het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
oke duidelijk ben de lipo al aan het opladen :D

Ik geef het op. ik ga eerst maar zorgen dat ik de nog beter lama onder de knie krijg.
Ik ben bang dat ik anders deze mooie heli sloop.

Gister even wezen vliegen en om één of andere reden zijn beide draden van de staart rotor tijdens een crasch kapot gegaan.
Wat een werk om deze weer goed aan te sluiten, maar hij is weer gerepareerd en doet het weer, alleen ik kan er niet mee overweg, en ga maar weer simmen en met de lama vliegen.

Ooit zal het me lukken, maar hij mag nu even stof vangen ;)

@ lafox, zet er anders een klein trainingskruisje onder en blijf op de grond heen en weer schuivelen. Op die manier leer je de staart "bij je te houden".
Zodra je dat door heb, kan je hem in 1 keer naar +/- 40cm hoppen. Daar wordt ie al redelijk stabiel, maar zit je nog laag genoeg om gewoon het gas dicht te gooien als je het niet meer ziet. Zolang je dit op tijd doet, gaat er weinig stuk. Ga je hoger vliegen, dan is de klap altijd harder!
Goed erin prenten dus dat je je gas dicht gooit als ie dreigt te crashen. De rotor draait dan nog wel, maar zonder kracht.

ga op een stoel zitten, hover dat ding op ooghoogte met de staart naar je toe en houd hem recht. Draai hem dan steeds 45 graden naar links en blijf hoveren, totdat de staart weer naar je wijst. Leer je goed orienteren en hoog is het niet.

Lafox iid probeer een trainingskruisje 2 staafjes carbon ongveer 20 cm lang en 4 kraaltjes op het einde en met visdraad vastmaken aan je landingsgear dat geeft in het begin meer vertrouwen.Ik heb een probleempje na ong 30 ladingen wil de lipo niet meer laden.Als ik hem op de lader hang dan is na 10 min het lampje al groen vol dus denk je maar ik krijg de heli niet meer omhoog .Kan het zijn dat die zo snel al kapot is???of zou het aan de lader liggen.

Laatst bewerkt:
ga op een stoel zitten, hover dat ding op ooghoogte met de staart naar je toe en houd hem recht. Draai hem dan steeds 45 graden naar links en blijf hoveren, totdat de staart weer naar je wijst. Leer je goed orienteren en hoog is het niet.

Ik zal van het weekend een trainingskruis maken,
Het hooveren is nu net het probleem, als ik hem ca. 50 cm hoog heb, kiest hij vanzelf een kant om op te gaan, ik ga van het weekend maar weer eens afstellen en het penneveertje installeren (hoeveel wikkelingen was het ook alweer?)

Hij zal altijd een kant op zeilen ben ik bang. Met dit formaat én hoofd / staartmotor configuratie blijft onstabiel. Dit zal je handmatig moeten corrigeren. Als de correcties te sterk zijn kun je de potmeter op de controller wat linksom draaien, dan slaan de servo's minder uit.

Nog even een vraagje. Met beide 4#3Btjes heb ik last van tailwag als ik throttle burst. Ofwel, als ik hover en het gas afneem, dan weer hoger throttle zodat ik weer op hover hoogte zit en loslaat, schiet mijn staart een stukje naar links (neus rechts). Dit heb ik met beide heli's. Heeft iedereen hier last van?

Hoi Lafox,

Ik heb mijn trainingkruisje indertijd gemaakt van 2 sate-stokjes, is misschien iets zwaarder (hoewel bamboe ook erg licht is). Het voldeed prima en je hoeft geen relatief dure, carbon-staafjes te kopen, of je moet ze nog hebben liggen natuurlijk. Van het BIC-veertje met circa 8 windingen beginnen, steeds iets inkorten tot je de gewenste lengte hebt. Het laatste is fijnregelen door het veertje iets in te drukken of juist uit te trekken.

Styreta,

Je probleem heb ik zelf nog niet gemerkt, het lijkt alsof de gyro heel eventjes achter de feiten aanloopt en iets te laat corrigeert of te veel corrigeert. Ik zal het zelf ook eens uitproberen.

Paul

Laatst bewerkt:
Tsja, heb het met beide. Allebei wel wat gecrasht maar het euvel is zo identiek dat geneigt ben aan te nemen dat het uit de fabriek zo is. Aan de andere kant kan ik mij herinneren dat het na een bepaalde crash pas begon.

Net even de rotorkop vervangen, merkte dat die scheef was. En een flybar recht gemaakt, had geen spares meer...

Hoi Styreta,

Heb even gedaan wat jij deed, staart blijft recht...... Misschien heeft het nog te maken met de afstelling van het stelschroefje op de 4-in-1, daar heb ik nu verder niet aan gedraaid.....

Wel vreemd dat je het bij beide heli's hebt.

Hoi Jaap,
Heb je nog een reserve lipo... en vertoont die hetzelfde probleem ??? Dan is er wellicht iets anders aan de hand (hoofdmotor geeft de geest???).

Paul

wegdraaien 4#3 B

Beste mede-piloten:

Sinds een aantal weken ben ook ik in het bezit van een Walkera 4#3B.
Wat mij opvalt is het feit dat als ik wil opstijgen de heli naar links en naar achteren wil wegdraaien. ( de heli staat met zijn staart naar mij toe). Ik moet dit constant corrigeren en dan nog blijft het moeilijk.
Nu is de vraag: is dit normaal en komt dit door het "grondeffect" of moet ik iets aan de servo-armpjes veranderen? Komt iemand dit probleem bekend voor?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie's!

Alvast bedankt!

Erwin

up-to-date topic:
walkera-4-3-picco-z-formaat

Als je swashplate waterpas staat als de heli gebind is met de Tx dan staat hij goed. Anders moet je inderdaad de servo armpjes even stellen.
Onthoud ook dat je de trim van het roer (onder de linker stick) ALTIJD in het midden moet zetten voordat je deze met de heli bind. Anders is de gyro de kluts kwijt.

Als de heli nog staats wil weg draaien zou je een andere staartrotor moeten monteren. Bij beide Walkera 4#3B's die ik heb gehad moest ik dit doen. De geleverde motor trok het gewoon niet.

En dat naar achteren trekken, misschien de batterij verder naar voren schuiven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Paul nee ik kan niet vergelijken met een tweede lipo.Ik denk dat het mijn eigen fout is geweest.Had de lipo de laatste keer een half uur opgeladen en door mijn ongeduld(moest even wat testen)de heli een halve min laten draaien en daarna weer verder gegaan met laden.Ik denk dat dat fataal is geweest.Ik heb er al weer twee besteld en zal er wat zorgvuldiger mee om gaan in vervolg.

Hoi Styreta ik denk ook dat zon toerenburst je giro even achterblijft en dat ie dat een zwieper naar links krijgt kan het even niet testen hier ivm powerloss Gr jaap

gebruik je de org lader van walkera? dat is waarschijnlijk je probleem. Die laadt met 0.8A denk ik en dat is 2C, teveel voor zoeen kleine lipo.(moet je even lezen wat erop staat) en hij laadt ook niet helemaal. Ik kon met mijn hyperion lader nog 180mah instopen nadat ik hem eerst op walkera lader had gezet en groene lichtje had gekregen.

Hoi crasc Ik gebruik iid de meegeleverde lader.Switching Mode Power Adaptor.Ik zie daarop staan output DC4.2 volt 500 mA Het model is FM042005-c.Heb er altijd mee geladen en nooit problemen ondervonden.Ik mag toch aannemen dat dit in de fabriek wel goed is gechect of lader/lipo op elkaar zijn afgestemd.De lipo heb ik nooit te diep ontladen bij merkbaar powerloss landen.

er moet toch ergens een verschill zijn tussen een een lader van paar honderd euro en een lader van walkera die je erbij krijgt? :)

met goeie laders laadt je lipo in het begin snel op en aan het einde laangzaam. Er wordt steeds zijn laad programa gestopt, voltage nauwkeurig gemeten en weer verder opgeladen. Zo laadt je volledig op zonder boven 4.25V per cel te komen en lipo gaat zeker langer mee. Je kan dan kiezen om met 1C te laden of zelfs 2C, maar ook al kies je voor 3C, gaat je lader aan het eind rustiger laden. Je kan ook kiezen voor max 95%. Zo laadt je met 1c een lipo in 45minuten 95%. Want de laatste 5% duurt altijd langer omdat met minder A wordt geladen en dat scheelt niet veel in vliegtijd.

Ik zeg niet dat je een dikke lader moet gaan kopen, walkera lader doet het ook prima, maar je lipos gaan nooit echt lang mee. En walkera lipos zijn natuurlijk ook niet het beste van het beste, dus zijn ze gevoeliger voor een slechte lader of slechte gebruik/misbruik.

Wat ik bedoel is, dat je lipo snel achteruit gaat, is niet 100% jou schuld :)

Hoi Crash je hebt gelijk de bijgeleverde lader zal echt niet perfect zijn tov de top laders.Maar zou het dan zo zijn dat je na 30-40 ladingen al je lipo om zeep hebt geholpen?Ik denk dat ik hem niet goed heb behandeld post 483 maar 30 keer laden is wel erg weinig vind ik.Zijn er gebruikers die al meer dan 30 keer hebben geladen en nog geen kapotte of merkbare afname van de lipo hebben.

Oeps das wel erg weinig dan .4.95 kost zon lipo is toch wel duur dan in verhouding naar het aantal cyclis.Na ja heb twee verse besteld we zien wel weer waar het schip strand.Ook al gezien dat de twee demping O ringetjes in de rotorhead bij de bladehouders beginnen te scheuren weer een aandachtspuntje.Gr

Back