Het Schipperscafe deel 6

Ha Klaas, de verschansing zit er nu gelukkig wel stevig op. De volgende stap had inderdaad Opvullen, een stukje vezeldoek en epoxy geweest. Nu denk ik er inderdaad over om de hele romp na het schuren opnieuw in te smeren met epoxy. Hier en daar lijkt het huidige doek niet zo heel dik(meer).
De optie om geen primer te gebruiken had ik nog niet overwogen.
Proost. Je krijgt best dorst van dat schuren.
20200711_181426.jpeg
 
Oh oh... In de Action val getrapt?
In thinner opgelost krijt.
Veel meer dan dat is het niet.

Ik heb het ooit op mijn 1:1 bootje gebruikt.
Doe ik nooit meer.
Na een paar dagen ( ja, dagen...) alweer dof.
Kon ik weer aan de schuur en de verf.

Juist voor varende modellen gebruik ik zo goed mogelijke kwaliteit verf.
Niet zelden ben ik daarbij in de automaterialenzaak terecht gekomen: Motip verf.
Veel duurder wordt het niet meer, maar bijna gegarandeerd mooi resultaat die decennia zijn kleur behoudt.

En géén primer?
Neem je dan niet een enorme gok?
Op elke schilderschool leer je dat de basis goed moet zijn...
Maar wellicht gaat het goed.
(Persoonlijk zou ik de gok niet nemen op een model. Straks moet je een compleet afgebouwd model opnieuw schuren en schilderen )
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik altijd motip
eerst spuitplamuur daarna primer naargelang de kleur want ze hebben grijs ,beige en iets rood achtigs
daarna de lak verf ;altijd blinkend nooit matte verf
daarna van een ander merk de mate/satijn of lak vernis er over heen

ooit problemen gehad nadat ik van iemand een boot op tafel had staan gehad
daar zat vet in de as op silicone basis en toen pure ellende wat spuiten aan ging
niets dan vetogen in de lak
het werk blad vervangen en sinds dien weer mooi resultaat met verfjes

gr raf
 
Oh oh... In de Action val getrapt?
In thinner opgelost krijt.
Veel meer dan dat is het niet.
...
En géén primer?
Neem je dan niet een enorme gok?
Op elke schilderschool leer je dat de basis goed moet zijn...
Maar wellicht gaat het goed.
(Persoonlijk zou ik de gok niet nemen op een model. Straks moet je een compleet afgebouwd model opnieuw schuren en schilderen )

Ja inderdaad in getrapt. Die primer zag er er zo goed uit op die epoxy.
Via de club kreeg ik te horen dat daar ook leden zijn die geen primer gebruiken. Die schuren de epoxy en gebruiken lak op terpentinebasis. Zij hebben geen problemen bij normaal vaargebruik.
Morgen maar eens een testje gaan doen met die verf en kijken wat het na een week doet. De hele romp opnieuw schuren als alles is opgebouwd....Ik moet er niet aan denken. Dat zou pas drama zijn.
 
ik gebruik altijd motip.

Inderdaad , ik gebruik net als Raf steeds Motip , een fractie duurder maar nooit problemen .
Ook steeds met spuitplamuur , eventjes licht opschuren met 800 , dan de grondverf er op en als laatste de matte , satin of blinkende lak spuiten .
Als deze goed doordroog zijn de nodige vernis er op spuiten en je hebt een geschildert model voor het leven .
Groetjes
Ronny
 
Zonder primer kán goed gaan .
En dat zit hem niet zo zeer in de terpentine- of andere basis als wel in de chemische samenstelling van de verf.

Je moet het zo zien:
Zou je op microscopisch niveau naar het oppervlak van de epoxy kijken dan is die bijvoorbeeld blokvormig.
Als kantelen op een kasteel.

Het oppervlak van de verf zou kunnen bestaan uit halve bolletjes.
Die bolletjes passen wel een soort van tussen de blokjes, maar hebben maar weinig raakvlakken.
Na een stootje of temperatuurwisseling is de kans groot dat de bolletjes losknappen van de blokjes: de verf gaat bladderen.

Primer van de juiste soort bevat blokjes én bolletjes.
De blokjes passen perfect in de epoxy en de laklaag in de bolletjes.

Heb je nu lak die toevallig ook uit blokjes bestaat dan heb je geluk en zal de verf houden.
Maar het blijft een gok
Ik zou die gok niet nemen.
Een primer erop zetten is nauwelijks extra werk en de kosten vallen ook best mee op een model die uiteindelijk (destijds bij mij) ruim over de €500 gaat kosten.
 
als ik een mal maak dan gebruik ik mallen gelcoat
deze is veel harder dan de normale gelcoat voor de rompen
maar bij het maken van een mal gebruik ik ook loslak die glanzend is na op brengen zodat de mal zo glad mogelijk is

bij het maken van een romp is het een heel ander verhaal
daar gebruik ik gewone gelcoat met of zonder basis pigment (grijs voor een oorlog schip wit voor een yacht enz.)zo heeft de gelcoat reeds een voor kleur wat nadien zich loont in de verf
maar dit is onbelangrijk wat wel belangrijk is dat ik dus los lak gebruik die mat uit hard na het aan brengen
de daarna opgebrachte gelcoat gaan dus microscopische kleine putjes hebben (de rompen blinken dus niet maar komen mat uit de mal)
en daar hecht de spuitplamuur en of primer dus pakken beter op
motip is geen slechte verf maar ik doe toch liever verf met verharder in spuiten ;deze is nog altijd kras bestendiger

gr raf
 
2 component spuiten zou ik eerst oefenen op iets dat niet mooi hoeft te worden en met een spuitje van de wegwerpklasse.
Als je het eenmaal onder de knie hebt kun je geen mooier resultaat krijgen, maar het vergt wel veel handelingen die je op tijd moet doen.
Met name het schoonmaken van de spuit moet je niet te laat mee zijn. (Vandaar mijn "wegwerpklasse" opmerking.:koud: )
 
2K is niet op 10 minuten hard hé
ik spuit hier de rompen mee dus geen klein werk
ik heb een pistool van bij hbm
https://www.hbm-machines.com/produc...puiten/hbm-verfspuit-met-100-ml-beker-model-2
ze staan nu voor 9,99 euro ik heb er nog 20 voor betaald
is dit een goed pistool ???? ja voor zijn prijs wel ja en met 100 ml spuit je al een redelijke romp
en om een romp op kleur te brengen zeker en vast wel
spuiten ; daarna aceton er in of thinner en dan alles in een bokaal met thinner/aceton "buiten het lichaam en de O ringen "want anders zijn die opgevreten
het lichaam niet weg maar binnen zit nog een dichting en je verf gaat er vanaf

gr raf
 
Bedankt voor de tip Raf. Voor die prijs kan je zo'n spuit niet laten liggen. Ik heb er gelijk maar één besteld. Maar heeft er iemand toevallig ervaring met DD lak. Ook dit is een componenten lak waarbij het niet nodig schijnt om een primer op de epoxy te doen. Ik kreeg dit advies van de epoxy leverancier. Ik ben bijna klaar met het schuren van de oude lagen en op zoek naar een beter lak combinatie.
Nu eerst een [emoji482]
 
Roelof, Heb op mijn zeilboot wel eens creme DD lak gebruikt om de bies boven de waterlijn hoger te zetten. Was op polyester met gelcoat. De groene gelcoat dof geschuurd, ontvet met aceton en met de kwast 2 lagen DD lak opgebracht. Tussen de DD laklagen ook geschuurd. Is er nooit meer afgekomen. Geen primer gebruikt. Gr. Klaas.
 
Bedankt Klaas. Ik denk dat het toch deze lak gaat worden. Wel jammer dat de RAL kleuren alleen per hele liter te koop zijn.
We nemen nog een afzakkertje en gaan morgen de laatste delen schuren.
 
Doe maar Roelof. Ben de nieuwe dag ingerold met een tripeltje. Gisteren een paar epoxy patches op mijn avatar gezet. Vandaag afgewerkt met lak. Onderwater met Humbrol rood no 20 en het zwart met Revell no 302. Het balsa rompje is kwetsbaar op puntbelasting. Zag zondag na een paar uur varen een bobbeltje aan BB in het zwart. Had bij de laatste grote beurt de romp een epoxy laagje met 80 grams keperweefsel moeten geven. Gemiste kans i.c.m. de bouw van mijn epoxy coastertje. Maar ja, van achteren..... het bekende verhaal. Voorlopig maar even de beschadigingen bijplekken en op naar een groot survey op niet te lange termijn. Maar gezien mijn leeftijd wordt dat een soort race tegen de klok. Met haar 58 jaar is het scheepje het nog steeds waard. Gr. Klaas.
 
ik heb hier de nurenberg staan en die romp is ook volledig in balsa hout
na 38 jaar nog steeds niets aan de hand al zei iedereen "die gaat niet lang mee gaan"
nog steeds dezelfde motoren en een kmyca regelaar met diode"s er in
nu als ik er terug aan begin aan de update een china regelaar een micro servo en een 4 kanaals corona ontvanger
dan weegt dat alles nog niet zo zwaar als nu die regelaar die er nu in zit
dan een 1s of 2 s lipo er in en dan voor de rest veel lood
daar lood op de bodem komt te liggen gaat ze veel stabieler zijn en kan ik misschien zonder kiel varen

maar op die balsa heb ik vroeger verdunde yacht vernis gezet "er was niet veel anders"
en daar zitten wel een paar lagen op en de rest verf van humbrol dacht ik

gr raf
 
omdat in de nurenberg geen plaats is voor een duiktank en een destroier met een duiktank ???
ik wil vooral dat deze boot boven blijf
 
Raf heeft een oefenobject nodig voor zijn sigaren. Wie gaf die Nürnberg (bouwdoos?) indertijd uit Raf? Gr. Klaas.
 
Back
Top