Het Schipperscafe deel 6

De kermis is weer naast ons neergestreken, weg wezen dus.
Waarom? Er staat een zweefmolen met een draaiorgel daarin, die heeft drienummers, en draait van 11.00tot 01.00uur.
Met daarbj als ie weer gaat draaien een kei harde toeter, om gek van te worden.
8km verder met de camper op een camperplaats gaan staan, lekker rustig, tegen de waddendijk aan.
20210813_133743.jpg

53,3093037, 5,6282978
Grt

Geniet ervan Peter. Wij "vluchtten" indertijd (voor 2009) nogal eens naar de boot. Hier wil het in het weekend 's nachts wel eens rumoerig zijn als de kroegen sluiten. Zolang ze maar niet gaan lopen slopen. Gr. Klaas.

Vandaag 14.08.2021, deelgenomen aan het mini stoomevenement Ministoomdag bij stoomgemaal de Putter in Petten.
Het was een leuke dag en met veel mensen kunnen spreken.
Persoonlijk ben ik geen spoorman, maar soms zie je een pareltje.
SAM_3740 verkleind.jpg

De machine op de voorgrond met aan weerszijden een driecilinder stoommachine, die over een haakse aanbrenging de wielen aandrijft.
Volgens collega modelbouwer Elbro een eigenbouw van een clublid.
Voor mij: modelbouw van een hoger niveau, complimenten.
Groet. Henk.

Ja dat is jammer, dat je er niet bij kon zijn, dan hadden we kennis kunnen maken,
Ik stond met een kraam, zie de foto genomen voordat de vragenstellers kwamen.
SAM_3734verkleind.jpg

Ik had bij mij de stoomsleepboot Dockyard V.
De eerste foto de stoominstallatie in het schip en de tweede foto het schip compleet met bovenbouw.
SAM_2435 verkleind.jpg

SAM_3389verkleind.jpg

Het gehele schip en installatie is gebouwd met het oog op onderhoud.
Misschien kunnen we in de toekomst kennis maken.
Groet. Henk

Dat gaat gerust een keer gebeuren Henk..
Initieel had ik al thuis kunnen zijn, maar tijdens de vakantie kwam er een opdrachtgever en moest ik even.
En dien ten gevolge liggen we vandaag nog steeds in Numansdorp.

Dan ben je zo weer bij Henk, Jinny. Voor jullie hoeft die brug der zuchten niet open. Jaren geleden kwamen we met de zeilboot van een vriend voor de brug. Mooi op tijd voor de opening, maar die vond niet plaats. Men kon ook geen uitsluitsel geven wanneer er wel een opening kwam. We waren met een wedstrijd bezig en moesten naar Strijensas. Daarom maar rond via het Spui. Kostte ons uren. Goede reis verder! Gr. Klaas.

Helaas -moet- ik inmiddels de andere kant op Klaas.
Hellevoet ben ik een kleine maand terug of zo geweest, maar klanten roepen inmiddels.

de lok is een Shay en deze werden vooral gebruikt om wagons met hout en dergelijke te vervoeren
door de opstalling van de cylinders werd de ketel naar links verplaatst om tegen gewicht tegeven voor de machine
door dat de kardans konden in en uitschuiven konden deze loks op slecht gelegde rails rijden zonder te ontsporen
ook korte bochten waren geen probleem
er bestonden 3 en 2 cylinder loks
amerikaanse loks stookten voornamelijk hout wat voldoende aan wezig was
maar er zijn later ook olie gestookte shay loks gebouwd
mooi geslaagd model en enkele merken hebben deze ook in de verschillende schalen uitgebracht
hier zie je de machine werken
de nummer 9 die je aan het einde ziet die heeft ook het zelfde systeem maar daar ligt de kardan as en de tandwielen binnen het chassis .of dit ook nog een shay is ?????

gr raf

Laatst bewerkt:
Vandaag met de motorscooter ff een boodschapje halen. Dat ff werden dus uren, pech onderweg, anwb gebeld heb 3.15 uur moeten wachten voor er een kwam. Hij kon er nix mee, dat dacht ik zelf ook al. Sleepwagen en terug naar de camper, dat word weer sleutelen thuis :(
Grt peter

Petten of Putten.
Gelukkig had ik het goed ingevoerd in mijn Tom Tom.
Moet wel zeggen, dat tussen mijn eerste bezoek, 5 of 6 jaar geleden, er door de vrijwilligers veel werk is verzet.
Wat destijds de smederij was, is nu een leuke ontvangstruimte.
Groet. Henk

Deze regenachtige dag besteed om de attributen voor een waterkanon in en op mijn Smit Finland te bouwen. De ruitensproeierpomp, servo met schakelaar dwars achter de accu op een plankje. De Senseo waterinlaat met filter paste net niet tussen scheg en schroefas. Daar een Frans fietsventiel voor genomen. Het waterkanon op het voordek gezet. De servo voor de schakelaar wordt aangestuurd met een schakelaar op kanaal 7. Nu is er een kanaal te kort om het waterkanon te draaien. Eerst maar eens kijken hoeveel water er uit komt. Kan later eventueel een trek/duwstang maken aan de roerservo om stilliggend het kanon te bedienen/draaien. Eerst maar even een testrun maken. Wachten op wat beter weer. Na het eten toch maar de slangverbindingen afgekneld met een paar slagen RVS draad. De boel moet me niet los schieten. Gr. Klaas.

20210817_163449.jpg

20210817_163508.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt Peter! Eens kijken hoe het werkt. Hoe is het met jouw "roller" afgelopen? Start die alweer? Gr. Klaas.

Nee die rijd nog niet, die loopt wel maar wil niet op toeren komen, die gaat 7 september naar motorzaak, daar lezen ze um uit. Ik kan het niet vinden wat er loos is. Ik vermoed dat de sensor voor het bovenste doden punt stuk is. Scooter heb ik al half gestript, je bent al uren bezig om ergens bij te komen, met al die schermen. Dus maar afwachten wat ze vinden.
Grt peter

Vanmiddag brandspuit getest. Werkt goed en spuit 5 meter ver. Wel even pielen om water in de pomp te krijgen. Bochtje staat een beetje hoog. Eens kijken of ik een 90° knietje kan maken. En daar een dag later gelijk maar op gedoken. Links en rechts had ik al eens een aantal Franse fietsventielen veilig gesteld voor de hobby. Daarvan 2 onder een hoek van 45° afgezaagd en met zilver aan elkaar gebakken. Gelukkig ook nog een stuk band van de ventielen bewaard om twee pakkingen uit te maken. De grootste uitdaging was om de twee ventieldelen te fixeren voor het solderen. Daarmee is wel een papierklem verloren gegaan, maar die missen we morgen niet meer. Ziet er nu beter uit dan eerst. Gr. Klaas.

20210819_154659.jpg

Laatst bewerkt:
Back