Nu we verschikkelijk liggen te beppen, zal ik maar een kijkje in mijn keuken geven: Ik heb dit recept al heel lang, ik weet niet meer precies van wie ik het ook al weer heb, wel weet ik nog dat het een Limburger was.
- 800 á 900 gram paardenbieflap (zoals Manus al zei, dit is lekkerder dan rund)
- zo'n 40 gram boter (kies een mooie boter)
- Een halve liter water
- Een halve liter witte natuurazijn
- 500 gram uien
- 5 lekker volle eetlepels Maestrischer fruitstroop (geen appel of perenstroop)
- 2 á 2 en een half plakken ontbijtkoek (ik kies meestal voor Peijnenburg, al is dat vloeken: Noord-Brabantse koek in een Limburgs gerecht)
- 4 laurierblaadjes
- 3 of 4 kruidnagels
- Peper. (Liefst uit je eigen molen)
- zout (anders blijft het echt wat flauwig)
- Limburgs Bier (Korenwolf of Sjoes van Gulpener genieten mijn voorkeur)
Dat hebben we dus nodig.
Wat gaan we doen:
Het vlees snijd je op in stukjes van 2 cm, die bestrooien met zout en peper.
De marinade is vrij simpel te maken: Half om half water en natuurazijn in een kom doen. Vlees er bij en zorgen dat de laurier bladeren en de kruidnagels goed in het vlees zitten, en niet op de bodem of er boven op liggen.
Dit alles in een kom gedaan hebbende zet je dit afgedekt in je koelkast.
Dan trek je je eerste Gulpener open, want je moet nu minstens 24 uur wachten. Langer mag wel, korter niet.
De volgende dag:
Het vlees zeef je uit de marinade leg het na uitlekken even op keukenrol.
Zoek even goed naar de kruidnagels, ik vind het onprettig om er later op te bijten.
Gooit den marinade niet weg!!! Die hebben we zo nog nodig.
Het goed uitgelekte vlees goed bruin aanbraden zorg dat dit rustig gebeurt, wij modelbouwers kennen geen haast.
Als je het vlees mooi dicht geschroeid hebt dan afblussen met de marinade.
De uien snij je vrij grof, zodat je ze straks terug kunt herkennen op je bord. Je bakt ze, los van de rest, iets glazig in boter en doet ze dan bij het vlees.
Het hele handeltje ongeveer 2 uur (ik doe meestal iets langer) gaar laten sudderen in de marinade, met deksel op de pan op een heel laag vuurtje
Het vlees moet loskomen, uit elkaar gaan vallen. Dan is het het meest lekker.
O, ja: Het schuim tijdens het sudderen er zo nu en dan even afscheppen.
Als het vlees gaar en mals is, de plakken ontbijtkoek verkruimeld toevoegen om te binden evenals de Maestrichter fruitstroop.
Ik breng het op smaak met een scheutje of twee, drie Sjoes tijdens het sudderen.
Is het te zuur, dan moet je nog iets meer stroop er bij toe voegen.
Proeven... Verbazen... Blij worden.