Vandaag één van mijn grootste ergernissen aangepakt; de blaartrekkend trage de lier door een servo om de zeilen te bedienen.
Als je gaat veranderen kom je natuurlijk weer zaken tegen die niet deugen, of niet werken; zo lag het tropische regenwoud na het losdraaien van de lier aan één kant los in de boot, de verbindingen tussen de delen waren keurig voorgefreesd, maar slechts in elkaar gedrukt zonder lijm.
Eerst maar een druppie lijm erop voor ik verder kon.
Het binnenwerk ziet er nu uit zoals bij de MM, met een 'katrol' in beide schoten, alleen zitten de componenten hier niet zo gunstig geplaatst, daarvoor zou ik een nieuwe tray moeten maken, waar de boel beter in past.
Voorlopig maar even zo, zodat ik nog even een uurtje naar de waterkant kon om te testen.
Een lekker windje, overwegend in de lengterichting van de gracht, dus weinig wervelingen, die het zeilen soms wel eens 'te interessant' maken om nog te kunnen zien wat je wijzigingen nu precies voor invloed op het vaargedrag hebben.
De manier van het aanslaan van de zeilen had ik afgelopen week al aangepast; die achterlijke klemmetjes verpesten de hoeken van de zeilen en zorgen ervoor dat de zeilen er bij weinig wind tamelijk beroerd bij staan, er af die zooi en gewoon stropjes met spanners, dat laat zich tenminste fatsoenlijk instellen zonder gereedschap (of te desintegreren).
De vorm van het grootzeil laat nog te wensen over, de knik in de mast bij de zaling/koppelstuk helpt daar niet echt, maar dan maar een paar plooien, varen met die hap.
Alle kleine aanpassingen beginnen geleidelijk aan een fatsoenlijk zeilende en handelbare boot op te leveren, we gaan vooruit!
Groeten, Jan.