Historische prenten, schilderijen en tekeningen uit de maritieme sector

FB_IMG_1585473575066.jpg

Verbranden Engelse schepen in 1667

Hallo,
Hierboven las ik een gedeelte dat ging over de ‘zwabbers’ die vanuit het galjoen naar beneden hangen. Iemand beweerde dat ze bedoeld waren om de ankers schoon te maken. Tenzij ankers een ‘slang’ woord voor iets heel anders is, denk ik toch dat deze zwabbers een wat wereldser doel dienden. Zoals algemeen bekend deed de bemanning zijn behoefte op het galjoen. Omdat WC papier in die tijd nog niet voorhanden was, maakte men gebruik van een stuk uitgeplozen touw, dat na gebruik weer in het water werd gehangen om ‘schoon’ te spoelen. Duurzaam en milieuvriendelijk. Niet voor niets heette zo’n ‘zwabber’ een ‘allemanseindje’.
Ik vond dat ik daarvoor toch even een kleine bijdrage aan dit forum moest leveren.:-)
Ab

Hallo,
Hierboven las ik een gedeelte dat ging over de ‘zwabbers’ die vanuit het galjoen naar beneden hangen. Iemand beweerde dat ze bedoeld waren om de ankers schoon te maken. Tenzij ankers een ‘slang’ woord voor iets heel anders is, denk ik toch dat deze zwabbers een wat wereldser doel dienden. Zoals algemeen bekend deed de bemanning zijn behoefte op het galjoen. Omdat WC papier in die tijd nog niet voorhanden was, maakte men gebruik van een stuk uitgeplozen touw, dat na gebruik weer in het water werd gehangen om ‘schoon’ te spoelen. Duurzaam en milieuvriendelijk. Niet voor niets heette zo’n ‘zwabber’ een ‘allemanseindje’.
Ik vond dat ik daarvoor toch even een kleine bijdrage aan dit forum moest leveren.:)
Ab
Dat klopt enigszins jouw verhaal, maar daar waren dezen niet voor bedoeld. Deze waren er om de ankers te reinigen, iets wat tot op de dag van vandaag nog steeds gedaan wordt.Daar waar jij een touw ziet is dat dus niet, dit is een zwabber. In verhouding is dit ook behoorlijk groot t.o.v. de billen van menig schippertje aan boord.

@Stephan Kertész Stephan, I just want to make sure. I understand that the small picture you posted just now is the Brederode. But is this one also the Brederode? I ask this in connection with Ronk's question which I assume refers to the big picture at the top of the page.

FB_IMG_1585473575066 - Copy.jpg

@Stephan Kertész Stephan, I just want to make sure. I understand that the small picture you posted just now is the Brederode. But is this one also the Brederode? I ask this in connection with Ronk's question which I assume refers to the big picture at the top of the page.

Bekijk bijlage 365147
De Brederode heeft schijnbaar ook een spiegel met 2 leeuwen.
Met die info moet ik jouw vraag met nee beantwoorden. Want de spiegel is duidelijk verschillend in beide afbeeldingen. Het schild is ook anders van vorm. Ook mist hij een rij kanonnen. Gr. Stephan

Back