Het Wiimulticopter draadje

Heel goed Steef, hier zijn we weer blij mee.

Edit: Ik zie in jou screenshot bij debug2 dat je I2C problemen hebt.
Ik zou de interne pull-ups uitschakelen en externe 2K2 Ohm Pull-Ups plaatsen op de SDA en SCL aansluitingen.

Pull-ups.jpg

Laatst bewerkt:
Het enige probleem waar ik niet vanaf geraak, dat is het uit balans geraken van de gyro's/accelerators.

Als ik het wat ruwere vliegwerk toepas, dan krijg ik telkens hetzelfde probleem, m'n gyro's en accelerators geraken uit balans.
De multiwii krijgt daardoor een sterke drift naar een bepaalde kant.
Hoe komt dit toch?

Ligt het aan de hardware? (WM+ of BMA020?)
Is het een softwarematig probleem?
Of ligt het misschien aan de instellingen van de zender? (te ruwe/overmatige stickinput door te hoge endpoints bv. ?)

Het feit is dat ik dan telkens moet landen en de lipo terug moet af- en aankoppelen om de gyro's opnieuw te initialiseren.

Het enige probleem waar ik niet vanaf geraak, dat is het uit balans geraken van de gyro's/accelerators.

Als ik het wat ruwere vliegwerk toepas, dan krijg ik telkens hetzelfde probleem, m'n gyro's en accelerators geraken uit balans.
Hoe komt dit toch?

Of ligt het misschien aan de instellingen van de zender? (te ruwe/overmatige stickinput door te hoge endpoints bv. ?)

Het feit is dat ik dan telkens moet landen en de lipo terug moet af- en aankoppelen om de gyro's opnieuw te initialiseren.

Ik rol, trek, ruk, loop met een paar multiWii's met Atmel, FreeIMU sensoren maar herken dit niet.

Wellicht trek je teveel stroom en stortje ESC-BEC in oid, Sluit eens een externe battery aan (vergeet de rode draad van de ESC niet weg te halen) en probeer het nog eens.

//Frank

Hoe komt dit toch?

Ik herken dit ook. Neem aan dat je in LEVEL-mode bedoeld. als ik lever mode heb aan staan is het best lastig om te vliegen. Hij wil namelijk recht blijfen hangen. Als je naar voren wil moet je best wat stick input geven. als je te veel doet dan raakt hij van slag. Hij levelt dan niet maar trekt naar een lant weg. Als je dan een paar keer wat pitch geeft, dan komt hij weer een beetje bij, maar er zit dan behoorlijk wat drift in.

Ben er ook nog niet uit hoe dat kan. In Acro mode geen last.
Ik gebruik ook de WM+ en BMA020

Gr. Jasper

Ik rol, trek, ruk, loop met een paar multiWii's met Atmel, FreeIMU sensoren maar herken dit niet.

Wellicht trek je teveel stroom en stortje ESC-BEC in oid, Sluit eens een externe battery aan (vergeet de rode draad van de ESC niet weg te halen) en probeer het nog eens.

//Frank

Ik weet niet of dit iets met het probleem kan te maken hebben. Uiteraard ga ik het uitproberen. Ik vlieg met 3300 mAh 25-50C. Volgens mij kunnen deze geen zo'n danige spanningsvallen hebben.
Ofwel zit ik ergens met een probleem kwa temperatuur, misschien is het daarom de sensoren zo'n kuren hebben.

@3DFresh: Dat herken ik ook heel duidelijk. Maar ik heb het ook in Acro-mode. Heel raar...
Dat probleem met sturen in Stable-mode los ik op door verschillende instellingen te gebruiken in de zender. Zo stel ik heel wat expo in voor Acro-mode en blijft Stable-mode goed bestuurbaar!

Het lijkt alsof de neutrale stand van de sensoren wordt opgeschoven door extreme stickinput.

Heel goed Steef, hier zijn we weer blij mee.

Edit: Ik zie in jou screenshot bij debug2 dat je I2C problemen hebt.
Ik zou de interne pull-ups uitschakelen en externe 2K2 Ohm Pull-Ups plaatsen op de SDA en SCL aansluitingen.

Pull-ups.jpg

Oké, dus toch een verzendtijd
icon13.gif
:)
Ik snap alleen het plaatje niet goed, moet die 2k2 (2200 Ohm) tussen twee draadjes komen te zitten?
tussen plus draad en sda van de wmp
en
tussen plus draad en scl van de wmp

ps Zou ik dit niet hebben gehad bij een originele wmp?
Ik vrees......

Wat zou er eigenlijk fout gaan als ik zonder die 2k2 zou gaan vliegen? De gui geeft namelijk wel alle bewegingen weer.

EDIT :
nog even de geplannde octo: middenplaa en kunnen nog veranderen
hexa%2C%20octo%203.JPG

span: 36cm
Alu staaf = 1 mtr
geodriehoek = +/- 15 cm

EDIT 2 <=:

Deze weestanden heb ik:
met laatste goud:
-1000 mili Omh
-22000 mili Ohm 2x
-6800 mili Ohm 2x
-10000 mili ohm
-3300 mili Ohm
-22000 mili Ohm
- 470 mili Ohm
- 10000 mili Ohm 1x goud en 1x zilver
- 100000 mili Ohm
-150000 mili Ohm

weerstanden%201.JPG

onbruikbaar, ik heb te weinig dubbele
(-;

Laatst bewerkt:
Ja Steef met een orginele WM+ zou je dit inderdaad niet hebben, gewoon op de 5 volt aansluiten en het moet goed werken.
Zoals jij je cloon gebruikt kan wel, maar je moet inderdaad een aantal trukjes uithalen om het goed te laten werken.
Hij zal zeker wel vliegen zonder Pull-ups maar het kan beter.

Het probleem van Biker en Jasper ken ik niet, mogelijk te veel trillingen.

BTW: Ik gebruik ook de orginele WM+ en de BMA020.
Ik moet wel in stable mode wat software trim gebruiken voor de ACC.

Ja Steef met een orginele WM+ zou je dit inderdaad niet hebben, gewoon op de 5 volt aansluiten en het moet goed werken.
Zoals jij je cloon gebruikt kan wel, maar je moet inderdaad een aantal trukjes uithalen om het goed te laten werken.
Hij zal zeker wel vliegen zonder Pull-ups maar het kan beter.

Het probleem van Biker en Jasper ken ik niet, mogelijk te veel trillingen.

BTW: Ik gebruik ook de orginele WM+ en de BMA020.
Ik moet wel in stable mode wat software trim gebruiken voor de ACC.

oh dus hij vliegt wel.. oké dan, die 2k2's komen wel...:p

dit is : http://code.google.com/p/multiwii/downloads/detail?name=MultiWii_1_9.zip&can=2&q=
De code van 12-11-11 toch?

en ik lees net dit: (http://www.benl.ebay.be/itm/Arduino...661?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f06c82cfd)

Power:
The Arduino Nano can be powered via the Mini-B USB connection, 6-20V unregulated external power supply (pin 30), or 5V regulated external power supply (pin 27). The power source is automatically selected to the highest voltage source.
The FTDI FT232RL chip on the Nano is only powered if the board is being powered over USB. As a result, when running on external (non-USB) power, the 3.3V output (which is supplied by the FTDI chip) is not available and the RX and TX LEDs will flicker if digital pins 0 or 1 are high.

Tja dan is er toch een probleem... Hoe doen de andere nano gebruikers dat?​
mvg

Laatst bewerkt:
en daar heb je hem weer hoor:p

die screenshot van de gui van 9 posts hierboven was met deze 'software': (met debug2)
//if you use independent sensors
//leave it commented it you already checked a specific board above
/* I2C gyroscope */
#define ITG3200
//#define L3G4200D

/* I2C accelerometer */
//#define ADXL345
#define BMA020
//#define BMA180
//#define NUNCHACK // if you want to use the nunckuk as a standalone I2C ACC without WMP
//#define LIS3LV02
//#define LSM303DLx_ACC

nu heb ik geen debug2 als ik in de software dit plaats:
//if you use independent sensors
//leave it commented it you already checked a specific board above
/* I2C gyroscope */
#define ITG3200
//#define L3G4200D

/* I2C accelerometer */
//#define ADXL345
//#define BMA020
//#define BMA180
//#define NUNCHACK // if you want to use the nunckuk as a standalone I2C ACC without WMP
//#define LIS3LV02
//#define LSM303DLx_ACC
gui%20alleen%20de%20wmp.png

Er staat nu ook overal 'off'

ik test nu nog steeds met alleen de wmp. Ik had eerst alleen de BMA020 aangetikt omdat ik die in de toekomst wil gaan gebruiken, maar nog niet binnen is.

dus
-Als ik in de software zet dat er een BMA020 en ITG3200 aan hangt en ik hang alleen de ITG3200 eraan, is er een fout.
-Als ik alleen de ITG3200 aantik in de software en ik hang er ook daadwerkelijk alleen een ITG3200 aan, geeft ie geen fout.

Kan dit misschien ook de oorzaak zijn geweest dat er een fout was?
of heb ik nog steeds die 2k2's nodig?

EDIT:
Wel verdraaid,
Na een minuut of 10 staat er toch een '8' bij debug 2... helaas ik was te snel met juichen <=\

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat je de BMA020 had aangesloten.
Als hij niet aangesloten zit moet je hem ook niet selecteren, dit verklaart gelijk ook de I2C problemen die je had. Klinkt logisch toch.

De figuren rechts werken alleen als er een ACC aangesloten is.

Met de ITG3200 kun je ook nog rommelen met deze waarden:
/* ITG3200 & ITG3205 Low pass filter setting. In case you cannot eliminate all vibrations to the Gyro, you can try
to decrease the LPF frequency, only one step per try. As soon as twitching gone, stick with that setting.
It will not help on feedback wobbles, so change only when copter is randomly twiching and all dampening and
balancing options ran out. Uncomment only one option!
IMPORTANT! Change low pass filter setting changes PID behaviour, so retune your PID's after changing LPF.*/
//#define ITG3200_LPF_256HZ // This is the default setting, no need to uncomment, just for reference
//#define ITG3200_LPF_188HZ
//#define ITG3200_LPF_98HZ
//#define ITG3200_LPF_42HZ
//#define ITG3200_LPF_20HZ
//#define ITG3200_LPF_10HZ // Use this only in extreme cases, rather change motors and/or props
Ik zie dat hij nu overgevoelig is.
Misschien verdwijnen de laatse problemen hier ook wel mee.

Pull-ups plaatsen is altijd beter, geeft een beter signaal.

Edit: Ik zie net een paar post terug dat de Nano geen 3.3 volt out geeft.
Dan zul je voltage regulator zoals een LM1117 moeten gebruiken.

Laatst bewerkt:
YES:p dan klopt alles tot nu toe wel.
toen ik die screenshot maakte had ik net een heel snelle tik ertegen gegeven, die nooit in een copter voorkomt, maar ja. Ik ga dat denk ik pas veranderen als die een beetje 'oscolleerd' oid.:D

Van het weekend maar alles even aansluiten, als ik tijd heb. Die surprises ook.:cool:

EDIT:
oh nee, ook die 3.3 volt nog.........zzzzz

hop en gelijk maar bestels op ebay. http://www.ebay.nl/itm/260840163287?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648
zijn deze goed voor die 2k2 weerstandjes, want als ik dan toch moet wachten dan doen we het goed.
http://www.ebay.nl/itm/2K2-2-2K-OHM...155?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2560563c0b

Laatst bewerkt:
Ja die klonen altijd, je kunt beter een orginele kopen.
Jij hebt het dan wel goed getroffen met de ITG3200, dit is een goede sensor als je hem aansluit zoals jij hebt gedaan.
Ik ben ook begonnen met een kloon, maar heb deze al snel weggegooid en een orginele WM+ genomen.

Ja die klonen altijd, je kunt beter een orginele kopen.
Jij hebt het dan wel goed getroffen met de ITG3200, dit is een goede sensor als je hem aansluit zoals jij hebt gedaan.
Ik ben ook begonnen met een kloon, maar heb deze al snel weggegooid en een orginele WM+ genomen.

:pik zit al een beetje te mopperen op mezelf, waarom niet ietsje meer betaald??.......

Naja, nu kan ik in het vervolg ook gewoon deze klonen kopen, omdat ik al 100 2k2 weerstandjes heb bijvoorbeeld, en een voltage regelaar over..;)

Dan heb je dat gezeur niet meer.
icon14.gif
icon14.gif

Daarnet heb ik software versie 1.9 ingeladen in de multiwii quad.
Alleen heb ik iets raars voor.
Ik krijg geen waarden voor de gyro's, net alsof de originele WM+ niet is aangesloten.
Bij debug2 staat een foutwaarde.

sizedgui19.jpg

Wat zie ik over het hoofd? :confused:

Ik denk dat je de SDA en SCL draden omgewisseld hebt.

Of een verkeerde gyro geselecteerd.

Edit: Ik zie dat je de arm functie gebruikt op Aux1, alleen zullen de motoren niet starten als je hem naar level (high) schakelt. Daar dus ook even een vakje wit maken.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de SDA en SCL draden omgewisseld hebt.

Met deze setup heb ik al gevlogen, nl. met V1.7ter.
Voor de zekerheid ga ik nog eens checken.

Of een verkeerde gyro geselecteerd.

Het is een originele WM+. Normaal selecteer je daar toch een ITG3200 voor, juist?

Edit: Ik zie dat je de arm functie gebruikt op Aux1, alleen zullen de motoren niet starten als je hem naar level (high) schakelt. Daar dus ook even een vakje wit maken.
Ik weet het, was al aangepast. Die screenshot was van in het begin dat ik met de GUI aan het rommelen was.

Nog even een andere denkpiste, alhoewel ik niet denk dat dat het is...
Als ik alles aansluit staat m'n BMA020 automatisch aan.
Is het misschien zo dat ik autolevel moet uitschakelen via de zender op de gyrowaarden te krijgen?

De WM+ word zoals Steef zegt automatisch herkend.
Je hoeft dus niets te selecteren.

De gyrowaarden worden altijd weer gegeven ook als de zender uit staat.

Ik zou toch al de settings nog een keer controleren en opnieuw laden, er moet ergens iets fout zitten.

Dit probleem heeft blijkbaar te maken met een hardwarematige aanpassing die moet gebeuren om V1.9 aan de praat te krijgen.
Er moeten 2 weerstanden gesoldeerd worden om het communicatieprobleem met de I2C bus op te lossen.

Daarna zou de WMP moeten herkend worden. Ook de foutmeldingen van debug2 zouden op nul moeten staan.

Back