High-Power Lipo's

ja, Komt ie:
hoverpunt: 12.5A
max pitch: 19.3A
en ik heb gevoeld dat er nog zat trekkracht voor het rompje( dat ik zelf aan het bouwen ben) over is.
Jeroen

jmwolters zei:
...
hoverpunt: 12.5A
max pitch: 19.3A
...

Niek zei:
Effe met de natte duim:

60 / 4. 2/3 = 12... deel.
1700 bij laden.. zijn 1600 cellen?

12 x 1600 = 19 amp (!!)

19 / 3 = 6 Ah kokam normal...
of 19/10 = 1,9 ah e-tec high power...
...

Zit Niek dus aardig goed met zijn berekening.
12.5A zou 10C zijn met 1200 mAh. Teveel dus. Met 19A dus nog extremer.
Behoorlijk wat Lipo's nodig dus.

uit een converstatie die jeroen en ik net hadden....

jmwolters zei:
kijk eens naar het draadje over de lipo's, hoeveel heb ik er dan wel nodig, want dat wordt niet genoemd
Jeroen

Vinze zei:
eeeh tja gewoon vragen denk ik... ik gok zelf op 3s2p of te wel 2 paralel gescakelde setjes van 3 in serie geschakelde cellen wordt dan een paket van 11.1 volt en 2400Mah

of als je geluk hebt 2s2p ik weet niet of je dan genog power hebt 7.4 volt en 2400mah

dus 4 of 6 stuks

ik heb wel als basis de 1200 E-tec's genomen aangezien die schijnbaar een hogere dischage (10C) aan kunnen als de kokam 1200HD cellen(5-6 C??)

iemand enige ideeen..of we met de discussie in de goede richting komen. er moet natuurlijk ook een gewichtsafname in rekening worden genomen natuurlijk er hoeft maar 120 gram ipv 400 gram aan accu;s te worden meegenomen....dus weer een lagere amperage...??????

groet.

Vinze

@Jeroen: Hoeveel en welke cellen vlieg je nu mee? (Sub-C maat 1700 of CP 1700?).

5 minuten is wel heel erg kort voor een heli. Hoelang kun je vliegen met alleen hoveren? Wat is het totaal gewicht van de heli nu?

@Bert (en @andere zich LiPo expert noemende):
Een 2P3S pack, zit er nu verschil in of je alle cellen appart parallel zet of alleen 2 x 1P3S parallel zet ???

reden, uit constructieve reden is het makkelijker 2x 1P3S packs (in "torentjes" van 3) naast elkaar te zetten (en past beter in een sub-C schacht) , met wat extra bedrading is natuurlijk ook zo een "echt" 2P3S pack te maken, maar loont deze extra moeite ????

Bert, ik vlieg met n-1700scr sanyo's en een goedkoop pakketje van graupner(eco-power 8n-2000 rc). Maaaar ik heb nog liggen een pakket dat nog "klaargemaakt" moet worden van sanyo (3000 ni-mh). en wel 10 cellen dan, kweetnie of het gaat werken met de gewichts toename maar het valt allicht te proberen. Oja, het gewicht van de heli schat ik rond de 1 kilo, volgens de specificaties dus.
Groetjes,

@Dirk: Elektrisch gezien is er geen verschil tussen de 2 genoemde mogelijkheden. De optie 2x1P3S heeft als voordeel dat je de losse 1P3S pakketten ook apart kunt gebruiken. 3 Losse blokjes 2P1S zijn door de lage spanning niet handig. Als je de apart gebruikte 1P3S blokjes weer gaat koppelen dan even weer 1 keer elk apart laden voor het koppelen.

@jeroen: Ik heb het vermoeden dat er ergens iets mis is met je heli. In het "stenen tijdperk" van het elektro vliegen (1992) kon ik met een Kalt Whisper van 1250 gram en 8 sub-C cellen ruim 11 minuten indoor hoveren en ruim 18 minuten buiten rondjes vliegen. Als ik de enorme prestatie verbetering zie die nu mogelijk moet zijn door veel betere cellen, laders, regelaars en motoren en de zeer sterke gewichts afname van servo's gyro's en ontvangers moet tegenwoordig toch een veelvoud van die vliegtijd mogelijk zijn?

Hmm, ik zag laatst dat die officieel geregistreerde 11 minuten en nog wat van mijn Kalt Whisper uit 1992 nog steeds als Nederlands record vermeld staat. Dat kan toch niet waar zijn. WIE DOET HIER WAT AAN? of moet ik soms zelf mijn LiPo "bom" van 5s4p (20V 4800Mah) inzetten?

Vraagje

Zouden jullie kunnen bevestigen dat ik dus een 10XCP1700 NiCad pakket van plusminus 450 gram kan vervangen door een E-tec 1200 3s4p (4800 Mah) pakket van plusminus 300 gram en hier een 40A aandrijving mee kan bedienen?

Dank voor de reactie. :D

Hoi, Eelco.
Dat hangt een beetje van de toepassing af. Indien je van plan bent de hele tijd met 40A continue in het rond te scheuren gaat het niet lukken. Dan heb je toch wel 5P nodig.

Als je voor een aerobatic kist maar af en toe vol gas nodig hebt is het ruim voldoende. (In mijn Kabriolin doe ik met 5S4P 48Amp@wot.)

Waar wil je ze voor gebruiken?

Dag Bert,

Ik wil graag mijn zwever van een motor voorzien. Ik ga er van uit dat de motor tussen tot max. 1 minuut zal lopen tijdens de stijgvlucht en dan enkele minuten (ik hoop natuurlijk heel veel) niet gebruikt hoeft te worden. Waarbij de 4,8Ah minder interessant is dan de 150gram verschil in gewicht.

Waarbij niet gezegd is dat ik misschien alsnog voor de 10xcp1700 toepassing kies. Het prijsverschil blijft me wel tegenhouden. (Want de vraag blijft natuurlijk ´merkt een 3m zwever 150gram verschil in vlieggewicht wel :?: ´ ) Desondanks ben ik heel benieuwd of het kan. Dus.....dank voor eventuele antwoorden. :D

Eelco,

je moet even kijken hoeveel het uitmaakt op het totaal gewicht.

Bij een holiday geeft lipo's al snel een besparing van 20% of meer in gewicht. Dat merk je flink bij dat toestel. Ook bij een 3D toestel.

150g besparen op een vliegtuig dat mischien 2.5 kg weegt is een paar procent (6%).
Verschil is niet zo heel dramatisch.

Je moet je ook afvragen hoe zinvol het is om bijvoorbeeld van 30 minuten vliegtijd naar een 1.5 uur te gaan.
Als het is dat je dan geen lader mee hoeft te nemen en direct uit je werk/school te kunnen vliegen heb je een prima reden.
Anders gewoon 2e 1700 accu kopen en continu vliegen met af en toe accu wisselen.

Een zinvolle volgorde voor optimaliseren lijkt mij:
1. lichter bouwen. Banaal, maar hier valt wel het meest te halen.
2. Juiste aantal cellen. (met 7 cellen niet zinvol om aan de borsteloos te gaan)
3. leuk motortje. borsteloos = lekker licht beter rendement, dus genoeg vermogen of looptijd met minder cellen (weer gewicht)
en dan pas:
4. met luxe accu's.
Geen regel natuurlijk, maar als je je een stap overslaat geef je geld uit voor prestaties die je ook goedkoper had kunnen krijgen.

Hmmmmmm...... 10CP1700 dan maar. Nu nog het nut van een externe BEC bekijken :wink: De prijs is in ieder geval veel gunstiger en op een geschat vlieggewicht van 3300 gram is 150 gram waarschijnlijk inderdaad te verwaarlozen.

Dat van de Holiday weet ik inmiddels. De mijne vliegt nu met Speed300 7,2 Günther, 2xFS30, 10A Schulze regelaar en 2s1p 1020 Kokam. Vlieggewicht 194 gram. Erg leuk. (Dat was me niet gelukt zonder alle info op het forum) Nu nog eens een Jeti ontvangertje en dan kunnen er nog wat grammetjes af. (Misschien dat ik het ooit nog leer de expoxy helemaal te laten staan, maar de vleugels lijmen met secondenlijm vertrouwde ik nog niet helemaal, anders was hij vast nóg wat lichter geworden).

Hmmm, die lipo-bom lijkt me erg interesant Bert.
Dan moet het toch wel lukken om over die 11 min. te komen.
Ps. op de beurs in Dortmund vloog er iemand met een eolo iets van 43 min!!!!
Dat is ook wel iets om naar toe te werken.
Vinze dan misschien nog wel vertellen wat voor cellen dat waren.
groetjes

dat was in iedergeval een idioot groot paket. volgens mij kwam het in de buurt van de 3s6p of 3s8p als mijn geheugen mij niet in de steek laat...

. als ik de caller goed heb verstaan had ie iets van 8.000mah bij 11 volt aan boord bij vertrek. afhankelijk van de soort cellen waren zouden dat dus 8 of 10 paralel geschakelde paketten van 3 cellen kunnen zijn

ik heb nog even op Rc-groups de draad over de eolo doorgelezen maar met de standaard motor en 8 x 1700mah cellen halen ze allemaal de 5 tot 7 minuten vlieg/hoover tijd.

groet,

Vinze

@Eelco: Ik weet niet bij welke club je vliegt, maar daar zal nu wel een zucht van verlichting worden geslaakt door je mede frequentie gebruikers. :D

4800Mah in een thermiek zwever is inderdaad wel een beetje "overkill" denk ik. Tenzij je in je eentje aan een sunrise-sunset wedstrijd mee wilt doen natuurlijk. :wink:

Ik weet niet hoeveel servo's in je zwever gaan en wat voor regelaar je gebruikt, maar meestal is dat met 10 cellen nog wel door het BEC systeem van de regelaar te voeden.

Gelukkig heb ik op de club geen medegebruikers op mijn frequentie :D Daarom is het geen probleem dat ik dankzij de lipo´s langdurig vlieg met Holiday en Bücker. Maar ik moet toegeven dat ik er meestal binnen afzienbare tijd zelf ook wel genoeg van heb en toe ben aan wat geouwehoer enzo.... (al die dingen die een club naast het vliegen zo leuk maken) :D

In de zwever gaan 3x FS500MG, 2x HS81, 1x HS625MG, 1x S3001 + regelaar, ontvanger en vario. Beetje te veel voor de BEC van de regelaar. Ook hierbij zou een Externe BEC zo´n 60 gram verschil maken. (samen met de cellen toch meer dan 200 gram) Wanneer ik dan nog de 3001 vervang door een 19gram servo loopt het voordeel nog meer op. Al met al toch behoorlijk. Want nogmaals, het zou me meer om de gewichtsafname gaan dan om de langere vliegtijd.

Bovendien zou 4800Mah bij een 40A aandrijving een motorloop geven van ongeveer 7 minuten. Dat zullen naarschatting zo´n 9 stijgvluchten zijn. Verdeelt over 2 starts lijkt het op eens weer heel normaal en is het te vergelijken met een 2400Mah accu (Alleen weegt een 10x2400Mah pakket bijna 600 gram :cry: Daarom de CP1700 gekozen voor 2 tot 3 stijgvluchten)

Nou ja, ik zie nog wel......én :wink: ik weet nog altijd niet of een 3s4p E-tec 1200 pakket geschikt zou zijn voor deze toepassing.

Back