Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
GMA,
Morge Alex, zal vast wel smaken, doe mij maar een GZK :morning:

Zal vandaag weinig van bouwen komen, staan al 2 computers op me te wachten voor een make-over ofwel een schoonheids behandeling!
 
Hier ook weinig bouwn, vanmiddag verjaardag oma, morgen verjaardag schoonmoeder, hoop wel al wat te kunnen vernissen van de diva

Gr alex
 
GMA

Bewolkt, N 3 bij 7.7°C
~
@MeteoConsult: De laatste dag van de weerkundige herfst vandaag! Die is een stuk #beter dan de 1-na laatste van gister: zon, wolken en lokaal nog een bui.
 
morgen allemaal
koffie zetten met een handleiding

of je slacht zoiets af of ze heeft andere qualiteiten en je vergeeft het haar LOL

gr raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moghu heren ,

7.1 °C , 2 Bft NNW , half bewolkt.

Kon nu pas een bakkie maken , stroomstoring in de wijk zojuist opgelost, buitenschermen konden ook niet geopend worden, heb zitten klooien bij kaarslicht, inmiddels werkt alles weer.
Straks de interieurverzorgers en nog wat kleine boodschapjes halen.

Koffie dus , eindelijk.
 
Omroep Zeeland@omroepzeeland
Eerste deel wrak Veerse Meer opgetakeld #wrak #veersemeer http://tinyurl.com/olha273

En daar was ik gisteren weer bij...
Het 1e deel is nu uit het water. Ziet er inderdaad niet uit. De boeg van het vaartuig is door een mijn-explosie in 1944 weggeslagen. De Duitsers hebben het ding toen provisorisch gerepareerd door de boeg er af te snijden en een betonnen spant op 1/4 van de boeg in het schip te gieten. Zo ging ze op weg van Vrouwenpolder naar Middelburg. Tijdens die sleepreis ging er iets mis (betonnen spant lekte, of sabotage??? Men weet het niet) en is het schip in het Veerse gat gekenterd en gezonken. Het deel wat nu is opgetakeld is voor voorste deel wat nog aan het schip zat. Dus vanaf dat betonnen spant tot de helft van het schip, zeg maar vlak voor de brug. Dat deel heeft natuurlijk ook een opdonder gehad. Bovendien is het in feite een doos zonder voor- en achterkant, dus heeft het weinig verband. Dat was te merken tijdens het hijsen; toen het deel aan de oppervlakte kwam, was het nog enigszins te herkennen als scheepsvorm; je keer tegen het vlak aan. Eenmaal boven water begon het te kraken en te scheuren. Het zakte uit, delen kwamen los en vielen terug. Op een moment waren we bang dat het deel in z'n geheel terug zou vallen in het water, maar gelukkig hielden de H-balken die in en aan het deel waren vastgelast de zaak vast. Iedereen slaakte wel een zucht van opluchting toen het wrakdeel op het ponton lag...

full

Het wrakdeel nog grotendeels onder water. Je kijkt tegen het vlak aan. De gater zijn er in gebrand door 105 Constructiecompagnie Waterbouw om H-profielen te bevestigen waaraan de kettingen voor de kraan vastgemaakt zijn.

full

Bijna compleet boven water. Vlak hierna begon het wrak angstwekkend te kreunen, verschoof het in de hijskabels en hield iedereen zijn hart vast...

full

Het wrakdeel enigszins tot rust gekomen en "stabiel" in de hijs.

full

Een kijkje aan de binnenzijde van het ruim. Te zien zijn de bevestigingspunten voor lading.

full

Ontspannen maar... Het wrakdeel ligt op het ponton. Ondersteboven, dat wel. Omdraaien onder water was geen optie wegens te weinig zicht, boven water was het te link.

full

Een van de gewichten die de Duitsers gebruikten om zo'n MFP te ballasten.


Is dat het stoombokje Bergse Maas van de klerk?
Inderdaad Harm... Ze heeft goed werk geleverd.

full


full


Al met al een inspannend dagje:
05:00 rijden,
08:30 op het ponton, hijsen was toen al bezig.
12:00 de Arbeidsinspectie aan boord met een aantal kritische vragen
14:00 wrakdeel veilig op het ponton
15:00 Arbeidsinspectie van boord
15:30 wij van boord
19:00: weer thuis, 600 km extra op de teller...
21:00: knoeren, vanochtend om 10:00 weer wakker.

Over een aantal dagen zal het meest interessante deel van het wrak uit het water gehesen worden: het achterschip met de brug, bemanningsverblijven en de bewapening. Waaronder een schijnbaar zeldzaam 88mm Marinekanon.
Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En daar was ik gisteren weer bij...
Het 1e deel is nu uit het water. Ziet er inderdaad niet uit. De boeg van het vaartuig is door een mijn-explosie in 1944 weggeslagen. De Duitsers hebben het ding toen provisorisch gerepareerd door de boeg er af te snijden en een betonnen spant op 1/4 van de boeg in het schip te gieten. Zo ging ze op weg van Vrouwenpolder naar Middelburg. Tijdens die sleepreis ging er iets mis (betonnen spant lekte, of sabotage??? Men weet het niet) en is het schip in het Veerse gat gekenterd en gezonken. Het deel wat nu is opgetakeld is voor voorste deel wat nog aan het schip zat. Dus vanaf dat betonnen spant tot de helft van het schip, zeg maar vlak voor de brug. Dat deel heeft natuurlijk ook een opdonder gehad. Bovendien is het in feite een doos zonder voor- en achterkant, dus heeft het weinig verband. Dat was te merken tijdens het hijsen; toen het deel aan de oppervlakte kwam, was het nog enigszins te herkennen als scheepsvorm; je keer tegen het vlak aan. Eenmaal boven water begon het te kraken en te scheuren. Het zakte uit, delen kwamen los en vielen terug. Op een moment waren we bang dat het deel in z'n geheel terug zou vallen in het water, maar gelukkig hielden de H-balken die in en aan het deel waren vastgelast de zaak vast. Iedereen slaakte wel een zucht van opluchting toen het wrakdeel op het ponton lag...

Nou heeft de 105 Constructiecompagnie even een klusje om die bult roest op museum niveau te brengen...;).
Benieuwd naar het vervolg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top