Het relaas over mijn 1e vliegervaring....

• Topicstarter Topicstarter melly
  • Startdatum Startdatum
M

melly

Guest
Ik heb een hoop info al van dit forum gehaald en ook mijn vragen zijn prima beantwoord.
Zodoende hier een verslag van mijn aller 1e vliegpoging ;)
Voor de geintreseerde hier mijn relaas...

Ik,mijn zwager (Harm) en een vriend(Marco)hadden een vliegtuig gekocht.
Marco en ik hadden de "Windglider" en Harm had de iets kleinere versie de "Bluebird".
Dit zijn 2 kanaals toestellen die stijgen door middel van meer gas geven.
Voor jullie is het speelgoed...maar wij vonden het al heel wat voor zo de 1e keer :)

De 1e avond was een rare avond.
Ik had door de nodige info van dit forum al een beetje begrepen wat je wel en niet moest doen.
Genoeg ruimte en alles eerst goed checken waren bv. een pre.
Ik had een mooi veld gevonden bij ons bij de dijk wat een zee van ruimte had.
Helaas wilden hun persee naar een andere plek waarvan ik wist dat dit vol met bomen stond en totaal geen ruimte bood.
2 Tegen 1...ik moest me aanpassen..
Affijn...ik reed met tegenzin naar de betreffende plek en trof daar de komplete famillie + aanhang en vrienden aan van Marco.
Heel gezellig maar ik stond hier niet op te wachten als je voor de aller eerste keer (iet wat gespannen) gaat vliegen.
Met het nodige gejoel en gegein werden we opgepord om even een wereld show te geven met onze planes.....
Hmmm.....ik kreeg steeds minder zin om NU mijn eerste testvlucht te gaan houden.

Affijn..Marco wist het allemaal wel en zou wel even laten zien hoe het moest.
Ik probeerde hem nog op andere gedachten te brengen om ergens anders te gaan vliegen,maar helaas...deze plek was prima..niet zeuren.
Hij gooide het vliegtuig in de lucht (veels te zacht) en gaf vol gas.
Helaas dat de boomgrens al 30M verder lag en hij in een paar tellen die grens al naderde.
Amper 3M van de grond stuurde hij radikaal naar rechts wat resulteerde in een enorme duikvlucht met bijbehoorde crash.
Grappig hoe snel je 80,- euro naar de klote kan vliegen.
Vleugel zwaar gehavend en het nodige hoongelach was het resultaat.
Nu mijn zwager...nu wel luisterend naar mij om NIET bij de boomgrens te starten.
Echter ook hij was veels te ongeduldig en had niet echt gecheckt of alles wel werkte.
Hij wierp zijn vliegtuig netjes weg en met een sierlijke curve ging hij ervan door...
En dat bleef hij ook doen...
Hoe hard harm ook zijn best deed...hij reageerde niet op de controler.
Zo vloog hij heel langzaam steeds verder weg tot hij begon te dalen en na een wandeling weer kon worden opgeraapt.
(later bleek zijn controler stuk te zijn).
Ok...dat was nr.2 dus...

Nu waren alle ogen op mij gericht want ik nu moest ik maar even laten zien hoe geweldig dat vliegen wel niet was.
Echter verdomde ik om hier te vliegen dus met de nodige grapjes en opmerkingen liepen de toeschouwers weg.
Prima....... :)
Marco had zijn vliegtuig weer wat bij elkaar gelapt en we besloten om naar het veld te gaan wat ik gevonden had.
Helaas kon Harm niet meer vliegen door de deffecte controler maar Marco ging het nog 1x proberen.
Omdat hij ontevreden was over de snelheid waarmee hij steeg besloot hij om de trim op de staartvinnen hoger te zetten.
Geen goed plan...hij gooide hem weg en gelijk schoot de plane de lucht in..
Echter boven in was alle snelheid weg en maakte hij een drop naar beneden..
Vol het gas er op maar het mocht niet baten...hij kreeg hem niet bijtijds omhoog..
Crash nr.2 en nog geen meter gevlogen. (schade viel erg mee)
Nu de trim gelijk gezet met de staaretvinnen en ja...dit was hem.
Eindelijk na poging nr.3 vloog hij..
En wat een kick gaf dat zeg...ik keek alleen toe maar om zo'n ding zo hoog te zien gaan en zo rustig door de lucht te zien vliegen doet je toch wel wat.
Helaas was het al erg laat geworden en nadat we ook nog eens 30 min. kwijt waren door het zoeken van zijn vliegtuig (wat in een slaveld zoek was geraakt )was er voor mij geen tijd meer.

De volgende dag ben ik gaan vliegen en eigelijk met de nodige ervaring in het achterhoofd ging dit prima.
Hij steeg mooi op en hij reageerde goed op mijn stuurcomando's.
Wel erg wennen hoor...als je een scherpe bocht maakt duikt hij ook gelijk richting de grond.
Dit heeft een paar keer voor erg kritieke situaties gezorgt.
Maar spectaculair was het wel ;)
Maar het geeft je echt een kick om zo'n ding door de lucht te zien glijden.
Ik zat echt de hele dag te popelen om sávonds weer te kunnen vliegen.

Helaas was vlucht nr.5 minder geslaagd :(
Zodra het even kon ben ik gaan vliegen en de 5e keer dat ik ermee vloog reageerde mijn vliegtuig na 4 min.niet meer op mijn stuurcomado's.
Waarom snap ik nog steeds niet want alles deed het gewoon en de batarijen waren vol.
Resultaat was wel dat ik vol gas een boom in vloog ......
Vleugels zwaar gehavend en gevouwen,mijn staartvin geknakt en mijn prop verdwenen.
Al met al is de schade zo groot dat het vervangen van de onderdelen net zo duur is als een nieuw vliegtuig.
En om nu weer zo'n veredeld speelgoed vliegtuig te kopen vind ik toch zonde van het geld.
Zodoende ben ik nu het i-net aan het afstruimen opzoek naar een leuk maar wel serieus beginners vliegtuigje.
De Easystar is mij al bekend maar ik hoop iets 2e hands te vinden.
Helaas ben ik niets tegengekomen op dit forum en ook op marktplaats zag ik op 1 na niets bijzonders.
Zaterdag ga ik naar 2Brothers in Bussem en om te kijken of hun mischien iets hebben.

Dussss....als iemand iets weet wat voor een leuk prijsje weg mag hoor ik het graag :)
ik heb nog helemaal niets dus ik ben opzoek naar een komplete set en ik zoek dan een vliegtuig met een electromotor.
Toevallig bleek trouwens een vriend van mij ook met deze hobby besmet te zijn geweest en heeft ook zijn vliegbrevet.
Die kan mij dus prima assisteren bij mijn volgende (serieuzere) vliegpogingen.
Mocht dit verhaal nog een vervolg krijgen zal ik het laten weten.

Mvrgr. Melvin

Ik heb zo'n vermoeden dat ik beginners heel vaak naar het bovenstaande zal verwijzen: "Gij zult deskundige hulp (club) inroepen".

ja, deze mag sticky gemaakt worden :mrgreen: :wink:

ik ben blij dat je nog steeds door wilt gaan met deze hobby. een Club heeft gewoon meer voordelen dan je in eerste instantie denkt. Vaak is het ook nog voordeliger, en zeker leuker :)

ron van sommeren zei:
Ik heb zo'n vermoeden dat ik beginners heel vaak naar het bovenstaande zal verwijzen: "Gij zult deskundige hulp (club) inroepen".

Dan maak ik al vordering.
Ben al zover dat ik zoveel mogenlijk oppik op dit forum en heb al een vriend gevonden met een vliegbrevet :)

wel balen dat een voornaam genot van mij juist zo snel crasht.

maar ron je hebt gelijk op een club is de kans dat dit gebeurd veel kleiner bij de eerste vlucht.
want daar krijg je de kans niet om de eerste vlucht te als nieuweling te vliegen.
dus als het dan gebeurd is het pas bij de tweede.
tenzij je dus het ongeluk hebt zo als een ander forum member had.
waar bij de instrukteur de antene vergat uit te schuifen

Ik vind et dapper dat je nogsteeds door wilt, veel mensen blijven steken bij et speelgoed tijdperk. :P

Een club is zeker leuk om eens te gaan kijken.

Hay Melly dapper dat je doorgaat en op je eigen mening afgaat.
Wel mijn aller eerste vlucht kan ik mij nog heeeel :lol: goed voor de geest halen.
Ik had een sportveldje uitgezocht met mijn easystar geen kip te zien dus dacht dat is mooi gaan met die banaan.
Nou hij steeg op en vloog gelijk prima wist niet dat het zo makkelijk ging ,amper 2 min in de lucht hoorde ik een zoemer.
En ja hoor binnen 3 min stond het veld vol met een man of 100 het was dus pauze in die school :evil: .
Wel als eerste vlucht realiseerde ik mij ,ik zit in de problemen ,waar in hemelsnaam landen op een vol veld met kinderkopjes.
Kwamen er ook nog naar mij toe met meneer kan hij ook loopings maken enz enz.
Wel de accu raakte op dus moest landen er was nog 1 dun strookje vrij gelukkig ,en door heel veel mazzel en veel gesimd lukte het mij ook nog om precies daar te landen.
Wel 1 les daar vlieg ik dus nooit meer ,dat zijn dus beginners fouten ,ik moet er niet aan denken als ik iemand geraakt had.
Nu vlieg ik in de middel of nower en dat bevalt prima.
Zo zie je maar je denkt een leeg veld en binnen 3min 100man ,want geef toe wat is er voor de kids nou mooier dan een demonstratie van een rc vliegtuig.
Melly succes verder en 1 tip of spaar door maar koop een easystar een beer van kist en vliegt prachtig loopings :lol: geen enkel probleem.
Groet Jan :lol:

Hahahaha...mooi verhaal Janhughes :)
Ik kan me zo goed voorstellen hoe je dan voelt.
je eerste vlucht...je bent al wat nerveus..en dan oppeens dat veld vol met kinderen terwijl je accu leger en leger raakt..PANIEK!!!..
Netjes dat je hem nog aan de grond hebt gekregen ..

er is een onverwoestbaar vliegtuigje te koop, het heet you can do geloof ik ze verkopen hem onder andere bij modelbouwbloemendaal.nl
kost 100 euro geloof ik, dat ding kan je gewoon vouwen enzo is niet stuk te krijgen...

http://www.modelbouwbloemendaal.nl/

staat bij electra vliegtuigen op de tweede pagina

Greatplanes GPMA 1275 U-Can-Do 3D ARF

Niek: Speelgoed heeft melly al gehad he. ;) De X-twin is een geweldig geinig vliegtuigje, maar ik denk dat melly iets serieuzers zoekt nu.

En die bloemendaal is een beetje duur.
Bij www.rctechnics.nl hebben ze de U-CAN-DO 3D EP voor 74,50 euro.

Doe dr zon goedkoop brushless setje bij en je hebt een wereld vliegtuig. :P

Hehehe...de X-twin was mijn 2e vliegtuig die ik gekocht had.
Echter dit was toch echt teveel speelgoed voor mij.
Heb hem 1 dag gehad en toen door verkocht.
De 1e was net zo iets..de "skysoldier".
Vervolgens gingen we op de iets serieuzere toer (Windglider) en nu komt dan de stap richting het echte werk :)
Alleen nu nog even de juiste stap vinden ;)

Ik heb de film gezien van de U-CAN-DO 3D .
Ziet er inderdaad onbreekbaar uit,maar ik heb wel de indruk dat het meer een stunt/fun vliegtuigje is.
Kreeg de indruk dat een stukje vliegen op snelheid hier niet echt mee gaat.(kan het helemaal mis hebben).
En ik zoek meer iets wat zich voor beide goed leent.
Welk toestel zal mij dan meer te bieden hebben?
De Easystar of de U-CAN-DO 3D?

melly wees verstandig en pak een easystar of een elektro trainer zo als de mpx magister je zult je handen er nog vol genoeg aan heben.
de volgende stap moet pas een snellere kist zijn.

De easy star is je beste optie lijkt mij.
U can do 3d is bijna onmogenlijk op snelheid te vliegen maar een easy star kan je nog best een betje snelheid mee maken (aleen klimt hij dan wel behoorlijk tenzij je down geeft)
zoiezo denk ik niet dat je vluchten erg lang worden met de u can do want hij stuurt ongeloovelijk snel en daardoor stuurt hij zonder ervaring zeer snel de grond in.

Onverwoestbaar is geen een van bijde maar zo kapot vliegen dat het nooit meer vliegt lijkt mij niet te doen (misschien expres wel).

Nando.

Mijn vriend zei ongeveer hetzelfde.
Hij kent de easystar niet,maar wat hij zo zag leek hem dat de meest verstandige keus.
Die ander was volgens hem moeilijker te vliegen....dat alles zo super mee buigt is wel ideaal als beginner :)
Ik liet hem deze foto zien die ik in een forum vond..hij had alleen zijn twijfels over de prop.
Die vond hij wel erg klein.
Is dit het standaart type prop wat erbij zit of niet?
afb7244.jpg

wat ik van hem begreep 3 jaar.
Heeft zijn brevet en heeft met meerdere modellen gevlogen.
Ken hem al jaren maar ik wist nooit dat dit zijn hobby is geweest.

oke
maar dan als nog de fabriek heeft de easy star zo gemaakt dat die vliegen kan met de standaard prop
ik heb zelf een picojet en daar zit ook zo'n kleine prop op.
die vliegt ook bijna voledig standaard het enige wat ik er anders aan heb is dat ik lipos gebruik in plaats van nicd accu's

Back