Het Zwarte Doosje

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bruno van Hoek, 31 mei 2019.

  1. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Leuk draadje Bruno. Erg grappige uitdaging om zo te vliegen met een model.

    Ik heb niet alles echt goed gelezen dit keer maar zag wat dingen staan over range enzo en ook over frsky.

    Met m'n BOT op hoogte wil ik ook nog wel eens een low en critical signal strength krijgen. Ook soms uit het niets. Na wat zoeken bleek dat je na de melding critical nog steeds 50% verder weg kunt vliegen tot je het model echt kwijt bent. Een leuk weetje waarmee ik je draadje hopelijk niet te veel vervuil :kwijl:

    :p
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee hoor.
    Ik waardeer alle overpeinzingen en bijdragen.
    Zoals gezegd, ik heb een breed interesseveld.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hangt er net vanaf van welke kant je komt.
    Je kunt het ook omkeren: 'een leuke uitdaging als alle roeren precies en op iedere positie kunnen worden ingesteld en dat ook nog eens real time'.
    Als in: 'Een model om alle assen tegelijk in bedwang houden'.
    Nu we daar aan gewend zijn, stelt het niets (ahum...) meer voor, toch?
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Perfecte uitleg! :thumbsup:
    Ik weet wel wat het ongeveer doet, maar mis het diepere inzicht om precies genoeg te weten hoe.
    Dat maakt zelfbouw meteen een niet te nemen horde, ook nog eens omdat ik daar essentiele meetapparatuur voor mis.
    Doordat het een analoog werkend systeem is, zit er tussen 'niet werken' en 'perfect functioneren' een scala aan mogelijkheden.
    Bij mij resulteerde dat meestal in "het werkt, maar 'nowhere near good enough' " om het echt veilig te kunnen gebruiken. Such is life...:confused:

    Ik heb de hoop opgegeven om dit soort technologie ooit nog echt tot op de bodem te gaan begrijpen.
    De enige die me dat zou kunnen uitleggen was een keertje niet zo aardig tegen mij :( , maar mijn (veel te botte) reactie :stout: vervolgens daarop sloeg achteraf gezien al helemáál nergens op, dus ik vrees dat dat nooit meer goed komt.
    Beetje onhandig van mij, maar ja: eigen schuld, dikke bult...:oops:
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik had nog geen plaatje laten zien van het binnenwerk in de definitieve staat ( zeg maar: 'klaar voor gebruik').
    Hierissiedan...
    Trimpots v.l.n.r. richtingtrim, kick up ( = alleen up) hoogtetrim, uitslag + reverse richting, uitslag + reverse hoogte.
    De vijfde pot is de instelling van het omslagpunt van de accumeter: dan gaat de accu LED op rood.
    Accu is een 2S 300mAh, goed voor 1,5 uur werktijd, dan gaat de LED op rood (Vin < 7,4 volt) maar er is dan nog meer dan genoeg tijd voordat de processor en HFmodule er mee ophouden (Vmin =6 volt).
    Heb dus altijd twee van deze accu's bij me....

    Alle bedrading (ook het antenne plugje op de HF print!) is, waar deze in de print zit gesoldeerd, gezekerd met een miniscuul drupje kontaktlijm.
    Dat rubberachtige goedje voorkomt beweging van de aders rond de soepel/star overgang waar uiteindelijk een vermoeidheidsbreuk zou kunnen optreden.
    Dat doe ik altijd met modelgerelateerde elektronica.
    Aangezien ook hier voor een goede werking geen enkele verbinding, zelfs al is het tijdelijk, gemist kan worden, is dat wel een geruststellende gedachte....:D
    [​IMG]
     
    jef en max z vinden dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waar alles zit:
    [​IMG]
     
    jef, F2B en max z vinden dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb er nog een kleinigheidje aan toegevoegd.
    Omdat in het modelletje dat ik als testobject gebruikte, de zijwaartsstelling van de motor niet helemaal correct was en niet zonder flinke breekpartij -wat je zo'n stukje antiek niet aandoet- te veranderen, heb ik een motorafhankelijke ruddertrim bedacht.
    Bij vol vermogen zat er een duidelijke linker bocht in, bij motor uit een duidelijke rechter.
    Nu is een linkerbocht makkelijk te corrigeren omdat de puls knop indrukken en vasthouden rechts roer geeft.
    Maar links sturen tijdens het aanzweven voor de landing is een stuk lastiger te doseren: links is een kort tikje en dan nog eens indrukken en vasthouden.
    Met twee instelpotjes kon ik die afwijkingen zover corrigeren dat landingen voor de voeten ook weer mogelijk waren, net als vroeger....
    Uiteraard een paar regeltjes software bij geschreven.
    Thr Rud Mix.jpg
    Nou, en dan maar schroeven dus...:D Even later stond alles goed...
    Even trimmen.jpg
     
  8. Matthew phill

    Matthew phill

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Je bedoelt deze zeker
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, dat is de ontvanger in een speldendoosje, met een kaco relais. Alleen zo'n relais kostte al vijf harde guldens... De zender heb ik vanuit een bouwpakket gemaakt en in een ander kastje gebouwd.
     
  10. Matthew phill

    Matthew phill

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Op de andere topic had ik de schema's geplaatst van M.K.S van mijn opa en vader (Frits markestein)
    Wellicht leuk om te hebben om nog eens te maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb je nog afbeeldingen van de printplaat van de zelfbouwsets? Dat was gaatjesprint met holnietjes?

    De transformator in de ontvanger kan ik me niet herinneren. In het "speldendoosje" is de trafo te zien. In het mogelijk dat er voor de zelfbouw ontvanger een ander schema, zonder de trafo, is gebruikt?
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2020
  12. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik wil eens iets proberen, ben nog steeds met huiselijke ruimte dingen aan het organiseren maar komt goed, maar,
    ik heb een Variac, en een olie convector, met neon indicator. ik kan in het donker, de variac zo stellen, dat de neon knippert. onregelmatig ontsteekt.
    die neon zit in een oranje wip schakel knop. als ik dan, met een zwak lampje van een meter afstand schijn (best weinig licht op de neon ), brandt ie constant. ontsteekt goed.
    dit is heel herhaalbaar en detecteert dat zaklampje.
    ik zat nu te denken, wat als ik een kleine voeding maak, fractie van mA, die met een frequentie van bijv 100 Hz, zo'n drempel spanning naar de neon stuurt.
    en dan in de massa verbinding van de neon, een LC afgestemde kring op te nemen (met antenne koppeling) , en, een manier om de gemiddelde stroom door de neon te meten, detecteren.
    ik wil dan proberen, of het ontvangen van een signaal, tot een zekere ontsteking leidt. dan mss iets voor een model maken ooit.
    wat denken jullie? men mag kritisch zijn! ik ga er eens iets mee experimenteren in ieder geval.
     

Deel Deze Pagina