Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lekker bakje Roelof. Apparaat mag blijven. Zat net even de binnenkant van mijn oogleden te bekijken. Zomaar een uur gemist! Gr. Klaas.
     
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Haha. "Dan had je dat nodig", zeggen ze bij ons dan. Net een bakkie op uit onze ouderwetse koffiemachine met bonen. We hebben even gewacht tot het droog is en gaan nu boodschappen doen. Daarna lekker verder met de motorsteunen en puzzelen hoe de servo geplaatst en aan de roeren gemaakt kan worden.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Altijd een heel gepuzzel om wat waar te zetten Roelof. In mijn Smit Finland past er net een 12V 7Ah accu tussen de motoren. Heb er erg in om in je motorsteunen ventilatiesleuven te maken. Althans als er in je motoren op het bevestiging-eind sleuven zitten. Bij de eerste motoren (sloop uit boormachines) had ik dat niet gedaan. Ging een van de motoren bij geblokkeerde schroef in rook op. Is nog altijd te ruiken. De servo om te sturen heb ik op een soort bankje gezet en die drijft het BB-roer aan. Via een 90 gr. link verbinding naar het SB roer. De standaard servo is sterk genoeg om beide Becker-roeren te bedienen. Hieronder een plaatje hoe het zit. De oude motoren zijn vervangen door Bühlers. Doorvoeren voor de roerkoningen gemaakt van Franse fietsventielen. Strookje fietsband gebruikt als pakking. Low-budget project. Gr. Klaas.

    20180422_102925.jpg
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Aan de romp van mijn tanker begon de naad tussen achterschip en romp zich af te tekenen. Leek op een beetje vocht in de plamuur onder de lak. Om verdere schade te voorkomen de naad uitgekrabd en geschuurd. Daarna ingelegd met 2C-lijm met daarin getamponneerd 2 lagen 80 gr. keperweefsel. Is hopelijk afdoende. Had een paar jaar geleden met het bouwen van mijn coastertje de tanker ook met epoxy en keperdoek moeten behandelen. Gemiste kans. Vorig jaar restanten doek en epoxy weggegeven.
    Gr. Klaas.

    20191102_143206.jpg


    20191102_144141.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bedankt voor de tip Klaas. Ik heb al een malletje gemaakt van de ventilatiegaten. In de Rotterdam heb ik ruimte om de motoren naast elkaar te leggen en de accu kan er voor staan. Ik twijfel alleen nog of ik de 3 regelaars voorin of achterin wil hebben.
    Maar dat is een heftig foto van jouw schip, net of ze zwaar gewond is. Hopelijk gaat het herstel snel.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vandaag de "bult" epoxy vlak geschuurd en een laagje grijs opgezet. Uitharden, nog een keertje schuren en misschien een beetje plamuren. Doet al niet zo zeer meer om er naar te kijken. Gr. Klaas.
    20191103_123549kl.jpg

    20191103_131731.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dit ziet er inderdaad al minder pijnlijk uit Klaas. Beterschap voor de patiënt.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Roelof. Eind van de week zal ze wel weer uit het dok zijn. Gr. Klaas.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    lijkt de juiste richting uit te gaan Klaas, vermoed dat het opnieuw schilderen moeilijker gaat zijn.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Marc! Het is echter geen showroommodel en enige gebruikssporen mogen worden gezien. Met haar 57 jaar heeft ze hier en daar wel meer dan een schrammetje opgelopen. Maar wat je kunt maken moet ook te repareren zijn, toch? Gr. Klaas.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zei nog zo Klaas... pas op voor torpedo’s met zo een mooie tanker!
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zal maar niet bij Raf in de buurt komen. Verder dan Antwerpen is ze België nog niet in geweest. Maar dat was ergens in 1969. Toen zat Raf nog niet eens tussen de Fordjes, denk ik. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  14. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Even een vraagje
    Weet iemand of er ook bouwpakketten voor varende modellen zijn te kopen op de hobby en vrijetijd beurs in leeuwarden 8 9 en 10 november?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.954
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet dat er gebruikelijk wel handelaren zijn, maar of er echt bouwpaketten aangeboden worden? Dan moet je denk ik het geluk hebben dat exposanten nog wat leuk oud spul meenemen voor de 2e hands verkoop. Want de handel bestaat meestal uit het goedkopere segment RTR spul.

    Is zo mijn inschatting, ik ben zelf helaas vanwege het werk al 3 of 4 jaar niet meer in Leeuwarden op de beurs geweest.
     
  16. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Oke ach modellen kijken blijft leuk.
    En bedankt voor de reactie.
     
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    "Bronsmotor,
    Even een vraagje:

    Weet iemand of er ook bouwpakketten voor varende modellen zijn te kopen
    op de hobby en vrijetijd beurs in leeuwarden 8 9 en 10 november?

    Heb de deelnemerslijst gezocht maar die is er nog even niet.
    Komt zeggen ze.
    Mogelijk kun je daar iets aan aflezen?
    Maar de beurs is al overmorgen.

    Willum
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overigens Klaas... heb jij je ontvanger niet op een statiefje in de romp?
    Als met koudwatervrees op stelten? Heb dat spul altijd zo hoog en droog mogelijk? Dicht tegen de opbouw of er zelfs in.

    Zie ik in je sleper nog oude Conrad-regelaars zitten? Hebben ze die eigenlijk nog wel?
    Had ook zo een blauwe... feest was snel over. Keurige garantie van Conrad, nieuwe gekregen, in een zwart kastje.
    Maar gedurende de wacht snel een Navy VR40 van Graupner gekocht... wilde voort... varen... testen...

    Later is alles borstelvrij geworden... klinkt ook als een dubbele stofzuiger... turbine...
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Die Conrad dingen zitten er al vanaf 2009 in. Nooit problemen mee gehad. Althans niet met de regelaars. Twee keer een soort kortsluiting gehad. Eenmaal met rook vanaf de draden en een keer dat er een elektromotor (sloop uit boormachine) bijna uitfikte. De regelaars 40A gaven geen krimp. Kostten toen 40 Euro. Eentje daarvan gekocht in combinatie met een 4 kanaals Modelcraft besturing want dat leverde bij dat bedrag 10% korting op. En bij de Zenderset waren toen als actie 4 servo's. Bij de zender zat op kanaal 3 de potmeter "scheef", waardoor de ene motor meer kracht gaf dan de ander. Kwam er pas achter toen ik een echte zender kreeg (MPX 2010). Dus zo heb ik het één en ander op kunnen steken. En nu draaien er 3 Bühlers in mijn sleepboten en 2 (zoals jij ze noemt) fietsbel motortjes. De eerste 3 met en de 2 laatste zonder borstels. In mijn tanker had ik eerst zo'n gele borsteloze regelaar. 3 Dagen plezier van gehad. Soms zit het mee en soms tegen. Gelukkig hebben we de stekkers nog. Die blauwe Conrad dingen werden wel apart aangeprezen. Heetten bij Conrad Rijregelaar Navy 40M WP, zit waterkoeling op en waren bestemd voor auto's. Dus what's in a name? Vandaag op Europort in Ahoy gekeken en een hoop moois gezien voor echte schepen. Voor onze vloot was er niks. Wel hele mooie statische modelletjes, maar de stuksprijs werd pas aantrekkelijk als je er 250 of 300 van bestelde. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo allemaal!
    Koffie, thee, bier en neut lust ik ook wel ;)
    Was hier al eerder maar was mn inlog kwijt, nu weer aangemeld na ruim 1,5 jaar verbouwen aan mn nieuwe/oude woning.
    33 jaar geleden begonnen met de smit enterprice, nu weer mee verder met een leuk hobbykamertje hier.
    Als ik de technieken bekijk die nu in de modelwereld gebruikt worden is dat toch een heel groot verschil met toen.
    Toen was alles peperduur, nu voor redelijke prijzen te koop.
    Ik maakte toen zo veel mogelijk werkend, dat deed ik met servo,s en micro schakelaars. Nu kan je dat doen met een switsmodule (toen veel te duur), dus maar op een goedkope manier de boel aansturen. IMG-20191105-WA0002.jpeg IMG-20191102-WA0003.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina