Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
(naast Vaillant, Nefit en Remeha)

Zelfs met een goed merk kan je toch een keer pech hebben natuurlijk, en anderen hebben al 15 jaar Vaillant zonder grote problemen.

Hi Ad, natuurlijk kun je pech en geluk hebben, zo is het leven nu eenmaal.
Wanneer de keuze aan mij was, ging ik voor Nefit.
Overigens begrijp ik niet wat de pomp ermee te maken heeft? Deze draait of hij draait niet! In veel gevallen zit de waaier na de zomer "vastgeplakt" en moet die even worden geholpen door hem met de hand rond te draaien. Bovendien, een nieuwe pomp kost veeeeeel minder dan een nieuwe ketel!!
Sterkte met het maken van de juiste keuze

Overigens begrijp ik niet wat de pomp ermee te maken heeft? Deze draait of hij draait niet!

Niet helemaal correct, als bij Ad ook nog het cv water warm wordt bij het afnemen van tapwater is de wisselklep stuk.
Als bij gewoon verwarmen van de cv het een eeuwigheid duurt en de ketel zelf wel gloeiendheet is, kan de pomp slecht zijn.

Laatst bewerkt:
Zij,

en hij,

gaan ons land vertegenwoordigen tijdens het Europese zing festival.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog een gegadigde Manus je heb me wel nieuwsgierig gemaakt,
mede het commentaar van Klaas .
En paardenvlees komt hier regelmatig op tafel, dus schijt aan Marianne

Piet/Mieke ,

Zal morgen kijken of ik dat bestand terug kan vinden, staat op de HD die ik niet op de huidige Pc kan aansluiten, heb geen FireWire aansluiting op m'n huidige Pc , daar moet dan weer een kaart voor aangeschaft worden :confused:,
Geen nood, ik zal het wel opnieuw gaan schrijven, kan een dagje duren maar dat komt in orde hoor.

@Manus, bedankt alvast !
@Arie, laat het smaken .
@Ad, de groeten aan Kees !

wij staan startklaar voor het dartpaleis, allemaal een fijne avond, tot laterssss....

Nu we verschikkelijk liggen te beppen, zal ik maar een kijkje in mijn keuken geven: Ik heb dit recept al heel lang, ik weet niet meer precies van wie ik het ook al weer heb, wel weet ik nog dat het een Limburger was.

- 800 á 900 gram paardenbieflap (zoals Manus al zei, dit is lekkerder dan rund)
- zo'n 40 gram boter (kies een mooie boter)
- Een halve liter water
- Een halve liter witte natuurazijn
- 500 gram uien
- 5 lekker volle eetlepels Maestrischer fruitstroop (geen appel of perenstroop)
- 2 á 2 en een half plakken ontbijtkoek (ik kies meestal voor Peijnenburg, al is dat vloeken: Noord-Brabantse koek in een Limburgs gerecht)
- 4 laurierblaadjes
- 3 of 4 kruidnagels
- Peper. (Liefst uit je eigen molen)
- zout (anders blijft het echt wat flauwig)
- Limburgs Bier (Korenwolf of Sjoes van Gulpener genieten mijn voorkeur)

Dat hebben we dus nodig.
Wat gaan we doen:

Het vlees snijd je op in stukjes van 2 cm, die bestrooien met zout en peper.

De marinade is vrij simpel te maken: Half om half water en natuurazijn in een kom doen. Vlees er bij en zorgen dat de laurier bladeren en de kruidnagels goed in het vlees zitten, en niet op de bodem of er boven op liggen.
Dit alles in een kom gedaan hebbende zet je dit afgedekt in je koelkast.
Dan trek je je eerste Gulpener open, want je moet nu minstens 24 uur wachten. Langer mag wel, korter niet.

De volgende dag:

Het vlees zeef je uit de marinade leg het na uitlekken even op keukenrol.
Zoek even goed naar de kruidnagels, ik vind het onprettig om er later op te bijten.
Gooit den marinade niet weg!!! Die hebben we zo nog nodig.
Het goed uitgelekte vlees goed bruin aanbraden zorg dat dit rustig gebeurt, wij modelbouwers kennen geen haast.
Als je het vlees mooi dicht geschroeid hebt dan afblussen met de marinade.
De uien snij je vrij grof, zodat je ze straks terug kunt herkennen op je bord. Je bakt ze, los van de rest, iets glazig in boter en doet ze dan bij het vlees.
Het hele handeltje ongeveer 2 uur (ik doe meestal iets langer) gaar laten sudderen in de marinade, met deksel op de pan op een heel laag vuurtje
Het vlees moet loskomen, uit elkaar gaan vallen. Dan is het het meest lekker.
O, ja: Het schuim tijdens het sudderen er zo nu en dan even afscheppen.
Als het vlees gaar en mals is, de plakken ontbijtkoek verkruimeld toevoegen om te binden evenals de Maestrichter fruitstroop.
Ik breng het op smaak met een scheutje of twee, drie Sjoes tijdens het sudderen.
Is het te zuur, dan moet je nog iets meer stroop er bij toe voegen.
Proeven... Verbazen... Blij worden.

wel weet ik nog dat het een Limburger was.

Deze beschrijving bespaart mij de helft van het schrijfwerk, het is idd. de Limburgse versie, die verschillen ook nog al per regio.
Mij rest de versie uit het Roergebied die wezenlijk anders is op onderdelen van jou recept.

Wordt binnenkort vervolgt in dit restaurant... ;).

Moet meteen de deur uit, de kaart dames wachten, laterszzz....

Schrik er niet vanop als die aanslaat.
Het duurt zeker 5 minuten voordat hij de brander van de waakvlam afhaalt en echt gaat verwarmen.
Warm water is er wel meteen en erg veel ook in mijn eco tec plus.
CV is wat minder als je geen HR CV gewend bent.

'Mogelijk komeet met staart te zien in weken voor kerst' | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Ik geloof er niet zo in dat hij terugkomt, als de zwaartekracht van de Zon hem niet uiteen scheurt dan verdampt de komeet wel door de enorme hitte.
Een blokje ijs met een diameter van 5 kilometer is geen partij voor een vuurbal van 1 miljoen kilometer in diameter.

In 1997 was er in de USA (waar anders) een sekte genaamd 'Heaven's Gate', ze dachten dat achter de komeet Hale-Bopp een buitenaards ruimteschip zat die de sekteleden zouden meenemen voordat de Aarde vernietigd/'gerecycled' zou worden door de komeet.
38 mensen hebben toen 'vrijwillig' hun aardse leven ingeruild voor het buitenaardse :new-alien:

Schrik er niet vanop als die aanslaat.
Het duurt zeker 5 minuten voordat hij de brander van de waakvlam afhaalt en echt gaat verwarmen.
Warm water is er wel meteen en erg veel ook in mijn eco tec plus.
CV is wat minder als je geen HR CV gewend bent.
Bij ons is er van de zomer een eco tec pro in gekomen.

Verwarmt echt anders. Bij de oude (awb?) ketel voelde je het hete water de radiator in stromen. Deze verwarmd veel geleidelijker.

Bijkomend voordeel, ik hoef niet meer met de slang naar de badkamer om bij te vullen omdat de installateur beter heeft nagedacht bij de inrichting.
(Dingen als, overal kogelkranen tussen zodat de ketel heel makkelijk vervangen kan worden indien nodig. Nu nodig maar 30cm slang ipv 4 meter om te vullen.)

wy haden altyd een boiler van 100 liter op zolder staan, voor het warme water, prima heet water vry snel en hoge druk.

hy was 10 jaar oud en begon toen te lekken.

dus is hy helaas vervangen, door een badgeiser. niet myn keus

die ook op zolder staat, uistekend heet water , maar duur iets lager voor het uit de kraan komt warm .

en de druk is de halft van wat het was , koud water heeft nog wel de normale druk .

enigste voordeel eenmaal heet blyft hy ook tot de kraan weer dicht is .

grt timberwolf

Zo, weer terug van het Hoekse Waard uitstapje. Ik zie dat ik wat zaken te beantwoorden heb

Overigens begrijp ik niet wat de pomp ermee te maken heeft? Deze draait of hij draait niet!

Niet dat ik de details precies begrijp, Joop. Maar het is een modulerende pomp, en dan ligt het wat gecompliceerder. Die kan het wel doen maar niet krachtig genoeg. Monteur heeft nog gebeld met de leverancier, en die kwamen ook gelijk met dezelfde diagnose: nieuwe pop.

Ad, je kon weleens gelijk hebben, met de Intergas hebben een groot deel van onze bewoners het wel gehad

Ik ook, maar hij was heel gedecideerd. Nu heeft de Consumentenbond net in oktober een test van ketels gepubliceerd, en ik zag dit vanavond bij Kees liggen. Dus die ga ik straks wel even bestuderen. Maar wat stond er op 1........ Intergas.
Ik vermoed dat deze ketel (Vaillant) een klap heeft gehad toen er een jaar of 5 of 6 geleden een bochtstuk in de afvoerleiding kapot is gegaan (doorgerot), waardoor er water in de ketel is gelopen. Dat heeft waarschijnlijk een heel tijdje geduurd voordat we dat merkten. Sindsdien zijn de storingen ontstaan.
Ik wil zo dat morgen ook nog even inwrijven, wan ik vind dat ze dat toen hadden moeten constateren bij het onderhoud. Van anderen weet ik dat ze altijd probleemloos met Vaillant stoken.

@ Ad mooi dat je ECG goed is.

Bedankt, altijd weer een geruststelling. Helaas zijn er nog meer lopende zaken, donderdag weer een bezoek:(.

de groeten aan Kees !

Gedaan Piet, bedankt. Hij begint de mensen van het forum al een beetje te kennen:D.

Nu nog maar even wat rondneuzen.....

wy haden altyd een boiler van 100 liter op zolder staan

Hadden wij eerst in ons vorige huis ook, maar toen er een nieuwe ketel moest komen (Nefit Turbo toen) is die ook weggegaan.
Maar als je eenketel hebt met voldoende capaciteit (CW4 of beter CW5) dan is de warm water hoeveelheid/druk ook best wel goed hoor, daar hebben we dan ook geen last van. We hebben best wel een zware ketel nodig, ons appartement is iets van 550 m³.

Ben weer heelhuids en zonder kleerscheuren uit het "kaartende kippenhok" thuis beland , laat ik er het op houden dat het gezellig was maar dat ik de volgende keer oordopjes mee moet nemen... :yes:
Nog even rondneuzen in de kroeg en dan de knipmuts op en naar boek en bed.
Alvast de rust ..:bye:.

GMA

Pilsje is weer op, dus rap m'n mandje in!
~
@BuienRadarNL: Vandaag veel bewolking, soms zon. Af en toe wat lichte regen of motregen. 4-8 graden Weersverwachting voor vandaag en morgen - Buienradar.nl

@MeteoConsult: En toen hadden we ineens een heel koude nacht! Twente kwam op -6,0 graden, aan de grond zelfs -8,0. Hupsel was met -3,9 graden goede tweede.

@MeteoHellevoet: In #Hellevoetsluis geen nachtvorst gehad. Wel vandaag weer kans op een bui en ook wat zon. Temperatuur ca. 8°C.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back