M
melly
Guest
Ik heb een hoop info al van dit forum gehaald en ook mijn vragen zijn prima beantwoord.
Zodoende hier een verslag van mijn aller 1e vliegpoging
Voor de geintreseerde hier mijn relaas...
Ik,mijn zwager (Harm) en een vriend(Marco)hadden een vliegtuig gekocht.
Marco en ik hadden de "Windglider" en Harm had de iets kleinere versie de "Bluebird".
Dit zijn 2 kanaals toestellen die stijgen door middel van meer gas geven.
Voor jullie is het speelgoed...maar wij vonden het al heel wat voor zo de 1e keer
De 1e avond was een rare avond.
Ik had door de nodige info van dit forum al een beetje begrepen wat je wel en niet moest doen.
Genoeg ruimte en alles eerst goed checken waren bv. een pre.
Ik had een mooi veld gevonden bij ons bij de dijk wat een zee van ruimte had.
Helaas wilden hun persee naar een andere plek waarvan ik wist dat dit vol met bomen stond en totaal geen ruimte bood.
2 Tegen 1...ik moest me aanpassen..
Affijn...ik reed met tegenzin naar de betreffende plek en trof daar de komplete famillie + aanhang en vrienden aan van Marco.
Heel gezellig maar ik stond hier niet op te wachten als je voor de aller eerste keer (iet wat gespannen) gaat vliegen.
Met het nodige gejoel en gegein werden we opgepord om even een wereld show te geven met onze planes.....
Hmmm.....ik kreeg steeds minder zin om NU mijn eerste testvlucht te gaan houden.
Affijn..Marco wist het allemaal wel en zou wel even laten zien hoe het moest.
Ik probeerde hem nog op andere gedachten te brengen om ergens anders te gaan vliegen,maar helaas...deze plek was prima..niet zeuren.
Hij gooide het vliegtuig in de lucht (veels te zacht) en gaf vol gas.
Helaas dat de boomgrens al 30M verder lag en hij in een paar tellen die grens al naderde.
Amper 3M van de grond stuurde hij radikaal naar rechts wat resulteerde in een enorme duikvlucht met bijbehoorde crash.
Grappig hoe snel je 80,- euro naar de klote kan vliegen.
Vleugel zwaar gehavend en het nodige hoongelach was het resultaat.
Nu mijn zwager...nu wel luisterend naar mij om NIET bij de boomgrens te starten.
Echter ook hij was veels te ongeduldig en had niet echt gecheckt of alles wel werkte.
Hij wierp zijn vliegtuig netjes weg en met een sierlijke curve ging hij ervan door...
En dat bleef hij ook doen...
Hoe hard harm ook zijn best deed...hij reageerde niet op de controler.
Zo vloog hij heel langzaam steeds verder weg tot hij begon te dalen en na een wandeling weer kon worden opgeraapt.
(later bleek zijn controler stuk te zijn).
Ok...dat was nr.2 dus...
Nu waren alle ogen op mij gericht want ik nu moest ik maar even laten zien hoe geweldig dat vliegen wel niet was.
Echter verdomde ik om hier te vliegen dus met de nodige grapjes en opmerkingen liepen de toeschouwers weg.
Prima.......
Marco had zijn vliegtuig weer wat bij elkaar gelapt en we besloten om naar het veld te gaan wat ik gevonden had.
Helaas kon Harm niet meer vliegen door de deffecte controler maar Marco ging het nog 1x proberen.
Omdat hij ontevreden was over de snelheid waarmee hij steeg besloot hij om de trim op de staartvinnen hoger te zetten.
Geen goed plan...hij gooide hem weg en gelijk schoot de plane de lucht in..
Echter boven in was alle snelheid weg en maakte hij een drop naar beneden..
Vol het gas er op maar het mocht niet baten...hij kreeg hem niet bijtijds omhoog..
Crash nr.2 en nog geen meter gevlogen. (schade viel erg mee)
Nu de trim gelijk gezet met de staaretvinnen en ja...dit was hem.
Eindelijk na poging nr.3 vloog hij..
En wat een kick gaf dat zeg...ik keek alleen toe maar om zo'n ding zo hoog te zien gaan en zo rustig door de lucht te zien vliegen doet je toch wel wat.
Helaas was het al erg laat geworden en nadat we ook nog eens 30 min. kwijt waren door het zoeken van zijn vliegtuig (wat in een slaveld zoek was geraakt )was er voor mij geen tijd meer.
De volgende dag ben ik gaan vliegen en eigelijk met de nodige ervaring in het achterhoofd ging dit prima.
Hij steeg mooi op en hij reageerde goed op mijn stuurcomando's.
Wel erg wennen hoor...als je een scherpe bocht maakt duikt hij ook gelijk richting de grond.
Dit heeft een paar keer voor erg kritieke situaties gezorgt.
Maar spectaculair was het wel
Maar het geeft je echt een kick om zo'n ding door de lucht te zien glijden.
Ik zat echt de hele dag te popelen om sávonds weer te kunnen vliegen.
Helaas was vlucht nr.5 minder geslaagd
Zodra het even kon ben ik gaan vliegen en de 5e keer dat ik ermee vloog reageerde mijn vliegtuig na 4 min.niet meer op mijn stuurcomado's.
Waarom snap ik nog steeds niet want alles deed het gewoon en de batarijen waren vol.
Resultaat was wel dat ik vol gas een boom in vloog ......
Vleugels zwaar gehavend en gevouwen,mijn staartvin geknakt en mijn prop verdwenen.
Al met al is de schade zo groot dat het vervangen van de onderdelen net zo duur is als een nieuw vliegtuig.
En om nu weer zo'n veredeld speelgoed vliegtuig te kopen vind ik toch zonde van het geld.
Zodoende ben ik nu het i-net aan het afstruimen opzoek naar een leuk maar wel serieus beginners vliegtuigje.
De Easystar is mij al bekend maar ik hoop iets 2e hands te vinden.
Helaas ben ik niets tegengekomen op dit forum en ook op marktplaats zag ik op 1 na niets bijzonders.
Zaterdag ga ik naar 2Brothers in Bussem en om te kijken of hun mischien iets hebben.
Dussss....als iemand iets weet wat voor een leuk prijsje weg mag hoor ik het graag
ik heb nog helemaal niets dus ik ben opzoek naar een komplete set en ik zoek dan een vliegtuig met een electromotor.
Toevallig bleek trouwens een vriend van mij ook met deze hobby besmet te zijn geweest en heeft ook zijn vliegbrevet.
Die kan mij dus prima assisteren bij mijn volgende (serieuzere) vliegpogingen.
Mocht dit verhaal nog een vervolg krijgen zal ik het laten weten.
Mvrgr. Melvin
Zodoende hier een verslag van mijn aller 1e vliegpoging

Voor de geintreseerde hier mijn relaas...
Ik,mijn zwager (Harm) en een vriend(Marco)hadden een vliegtuig gekocht.
Marco en ik hadden de "Windglider" en Harm had de iets kleinere versie de "Bluebird".
Dit zijn 2 kanaals toestellen die stijgen door middel van meer gas geven.
Voor jullie is het speelgoed...maar wij vonden het al heel wat voor zo de 1e keer

De 1e avond was een rare avond.
Ik had door de nodige info van dit forum al een beetje begrepen wat je wel en niet moest doen.
Genoeg ruimte en alles eerst goed checken waren bv. een pre.
Ik had een mooi veld gevonden bij ons bij de dijk wat een zee van ruimte had.
Helaas wilden hun persee naar een andere plek waarvan ik wist dat dit vol met bomen stond en totaal geen ruimte bood.
2 Tegen 1...ik moest me aanpassen..
Affijn...ik reed met tegenzin naar de betreffende plek en trof daar de komplete famillie + aanhang en vrienden aan van Marco.
Heel gezellig maar ik stond hier niet op te wachten als je voor de aller eerste keer (iet wat gespannen) gaat vliegen.
Met het nodige gejoel en gegein werden we opgepord om even een wereld show te geven met onze planes.....
Hmmm.....ik kreeg steeds minder zin om NU mijn eerste testvlucht te gaan houden.
Affijn..Marco wist het allemaal wel en zou wel even laten zien hoe het moest.
Ik probeerde hem nog op andere gedachten te brengen om ergens anders te gaan vliegen,maar helaas...deze plek was prima..niet zeuren.
Hij gooide het vliegtuig in de lucht (veels te zacht) en gaf vol gas.
Helaas dat de boomgrens al 30M verder lag en hij in een paar tellen die grens al naderde.
Amper 3M van de grond stuurde hij radikaal naar rechts wat resulteerde in een enorme duikvlucht met bijbehoorde crash.
Grappig hoe snel je 80,- euro naar de klote kan vliegen.
Vleugel zwaar gehavend en het nodige hoongelach was het resultaat.
Nu mijn zwager...nu wel luisterend naar mij om NIET bij de boomgrens te starten.
Echter ook hij was veels te ongeduldig en had niet echt gecheckt of alles wel werkte.
Hij wierp zijn vliegtuig netjes weg en met een sierlijke curve ging hij ervan door...
En dat bleef hij ook doen...
Hoe hard harm ook zijn best deed...hij reageerde niet op de controler.
Zo vloog hij heel langzaam steeds verder weg tot hij begon te dalen en na een wandeling weer kon worden opgeraapt.
(later bleek zijn controler stuk te zijn).
Ok...dat was nr.2 dus...
Nu waren alle ogen op mij gericht want ik nu moest ik maar even laten zien hoe geweldig dat vliegen wel niet was.
Echter verdomde ik om hier te vliegen dus met de nodige grapjes en opmerkingen liepen de toeschouwers weg.
Prima.......

Marco had zijn vliegtuig weer wat bij elkaar gelapt en we besloten om naar het veld te gaan wat ik gevonden had.
Helaas kon Harm niet meer vliegen door de deffecte controler maar Marco ging het nog 1x proberen.
Omdat hij ontevreden was over de snelheid waarmee hij steeg besloot hij om de trim op de staartvinnen hoger te zetten.
Geen goed plan...hij gooide hem weg en gelijk schoot de plane de lucht in..
Echter boven in was alle snelheid weg en maakte hij een drop naar beneden..
Vol het gas er op maar het mocht niet baten...hij kreeg hem niet bijtijds omhoog..
Crash nr.2 en nog geen meter gevlogen. (schade viel erg mee)
Nu de trim gelijk gezet met de staaretvinnen en ja...dit was hem.
Eindelijk na poging nr.3 vloog hij..
En wat een kick gaf dat zeg...ik keek alleen toe maar om zo'n ding zo hoog te zien gaan en zo rustig door de lucht te zien vliegen doet je toch wel wat.
Helaas was het al erg laat geworden en nadat we ook nog eens 30 min. kwijt waren door het zoeken van zijn vliegtuig (wat in een slaveld zoek was geraakt )was er voor mij geen tijd meer.
De volgende dag ben ik gaan vliegen en eigelijk met de nodige ervaring in het achterhoofd ging dit prima.
Hij steeg mooi op en hij reageerde goed op mijn stuurcomando's.
Wel erg wennen hoor...als je een scherpe bocht maakt duikt hij ook gelijk richting de grond.
Dit heeft een paar keer voor erg kritieke situaties gezorgt.
Maar spectaculair was het wel

Maar het geeft je echt een kick om zo'n ding door de lucht te zien glijden.
Ik zat echt de hele dag te popelen om sávonds weer te kunnen vliegen.
Helaas was vlucht nr.5 minder geslaagd

Zodra het even kon ben ik gaan vliegen en de 5e keer dat ik ermee vloog reageerde mijn vliegtuig na 4 min.niet meer op mijn stuurcomado's.
Waarom snap ik nog steeds niet want alles deed het gewoon en de batarijen waren vol.
Resultaat was wel dat ik vol gas een boom in vloog ......
Vleugels zwaar gehavend en gevouwen,mijn staartvin geknakt en mijn prop verdwenen.
Al met al is de schade zo groot dat het vervangen van de onderdelen net zo duur is als een nieuw vliegtuig.
En om nu weer zo'n veredeld speelgoed vliegtuig te kopen vind ik toch zonde van het geld.
Zodoende ben ik nu het i-net aan het afstruimen opzoek naar een leuk maar wel serieus beginners vliegtuigje.
De Easystar is mij al bekend maar ik hoop iets 2e hands te vinden.
Helaas ben ik niets tegengekomen op dit forum en ook op marktplaats zag ik op 1 na niets bijzonders.
Zaterdag ga ik naar 2Brothers in Bussem en om te kijken of hun mischien iets hebben.
Dussss....als iemand iets weet wat voor een leuk prijsje weg mag hoor ik het graag

ik heb nog helemaal niets dus ik ben opzoek naar een komplete set en ik zoek dan een vliegtuig met een electromotor.
Toevallig bleek trouwens een vriend van mij ook met deze hobby besmet te zijn geweest en heeft ook zijn vliegbrevet.
Die kan mij dus prima assisteren bij mijn volgende (serieuzere) vliegpogingen.
Mocht dit verhaal nog een vervolg krijgen zal ik het laten weten.
Mvrgr. Melvin