het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
mijn ervaring is dat als de melding in transit staat, het pakket binnen 1-2 dagen wordt aangeboden. Met andere woorden waarschijnlijk wordt het 18/19 maart aan de deur bezorgd!

ik ben in ieder geval superblij met mijn 4#3B brushless

heb een pas een paar dagen in huis, maar het gaat steeds lekkerder, ik kan een nu wel een paar minuten achter elkaar in de lucht houden in een beperkte ruimte.....

vooralsnog alleen tail-in, heb net een keer nose-in geprobeerd maar dat was nog niet een groot succes

kan in ieder geval ook wel zeggen dat ie behoorlijk crashbestendig is, heb al behoorijke crashes gehad en alles is nog heel, doe wel gelijk de trottle helemaal dicht zodra die iets raakt.

Hij is binnen, allen is mijn linker servo arm gebroken..... Kan het restant niet meer in de doos vinden dus denk dat het voor verzending is gebeurd.
De reactie van helipal:

[FONT=&quot]Oh… it is not broken, it suppose to be like this.[/FONT]

[FONT=&quot]by helipal.com[/FONT]
[FONT=&quot]Jacky Lee

[/FONT]
Niet echt goede service dus :( Mailtje terug gedaan dat het zelfs op hun website niet zo afgebeeld is. Nog geen reactie op terwijl ik op het andere mailtje gelijk een reactie had. [FONT=&quot]

[/FONT]
Hieronder wat fotos.

4-3b-mechanism.jpg

P1020620.JPG

[FONT=&quot]
nPPuwmQN-E5RrtvTLdue5g
4GifAkNP8KcXi4QmzIosww
PgkjNpXssyd2L02aGdpnHA

[/FONT]

Laatst bewerkt door een moderator:
dar is vervelend...

ik weet niet hoe je je vraag gesteld hebt in je mailtje, maar mijn ervaring is juist dat ze topservice hebben bij helipal...

bij mij was de reciever kapot gegaan van mijn lama 2, heb een mailtje gestuurd en er werd een nieuwe reciever van helipal kosteloos naar me toegestuurd.

over reacties

houd rekening dat je 6 uur tijdverschil het met daar, ik heb meerdere emailwisselingen gehad en die werden allemaal binnen 1 dag beantwoord, denk niet dat hij de hele dag achter de computer zit om emails te beantwoorden, ik denk dat het wel goed gaat komen

Toch wel netjes dacht ik.... Van onder naar boven:

2e mail
Dear Jacky,

Thanks for your fast but un satisfying replay, but as an experienced flyer, I know that you can put the arms in three holes. Like the other side on my walkera where it isn’t broken. Even on your website, you can see that there should be three holes and not one! I have marked it on the picture which I download from the helipal website.

I hope the problem is more clear now.

Kind regards,

Jacky Lee schreef:
[FONT=&quot]Oh… it is not broken, it suppose to be like this.[/FONT]

[FONT=&quot]by helipal.com[/FONT]
[FONT=&quot]Jacky Lee[/FONT]

1e mail
Dear Employee,

Today I did received my Walkera 4#3b helicopter! It looks really good and I’m looking forward to play with it! I’m now charging the batteries!
But unfortunately one of the servo arms is broken, out of the box. I cant find the part in the box itself. Therefore I assume that it is not broken during shipping but at the assembly or testing.

I have attached two pictures of the broken part.
I’m looking forward to your answer in order to solve this problem.

Kind regards,

absoluut een net en goed mailtje.....

ik denk eerlijk gezegd dat het wel goed gaat komen, mijn ervaring is dus dat hij erg goede service geeft, dus even afwachten dan maar..

succes in ieder geval

Hoi Smiles,

Mijn 4#3b komt ook bij Helipal vandaan. En Jacky heeft gelijk, het is idd normaal dat bij de linker servo (gezien vanaf de staart) het servo-armpje is ingekort. Als ze hem niet hadden ingekort, dan past je canopy niet meer, het armpje steekt dan teveel uit naar links.

Bij de rechter servo hebben ze dat niet gedaan, omdat dit servoarmpje ook naar links wijst, naar de binnenkant van de heli en dus niet naar de rechterkant van de canopy. Je kunt ook op je eigen foto zien, dat het geen breuk betreft, maar dat het armpje is afgeknipt of afgezaagd.

Geen zorgen dus, alle 4#3-tjes hebben dit en hij vliegt er perfect mee.

Groeten,

Paul

Aha! Oke nou dat is duidelijk! Maar vraag me dan wel af waarom sommige forumers hem op de middelste stand zetten terwijl dat dus helemaal niet kan :S

Hoi Smiles,

Je kan de servo-uitslagen aanpassen door op je ontvanger het schroefje "extend" (even uit mijn hoofd, anderen zullen wel reageren als het iets anders is), te verstellen. Hiermee kan je dus de maximum uitslagen van de swashplate (tuimelschijf) aanpassen.

Aanpassen van de maximum uitslag van de swashplate dmv het kiezen van een ander gaatje op de servo-armpjes is dus niet nodig, je kan dit op de ontvanger (eigenlijk de 4-in-1) regelen. Alleen als je de maximale uitslag op de 4-in-1 nog niet genoeg vindt, dan zou je een ander gaatje (meer naar buiten) op je servo-armpjes kunnen gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat je dit wilt, op het binnenste gaatje, gaat ie al als een speer naar links, rechts, voor en achter als je de zenderstick voor de helft beweegt (en dan heb ik de extend maar op 50% staan). Tenzij je een woonkamer hebt van 3000 vierkante meter natuurlijk....... (geintje !!!)

Groeten,

Paul

Oke duidelijk, ik ben ook maar een noob he :) Net wel even lekker gevlogen en zowaar even gehoeverd. Veel oefenen en dan wordt het nog wel wat :P Bedankt voor alle tips :D

Hoi Smiles,

Schroom niet om al je vragen te stellen op dit forum. Er is heel veel info te vinden in dit draadje en gebruik vooral de zoekfunctie, want het is avonden werk om het gehele draadje door te lezen (heb ik overigens wel gedaan voordat ik de 4#3b bestelde).

De 4#3 is een heel lastig helietje om te besturen, als je het eenmaal onder de knie hebt is het echter super leuk. Voor elke modelbouw-heli geldt: hoe groter, hoe stabieler, dus als je deze onder de knie hebt kun je elke FP-heli onder controle houden. Veel simmen helpt enorm.

Groeten,

Paul

Verbetering aan staartboom

Een veel voorkomend probleem is dat de schroefjes die de staartboom vastzetten (aan 2 zijden) het koolstof beschadigen. Op den duur gaat de boom loszitten, met een waggelende vlucht als gevolg. Ik heb daarom de boom ruim 1 cm ingekort en voorzien van aluminium moffen, gemaakt op de draaibank. Het dikste deel van een mof is 3,5 mm met daarin een boring van 2,5 mm, het dunste deel is 2,5 mm met een boring van 1,9 mm. De moffen zijn vastgelijmd op de boom met Stabilit Express 2C lijm. De gewichtstoename aan de hekzijde is gering. Ik moest iets gewicht toevoegen in de neus. Het startgewicht van de heli is nu 51 g. Een andere optie is alleen een mof aan de rompzijde en aan de hekzijde vastlijmen met Stabilit Express. Nadeel is dat je bij schade ook de tailmotorhouder moet vervangen.

mof aan rompzijde

mof aan hekzijde

detail mof

Met deze aanpassingen is de bevestiging van de tailboom zeer stevig en vliegt de heli duidelijk strakker.

Karel

Een veel voorkomend probleem is dat de schroefjes die de staartboom vastzetten (aan 2 zijden) het koolstof beschadigen. Op den duur gaat de boom loszitten, met een waggelende vlucht als gevolg. Ik heb daarom de boom ruim 1 cm ingekort en voorzien van aluminium moffen, gemaakt op de draaibank. Het dikste deel van een mof is 3,5 mm met daarin een boring van 2,5 mm, het dunste deel is 2,5 mm met een boring van 1,9 mm. De moffen zijn vastgelijmd op de boom met Stabilit Express 2C lijm. De gewichtstoename aan de hekzijde is gering. Ik moest iets gewicht toevoegen in de neus. Het startgewicht van de heli is nu 51 g. Een andere optie is alleen een mof aan de rompzijde en aan de hekzijde vastlijmen met Stabilit Express. Nadeel is dat je bij schade ook de tailmotorhouder moet vervangen.

mof aan rompzijde

mof aan hekzijde

detail mof

Met deze aanpassingen is de bevestiging van de tailboom zeer stevig en vliegt de heli duidelijk strakker.

Karel

dat is een super mooie oplossing die je hebt, ik heb een nog niet zo lang en ik had er ook al last van..

ik heb de bestaande boom die al begon te splinteren bewerkt met secondelijm, maar het blijft een zwak punt...

heb een nieuwe tailboom besteld en dacht daarbij om eerst de draad erdoor te werken en dan het begin van de boom vol te gooien met verdikte epoxy zodat die massief word.

ook had ik een idee om de boom van massief carbon te maken, maar dan zit je weer met de draad.

Verkoop jij ook die moffen, mocht je ze eventueel ook verkopen heb ik wel interesse

Je kunt hem wel van massief carbon maken, daar doe je dan krimpkous omheen waar de draad doorloopt.

he, dat is een goed idee...

dacht al om een met stukjes tape vast te plakken maar krimpkous staat een stuk netter...

weet alleen niet hoe carbon zich houd als je dat vast draait met een schroefje, want carbon is wl heel sterk en licht maar kan niet zo erg goed tegen puntbelasting

Hey Paul56 dan gaan we gewoon door met vragen;)

Ik heb net mijn carbon vooraadje besteld. (tail al gelijk gebroken :P) Maar nou zit ik met het volgende: ik krijg de knighthead niet los. Als ik het zo zie zit deze met lijm vast. Kun je dit oplossen of is uitboren de beste oplossing?

dat is een super mooie oplossing die je hebt, ik heb een nog niet zo lang en ik had er ook al last van..

ik heb de bestaande boom die al begon te splinteren bewerkt met secondelijm, maar het blijft een zwak punt...

heb een nieuwe tailboom besteld en dacht daarbij om eerst de draad erdoor te werken en dan het begin van de boom vol te gooien met verdikte epoxy zodat die massief word.

ook had ik een idee om de boom van massief carbon te maken, maar dan zit je weer met de draad.

Verkoop jij ook die moffen, mocht je ze eventueel ook verkopen heb ik wel interesse
Hallo Marcela,

Het maken van deze moffen is bewerkelijk. Als het maar om enkele stuks gaat wil ik ze wel maken, gaat het bijvoorbeeld om 10 of meer, dan moeten we zoeken naar iemand die toegang heeft tot een CNC draaibank. Het materiaal kost zowat niets en verzenden kan per brief (44 eurocent). Ik overweeg nog wel om de staartboom nog iets verder in te korten, zodat de afstand hekrotor - as hoofdrotor 1/2 cm korter wordt dan de standaard afmeting. Dan kan het extra gewicht in de neus vervallen. Ik las ergens dat de gyro met een iets kortere boom ook prima werkt. Ik kan ook nog proberen de wanddikte van de mof i.p.v. 3,5 mm 3,2 mm te maken. In dit gedeelte wordt toch de boom vastgelijmd, dus ik denk dat dat dit ook sterk genoeg is. Scheelt weer ietsje gewicht!

Karel

Hallo Marcela,

Het maken van deze moffen is bewerkelijk. Als het maar om enkele stuks gaat wil ik ze wel maken, gaat het bijvoorbeeld om 10 of meer, dan moeten we zoeken naar iemand die toegang heeft tot een CNC draaibank. Het materiaal kost zowat niets en verzenden kan per brief (44 eurocent). Ik overweeg nog wel om de staartboom nog iets verder in te korten, zodat de afstand hekrotor - as hoofdrotor 1/2 cm korter wordt dan de standaard afmeting. Dan kan het extra gewicht in de neus vervallen. Ik las ergens dat de gyro met een iets kortere boom ook prima werkt. Ik kan ook nog proberen de wanddikte van de mof i.p.v. 3,5 mm 3,2 mm te maken. In dit gedeelte wordt toch de boom vastgelijmd, dus ik denk dat dat dit ook sterk genoeg is. Scheelt weer ietsje gewicht!

Karel

Karel, Ik heb je een privebericht gestuurd

Hoi Karel,

Ik heb ook wel interesse in de mofjes, dus als je er nog een aantal gaat maken, dan hou ik me aanbevolen. Super oplossing man.

Ik vlieg nu zelf met een iets ingekorte tailboom. Aan de rompzijde was de boel helemaal versplinterd, dus ik heb die splinters weggesneden en de boom weer in de romp gezet en vastgeschroefd. Ik had even geen zin om hem helemaal te vervangen, want dan moest ik de motordraden weer lossolderen, dus ik dacht, vervangen doe ik wel als mijn tailmotor het begeeft. Hij is dus nu 3 a 4 mm korter schat ik en de gyro heeft hier geen enkele moeite mee. Wat natuurlijk wel meespeelt, is dat de tailmotor meer toeren zal moeten maken om de staart recht te houden en dus sneller zal slijten. Hou dit dus in gedachten als je de boom gaat inkorten.

Groeten,

Paul

Back