het tamiya f103 gt topic

• Topicstarter Topicstarter rs4evo3
  • Startdatum Startdatum
Hallo, Ik ben ook van plan een F103gt te kopen. Nu vraag ik me af, welke motor + regelaar en accu gebruiken jullie. Je hebt tegenwoordig zoveel verschillenden. Zie door de bomen het bos niet meer als electro-leek.

Mvg,

R/c W'wijk

ligt eraan wat je budget is, gewoon een 9,5 turns brushless set gaat al super, heb ik zien staan bij the border voor 160. opzich elke goede nimh accu van meer dan 3000 mah is goed te gebruiken, omdat er redelijk weinig wrijving is en de aandrijving heel efficient zijn de rijtijden ook lang.

mvg jarno

Kom ik ook even binnenvallen.....
Wat is het verschil tussen een f103 en een f103gt?
Zo op het oog zie ik niet echt iets drastisch.

verschil is niet groot, maar wel zijn er een aantal zaken veranderd:

- stuurblokken zijn anders (lager zit er in).
- motorsteun staat paar mm hoger op chassis.

dit alles is om met rubberbanden te kunnen rijden ipv foam. wieldiameter is groter...

Ok, ik dacht dat het om een compleet ander chassis ging.
Ik zag er gisteravond eentje staan op marktplaats.
Max gebodene was geloof ik 50E.
Mischien voor de liefhebber, zelf ben ik al reeds voorzien.
Moet zeggen ik vind het een geweldig chassis, simpel en eenvoudig, de mijne heb ik al vanaf 93 en is nog origineel.
Hij gaat als een tierelier, alleen bochtenwerk is niet echt weggelegd voor deze wagen.
Andere banden kunnen natuurlijk veel verhelpen.

Bochtenwerk niet goed?? Ik ging net fantastisch door de bochten, superstrak op max. 5 cm van de curbs, en ik ben niet zo'n goede rijder hoor. :D

Mijn karretje rijd nog op de originele foambandjes en die verliezen nogal gauw de grip.
Bij mij achter zijn ze bezig met een nieuw industrieterein met een paar hondert meter strak asfaltweg en ook nog
doodlopend is ( handig, geen verkeer en ben de enige die daar gebruik van maakt ) als ik daar rondrij en dan een 160 graden bocht
maak om terug te komen, dan is het 9 van de 10 dat ie doorglijdt en in de berm duikt.
Dit is volgens mij wel te verhelpen met andere bandjes.

Ik gebruik foambanden van GRP, 37 rondom, en gaat perfect in allerhande bochten. Je moet gewoon weten hoe een 2WD te rijden, het is even wennen.

Het rijden met een 2wd vergt zeker een gecontroleerde manier van rijden, maar je leert er erg goed van sturen en gedoseerd gasgeven!

Ik zelf rijd op foam met hardere banden voor dan achter. Dit om het overstuur eruit te halen.

Ga binnenkort op rubber proberen. Eens kijken hoe dat gaat. (tamiya A met harde inserts een +2 offset velgen omdat de spoorbreedte van de F103GT smaller is dan de 190mm voor touringcars)

hallo mensen.

sinds enige tijd rijdt ik met een f103 gt.
brushless 9.5
ik heb last van overstuur. :evil: :evil: :evil: :evil:
wat moet ik doen?
achter heb ik soft spons tires
voor harde
idem met veren
de "t-bar veer" staat op z'n lichtst
toe out

wat kan ik nog meer doe?

Heb je van die demperstroop tussen de demperplaatjes gedaan?

stuuruitslag verkleinen is inderdaad ook een goede tip! Ik rij maar met 50% stuuruitslag

Als je te dikke demperolie gebruikt krijgen de voorbanden meer grip wat dus weer overstuur veroorzaakt. Gebruik dus geen of de zachtste olie of vet en kijk of het helpt. Zoals eerder vermeld zijn de banden keuzes 80% van het overstuur probleem. Dat is in ieder geval mijn ervaring. De rest zijn tuning opties. Voor harde banden cq banden met weinig grip en achter zachte/ banden met veel grip. Maar dat heb je al. Welke foam banden heb je erop zitten?

De stuuruitslag verminderen helpt ook inderdaad.

Maar de belangrijkste vraag is eigenlijk op welke ondergrond rijd je?

Sinds kort ben ik ook een trotse eigenaar van een F103GT. Bijna alle hopups zitten erop (trf damper, alu motorsteun, 0.4 gear set etc). Voor de banden heb ik de keuze uit:

-Tamiya super slicks (die standaard bij de kit zitten) (26mm)
-Tamiya Reinforced slicks type-B (26 mm)
-Tamiya Reinforced slicks type-B2 medium-narrow (24 mm)

Voor heb ik harde inserts en achter medium inserts. Ik rijd op asfalt. Is dat 'overstuur probleem' nog verder te verminderen door voor en achter andere banden te kiezen? Ik zat zelf te denken aan Super slicks voor en Reinforced Slicks type-B (26 mm) achter, omdat dan de maat overeen komt.

@2wd

Ik heb het topic gelezen, maar kon het niet vinden (of ik ben scheel), maar met welke banden rijd jij?

Hoi,

Kunnen jullie een beetje rijden op de standaard meegeleverde Super slicks??
Ik vind het meer driftbanden dan dat ik er serieus wat mee kan. Zelfs onder mn 4wd Corally is het meer driften en glijden dan serieus grip hebben.

Mvg, Vincent

De standaard slicks zijn niet geweldig, maar vallen mee. Zelf rij ik met Take-Off CS27 met medium insert, of met GRP 37 shore foambanden, waarbij de foambanden zeker het beste gaan.

Back