Het relaas over mijn 1e vliegervaring....

• Topicstarter Topicstarter melly
  • Startdatum Startdatum
He Niek en Freak even of topic maar waarom waren jullie niet sociaal en Verray.
Dat hoort ook bij de verplchtigingen.

Han.

Vanochtend W&W gebeld in duitsland om te kijken wat de set bij hun zou kosten.
Een vriendelijke vrouw nam op..goedandag,spreekt u mischien nederlands?
Nein...
Ok..is er mischien iemand die wel nederlands spreekt?..
Nein...
Ehmm...mischien iemand die engels spreekt??
Nein....
Ok...Gutentag..

Helaas...dat had geen succes :(
Ik ben dus weer verder gegaan met Zwaluwmodelbouw en gevraagt wat de meerprijs zou zijn als ik een computerzender zou aanschaffen.
Helaas werd dit in combinatie met de lipo's + oplader toch echt te veel.
Ik heb het dus bij de Compa X4 gehouden.
De bestelling is als volgt geworden:

-Easystar 69,-
-Zender-Compa X4 Trainer 79,-
-Regelaar-Pro 20 mpc 38.99
-Servo-Hitec HS-81 (2x) 42,-
-2x Lipo 1500mah 7.4V 73,-
-Lipo snellader 250-2000ma 12V 32.50

Alleen toen ik terloops vroeg wat het bereik was van de zender kreeg ik tot mijn verbazing 500M te horen.
Ik had veel meer verwacht eigenlijk.
Volgens John was dit een heel normaal bereik en hadden alleen de hele dure modellen een hoger bereik.
Klopt dit of is 500M inderdaad weinig?

Als je bij 500 meter nog kan zien of je vliegtuig vooruit of naar je toe vliegt vind ik het knap. Zeker met een Easy star die alleen blauwe vleugels heeft en een witte romp.

500 meter is dus zat en klopt

500 meter is vaak een uberstatement.
maar dan praatje over ontvangst via de grond van 300 meter in de optimaalste omstandigheden.

via de lucht kan dit velen maalen meer zijn ook weer onder de optimaalste omstandigheden.

als je wilt weten of je genoeg reikweite hebt bij je zender en ontvanger.
moet je een rijkweite test doen met ingeschoven antene.
op een club veld gaat dit het mooiste omdat je dan een maximaal te lopen afstand kan verbinden aan de groote van het veld.

en jammer dat je toevallig de foute mensen bij W&W modelbouw hebt gesproken.

Ok...bedankt voor jullie reply's.
500M Is dus prima..ik begreep uit berichten die ik zo hier en daar las dat je moest denken in enkele km. :)
Vandaar dat ik wat verbaast was.

Inderdaad jammer dat het bij W&W niet lukte.
De vrouw was heel vriendelijk,maar helaas sprak niemand volgens haar engels of nederlands.
Mischien is het personeel ondertussen gewijzigd?

melly
als je denk dat je met 500 meter duidelijk ontvangst geen kilometers verder kan storen heb je het fout.
want namelijk een ppm ontvanger pakt alle signalen die op zijn freq ziten als goed en gaat er dus ook op reageren.
alleen pcm en berg technologie ontvanger zullen met zon afstand zeer waarschijnlijk niets doen.
daarom dus ook de reden om tenminste 5 km van een club af te ziten en dan wel hemels breed van af die clubs gemeten.
en dan is het nog mooier als er totaal geen mogelijkheid is dat je een lijn van zicht kunt krijgen. dus een stad of dorp in de weg.
des te minder kans op storing

Melly als je nu belt dan krijg je een van de heren aan de lijn. in de ochtens moet de vrouw des huizes alles doen omdat de heren allebei nog een baan hebben, en de winkel naast hun normale werk doen.

Tja die John, volgens mij weet hij nog niet eens het verschil tussen 500 meter of 5 kilometer. :hammer:

@Marco,
De dichts bijzijnde club is die bij de stichtsebrug (6.5km verwijderd),voor ik aan de gang ga neem ik eerst contact met hun op voor informatie.
Ik overleg met hun wat ik het beste kan doen om hun niet tot last te zijn met mijn zender.
Maar wat ik zo hoor moet het denk ik wel goed zitten.
Behalve de afstand zit er ook een bommengrens en een brug+dijk ertussen.

@Theo,
Ohw...vandaar.
Jammer dat ik dit niet begreep.
Ik kan prima engels maar echt geen woord duits.
Ze vertelde me wel wat maar ik kon niet opmaken waar ze het over had.
Het enige wat ik begreep was "Nein" toen ik vroeg of iemand nederlands of engels sprak :)

Vanuit A-havin is huizen aan de overkant vd plas het dichtstebij.. De 3e club die je kunt storen.

Mag ik even weten welke freq jij zit?

Waarom zo moeilijk doen met w&w als je in A-stad en bussum en adam een paar modelbouwwinkels in de buurt hebt?

Lol..nog een club in Huizen?
Het is druk in de polder :)

Ik vlieg op 35.100Mhz FM70 (zeg ik dit goed?)

Waarom moeilijk doen?
Valt nog wel mee hoor...de EZ is helaas niet overal te verkrijgen.
Zowel in A-stad als in Bussem konden ze hem niet leveren.
En ik gaf gewoon de voorkeur er aan om alles bij 1 adres te bestellen (beginners drang ;) ).
Zodoende werd het zwaluwbouw..

Maar ik ben nu een (naar mijn gevoel veel betere en goedkoper) adres tegen gekomen.
RCtechnics..voor onderdelen ben ik hier nu prima geslaagd.
Alleen kleine dingen zoals een prop of stekkers haal ik bij A-stad of Bussum.

Als het een beetje mee zit ontmoet ik deze zondag Bruno van hoek bij de vliegersclub.
Als ik hem ontmoet komt het onderwerp frequentie zeker ter sprake.

Mvrgr.Melvin

Jazeker, ook een modelbouwclub in huizen. Recht tegenover de haven van Almere aan de andere kant van het Gooimeer. (Ik vermoed dichterbij dan de stichtse brug) Op het recreatie terrein de wolfkamer. Wij vliegen elke zondagmiddag en op diversen avonden in de zomer.

Kanaal 70 wordt ook zeker door ons gebruikt.

kom eens langs gezellig zo ik zeggen.

Welke dagen vlieg jij?

Ik denk dat het op enige afstand nog wel meevalt met die storing.
Ik was laats op de club en merkte zware storing vlak na het opsrijgen. Ik land om
alles te controleren maar vind niets, dus terug de lucht in.
En daar was de storing weer. Wat bleek? Een beginner in onze club zat ongeweten op mijn frequentie. Hij stond naast mij als ik aan het vliegen was, maar hij had zijn zender in de pits lliggen en deze laten aanstaan.

Moraal: zelfs met een zender op gelijke frequentie slechts 30 meter verderaf is een model nog niet volkomen onbestuurbaar.
Let wel, de sticks van zijn zender waren niet in beweging, dus dat zal ook wel schelen.

Dat is totaal geen garantie dat je niets kan gebeuren. Je hebt geluk gehad. Normaal lig je met je kist beneden. Het afgelopen jaar is dat hier in Sittard meerdere keren gebeurd, en de oorzaak was ook een beginner die niet oplette met wat hij deed. Die routine voor die frequentieknijper moet er echt goed inzitten voordat die fouten niet meer gemaakt worden. En natuurlijk als je op het veld komt gelijk kijken wie er op dezelfde frequentie zit en afspraken maken met elkaar.

Back