Het Wiimulticopter draadje

Waarempel!

Eindelijk terug thuis gekomen en direct beginnen solderen. De 2.2K weerstanden (zie diverse fora) zijn aangesloten (via jumpers) en jawel hoor. De originele WM+ wordt plots herkend en de I2C communicatie verloopt vlekkeloos (debug2 = 0, zelfs na 10 minuten aan de accu).

Heel raar is dat men zei dat pin D12 niet meer gebruikt werd in V1.9. Echter moet ik vaststellen dat deze nog steeds 5v levert zoals voorheen. Dus hier zitten de WM+ & BMA020 nog altijd op aangesloten bij mij.

Ik hoop de volgende dagen te kunnen testen.
 
Heel mooi dat hij nu wel reageert.

Mogelijk heb ik het verkeerd gezegd over de D12 pin, het is zo dat hij nu ook gebruikt kan worden als Aux2 pin.
Hij kan dus inderdaad nog als 5 volt voeding gebruikt worden alleen de reset functie is verwijderd omdat deze niet meer nodig is.

Daarom is er dus geen speciale reden meer om de D12 te verkiezen boven andere 5 volt voedings bronnen.
Ook is het niet ondenkbaar dat D12 in de toekomst zijn functie als voedings bron verliest.
 
En als ik het niet helemaal mis heb kun je inderdaad in jou geval met een Hexa de Gimbal gebruiken op pin A0 en A1.
Ik had het hier dus wel mis, sorry Jasper.

Met een promini Hexa is het niet mogelijk om de camera gimbal te gebruiken, hiervoor is een Arduino mega nodig.
Ik ging er vanuit dat dit wel mogelijk was omdat hiervoor de aansluitingen aanwezig waren.
 
Ik ben ook bezig met een MW en is voor mij helemaal nieuw, helikopter vliegt stabiel nu maar
kan iemand mij uitleggen in Jip en Janneke taal wat elke parameter doet in de GUI

Vooral de PID, daar snap ik helemaal niets van

Wil hem nog beter laten vliegen maar heb geen idee wat ik aan moet passen

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Geld ook voor mij, ben ook een multiwiicopter aan het bouwen maar de software instellingen is voor mij ook allemaal nieuw.

MVG, Moelie.
 
TIP:
Kies bij voorkeur een kalme dag zonder wind of nog beter een sporthal uit om de regelingen uit te voeren.

Regel steeds maar één parameter tegelijk, stijg even op en vergelijk of het beter dan wel slechter is. Begin met de rate instellingen en ga dan pas verder met de ACC. Handig is hier een LCD schermpje dat je aangesloten laat op de MWii zodat je zonder PC kan bijregelen. Ik gebruik daarvoor deze: TextStar 'Stick-On' Serial LCD Display with 'GraphSmart' | Cat's Whisker Technologies (Ook handig om PWM uitgangen mee te testen)
 
Ik zit weer met een probleem waar google geen antwoord op heeft. :(

Ik heb mijn multiwii geflashed naar 1.9 firmware, en heb nu ook multiwiiconf 1.9 draaien,
echter wil het zaakje niet mee werken zodra ik de compoort selecteer.
Het programma schiet dan namelijk geheel naar grijs, alles verdwijnt en ik kan niets meer.
En ik moet er toch echt bij kunnen om de uitslagen in te stellen, anders staat mijn quad aan de grond. :(
Het bordje geeft nog wel een confirmatie piepje dus blijkbaar werkt het nog wel, daar onder die grijze plaat.

Kent iemand dit probleem?

edit
Gevonden.
Arduino seems to operate well (LED is blinking shortly at the initialization), but it’s impossible to connect the GUI:
If you are using windows, the port COM needs something to be reconfigured to run at 115200Hz.

Nu doettie et weer. ;)

edit2
Hij doet het nu sporadisch... het programma flipt nog steeds zeer regelmatig naar grijs.. ik snap er niks van. :(
 
Laatst bewerkt:
Da's een lastige Sven.

Misschien even opnieuw downloaden.
Arduino update 1.0 werkt alleen met de latere Dev versies, dus voor 1.9 gebruik je 0.23. Deze kun je wel naast elkaar draaien.

Ik denk nog even verder.
 
Inderdaad, daar was ik ook al tegenaan gelopen. Arduino 1.0 wil voor geen meter.
Mijn probleem ligt echter bij het configuratie programma, dat is hier erg onstabiel.

Ik heb ook nog een ander probleem, bij de 1.9 firmware wil de batterij pieper niet werken.

Code:
#define VBAT              // comment this line to suppress the vbat code
#define VBATSCALE     132 // change this value if readed Battery voltage is different than real voltage
#define VBATLEVEL1_3S 102 // 10,7V
#define VBATLEVEL2_3S 101 // 10,3V
#define VBATLEVEL3_3S 100  // 9.9V
#define NO_VBAT       16 // Avoid beeping without any battery

Zo staat et er bij mij in, is eigenlijk gewoon gekopieerd van mijn oude 1.7 firmware,
maar et wil om een of andere reden niet als ik met een regulator het voltage laat zakken.
 
Hmm, hopelijk doet die het beter dan de huidige java jeuk GUI.
Op 4 computers valt de huidige GUI hier regelmatig uit, opeens helemaal grijs.
 
Ja deze werkt veel beter en geen Java :cool:

Wel vreemd dat jij op 4 computers hetzelfde probleem hebt, ik ben het verder nog niet tegen gekomen.

Ben je al iets verder met je pieper probleem?
 
Yup, het beestje piept nu weer netjes als ie leeg is. :)
Wat er nu precies aan de hand was weet ik niet, maar nu werkte het opeens.
De dag ervoor nog bezig geweest met een variabele voltregelaar maar toen wilde die niet.
Nu zingt ie alles bij elkaar in 3 trappen.

Heb net even gekeken, deze software is wel een verademing zeg, heerlijk!
Bedankt voor de tip!
 
Ik ben bezig een Flydumini in elkaar te zetten maar zit even met het volgende, op de plek waar de BMA020 moet komen zit een soort 'enable' pad maar ik heb geen idee wat dat betekent, probleem is dat ik daar nooit meer bij kom als de BMA020 er op vastgesoldeerd wordt met pinheaders:

a4724902-193-IMG_3160.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heel goed Steef, hier zijn we weer blij mee.

Edit: Ik zie in jou screenshot bij debug2 dat je I2C problemen hebt.
Ik zou de interne pull-ups uitschakelen en externe 2K2 Ohm Pull-Ups plaatsen op de SDA en SCL aansluitingen.

Pull-ups.jpg

Heeft iemand hier misschien een real-life foto van?
 
ik snap waar u op doelt, denk ik... de kant met het gouden randje moet naar de 3,3 Volt draad..
Was ik pas ook naar opzoek.. Maar ik denk dat ik nu die foto waar ik het gezien heb niet zo snel meer kan vinden
 
@Douwe: Ik heb het idee als je deze contacten samen soldeert dat dan de externe pull-ups geactiveerd worden, om het zeker te weten kun je het beste Paul zelf vragen of in het Fydumini topic op RC-Groups vragen.

Wat de weerstanden betreft maakt het niets uit in welke richting deze geplaatst worden, er is wel een bepaalde regel voor in de elektronica wereld, maar ik niet weet.
 
Back
Top