Hoi Jaap en Karel,
Ja, nu wordt het me duidelijk. Dit kan idd weleens de oorzaak zijn van TBE.
Hoe is het trouwens met jullie motoren, ik vlieg nog steeds met de originele hoofdmotor (al meer dan 250 vluchten schat ik) en de tailmotor is 1 keer gewisseld. Geen slecht resultaat vind ik, ik vlieg echter nooit meer dan 3 minuten achter elkaar en laat daarna de boel 3 minuten afkoelen.
Groeten,
Paul
Paul,
Ik vlieg meestal eerst 2 minuten, dan even laten afkoelen en dan verder vliegen tot een totaaltijd van 6-7 minuten. Bij mij gaat een hoofdmotor ongeveer 50 vluchten mee, het scheelt wel eens, de ene of de andere motor. Als het vermogen afneemt, dat zie je o.a. aan een kortere vliegtijd, helpt het wel om de collector licht in te oliën met een zeer dunne olie. Dan rek je de levensduur nog wat. Ik zie sinds enige tijd, dat aan het einde van een acculading de staart wat onrustiger wordt. Ik denk dat de contactjes van de Losi-T connector wat vervuilen en daardoor ontstaat overgangsweerstand in de connector. Daardoor zakt de spanning op de 4 in 1 tot een te lage waarde, wat de gyro ongunstig beïnvloedt. Ook zal daardoor de motor eerder af zijn, omdat bij een teruglopende spanning de stroomsterkte toeneemt. Op het 4#3 a+b forum bij RC Groups lees ik dat velen deze connectors vervangen door Micro-Deans connectors. Die schijnen veel minder spanningsval te veroorzaken. Ik ga dat ook eens proberen.
Het beperken van de vliegtijd is vermoedelijk gunstig voor de motor omdat de accuspanning hoger blijft en de stroomsterkte dus lager.
Groet,
Karel