het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Hoi Jaap en Karel,

Ja, nu wordt het me duidelijk. Dit kan idd weleens de oorzaak zijn van TBE.

Hoe is het trouwens met jullie motoren, ik vlieg nog steeds met de originele hoofdmotor (al meer dan 250 vluchten schat ik) en de tailmotor is 1 keer gewisseld. Geen slecht resultaat vind ik, ik vlieg echter nooit meer dan 3 minuten achter elkaar en laat daarna de boel 3 minuten afkoelen.

Groeten,

Paul

Paul,

Ik vlieg meestal eerst 2 minuten, dan even laten afkoelen en dan verder vliegen tot een totaaltijd van 6-7 minuten. Bij mij gaat een hoofdmotor ongeveer 50 vluchten mee, het scheelt wel eens, de ene of de andere motor. Als het vermogen afneemt, dat zie je o.a. aan een kortere vliegtijd, helpt het wel om de collector licht in te oliën met een zeer dunne olie. Dan rek je de levensduur nog wat. Ik zie sinds enige tijd, dat aan het einde van een acculading de staart wat onrustiger wordt. Ik denk dat de contactjes van de Losi-T connector wat vervuilen en daardoor ontstaat overgangsweerstand in de connector. Daardoor zakt de spanning op de 4 in 1 tot een te lage waarde, wat de gyro ongunstig beïnvloedt. Ook zal daardoor de motor eerder af zijn, omdat bij een teruglopende spanning de stroomsterkte toeneemt. Op het 4#3 a+b forum bij RC Groups lees ik dat velen deze connectors vervangen door Micro-Deans connectors. Die schijnen veel minder spanningsval te veroorzaken. Ik ga dat ook eens proberen.

Het beperken van de vliegtijd is vermoedelijk gunstig voor de motor omdat de accuspanning hoger blijft en de stroomsterkte dus lager.

Groet,
Karel

Hallo,

Weet 1 van de heren misschien of er i.pv. het koolstof staafje om de tailrotor te beschermen er ook iets anders te verkrijgen is?

Je ziet ook wel eens zo`n 3 hoek die je er dan "opklikt".
De staafjes breken nogal snel,heb wel 1,5 meter van het spul liggen maar het is nogal een gepiel....

alvast bedankt!

Hoi Increddie.Kijk dat soort aanpassingen vallen onder de noemer "modelbouw''.Laat je geest de vrije loop en verzin iets moois voor de staartrotor :cool:.Voor zover ik weet is er veel te koop tegenwoordig in de winkel dat je zo maar ergens op kan ''klikken'' maar gelukkig moet je dit soort dingetjes nog zelf verzinnen;) Succes Gr jaap

Laatst bewerkt:
Wat is het weer stil in dit draadje.

Deze week aardig in de weer geweest met Helisim. Ik kan nu im mijn woonkamer (35 m2) de 4#3 alle hoeken laten zien, zonder crash. Alleen nose-in durf ik nog niet, in de sim gaat het elke keer fout en eindig ik met een crash, dus real-life, nog maar even niet.

Groeten,

Paul

Wat is het weer stil in dit draadje.

Deze week aardig in de weer geweest met Helisim. Ik kan nu im mijn woonkamer (35 m2) de 4#3 alle hoeken laten zien, zonder crash. Alleen nose-in durf ik nog niet, in de sim gaat het elke keer fout en eindig ik met een crash, dus real-life, nog maar even niet.

Groeten,

Paul
Paul,

Je kan het zo te horen al aardig.

Een goede manier om in de simulator nose-in te leren hoveren is eerst de 4 hoofdrichtingen te oefenen. Aannemende dat je tail-in beheerst draai je bijvoorbeeld eerst naar side links. En weer terug. vervolgens side-in rechts. Als je beide side-in standen redelijk beheerst ga je vanuit side-in doordraaien naar nose-in en meteen weer verder naar side-in. Wanneer je daar een beetje gevoel voor begint te krijgen langer nose-in proberen vast te houden. In het begin zijn deze hoverposities moeilijk, je schiet alle kanten op. Probeer altijd vanuit het toestel zelf te denken en vanuit de neusrichting de stuurcommando's te beredeneren. Denk er om dat bij nose-in de heli de andere kant uit scheef hangt in het echt!
Het gaat het gemakkelijkst met een grote, traag reagerende heli, bijvoorbeeld de EC-135b in Aerofly. In fms heb ik heel veel gehad aan de Hughes heli. Deze kan je zo uittrimmen dat hij helemaal stil blijft hangen zonder stick input. Niet realistisch dus maar wel goed om deze oefeningen mee te doen.

Als je de vier hoofdrichtingen beheerst kan je nog meer controle leren door de langzame draai te oefenen waarbij de heli op 1 plek moet blijven. Op de simulator al een kluif, met de 4#3b zeer lastig. Ik kan het nu redelijk linksom, rechsom wil de heli er toch steeds uit vliegen.

Oefening baart kunst!

Het wordt inderdaad stiller in dit draadje. Zou het komen omdat het voorjaar er aan komt? Er zijn toch heel wat 4#3b piloten, mogelijk kunnen we eens iets organiseren in een hal om elkaar eens te ontmoeten en samen wat te vliegen.

Succes.

Karel

Hoi Karel,

Goede uitleg...... Ik ga het inderdaad op, de door jou beschreven manier, maar eens proberen.

Ja iets samen doen in een sporthal, dat zie ik ook wel zitten. Ik heb JaapV hierover al eens aangespoord, hij woont in Amersfoort, dus lekker centraal in het land......

Groeten,

Paul

Hoi allemaal!
Heb het hele topic doorgelezen en van enthousiasme ook maar een helitje bestelt. De 4#3b Het vliegen met de picoz was leuk maar erg beperkt. Nu nog even wachten tot hij bezorgt wordt heb de normale aflever methode gekozen:

7-Mar-2009 Hong Kong Item posted.
7-Mar-2009 Hong Kong In transit.
9-Mar-2009 Hong Kong Processed for departure.
9-Mar-2009 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on 10-Mar-2009

Ik dacht dat gaat lekker snel maar toen bleef het stil…. Iemand ervaring mee? Volgens helipal kan het 6 tot 14 werkdagen duren.

Vliegen jullie de simulatie met een e-sky zender of de originele walkera zender? En helpt dit echt? Ik heb FMS wel eens gestart met het toetsenbord maar vond het erg on realistisch ogen.

Wat een vragen haha! Hopelijk heb ik niet over de antwoorden heen gelezen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Smiles,

Welkom op het board. en leuk dat je gekozen hebt voor eenzelfde heli'tje als waar wij al een tijd lang lol van hebben.
Wat betreft je bestelling. Hij is als het goed is tussen de 6-14dgn onderweg naar NL. Daarna ligt hij wellicht nog enige tijd bij de douane op SPL of elders bij een kantoor annex opslag voor inklaring. Het ligt er helemaal aan hoe druk ze het daar hebben voor jou pakketje wordt gekontroleerd en doorgestuurd. Enig geduld nog dus.

Als je boven deze discussies, net onder de paginanummers, bij 'Discussietools' op 'Zoek in deze discussie' klikt en daar je zoekterm ingeeft kom je vanzelf op je antwoorden uit. Je hebt er dus idd overheen gelezen... ;-) Zo af en toe vallen we eens in herhaling, logisch, maar hier kun je vast zelf uitkomen. Veel plezier alvast met je 4#3B. De eerste keren is het misschien vallen en opstaan maar de meeste vragen om te beginnen staan via wel hier gepost inmiddels.

Groet,

FF

Hoi allemaal!
Heb het hele topic doorgelezen en van enthousiasme ook maar een helitje bestelt. De 4#3b Het vliegen met de picoz was leuk maar erg beperkt. Nu nog even wachten tot hij bezorgt wordt heb de normale aflever methode gekozen:

7-Mar-2009 Hong Kong Item posted.
7-Mar-2009 Hong Kong In transit.
9-Mar-2009 Hong Kong Processed for departure.
9-Mar-2009 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on 10-Mar-2009

Ik dacht dat gaat lekker snel maar toen bleef het stil…. Iemand ervaring mee? Volgens helipal kan het 6 tot 14 werkdagen duren.

Vliegen jullie de simulatie met een e-sky zender of de originele walkera zender? En helpt dit echt? Ik heb FMS wel eens gestart met het toetsenbord maar vond het erg on realistisch ogen.

Wat een vragen haha! Hopelijk heb ik niet over de antwoorden heen gelezen!

ik hen net mijn bestelling binnen van ehirobo, het is normaal dat je een aantal dagen niks veranderd ziet, de volgende melding die je gaat zien is
Netherlands

Arrived

dan is die dus in nederland aangekomen, bij mij zat daar 6 dagen tussen, dan moet ie nog door de douane komen, als je geluk heb staat erna IN TRANSIT, dan word ie snel bezorgt, staat er PENDING CUSTOM INSPECTION, dan gaan er nog een aantal dagen overheen en moet je waarschijnlijk ook inklaringskosten betalen ( dat was nu bij mij het geval )

mijn eerste bestelling vanaf helipal liep er zo tussendoor en deze bestelling bij ehirobo werd er tussenuit gepikt, moest wel lachen want de douanewaarde was geschat op 61 euro ( moest 24 euro inklaringskosten betalen ) terwijl het pakket bijna 160 euro waard was, bij mij hebben ze dus gewoon een schatting gemaakt.

twee vrienden van mij die hadden 2 heli`s in 1 keer besteld dus was ook een groot pakket, die moetsen de factuur naar de douane sturen met de waarde, dus ze meten wel met 2 maten.

succes in ieder geval, het gaat echt goed komen maar gewoon geduld hebben

zodra het in nderland is kan je eventueel TNT bellen 0900-0570 die kunnen je dan namelijk een nederlands trackingnummer van je pakket geven, dat heb ik ook gedaan

Haha, dit maakt het al wat duidelijker, ik had gedacht dat het wel direct naar Schiphol gevolgen zou worden. Helaas of misschien gebeurt dit ook wel maar duurt dit gewoon erg lang.

Je hebt wel mazzel gehad met je pakketje van 61 euro dan. Maar was dit voor of na 1 jan? Dit omdat het schijnt dat je nu allen nog mar BTW hoeft te betalen….onder de 150,-

Tnx voor de uitleg hoe de verzending gaat! Dit maakt het wachten wat meer dragelijk ;)

het was na 1 januari..

heb een net binnen namelijk

het bedrag is opgebouwd over 61 euro dus

btw bij invoer € 12,-
inklaringskosten € 12,-

over het vervoer, het gaat het vliegtuig in en op schiphol word het pakket weer ingescant en dan zie je het dus weer op de tracktrace

Ik heb al gemerkt dat ze niet altijd even nauwkeurig de tracking bijhouden;

26-Feb-2009Hong KongItem posted.
26-Feb-2009Hong KongIn transit.
27-Feb-2009Hong KongProcessed for departure.
27-Feb-2009Hong KongThe item left Hong Kong for its destination on 28-Feb-2009
3-Mar-2009NetherlandsPending customs inspection.
3-Mar-2009NetherlandsArrived.
9-Mar-2009NetherlandsIn transit.
10-Mar-2009NetherlandsDelivered.

In bovenstaand voorbeeld zag ik op 3 maart dat het pakker pending customs en arrived was (dus ik dacht, lekker rap door de douane), vervolgens dus bij een week zitten wachten op de bezorging.

Altijd weer spannend pakkketjes die onderweg zijn.

Toevallig heb ik nog een pakketje dat onderweg is;

12-Mar-2009Hong KongItem posted and is being processed.

12-Mar-2009Hong KongIn transit.

13-Mar-2009Hong KongProcessed for departure.

13-Mar-2009Hong KongThe item left Hong Kong for its destination on 14-Mar-2009

17-Mar-2009NetherlandsPending customs inspection.

17-Mar-2009NetherlandsArrived and is being processed.

Vanmorgen was deze nog "onderweg", maar zag net dat de status weer is bijgewerkt. Ps. op de een of andere manier heeft het weekend ook invloed op wanneer het pakketje aankomt in nederland, waarschijnlijk vliegen de vliegtuigen maar een paar keer per week vanaf china op nederland oid.

Ps. pakketje is een 60B met 2801 ;)

Hmmmm nou het blijft spannend! Zie dat jullie pakketjes waren beide maar 4 dagen in de lucht hebben gezeten. Hebben jullie voor snelle zending gekozen?

Hoezo ongeduldig :P

Pending custom inspection staat voor

in afwachting van douaneinspectie

dus als dat er staat gaan ze het pakketje controleren en dan gaat er wel een paar dagen overheen..

de eerste keer dat ik bestelde in hongkong stond na arrived gelijk in transit en werd het dezelfde dag nog bezorgt, dus GEEN pending custom inspection gehad

Pending custom inspection staat voor

in afwachting van douaneinspectie

dus als dat er staat gaan ze het pakketje controleren en dan gaat er wel een paar dagen overheen..

de eerste keer dat ik bestelde in hongkong stond na arrived gelijk in transit en werd het dezelfde dag nog bezorgt, dus GEEN pending custom inspection gehad

Ja, dat wordt weer lappen :(

Het lijkt erop dat mijn gebeden zijn verhoord vandaag!!!!

17-Mar-2009 Netherlands Arrived and is being processed.
17-Mar-2009 Netherlands In transit.

Spannende dagen dusss, hoe zijn jullie ervaringen met de instellingen als de heli van helipal komt... Ze geven aan dat ze hem checken en controleren/instellen.

Het lijkt erop dat mijn gebeden zijn verhoord vandaag!!!!

17-Mar-2009 Netherlands Arrived and is being processed.
17-Mar-2009 Netherlands In transit.

Spannende dagen dusss, hoe zijn jullie ervaringen met de instellingen als de heli van helipal komt... Ze geven aan dat ze hem checken en controleren/instellen.

ik denk inderdaad dat je geluk hebt , je zou even naar TNT kunnen bellen voor het nederlandse trackingnummer, dan weet je tenminste precies wanneer het komt

Back