het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
edit: Mss simpelere en makkeljkere methode voor jou: Je hebt al gevlogen met deze heli neem ik aan he, Is het toerental (op gehoord gaat ookwel) hoger of lager dan toen hij nogwel vloog, hoger => kzou gaan voor te weinig pitch (indien mogeijk), lager. Ergens loopt iets stroef

aangezien je dit op gevoel moet doen en je geen eerdere ervaring hebt kan dit inderdaad wel lastig zijn, je zet de heli op de grond, zet bladeren tijdelijk vast (vergeet deze niet terug losser te zetten), en je draait eens goed met de rotor, mijn fp (dragonfly) haalft dan nog stuk of 6 a 7 toeren, proberen te zien ofdat alles nog soepel draait, ook kan je is proberen zeer traag ronddraaien, mss voel je wel dat op een bepaalde moment alles wat stroever gaat.
Nog een andere en mss wel correctere methode is het meten van hoeveel ampere's hij trekt. Als deze teveel zijn (motor overbelast) dan weet je dat hier iets aan schilt mss het een of het andere krom, lager die stroef loopt.... maar dan weet je waar je moet zoeken, Als deze te weinig zijn kan het zijn dat je je pitch van je rotor wat moet vergroten (kweet niet ofdat dit bij deze heli mogelijk is maar mijn dragonfly kan je de pitch door middel van wat wringen aanpassen), want een te kleine pitch geeft ook minder lift.

Hoi Dude66,

Jammer dat je intussen een ietwat negatieve ervaring hebt concerning de hoofmotortjes. We hebben hier zo'n beetje allemaal al enkele hoofmotortjes moeten verwisselen na symtomen welke jij omschrijft, alleen niet zo rap achter elkaar. Zonde.
Er is wel vaker een minder goede kwaliteit main-engine langsgekomen maar zo snel als bij jou volgens mij nog niet.
Kijk werkelijk eens of alles zonder de motor wel soepel draait. Tijdens het vastzetten kan hij verschuiven. En haren ertussen kan idd voor de nodige weestand zorgen. En de twee tandwieltjes (motortandwiel en hoofdtandwiel) moeten zeker niet te strak strak zitten. Ik stel ze zo af dat er een heel klein beetje speling zichtbaar is met het blote oog. Ook hebben collega's hier hebben wel een een vloeipapiertje ertussen gedaan tijdens het vastzetten... Ik rook niet dus kan hier niet over meebabbelen, tis een idee natuurlijk.

We hebben allen het probleem dat de heli naar links wil met het verloop van een vluchtje. Er is veel over geschreven in voorgaande posts, ook ik heb hier de nodige duiten in het zakje gedaan. Ik heb zelfs een langere staart geprobeerd, helaas. Het zit m kennelijk gewoon in de combinatie van de gyro en de boordspanning van de LiPo. Dit zorgt voor onvoldoende correctie. Niet alles kan perfect zijn aan dit kleine wondertje. Het blijft erg leuk, morgen ook maar weer het koffertje opendoen... ;-)

Groet,

FF
Belangrijk bericht van Walkera!!!
Er is op kort termijn een brushless motor, een speedcontroller en een aangepaste 4 in 1 ontvanger leverbaar. Zie voor details:

WALKERA--CHINA

Karel

Hi Recon, bedankt voor je post en tip! Alleen moet ik wel aangeven dat ik de 4#3B 2dehands heb gekocht en er nog niet heel veel mee heb gevlogen. Wel zitten er een aantal spareparts bij waaronder een nieuw motortje. Misschien verstandig om die gelijk te plaatsen? Baat het niet schaat het niet denk ik?! Maar ik ga zeker ook je tips uitproberen...

Hi Recon, bedankt voor je post en tip! Alleen moet ik wel aangeven dat ik de 4#3B 2dehands heb gekocht en er nog niet heel veel mee heb gevlogen. Wel zitten er een aantal spareparts bij waaronder een nieuw motortje. Misschien verstandig om die gelijk te plaatsen? Baat het niet schaat het niet denk ik?! Maar ik ga zeker ook je tips uitproberen...

Ik heb de indruk dat de levensduur van de hoofdmotor aanzienlijk wordt verlengd als er een heel klein beetje zeer dunne olie op de collector zit. Dit kan je aanbrengen door de heli op zijn kop te houden en dan een druppel olie in het gat te laten vallen. Een olieflesje met een dun buisje is handig. Deze worden o.a. in de modelspoorwereld gebruikt. Er zijn ook redelijke resultaten gemeld op RCGroups met WD40 en remmenreiniger. Dat de ene motor het langer blijft doen dan de andere komt waarschijnlijk omdat er soms wel of soms geen vettigheid op de collector zit. Als de koperen borstels droog op de collector lopen krijg je daar vonkvorming waardoor de collector inbrandt en de borstels wegbranden. Een klein beetje olie dempt deze vonkvorming, zij het ten koste van een iets grotere overgangsweerstand. Maar het vermogen van de motor blijft nog steeds toereikend. Ik ben op zoek naar de juiste olie en houd jullie op de hoogte. Je moet het oliën af en toe herhalen.
Karel

Hoi Karel,

Is ook een punt ja, ben het op verschillende fora tegen gekomen.

Hier een linkje naar iemand die alle lagers heeft geolied en de motortjes,
nou het verschil is behoorlijk te horen....

K4DcE_iBNsw[/media] - Walkera video after lube repairs for rcuniverse.wmv

En vet dat Walkera nu zelf ook met een brushless setup komt! Ben benieuwd wanneer deze released gaat worden en hoe de ervaringen ermee zullen zijn:D

Gr

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik je zeker ff weten! Iig bedankt.

Ik heb net ook verder gelezen bij andere topics. Maar het zelfde 'probleem' komt ook bij meerdere voor. Dus ik ga die ook aandachtig doorlezen..
Aangezien het een 2dehands is, wellicht verstandig om de lipo's te vervangen en een extra hoofdmotortje erbij aan te schaffen. Iemand een goed adres waar ik heen kan in de buurt van Utrecht? Of iemand ervaring met Romafira in Weesp? Daar ben ik nog wel eens in de buurt.

Laat ik je zeker ff weten! Iig bedankt.

Ik heb net ook verder gelezen bij andere topics. Maar het zelfde 'probleem' komt ook bij meerdere voor. Dus ik ga die ook aandachtig doorlezen..
Aangezien het een 2dehands is, wellicht verstandig om de lipo's te vervangen en een extra hoofdmotortje erbij aan te schaffen. Iemand een goed adres waar ik heen kan in de buurt van Utrecht? Of iemand ervaring met Romafira in Weesp? Daar ben ik nog wel eens in de buurt.

Voor je gigantische hoeveelheden geld gaat uitgeven...

De 4#3 is een goede heli, met wat eigenaardigheden (zoals je ondertussen vast wel gelezen hebt)
Voor dat tollen is een simpele jbf oplossing:
Bij opstarten de trim geheel naar links, laten initialiseren (oftewel stroom erop en wachten tot hij uitgepiept is), en trim weer naar rechts zetten. Indien dit het tollen verergerd, bovenstaande omdraaien (dus ipv links rechts zetten)

Maar ook al doet de staart vreemd, hij zou wel moeten vliegen..
doorgaans is dan de hoofdmotor versleten, dus ik vermoed dat een groot deel van je probleem hier ligt. Je staartmotor kan ook versleten zijn (gaan ook best hard), die gaan 3 a 4 hoofdmotoren mee (ongeveer, hang me er niet aan op):cool:

Over de bladen..
Als deze niet bijgeknipt zijn (dat de vorige eigenaar er een randje af heeft gehaald) volstaat het om ze redelijk los te zetten.
Oftwel: draai de bladen tot ze beide haaks op de heli staan en til de heli aan zijn staart op. De bladen moeten dan precies naar beneden klappen (dit is geen raket technologie, ze moeten gewoon redelijk los staan met als belangrijkste punt dat ze beide even los staan)

De lipo´s kun je een beetje testen met een simpele voltmeter.
pak een volle lipo, en kijk hoeveel volt hij geeft (ong 3,7)
Sluit hem aan, kijk nog een hoeveel hij meet (en pas op dat je geen kortsluiting maakt!:D). je meet dan op de metalen dingetjes in de stekkertjes. Als het goed is geeft ie dan nog steeds 3,7 V.

Volgende is wat tricky en vereist een aantal extra handen of wat extra handigheid: Met alles aangesloten gas geven (half of driekwart, punt waar hij normaal hoort te gaan vliegen) en meet het voltage nogmaals. Het dan gemeten voltage ligt lager als 3,7 V, maar als deze meteen in de buurt van 2,4 tot 2,8 zakt gaat het niet goed. Teken dat er iets teveel stroom trekt of dat de lipo kapot is. NU kost een nieuwe maar 6 euro, dus daar valt overheen te komen.

Maar probeer even wat uit voor je alles vervangt, om er dan alsnog achter te komen dat het niet werkt.

Heel verhaal, maar zo kun je een beetje testen welk onderdeel zijn werk niet goed doet.

PS: Die staartrotor hoort met de puntjes aan de achterkant op het tandwiel geschoven te zijn. Als dat goed zit en hij vliegt er alsnog af, kun je een beetje (!!!) secondelijm proberen. dit hecht niet erg op de as, maar wel in het gat van de rotor.
Voor de zekerheid misschien even een andere erop zetten als ie echt zo los zit, bij dat kleine grut zit alles in no time aan elkaar geplakt

Voor je gigantische hoeveelheden geld gaat uitgeven...

De 4#3 is een goede heli, met wat eigenaardigheden (zoals je ondertussen vast wel gelezen hebt)
Voor dat tollen is een simpele jbf oplossing:
Bij opstarten de trim geheel naar links, laten initialiseren (oftewel stroom erop en wachten tot hij uitgepiept is), en trim weer naar rechts zetten. Indien dit het tollen verergerd, bovenstaande omdraaien (dus ipv links rechts zetten)

Maar ook al doet de staart vreemd, hij zou wel moeten vliegen..
doorgaans is dan de hoofdmotor versleten, dus ik vermoed dat een groot deel van je probleem hier ligt. Je staartmotor kan ook versleten zijn (gaan ook best hard), die gaan 3 a 4 hoofdmotoren mee (ongeveer, hang me er niet aan op):cool:

Over de bladen..
Als deze niet bijgeknipt zijn (dat de vorige eigenaar er een randje af heeft gehaald) volstaat het om ze redelijk los te zetten.
Oftwel: draai de bladen tot ze beide haaks op de heli staan en til de heli aan zijn staart op. De bladen moeten dan precies naar beneden klappen (dit is geen raket technologie, ze moeten gewoon redelijk los staan met als belangrijkste punt dat ze beide even los staan)

De lipo´s kun je een beetje testen met een simpele voltmeter.
pak een volle lipo, en kijk hoeveel volt hij geeft (ong 3,7)
Sluit hem aan, kijk nog een hoeveel hij meet (en pas op dat je geen kortsluiting maakt!:D). je meet dan op de metalen dingetjes in de stekkertjes. Als het goed is geeft ie dan nog steeds 3,7 V.

Volgende is wat tricky en vereist een aantal extra handen of wat extra handigheid: Met alles aangesloten gas geven (half of driekwart, punt waar hij normaal hoort te gaan vliegen) en meet het voltage nogmaals. Het dan gemeten voltage ligt lager als 3,7 V, maar als deze meteen in de buurt van 2,4 tot 2,8 zakt gaat het niet goed. Teken dat er iets teveel stroom trekt of dat de lipo kapot is. NU kost een nieuwe maar 6 euro, dus daar valt overheen te komen.

Maar probeer even wat uit voor je alles vervangt, om er dan alsnog achter te komen dat het niet werkt.

Heel verhaal, maar zo kun je een beetje testen welk onderdeel zijn werk niet goed doet.

PS: Die staartrotor hoort met de puntjes aan de achterkant op het tandwiel geschoven te zijn. Als dat goed zit en hij vliegt er alsnog af, kun je een beetje (!!!) secondelijm proberen. dit hecht niet erg op de as, maar wel in het gat van de rotor.
Voor de zekerheid misschien even een andere erop zetten als ie echt zo los zit, bij dat kleine grut zit alles in no time aan elkaar geplakt

Hi student thnx! Veel bruikbare informatie.. ik ben begonnen met het controleren of de hoofdmotor nog soepel liep en heb toch maar besloten deze te vervangen (is gelukkig het geld niet) geplaatst en merkte dat er vel meer kracht vrij kwam. Daarna heb ik de rotor goed afgesteld. Nou het komt van de grond af :) Maar zit er ook aan te denken gelijk de staartmotor te vervangen en rotor. Want die blijft los schieten op eoa manier. Vind het ook zo raar dat er alleen een simpel pinnetje door heen zit. En klopt het dat de vertanding van de staart rotor niet geheel pas staat op de verstandig vd rotor? Dus zeg op de helft... het zit er naar uit dat de motor verder de staart ingedrukt moet worden, maar dat lukt mij niet. Maar goed, wel machtig top ding verder!

Hi student thnx! Veel bruikbare informatie.. ik ben begonnen met het controleren of de hoofdmotor nog soepel liep en heb toch maar besloten deze te vervangen (is gelukkig het geld niet) geplaatst en merkte dat er vel meer kracht vrij kwam. Daarna heb ik de rotor goed afgesteld. Nou het komt van de grond af :) Maar zit er ook aan te denken gelijk de staartmotor te vervangen en rotor. Want die blijft los schieten op eoa manier. Vind het ook zo raar dat er alleen een simpel pinnetje door heen zit. En klopt het dat de vertanding van de staart rotor niet geheel pas staat op de verstandig vd rotor? Dus zeg op de helft... het zit er naar uit dat de motor verder de staart ingedrukt moet worden, maar dat lukt mij niet. Maar goed, wel machtig top ding verder!

Uh hoe vervang ik de staartmotor? Draadjes doorknippen en 2 krimpkousjes ertussen?

Uh hoe vervang ik de staartmotor? Draadjes doorknippen en 2 krimpkousjes ertussen?

Heb gisteren mijn helietje ontvangen, en heb meteen een groot probleem :(

Ik vlieg trekkend pitch, geen probleem zou je denken want de zender is voorzien van dip-switches waarmee je alle kanalen kunt omkeren.

Dus switch 3 omgezet, trim omhoog, en aansluiten weer.
Niks dus :mad: wat blijkt : het gas krijg ik niet dicht genoeg om de regelaar op te starten, met duwend pitch doet hij het wel.

Er is dus meer uitslag met de stick omlaag dan omhoog.

Heeft iemand een idee om dit op te lossen ?

Hoi Jasper,

Leuk te horen dat je een en ander aan de posts in dit draadje hebt gehad. Het is hier een moment rond de zomer erg druk geweest met schrijven hier. Erg populair helicoptertje toch wel.
Leuk ook dat je de moeite hebt genomen om een en ander door te lezen. Scheelt een hoop in nieuw gestarte draadjes met veelal dezelfde vragen...

Ik heb enkele dagen weer de heli omhoog geworpen en ik moet je zeggen dat ik nog steeds last heb van het verloop van het staartje. Lekker laten gebeuren, ik trim af en toe wel een stukje tijdens het hoveren.
Verder denk ik dat het geen goed idee is om er grotere, langere en/of bredere rotorbladen op te monteren. In alle gevallen zijn ze zwaarder wat voor belasting van de motor zorgt. Ook zal de luchtweerstand hierbij oplopen waardoor je meer tractie kunt verwachten en dus een groter verloop van onze staart... Ook de servo´s worden door de grotere krachten zwaarder belast.
Indien er bij een lager toerental de lift > gewicht zal hij loskomen maar minder stabiel zijn vanwege het toerental. Een simpele reden dat het gyroscopisch effect van de rotor nu kleiner is dan met een hoog toerental.
Stabiliteit kun je wat vergroten door op de stuuras extra gewichtjes bij te plaatsen. Die kleine koperen/bronsen stuurbladhoudertjes bijvoorbeeld. Minimale weerstand en toch een goed effect. Door het geringe gewicht van de 4#3B is het niet eenvoudig hem zo stabiel te krijgen als zijn grotere broers.

Dat brushless idee voor de 4#3B blijft bij velen wel heel erg in trek. Nu Walkera zelf een modificatie komt lijkt het wel interessant.
Er is enkele maanden terug ook redelijk wat over geschreven. Uiteindelijk meen ik dat het er op neer kwam dat het wat betreft verschil in kosten tussen de originele motortjes en de kosten van met brushless experimenteren het voor enkele van ons niet zou opwegen. Zoals Junglemaxx toen heeft gedaan is wel top natuurlijk maar je zult heel veel moeten uitzoeken en niet te vergeten slopen aan je coptertje voor alles werkt naar behoren. En niet iedereen is even handig als Junglemaxx :)
Hoewel ik nog niet veel info vind over een Walkera 4#3B brushless modje ben ik wel heel nieuwsgierig geworden. Dit scheelt enorm in het aanpassen van het frame van de heli. Het lijkt Plug en Play in elk geval.

Groetjes,

Danny

Heb gisteren mijn helietje ontvangen, en heb meteen een groot probleem :(

Ik vlieg trekkend pitch, geen probleem zou je denken want de zender is voorzien van dip-switches waarmee je alle kanalen kunt omkeren.

Dus switch 3 omgezet, trim omhoog, en aansluiten weer.
Niks dus :mad: wat blijkt : het gas krijg ik niet dicht genoeg om de regelaar op te starten, met duwend pitch doet hij het wel.

Er is dus meer uitslag met de stick omlaag dan omhoog.

Heeft iemand een idee om dit op te lossen ?
Bij mij werkt dit wel!
Ik vlieg van het begin al met trekkend gas.
Je moet wel de throttle stick en de trim helemaal omhoog duwen voor het aanzetten van je zender.

Back