het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Als het ruim 2 mm was, dan lopen die 2 tandwielen toch niet meer tegen elkaar???

Check ook even de kogellagers van die rotor-as, een hete staartmotor is niet normaal. De lagers van de motor zijn geen kogellagers, kan dus niet veel mee mis zijn.
Paul

Nog meer speling dan dat er in zat en de tandwielen zouden elkaar gemist hebben.

IIG morge alles nieuw binnen heb na me Lama debakel even geen zin in troubleshooting

Mmm, idd raar. Mijn heck wordt totaal niet warm en draait nog altijd. Wellicht een beetje minder dan nieuw. Daarom wil ik ook met een nieuwe heckmotor beginnen met wisselen. Ik heb geen flauw idee, Paul, hoeveel Lipo's ik verder ben... 15 á 20, hooguit.
En mijn heckrotor draait vanaf het begin zeer zoepel. Ik weet dat 'ie na een duikeling soms even aandacht nodig heeft maar dat laat ik lekker zo. Beetje inschuiven en klaar. Alles wat verbuigt, verschuift of deukt neemt enigzins kracht van impact op zich en breekt minder snel...

Hoi heren,

Dat verhaal van die oplossing van het pendule-effect snap ik niet helemaal. Het pendule-effect ontstaat volgens mij door de speling op de swashplate; Danny en ik hebben dit opgelost dmv een veertje onder de swashplate. Op het slechte fotootje, wordt het mij niet duidelijk wat er gebeurt; draadjes (teflon) rond je rotorkop.... en wat doet dat dan???

Paul

Ik heb een andere mening : De heli hangt aan de rotorbladen in de lucht. De rotorbladen vormen, samen met de paddles voor een gyroscopisch effect , net als een fietswiel dat je met beide handen aan de as-uiteinden vasthoudt.
De bladen zitten vast in de bladhouders, die uit een gedeelte bestaat, ik noem het maar even de "centrale bladhouder". Deze bladhouder kan gedeeltelijk roteren maar ook op en neer bewegen. En deze op en neer gaande beweging wordt gedeeltelijk gedempt door een stukje rubber , maar heeft ook erg veel speling.

Als de helicopter nu in de lucht hangt willen de bladen en paddles in een vlak blijven draaien door het gyroscopische effect.
Echter , de heli die eronder hangt kan redelijk vrij bewegen, zonder dat het roterende vlak dat bestaat uit de bladen + paddels daar DIRECT invloed van odnervindt.
Er zit een soort vertraging/demping in dit geheel. Dat zorgt nu juist voor de stabiliteit.
Als je die demping weghaalt en/of de beweging begrenst zal de heli veel gevoeliger worden voor stuurbewegingen. Ook zal de heli dan minder "na-ijlen" als je de heli vanuit voorwaartse vlucht weer laat hooveren.
En dat kun je dus doen door bijvoorbeeld de beweging van de centrale bladhouder te beperken door de ruimte tussen centrale bladhouder en het middenstuk op te vullen met (niet al te stug) materiaal.

Bij cp heli's vind er ook demping plaats, dat doen rubber ringen IN de beide bladhouders. Als je die vervangt door zachter rubber, zal de heli feller reageren op stuurbewegingen . Dit doen de die-hard 3D vliegers veel. Zij willen een snel reagerende en heel precies te besturen heli hebben.

Je bedoeld hardere rubbers voor 3d en die rubbers zitten in de headblock en niet in de bladhouders. De bladen, blad houders en bladas moeten zo stijf en hard mogelijk zijn. Tov de hoofdas moet dit iets gedempt worden door die rubbers om de hoofdas en in de kop.

Door de speling weg te halen haal je niet de stabiliteit weg maar gaat hij wel veeeel directer reageren want het dode punt wordt veel kleiner. Bij deze heli's vormt de v vorm in de bladen een groot deel van de stabiliteit. Als je dat gaat verminderen regeert hij beter maar ook minder stabiel.

Je hebt gelijk, bij cp heli's zit het rubber in het middenstuk, stom .....

Waarom denk je dat deze micro heli even stabiel blijft als je de speling weghaalt ?
Ik denk dat hij juist minder stabeil wordt omdat hij veel directer op stuurbewegingen reageert, dat is een samenspel lijkt me.

Wat bedoel je met v-vorm in de bladen ?

Stabiliteit en hoe hij reageert zijn 2 verschillende dingen :) Met stabiliteit bedoel ik hoe hij blijft hangen als je niet meer stuurt. Het gaat erom hoe groot het gebied is waar binnen hij schommelt zegmaar.

De v vorm in de bladen komt omdat de bladen aan de tips een beetje omhoog staan. Als hij weg valt 1 kant op gaat het blad die kant op vlakker liggen en krijgt meer lift. Hierdoor stabiliseert hij een beetje. Dit werkt tegen bij het vooruit vliegen omdat de heli eigenlijk aldoor terug wil naar hover.

De paddels hebben ook een hoop invloed op de stabiliteit. Goed afgesteld en met een extra gewicht maakt hem veel stabieler omdat de bladen de paddels volgen en omdat die zwaarder zijn is het gyro effect groter. Als je dan de speling wat weghaalt om hem weer wat sneller te laten reageren heb je een heli die net zo stabiel vliegt en toch veel directer / nauwkeuriger. Op mijn piccolo had dit een super effect en viel er toen echt lekker mee te vliegen.

ok, ik snap wat jij verstaat onder stabiliteit .
Ik versta onder stabiliteit : wat is het gedrag van een systeem nadat het zich van de ene toestand naar de andere heeft begeven

Dus bijvoorbeeld van voorwaartse vlucht weer naar een hoover , als de heli dan heen en weer beweegt voordat het tot stilstand komt dan kun je spreken van een "overshoot".
Als hij niet meer stil te krijgen is , is er sprake van oscillatie.

Hoe denk jij over de verandering van het pendule-effect als we , zoals eerder aangegeven, de speling tussen "centrale bladhouder" en het middenstuk verminderen ?
Dat wordt toch minder ? Want daar ging het mij tenslotte om.

Ja dat zou minder moeten worden want het gyro effect van de bladen heeft dan ook meer invloed op de rest eronder omdat het stijver verbonden zit. De romp schommelt nu vrij los en neemt de rotor mee op de uiteinden van de schommeling. Door de speling zal hij langer een kant op blijven drijven .

Ook zou de stabiliteit verbeterd moeten worden als je naar een voorwaartse vlucht overschakeld omdat het meer 1 geheeld is en de romp edg niet onder de rotor bungelt.

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor de hulp en raad. Ik heb inmiddels verschillende adresjes waar ik deze heli vandaan kan halen.

Maar ik maak me zorgen om een paar dingen. Namelijk de motoren. Ik hoor steeds vaker dat de levensduur van de motortjes ongeveer een uur bedraagd. Sommige mensen hebben er meer last van dan anderen. Mijn zorgen gaan dan ook alleen over de betrouwbaarheid van de motoren.

Het zijn gelukkig wel aardig goedkope onderdelen, maar zijn deze ook makkelijk en snel te verkrijgen?

Ik zou het wel zonde vinden om na een paar keer te hebben gevlogen weer nieuwe motoren te moeten kopen, omdat ze te warm worden.

Alvast weer erg bedankt voor de moeite. :)

yay onderdeeltjes binnen. Gelijk met mijn nieuwe soldeerbout het staartmotortje erop gesoldeert en hij vliegt als een neutje.

Wat is dat ding allejezus gevoelig haha, dat word oefenen.

Wat een mooi draadje is dit toch......
Weer een hoop wijzer geworden via alle posts over pendule-effecten, gyro-effect, stabiliteit van de rotorkop, etc.

Styreta, vlieg je met de paddles vlak, of iets postieve pitch??? Ik heb ze een graad of 5 positief gezet en dan istie een stukkie minder gevoelig, vliegt voor de beginner wat fijner vind ik. Draait die nieuwe staartmotor nu soepeler ???

Paul

zelfde als op de ander heb ik het idee. Maar op de oude staartmotor zat er een soort geknars in op een bepaald moment in de omwenteling. De nieuwe heeft iig ook meer vermogen.

Mijn flybarpaddles staan idd een paar graden positief.

Moet nou enkel nog een veertje hebben voor de swash

Dat geknars komt omdat 1 van de sleepcontacten is doorgesleten. Het uiteinde van het sleepcontact hapt dan in de 5-polige collector, dat is wat je hoort.

Heb je een lege bic-aansteker, zo een met een vuursteentje, daar heb ik de mijne vandaan, de diameter is perfect.

Paul

Hoi vliegt nog steeds top hier wel moet de trim meer en meer gesteld worden iid Paul die piccoz motortjes misschien beter???.Kunnen die niet als vervanger dienen??met enige aanpassing diameter is kleiner dacht ik.

Nee, die leveren te weinig vermogen denk ik. De staartrotor ven de picooz is ook 4 keer kleiner dan die van de 4#3. De Picooz weegt slechts 10 gram.

Back