan zou de accu in ... 2,6*60/18 = 8,5 minuut leeg zijn. Ik reken hier effe met 18 ampere motorstroom want als je continu volgas vliegt zal de accu echt wel gaan inzakken. :wink:

Ik denk dat de 15/10 motor continu volgas wel aan zou moeten kunnen, maar de Tucano heeft ook goede langzaam vliegeigenschappen, dus waarom alleen volgas? Rugvlucht lage rondjes draaien over het veld enzo ... is ook leuk.

PS: Vandaag heb ik geloof ik het hoogterecord met mijn Tucano verbroken, althans het was nog maar een stippie.

Grtz,
Emile 8)

Tja, Lipo's kopen is zoiets als een verzekering of hypotheek aanschaffen. Niets is echt met elkaar te vergelijken. Ik zou zelf kijken naar de maximale stroom * 1.3 voor het pakket. Dan kijken wat voor LiPo hier bij past. Ik heb slechte ervaringen met te krap gemeten paketten en wat "throttle management" want die sterven vroegtijdig.

Ik vlieg zelf een pakket (15C) in ong. 6 minuten leeg en vind dat lang genoeg.

Mijn configuratie:
Mega 16/15/2
Prop: 4.7*4.7 (trekt 43A bij vol pakket)
Esc: Phoenix 35
Accu: 2S3P Kokam 1200 (15C).
Vlieggewicht: 580g.
Ik had dit alles al liggen dus heb ik het er maar ingestopt. Wel werp ik het model nu bovenhands (i.p.v. onderhands) weg en daarvoor heb ik een strookje waterproof schuurpapier onder de vleugel geplakt zodat je goed grip hebt. Ik heb nog maar 3 vluchten gemaakt met deze configuratie (eerst zat er een typhoon in). De snelheid is super, maar ergens is nog iets goed mis. Het model wil alleen maar klimmen en hoewel het zwaartepunt nu op 4cm ligt moet ik toch volledig down trimmen (hoogteroer staat flink omlaag) voor level flight. Ik moet nog eens rustig proberen of het aan de domping ligt, maar tijdens de laaste vlucht verloor ik mijn spinner + prop (niet terug te vinden)....

Was is er mis met ELE? Ik dacht een 20C pakket te bestellen...

Groeten,
Marc

Kun je dr bijvoorbeeld met de stick op 75% ofzo nog alles uithalen waar je zin in hebt? (level loops, rolls, rugvlucht, low pass, waterval, en wat ik nog vergeet. :P) Dan vind ik et niet erg om rustig aan te doen met gasgeven.

Volgas wil ik namenlijk omdat ik wel zin heb in een beetje snelheid. Dat ding zo snel als et kan uit een flinke duik trekken en dan gierend en fluitend (eventueel rollend) voorbij jassen. Yummm. :) Dat lijkt me nou echt heerlijk. Gewoon een dot snelheid oppikken, klein stukje laag voorbij, en dan recht omhoog knallen tot ie weer lekker hoog zit.

Bij mijn brushed vliegtuigen is dat laag en snel wel tedoen, maar als et weer omhoog moet... 20 meter vertikaal? Dan heb ik et meestal wel weer gehad, en moettie weer recht..

En je kist gewoon debiel hoog laten gaan en proberen of je em nog zichtbaar kunt sturen. :P En zoniet, gas dicht, hijs aan je rudder en dat ding komt volgens mij in een spiraaltje omlaag tot je em weer ziet, ofniet? Heeft ie rare eigenschappen als je em overtrekt (platte spinns ofzo)?

Maar denk je dat 2200mAh. genoeg is? Of zou je zelf liever iets groter pakken? 6 minuten vind ik NIET genoeg. :P Eigenlijk wil ik toch wel minstens 10 minuten leuk kunnen fladderen.

En schuurpapier op de bodem, je vingers blijven dan wel iets beter plakken denk ik, maar je kunt em niet echt lekker mikken denk ik. :P Dat heb ik al es geprobeerd met mijn flying wing, dat werkte ook niet al te best.

75 piek voor n accutje.. Dat vind ik toch wel n beetje bezopen.. Dat moet toch goedkoper kunnen lijkt me.

Back