High-Power Lipo's

Niek zei:
Arjen reageerd nu even niet... is weg naar limburg.

Hij vliegt zijn ennou nu op 3 cellen 2p 520ers geloof ik, met mpx280BB motor 1:5 met 10x4.7 prop.

Ik herinner me 3s2p 880ers; maar dan wel het normale type. Daarom hoopte ik dat 2p met de high power lipo's niet meer nodig is en 1p2s/3s ook volstaat.

@Niek: weet jij wat de door mij gebruikte aandrijving op de Ennou ongeveer aan stroom trekt, klopt 6A een beetje?

hmm, Had het gisteren met Vinz er nog over, voor m'n eolo lipo's te kopen, hij had het over 4 of 6 cellen,2p en 3s, dacht ik. wat is jullie mening daarover? Dacht dat heli's toch aardig wat meer amps trekken dan als ik hier zo zit te lezen. Ik wil gewoon van die 5 min. vliegtijd af.
Jeroen

@Rob, 280BB (=Sagami motortje) van diverse leveranciers, let wel op dat er verschillen in de windingen kunnen zitten (zelfs binnen één leverancier!!!)........

Deze voelen zich pas echt lekker op 3XLiPo, bij een goede gearing gebruikr hij dan ~4,5A....net iets te veel voor 1020Mah "klasiek" maar een eitje voor 1200 High Output, 3x 700Mah E-tec kan net, advies 6C gemiddeld/continue = 4,2A... maar dat ligt aan je vlieggedrag...rondjes vliegen en af en toe een loop, kort hooveren....gezien het gewicht van het kistje...moet je dan wel onder de 4A gemiddeld blijven....

Rob zei:
@Niek: weet jij wat de door mij gebruikte aandrijving op de Ennou ongeveer aan stroom trekt, klopt 6A een beetje?

Dat klopt (en rammelt) aardig...
Vol gas zo'n 6 a 6,5 amp.
En met de ennou vlieg je niet altijd volgas...dan ca 3 a 4 amp.

Ik vlieg mijn ennou af toe met gewoon het 2s1p 1020 pakket..
Veel lichter dan 7xgp600.
Goed op liposave letten, en niet altijd volgas vliegen.
Na ca 10 min begint liposave bij lichtjes te kermen.

jmwolters zei:
hmm, Had het gisteren met Vinz er nog over, voor m'n eolo lipo's te kopen, hij had het over 4 of 6 cellen,2p en 3s, dacht ik. wat is jullie mening daarover? Dacht dat heli's toch aardig wat meer amps trekken dan als ik hier zo zit te lezen. Ik wil gewoon van die 5 min. vliegtijd af.
Jeroen

Kunnen we niks over zeggen zolang jij het hoververbruik niet weet..

Let wel, Lipo's zijn nog 'aardig' geprijst in de parkflyer klasse...daarboven (groter en zwaarder) wordt het al snel erg duur.

hoveren met een paar lange draadjes waaraan ampere meter...
Of is dit een stomme tip? :oops:

vind het niet echt een oplossing, ik denk dat de kans dat er wat fout gaat vrij groot is,aangezien je heli dus "vastgebonden"zit.
maar als ik in 4min. 40 sec. ongeveer 1700 mA. verbruik?( 1700 ongeveer geeft de infinity aan als ik de accu na het vliegen weer oplaad).
Jeroen

Effe met de natte duim:

60 / 4. 2/3 = 12... deel.
1700 bij laden.. zijn 1600 cellen?

12 x 1600 = 19 amp (!!)

19 / 3 = 6 Ah kokam normal...
of 19/10 = 1,9 ah e-tec high power...

Auwa €€€

Reken er wel op dat met Lipo je accupakket gewicht ca de helft is..
Scheelt ook weer in het hover stroom verbruik.

het zijn 1700 mAH sanyo's, maar ik denk door het bec dat niet alles eruit wordt gehaald.
19 / 3 = 6 Ah kokam normal...
of 19/10 = 1,9 ah e-tec high power...
eh? wat bedoel je hier mee?
zal zo trouwwens een pakket even laden om te zien hoeveel er precies ingaat.
Jeroen

Er staat al wat ik ermee bedoel...

normale kokams kunnen tot 3c (a 4C) gebruikt worden...factor 3.
high power e-techs tot 10 C...factor 10.

Snappie?

geloof dat de eolo gepowered word door een speed 600 size oid.
als je dat wil lipoficeren gaat het geld kosten ben ik bang.

beter een pakket of 3 nicd's maken, dan kan je ook aan een stuk door vliegen

Ja daar vlieg ik nu mee, vind het alleen jammer dat je dus maar 5min. maximaal vliegt elke keer en daarom zat ik aan een andere accu te denken en zag ik dit onderwerp.
oja. is inderdaad een 600 oid.
Jeroen

@Niek :lol: inderdaad, mijn 'oude' aandrijving op de Ennou rammelde inderdaad behoorlijk :oops: , inmiddels zit er wat beters op...

Conclusie:
- sp300/6V, 1:5, 9x4.7 kan net op 2s 1020, makkelijk op 2s 1200HD, beter niet op 3s whatever;
- sp280BB, 1:5, 9/10x4.7 beter met 3s 650HD of meer?

@Dirk: over de windingen van een sp280BB, hoe kan je dat dan zien of de windingen juist zijn? Is het gezien de 'sp' een Graupner?

Zie misschien Arjen vanmiddag en zal effe polsen wat hij precies gebruikt voor de Ennu.

Hey, er stond bij mij duidelijk MPX = multiplex 280 BB bij, ja?
simprop heeft hetzelfde motortje. (acro 280BB)

Vooral de duitsers zijn er met indoor hoveren met 10 a 12 x 500AR gek mee... De rest vd wereld met Lipo 880 of 560 /HD begint het er ook qua minder totaal gewicht en meer power overschot beter op te lijken..

Dat 330 ding van Graupner wat er (bijna) op lijkt kan je ze beter (zeker voor die prijs! :? ) in het magezijn laten verstoffen..

Helemaal gelijk Niek, de MPX280BB dus... wat zou die in de Arjen setup aan stroom trekken?

jmwolters zei:
hoi Niek, hoe kom ik daar dan achter?
Jeroen

Het meten van het stroomvebruik bij hoveren dus.
Voordeel is dat je bij hoveren geen vliegsnelheid hebt, dus:

1. Ga hoveren en onthoud de gasstand die je daarbij nodig hebt.
2. Hang er nu een ampere meter tusssen, Hou nu het vliegtuig vast en open het gas op dezelfde gas stand en meet de stroom.

Zorg wel dat je ongeveer dezelfde vrije luchtstroom hebt als bij hoveren.

Back