Het Zwarte Doosje

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bruno van Hoek, 31 mei 2019.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.950
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hier de live demo voor het Mode Zero forum:

    Zo stel je dus het motorvermogen in.
    Heel fijn als je je motor niet goed kunt horen...:D;)
     
    Springer, F2B en jef vinden dit leuk.
  2. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Noord Holland
    Ziet er 'gelikt' uit. "Well done".
     
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    907
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    wat een mooie set, het zwarte doosje. de schema's met germanium transistoren zijn voor zover ik kan zien, ook wel met silicium te bouwen. blijft idd T112 (audio?) transformatortjes. is de rechtse T112 met Cx, een bandpassfilter op dezelfde (audio) frequentie als de toongenerator in de zender? ik vind het erg interessant (zulke) schemas tot in detail uit te pluizen. de genialiteit is hoog :) vaak slimme oplossingen om met zo min mogelijk onderdelen, maximaal resultaat te bereiken.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.602
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dus.... dan heb je al een bepaald niet ideaal sturend iets, en dan moet je je blik van het model weghalen, om naar twee LEDjes te kijken en een tamelijk ingewikkelde code van knippertjes en flitsjes te zien, interpreteren, en herleiden wat je gasstand is (wat méér tijd kost voor de gemiddelde hersentjes dan je zo 1, 2, 3 zou verwachten)?

    Het idee van "vliegen zoals ze vroeger deden" kan ik me nog wel enigszins begrijpen, maar dit lijkt me echt uitermate onhandig....
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.950
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dank!:worship:
    O zeker, al moet je wel rekening houden met de Vbe, die bij silicium ~ 0,3 V hoger ligt.
    Dit zijn 4:1 trafo’s, vroeger verkrijgbaar in modelbouwzaken (!) die ook onderdelen voor RC zelfbouw verkochten.
    Omdat de versterkingsfactor van die oude torren maar marginaal was, moest er alles aan gedaan worden om verliezen door bijv. misaanpassing te voorkomen. Daar bleken die trafo’s een goede oplossing voor.
    Kijk maar eens in een oude (voor ~1975) transistorradio.
    En er was door parallelresonantie inderdaad enige opslingering bij de gebruikte toonfrequenties (~400 > 2000 Hz)
    Ook hier: alle kleine beetjes helpen.:yes:

    Ikzelf had een ontvanger gebouwd zonder trafo’s, maar met daarachter twee toonfilters volgens de bekende Schumacherschakeling. Meegekoppelde filters, dus een enorme opslingering.
    Klopt helemaal.
    Kijk maar eens naar deze ontvangers met resp. XFG-1 en RK-61 buisjes:
    https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_xfg1.html
    https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_rk61.html
    Ik kan me goed voorstellen dat jij het zo ervaart.
    Je moet alleen niet over het hoofd zien dat het gaat om modellen die bijzonder eigenstabiel (moeten) zijn. Dus aan dat sturen is weinig ‘niet ideaals’, het is de simpelheid zelve.

    Het is dus niet zo, dat als je even niet kijkt er een totaal andere situatie is ontstaan. Ja OK, een boom of zoiets, maar dan heb je in een eerder stadium toch al een aantal foute :eek: beslissingen genomen...:(

    Het ding gaat omhoog, je laat het wat rondfladderen, het komt weer naar beneden en is met enige oefening voor de voeten te landen. Wat kan een mens zich nog meer wensen?
    Kijk Ron hier nou:



    De powerLED is sowieso niet bedoeld om tijdens het vliegen te bekijken maar veel meer bij het in- of uitschakelen, om te zien hoeveel accu je nog over hebt, vergelijkbaar met de (numerieke) spanningsindicator op het display van je moderne zender. Daar kijk je ook niet op tijdens het vliegen, toch?:rolleyes::D;)


    Die blauwe ThrottleLED is bovendien zó fel, dat je hen niet KUNT missen.:cool:

    Komt nog bij dat -wil je kijken- je dit mini zendertje dat je met één hand vasthoudt, dan gewoon in beeld kunt houden terwijl je je ogen niet van het model hoeft af te houden.

    Het kan allemaal nog technischer, ik kan (nog?) niet programmeren met interrrupts, dus ik houd het lekker simpel...
    Maar dit is al mogelijk:


    Voor mij is het ook een filosofisch gebeuren. Wat maakt de mens gelukkig?

    Dat reikt voor mij van een vrijvliegend, balsa werpmodelletje tot het genieten van een langsblazende turbine jet, een heli die op een zakdoek geparkeerd wordt, of een sleper die zijn kabel 3 m naast de startplaats afwerpt en niet te vergeten natuurlijk, de onwaarschijnlijke precisie van een F2B kunstvlucht en ga zo maar door.
    Als het maar modelvliegen is. :beer:


    Zo'n vliegdag op de heide is iets dat ik me niet door de neus laat boren... :banana:
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.389
    Heb het "oldie effect" voorlopig gerealiseerd door aanpassingen in het modelprogramma in de zender. Heb het zo geprogrammeerd dat de sticks voor rudder en elevator de eerste 20% van de uitslag geen effect hebben. Na 20% uitslag loopt de servo in één keer naar volle uitslag. De zender gedraagt zich als een oude meerkanalen zender met schakelaars. Mijn Veron Sky Skooter is daar goed mee te vliegen. Alleen landen met dit systeem heb ik nog niet gewaagd...
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.950
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Heb ik ook gedaan, met dual rate de maximale uitslag naar 70% en daarbij +100% exponential er op.
    Dit schattige Cubje afgelopen zaterdag, toen de wind eindelijk wat afzakte, ingevlogen op de Garderen meeting.
    Eerste vlucht met full prop (voor neutraal trimmen en maximale controle 'voor je kannie weten') ging probleemloos.
    Tweede vlucht halverwege omgeschakeld naar "tip tip" en ook dat ging goed. Daarna was mijn tijd op en moest ik weg.
    Ik ga het zwaartepunt nog iets naar achter leggen (500mAh i.p.v. 800) voor een neutraler vliegbeeld en zodra de gelegenheid zich voordoet, dat uitproberen.
    Gaat ook dat goed dan staat niets het sturen met het zwarte doosje meer in de weg....

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. max z

    max z The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.574
    Locatie:
    Boskoop
    Had je iemand speciaal in gedachten?:mad:;)
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.950
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    IK? Iemand in gedachten?.....:rolleyes: Hoe kom je daaar nou bij....:koud:

    Bovendien, jij had die bomen toch allemaal op een haartje gemist?:eek::p;)
    Nou dan...:thumbsup:

    Het valt niet mee om aan die hele stille electromotoren alleen te horen of en hoe ze lopen.
    Ja, aan het vlieggedrag merk je dat, maar dat is vaak too little, too late (I rest my case...).
    Zoiets kun je moeilijk de bestuurder aanrekenen, toch?

    Dit was het doorslaggevende argument waarom ik juist die visuele motorindicator wilde hebben
    Misschien dat Mike er voor jou zoiets in de code er bij wil schrijven (even ter verduidelijking, Max en ik gebruiken verschillende software).
    Je kunt ook proberen dat stuk wat ik daarvoor nu bij elkaar heb geprutst, in het programma te monteren en kijken of het werkt zonder de rest te verstoren.
    Zeg het maar.:beer:
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    560
    Dat kan je wel alleen weet je nog niet hoe het moet. Leuk om te zien dat het allemaal echt werkt.
     
  11. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Noord Holland
    Om nog even terug te komen op de simpele? oude ontvangers, met de zoekfunctie kwam ik ook dit schema tegen in een van de oude onderwerpen.
    Wil je e.e.a. eens proberen dan kun je die transformatoren dus wel omzeilen. Superreg ontvanger.jpg
     
    lecraM en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.950
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Exact...

    Dit is trouwens de Graupner/Grundig Varioton Superreg.
    Heeft een HF voorversterker en is daarmee iets gecompliceerder dan wat ik had, maar het lijkt er verder wel op.
    Dit had ik met mijn (gebrek aan) kennis en meetapparatuur destijds al helemaal never nooit goed aan het werken gekregen.

    Hier is de simpeler versie uit het boek van Kreulen:
    [​IMG]
    Toen heb ik dit gemaakt (met extra emittervolger om meerder filters tegelijk aan te kunnen sturen):
    [​IMG]
    Daar hingen in mijn geval dan 2 stuks van deze (op 1080 en 1320 Hz) achter:
    [​IMG]
    Zoals gezegd, ik kreeg het prima aan de gang, alleen over een te korte afstand :(:mad:;)
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2019
    lecraM vindt dit leuk.
  13. max z

    max z The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.574
    Locatie:
    Boskoop
    Er was nog een derde mogelijkheid, ik pruts zelf wat in elkaar en frommel dat in Mike's code :). En dat werkt :yes:. Om de knipper-frequentie te bepalen heb ik gebruik gemaakt van de timer die Mike sowieso al gebruikt, evenals van een betrouwbare variabele die de "throttle" input weergeeft die via de drukknop geselecteerd wordt.
    Ik heb het tot nu toe alleen maar met de Uno geprobeerd, maar dat zal op de ProMini ook best wel werken.
    Nog een klein probleempje: ik heb een gewone led met een 160 ohm voorschakelweerstand direct op een digitale uitgang van de Arduino aangesloten, maar de zichtbaarheid (binnen) is maar matig, laat staan als ik straks ermee naar buiten ga. Jouw led lijkt me veel feller, heb jij iets speciaals gebuikt? Of misschien een boostertrap ertussen?

    Max.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.950
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nou, ga maar bij je brievenbus zitten. :rolleyes: :rofl:
    Ik had nog precies zo'n LED + voorschakelweerstand liggen uit mijn 'losse onderdelen experimenteerschakeling' en inplaats van deze na demontage terug in de onderdelenbak te gooien heb ik ze maar even in een envelopje gedaan.:)
    Niks niet booster, gewoon aansluiten...
    De weerstand aan de Aruino output, het andere pootje (LED) aan gnd.
    Weg klein probleempje!:D
     
  15. max z

    max z The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.574
    Locatie:
    Boskoop
    Dank, dank.
     
  16. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    907
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah inderdaad . ah zeer bijzonder een ontvanger met thyratron, werkt het met een soort fase aansnijding, het versterken? of anderzijds een pwm achtig functioneren? wel "switchmode" (klasse E ? ) neem ik aan.
     
  17. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Noord Holland
    xfg1_applic.png rk61_appl.png
    Dit zijn beide ´superregeneratieve ruis-ontvangers´. Een superreg. detector, hier samengesteld rond een buis, genereert van nature veel ruis. Dit ruissignaal is dusdanig groot dat er een relais mee bekrachtigd kan worden zoals hier bij het tweede voorbeeld, met de gasgevulde triode, in de voedingslijn is opgenomen. De thyratron uit het eerste voorbeeld wordt door een versterkerbuis gevolgd om het relais te schakelen. Als nu een draaggolf ontvangen wordt dan verdwijnt de ruis voor een deel of zelfs geheel bij voldoende veldsterkte.
    Daar de werking van de detector is gebaseerd op het telkens in- en (abrupt) uitschakelen, 20 en meer-duizend x per seconde, van een oscillator met vrijwel dezelfde frequentie als de draaggolf en er ook nog eens een leuke antenne aan de tank coil zit heb je gelijk ook nog eens een zender gebouwd die mooi hoog door de lucht vliegt (als de ontvanger in een vliegtuig zit!). Bij dit signaal is óók nog eens geen enkele filtering toegepast, dus ook een wolk aan harmonischen verraad je aanwezigheid.
    Werkt dus, maar bij voorkeur in het vrije veld.
    Als zender kan elke uitvoering gebruikt worden en het uit- en aanschakelen vormt de informatie overdracht. Om de ´reg´gebruiksvriendelijk te maken moeten we eigenlijk een antenne-voorversterker tussenschakelen, dit maakt tevens de antenne uitvoering minder kritisch.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2019
    lecraM en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    560
    Je zou ook een buzzer in het doosje kunnen monteren en die de throttle stand laten horen.
     
  19. max z

    max z The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.574
    Locatie:
    Boskoop
    Ledje gearriveerd en gemonteerd:

    Ik heb even gemeten; met een spanning van 5V over het geheel kom ik op 50mA, wat door de uitgangspoort van de Arduino geleverd moet worden. Volgens de specs is 40mA het absolute maximum. Op advies van Phil G. (Mode_zero forum) heb ik de uitgangspoort naar de led verdubbeld, en op elke poort een voorschakelweerstand van 1k geplaatst, die samen weer aan de anode van de led gesoldeerd zijn. Kathode enkel, naar een nog vrije GND aansluiting.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.950
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA

Deel Deze Pagina