Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    willum vindt dit leuk.
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Woww mooie schuit :thumbsup:
    Grt peter
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel gebouwd... maar moest nog ingericht worden. Zit natuurlijk boordevol instrumentaria
    Dat is meen ik in Vlissingen gedaan.
    Maar vond de modeltests in ijsgang wel interessant.
    Verderop staan een aantal technische specs. over de voortstuwing etc.
    Nog een klus om een soort schaalijs te maken.
    Meende gehoord te hebben dat dat met chemie werdgedaan. Maar zal wel uit te zoeken zijn of dat zo is.
    Bijzondere rompvorm. En dan die propellers... altijd het meest kwetsbare zou je zeggen. Ook bij ijs.
    Maar zal wel een limiet gesteld zijn? Dus niet zo een nucleaire zware jongen als een Rus?

    Mooi artikel en een mooi filmpje Klaas! Wat een fabriek zeg! Prachtig! Bevestigd wat in de vluchtigheid al gelezen had. Ja, prachtig!
    Seabex had ook zo een zeewatertank. Maar deze is overdekt en dan in een ijsbreker.
    Een Hughes Glomar Explorer is het niet.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2021
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hierbij een link naar een al wat oudere techniek, waarmee deze ijsversterkte Neste schepen achteruit door het ijs voeren.
    https://en.wikipedia.org/wiki/MT_Mastera
    Indertijd werkte mijn jongste broer bij Neste in Porvoo en zat ik voor info op de eerste rij. Heb ze ook wel voor de wal gehad in Europoort en net voordat ik stopte met werken een rondleiding gehad op de Mastera. De stuurman, die ons rondleidde, had een Nederlandse moeder en sprak een beetje Nederlands. Ook even handje geschud met de kapitein. Die wist zich te herinneren dat ik ook al eens bij hem aan boord geweest was op de Uikku. Toen had ik een aantal dames bij me, die op kantoor zaten bij Texaco. Op de Mastera was ik met een even oude collega. Heb me maar verontschuldigd dat we onaangekondigd kwamen. Even later kwam de kapitein ons met een paar warme ijsmutsen achterna. Komt allemaal weer opborrelen bij zo'n ijsbreker. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Was vanmiddag nog even wezen varen met Smit Finland. Glijdt bij het wegzetten in de auto het achterschip uit mijn handen en landt op de BB roerhak en straalbuis. Hak in drie stukken en straalbuis los van de scheg. Balen in het kwadraat. Thuis roer en hak gedemonteerd en geïnspecteerd. Schade viel mee. Hak niet te repareren en nieuwe samengesteld uit 0,7 mm styreen. Straalbuis weer aan de scheg geplakt en daarna roer en hak weer gemonteerd. Al met al een dik uur op de werf. De schilder is besteld om de nieuwe hak bij te kleuren. Maar die moet eerst een tukje doen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2021
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  7. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Balen Klaas...
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met het klimmen der jaren worden we er niet handiger op Jinny. En vanaf morgen een auto met een andere kofferbak. Wordt ook weer wennen. Maar uitdagingen moeten er blijven toch? Gr. Klaas.
     
    Roelof_l en Herby63 vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej, wat zonde Klaas! Hoop dat je het weer onzichtbaar strak kunt maken...
    Gr Bas
     
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Die scheepswerft van Klaas is handig zat, binnen no time gefikst
    Grt peter
     
  11. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Boten zijn om mee te varen, niet om mee te sjouwen......
    Maar je ontkomt er niet aan.
    Mijn situatie, door het zolderluik heen tillen, de klaptrap ofwel vlizotrap af, kwart slag draaien en dan gebukt onder de vlizo door en dan de volgende trap naar beneden.
    De eerste twee hindernissen moet je het model naar beneden laten hangen om er door te kunnen.
    Dat zijn dan ook de meest kritische momenten.
     
  12. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Tja ongelukjes gebeuren, tijdens de vernieuwing van de boegschroef verloor ik mijn evenwicht even, krak alle paaltjes van de verschansing afgebroken :(
    Houd je van de straat, en de scheepswerf weer werk.
    grt Peter
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jullie zijn nog jong en kan je in alle bochten wurmen. Hier wordt het lijf wat strammer en daar moet ik gewoon rekening mee houden. De geest loopt soms te ver vooruit en dan probeert het lijf hier en daar een bochtje af te snijden. Voor de middag was de schilder alweer vertrokken en zie je er, buiten een beetje kleurverschil (menie), niets meer van. Na de middag wilde ik de auto even door de wasstraat halen, maar alles bij het pompstation was gebarricadeerd met hekken. Bronbemaling en druk aan het graven. Niet naar schelpen en ook geen schat neem ik aan. Zal een boel geld gaan kosten, want ik vrees dat ze een lekke tank hebben. En dat is dan echt balen Tank uitgraven, repareren?, maar in ieder geval saneren. En intussen geen omzet. Ben blij dat ik dat soort uitdagingen niet meer heb. Met de 43 jaar dat ik in de olie heb gewerkt genoeg van dat soort excursies meegemaakt. Was altijd wel een uitdaging. Boel veilig stellen, olie wegpompen, laag water eronder om te voorkomen dat het de grond inzakte. Maar gelukkig nooit meegemaakt dat het in de fik ging of knalde. Dus niet door de wasstraat en heb ik weer een tientje uitgespaard om te kunnen tanken. Ach, overal zit iets positiefs in! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport, Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 2 sep 2021
    Herby63 en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Gisteren en vandaag weer bij smg ijmond geweest.

    Gister boot in de haven en varen.
    Met geen mogelijkheid rechtuit kunnen varen.
    Bleek mn servohevel gescheurd dus dat was het even rondgewaggeld met mn teleurstelling en vandaag kwamen er 2 servoheveltjes voor me aan dus met een beetje gefriemel om mn servo weer op zn plek te krijgen toch gevaren.

    En een ponton geleend en weliswaar kan ik blijkbaar een beetje redelijk slepen

    Geslaagd dagje varen.

    Jammer genoeg had een andere bezoeker pech die had een nimh accu in een boot liggen en die besloot spontaan uitelkaar te klappen.

    3 knallen in de boot de man lichtverbrande vingers.
    Schade leek mee te vallen.

    Stonden we er bij te kijken knalt nog een cel spontaan op de grond.

    Het was toch een evenementvol evenement.

    Was een grote maersk ook aan het varen had ie inene geen controle meer ging het 3 meter lange model patsboem tegen een steiger aan hele steiger ging heen en weer.

    Even later lag ie weer zonder controle jn het riet heeft iemand natte voeten gehaald om een sleeplijn er aan te maken.

    Al met al vervelende dingetjes gebeurd maar was wel een gezellige boel weer
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je slepertje toch maar uitrusten met een rescue-catapult Bert? Kun je een volgende keer scoren. En dat slepen moet voor jou een koud kunstje zijn. In het echt heb je al eens geoefend met een reddingboot aan de haak. Gr. Klaas.
     
  17. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Verbazinvwekkend genoeg ging het best wel goed haha

    Maar ik ga toch kijken om die sleper wat te beteren het is een zenuwachtig bootje moet een andere combinatie van schroef en motor in.

    Misschien dat ik toch een noddlijn kanon moet maken kan ik mooi afkijken van jou klaas haha
     
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Nou van modelbouw is het deze week niet gekomen, veel sleutelwerk.
    2 dagen bezig geweest om de distrubutie riem te vervangen van de camper, dat is gelukt maar moet de brandstof pomp bij stellen want hij rook als tatasteel. Rest van de week met de scooter in gevecht geweest om hem weer goed te laten lopen.
    Dat is op heden niet gelukt, alles na gekeken niets te vinden. Morgen de kabels door meten ivm draadbreuk
    Grt peter
     
    Jinny vindt dit leuk.
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is mooi werk, toevallig heb ik dat vorige maand gedaan op een Fiat Ducato met een lekke koppakking, alleen naar de sleutel kijken en hij start :)
    Om wat voor auto gaat het?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina