Het relaas over mijn 1e vliegervaring....

• Topicstarter Topicstarter melly
  • Startdatum Startdatum
Bedankt Ron.
Die bij de stichtse brug kende ik al.
Rijd er elke dag langs en heb ze al eens zien vliegen...die 1e is nieuw voor mij.
Ik heb ze gelijk opgeslagen bij mijn favorieten :P

Het is inderdaad een vrij klein propje in verhouding tot het model, dus een laag rendement, maar dat kan toch best wel redelijk werken, groot voordeel is dat ie achter de vleugel zit, ideaal om de prop heel te houden bij slechte landingen.
Het zal zeker wel de standaard prop zijn, een grotere zal de romp niet prettig vinden...................

prop is prima, ik heb ook zoon EZ (easystar) en die vliegt er perfect mee, 6" is het grootste wat erop past maar als je een brushless motortje erop doet op een manier dat hij boven de orgineele plaats zit kan je het belachelijk groot maken.

Maar nogmaals 100% standaart en met een accu die nog zwaarder mag zijn dan standaart vliegt hij nog prachtig.
En als je in het EZ draadje hijkt kan je op een pagina zien hoe mijn vleugel buigde op een andere kist toen ik aan een zweef wedstrijdje mee deed (electromotoren veboden).

Nando.
Edit, het stond op blz.25
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11425&postdays=0&postorder=asc&start=360

bij mij raden ze de kiosho colmato als ik het goed schrijf heb het in het echt zien vliegen ziet er onwijs stoer uit het kost wel 159 euro met motor bij quartel maar vast wel ergens goedkoper te vinden
en ga inderdaad naar een club heb zelf ook pas een vliegtuig gekocht wat er ook best goedkoop en simpel uitziet een multiplex skycat en absoluut niet voor beginners dus ben met wat schaamte naar een club gegaan nou echt geen probleem alles werd me keurig uitgelegt gratis lessen en afstellen ze waren zou aardig en behulpzaam wist niet eens meer dat zulk soort mensen bestonden dus ga naar een club en iedereen wil je helpen !!

erikjede1ste
jij vliegt op een club deze jongen die wij helpen niet.
daarom raden wij hem elektro en piepschuim aan.
want a het is iets veiliger te doen.
en b is stiller.

dus melly als je net zo als de meesten van ons naar een van die clubs zou gaan kun je er achter komen dat er veel meer modellen goed zijn.

Na veel gelezen te hebben en ook door de tips ga ik voor de Easystar.
Ik heb Zwaluwmodelbouw gebeld en samen met een zekere John een pakket samengesteld.
Ik ben niet voor het kant en klare pakket gegaan omdat ik een paar dingen wat beter wilde hebben.
Mischien dat jullie je mening willen geven over wat ik heb samengesteld.
-Zender=Compa X4+ 6 kanaals ontvanger 79,- (4 kanaals i.p.v. 3 voor als ik later toch meer wil)
-De Easystar 69,-
-Servo=HF81 Hitec 42,-
-Regelaar=Robbe 819 Aircontroler
-Accu 2500Mah 8,4V Nimh (standaart accu pakket gaat volgens hem maar 7 Min. mee...als het goed is moet ik hiermee 30 min kunnen vliegen)
-Oplader+laadkamer 25,-

Het gaat mij er niet om waar ik het voor een paar euro goedkoper kan krijgen,maar meer om wat ik mischien kan verbeteren in deze setup.
Maandag wil ik de order de deur uit doen.
Alle nuttige info wat mischien beter kan hoor ik graag :)

gezien het feit dat je nu al praat over dat je mogelijk met meer kanaals modelen wilt gaan vliegen kun je beter ook meteen een computer zender kopen met meer kanalen.
anders moet je het allemaal weer dubbel gaan uitgeven.
de simpele 4 kanaals zenders zou je mischien ooit kwijt kunen raken aan een beginner maar dan zadel je hem/haar er alleen mee op.

als je lang wilt vliegen ga dan voor lipo's en een goede lipo lader.
want bij alle accu's is het hoe meer cellen of hoe meer mah hoe zwaarder
en bij lipo's heb je het minste gewicht voor de meeste volts en de meeste mah/vliegtijd.

Ok...nu weet ik totaal niet wat de voordelen zijn van een computerzender t.o.v wat ik wil kopen.
Maar koop je zo'n zender dan voor een soort gelijk bedrag? (+- 80,-)
Het feit is namelijk dat ik voor dit paketje al rond de 300,- kwijt ben +verzendkosten.
Eigenlijk is dit wel mijn absolute max wat ik besteden wil en kan.
Wat ik steeds begreep zijn lipo's met oplader toch heel duur?
Ik heb al heel veel reply's in topics gelezen over dit onderwerp,maar ik snap nog steeds niet hoe je nu kan berekenen wat je nodig hebt kwa accu's.
Als het goed is is deze accu niet te zwaar.
Wat ik begreep van John is dat hij maar 1 cel meer had als de standaart accu.
Kwa gewicht zou dit geen problemen mogen geven.
Uiteraard zou mijn voorkeur uit gaan naar lippo's als dat ook mogenlijk is rond dat bedrag :)

in dit geval gaat het niet alleen om het aantal cellen extra maar om de hoeveelheid mah.
in het easystar draatje staat wel hoeveel mah met hoeveel cellen hij kan heben.

en lipo's zijn niet duur je moet kijken naar wat je koop.
je koop voor het zelfde bedrag namelijk zwaardere accu's van het zelfde voltage en mah maar daar mee vliegt het vaak niet als je dus bedenkt dat een lipo lichter is en toch ongeveer het zelfde voltage en mah. dan kom je er uit dat lipo's goedkoper zijn.
want je vliegt langer met minder accu gewicht .
een lipo lader zo als de xpeak 3 plus (mijn fafo lipo lader) kost tot 100 euro.
een goede futaba 8 kanaals computer zender kost als je ook weer goed shopt minder dan 100 euro met accu.
kort om zoek goed rond of overleg met het bedrijf waar je vaker komt kijken of hij wil zakken in prijs.
Bedenk ook dat als je nu een 4 kanaals zender koopt van +/-80 euro je als je later een betere zender wilt je dat bedrag er dus bij moet rekenen.
dus dan is het laten we zegen 180 euro in plaats van 100 euro.

Maandag bel ik zwaluw weer op en ik zal het nog 1x over lipo's hebben.
Mischien dat ik meer vliegtijd kan winnen met geringe kosten.
Hopenlijk dat zei het me duidelijk kunnen uitleggen.

Echter die lader van 100 euro zal een prime lader zijn,maar helaas voor mij nu teveel geld :(
Ik heb nu een lader op de lijst staan van 25,-
De accu verranderen in lipo's zal ook duurder worden dus ik heb nagenoeg geen ruimte voor een lader van die klasse

Die lader die op jou lijst staat, kan die ook lipo's laden? Gewone huis tuin en keuken laders kunnen dat meestal niet. Moet je dus wel goed naar vragen bij Zwaluw maandag.
Groet,
erik

Tja Melly daarom zei ik al eerder dat er veel goedkopere winkels zijn. En die jongens van W&W verstaan redelijk goed nederlands. Bij hun zul je voor die 300 euro een veel betere lader erbij hebben. De easystar als complete set kost daar iets van 189 euro. De losse easystar kost daar 59 euro, tel uit je winst. Gegarandeert dat zij je een veel betere aanbieding kunnen maken.

ja melly wat erik zegt klopt niet alle laders kunen lipo's laden. die lader die ik aan gaf is een hele goede maar nog lang niet het beste het is gewoon mijn favo lader voor lipo's en hij kan goedkoper gevonden worden.
dus zeer goed na vragen bij zwaluw maandag michien zelfs beter als je er heen kan zo dat je kan zien wat je koopt of zelfs voelen.
ik ben zelf om gegaan naar lipo's omdat ze zo licht zijn en hooge stromen aan kunen.

ook wat theo zegt klopt, je kunt ze veel goedkoper vinden in duitsland

Kijk wel uit waar je vliegt.
Dat er niet een club in de buurt zit.
Want ik zou het erg vervelend vinden als je op hetzelfde kanaal zit als ik.
En door jou mijn model de grond in ga.
Ik weet dat ik een opendeur intrap maar wil het wel even kwijt.

Melly, je bent volgens mij een blijvertje. Ik heb de easy ook met een losse zenderset (skysport 4 kanaals) gekocht, maar liep bij mijn tweede vliegtuig al direct tegen het ongemak van een gewone 4 kanaals zender aan.

Andere kist, andere instellingen. Dan is een computerzender wel erg handig. Dus na 3 maand mijn zender weer verkocht en toch maar een computerzender gekocht. Ik heb ruim 80 euro op mijn eerste zender moeten laten vallen om hem weer kwijt te raken... :(

Kijk eens naar de Graupner MX12. Die is pas nieuw en kost inclusief ontvanger, zenderaccu en een servo 140 euro bij de meeste duitsers. Ik ben pro NL winkels, maar een prijsverschil van 40 euro steek ik graag in mijn zak. Woensdag 's nachts zeer laat besteld bij staufenbiel en tot mijn verbazing vrijdagmiddag aan de deur afgeleverd door tante post.

MX12_001B-M.jpg

link: http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=2961&ktg=63

Marco's tip om een futaba 8 kanaals computer zender aan te schaffen is natuurlijk ook een goede, maar ik heb ze nog nooit kunnen vinden voor die prijs... En je moet niet vergeten dat je er dan zelf een ontvanger bij moet kopen en die vindt je met kristal ook niet onder de 40 euro. Maar wellicht dat Marco ons kan verblijden met een linkje.

En wat je vliegtuig betreft: de easystar is echt de beste beginnerskist. Makkelijk te vliegen en toch nog enige uitdaging als je wat meer ervaring hebt. Gewoon de beste keuze dus. Ik heb er twee 1050 NimH's bij van 8 cellen, voldoende voor 10-15 minuten stevig vliegen en veel meer met een beetje termiek zweven.

Ik heb wel in een goede LIPO lader geinvesteerd en sinds kort ook twee LIPO's in bezit. Die waren niet veel duurder dan de NIMH's 3 maand geleden, maar wegen de helft. Goeie investering dus. Wist je trouwens dat je ook zelf een pakketje kan maken met losse NIMH AA batterijen?

tip: zorg in ieder geval dat je regelaar met LIPO's kan werken voor het geval dat je toch wilt overschakelen later!

Moraal: Koop liever goed spul en wacht een maand met vliegen tot je alles compleet hebt. De kans is heel groot dat je spijt krijgt met goedkope zenders en laders. Die dingen gebruik je immers bij elke nieuwe kist weer opnieuw! :)

in nederland bij shamrock vind je een hele goede vliegtuig 8 kanaals alles kunner namelijk de fx-18 voor 89 euro excl accu 99 euro incl accu
dit staat niet op hun site of in hun krantje maar als je hun belt kunen ze je heel goed helpen.
en me advies blijft ga eerst een heel goed shopen voor dat je ook maar iets koopt of afspreekt.
je kunt dan vaak veel goedkoper uit komen en ook beter

Bedankt Marco. Dan kom je met een ontvanger, en een servo op ongeveer 150-160 euro uit, prima prijs voor de FX18 lijkt me. Ik neem wel een dat het geen officiele nl import is? of iig geen robbe?

Bedankt allemaal voor jullie reply's :)
Wat betreft de winkel...
Ik ben net door Marco goed geholpen via de msn en hij heeft me toch weten over te halen om ergens anders eens te gaan kijken.
Feit is namelijk wel dat ik een budget heb van 300,- en ik het liefst het beste pakket hiermee weet samen te stellen ;)
Aangezien ik me nu orienteer op lipo's en heel mischien ook een betere zender is elke gewonnen euro er 1.
Maandag ook eens bellen naar W&W...

Hoi hoi,

Laat je idd ook eens goed informeren over die lipo's. De voordelen van lipo's t.o.v. NiMh en Nicads zijn behoorlijk. Minder gewicht dat resulteerd in langere vliegtijd (of gelijk gewicht met veel hogere akkucapaciteit), met minder gewicht heb je een makkelijker te vliegen toestel (en minder schade bij een eventuele crash, al moet je daar in eerste instantie niet van uitgaan). De ele lipo's zijn weinig duurder dan een NiMh pakket, bovendien worden er al leuke lipo laders verkocht van gerenomeerde merken (Graupner/Robbe/enz.) beneden de 20 Euro.

Groetjes A.

Mischien een wat dommige vraag,maar als die lipo's zoveel voordelen hebben en het kwa prijs niet zo heel veel verschilt...waarom vliegt niet iedereen met lipo's?

Back