HK450 4-blade

Omdat de enorme hedendaagse "overcrowded' 450-scene toch wel voor betaalbare heli's en accesoires gezorgd heeft, ben ik geinteresseerd geraakt in deze kleine mannen maar dan met scale-romp en meerbladskoppen. Ik heb al een HK500CMT met FBL kop vliegen en daar ben ik heel erg tevreden mee, vandaar dat ik in de 450's ook wel wat zie. Ik heb zo wie zo de nerveuze 250 versie ook al vliegen zodat ik de, in vergelijking met de 500, wat meer "twitchy" 450 ook aandurf.

Het is de bedoeling een meerbladstrainertje te bouwen alvorens verder geld te gaan investeren in de bouw van mijn grote Graupner/Heim 5-blads Hughes (zie ander topic). Als het dan misgaat dan heb je niet meteen veel financiele schade terwijl b.v. alleen al de 5-rotorbladensets van Vario niet te betalen zijn. En als je met een kleintje goed kan vliegen dan lukt een grote alleen maar beter, zo is mijn ervaring.

Ik heb intussen een vrijwel complete 2e hands (volgens mij ongevlogen)HK450GT binnengekregen waar dan het HK 4-blade kopje op moet gaan komen. Ik heb voor 4-blads gekozen omdat je voor een 5-blads perfect op elkaar afgestemde bladen moet hebben. Ik heb gemerkt dat de geleverde goedkopere 2-bladsets soms veel van elkaar afwijken qua gewicht, maar als je een 4-bladskop hebt dan kun je dus de paren perfect tegenover mekaar inzetten zodat gewichtsverschil per set niks uitmaakt. Binnenkort foto's van de HK450, waar wel het 1 en ander op aan te merken valt... maar niks ernstigs of onherstelbaars.

Alvast een fotootje van het kopje wat al onderweg is naar NL. Ik zal de eerste vluchten waarschijnlijk met de standaardkop uitvoeren om "erin te komen".

4BRotor.jpg

Deze kop ken ik niet.

Er is een iets duurdere variant met gedempte bladhouders. In combinatie met een Heli-artist vierblads setje (carbon) vliegt dat goed genoeg dat een van mijn leerlingen dat ding zelf kon invliegen en hooveren zonder dat hij daar al te veel moeite mee had.

Eerlijk is eerlijk, ik ben al even van huis dus ik weet niet hoever hij er nu al mee is, maar bij de invliegsessie heb ik de rotor afgesteld en ik was er best van onder de indruk hoe mooi rustig dat draaide.

Zit er sterk over te denken om ook zo'n dingetje op te gaan bouwen.

Groet, Bert

Klinkt goed Marco, wordt vast weer een leuk project!
Als ik de kop bekijk dan heb je hier dus geen fase verdraaiing voor nodig?
(als ik het andere draadje goed gelezen heb ;-) )

Succes!
Gr,Roy

Haha Bert, als jij er over denkt er eentje te gaan bouwen dan moet het wel wat zijn!

Roy, het kopje heeft alleen mechanische afstelling nodig op 90 graden van de bladhouder. Ik heb zo wie zo geen phasing op mijn zender dus moet dat mechanisch.

Hier een fotootje van de HK450. Het kopje zit best goed in elkaar alleen de bladhouder-lagers hebben nogal wat speling. Omdat ik hier geen geld meer in ga steken denk ik dat ik de boel maar meteen naar 4-blad ombouw.

HK450002.jpg

De servo's zijn niet geschikt voor FBL, dus deze gaan meteen in de spares-bak voor mijn HK/CopterX 250 verzameling. Ik heb nog metalgear Turnigy's liggen en die ga ik inbouwen. De vorige eigenaar zegt dat het ding gehooverd heeft, en het lijkt er idd op dat er grassporen op de staartrotorbladen zitten. Maar hoe kan dat nou goed gewerkt hebben met deze servo-armen?

HK450004.jpg

Armpje 1

HK450003.jpg

Armpje 2

HK450006.jpg

Armpje 3

HK450005.jpg

En nog een afgebroken boutje aan de staartklemming

Nou, slopen maar en hopen dat het nieuwe kopje snel binnenkomt.:p

Haha Bert, als jij er over denkt er eentje te gaan bouwen dan moet het wel wat zijn!

Kweenie of het wat is.... ik heb gewoon een zwak voor miniaturisering.... Da's denk ik de reden dat ik aan modelbouw doe.

Had de gedachte om een KDS-je o.i.d. om te bouwen naar linksdraaiend en dan zo'n BO105 rompje erom. Maar ja, dat gaat alleen als Heli-artist linksdraaiende setjes heeft, dus het staat nog te bezien (en misschien laat ik het ook wel rechtsdraaiend, als het echt niet anders kan)

Het gaat wel weer non-E-stab worden, denk ik....

Groet, Bert

@ Bruteforce

Marco die servo-aansturingen staan net zo als in de (online) HK manual dit even ter zijde.

Stevo

Nou, ik volg altijd de Align manuals en daar staat heel wat anders in. Hoe kun je een fatsoenlijk werkende CCPM aansturing van de tuimelschijf krijgen als de bollinks allemaal op een andere afstand staan? En de achterste servo staat gewoon verkeerd om waardoor de stuurstang helemaal schuin staat.

Was dit soms jouw oude heli?;)

@ Bruteforce

Marco die servo-aansturingen staan net zo als in de (online) HK manual dit even ter zijde.

Stevo

Was dit soms jouw oude heli?;)

Nou, niet nee, mijn nieuwe! Zonder gekheid die is op de zelfde manier opgebouwd, ik heb begrepen dat ik terug naar af mag.....:evil: Maar dan ook niet zo verwonderlijk want ik heb een zipfile van de HK 450 manual en dan kan je maar besluiten dat het wel volgens de chinezenregeltjes gemaakt is( ja ik weet dat dat niets voorsteld)

Nu ik hoor het graag, anders maar eens mijn ouwe helimaat opzoeken om dat gekledder op te lossen:D

Stevo

Hoi Stevo,
Nou als je wat wilt weten dan help ik je graag hoor. Ik ben niet bijzonder met de 450 modellen bekend maar wel al heel lang met hoe een heli technisch zou moeten werken. Voor 120 graden CCPM tuimelschijf aansturing dienen alle servoarmen dezelfde lengte en hoek op de servo te hebben. Daarna met de zender inregelen zodat je ca +11 tot -11 graden op de kop kan halen. Dan swash AFR (aandeel wat je nodig hebt om de kop cyclisch te sturen) inregelen en klaar is Kees. De Align manual geeft een aardige houvast en die kun je eenvoudig Googelen en downloaden.

Nou, niet nee, mijn nieuwe! Zonder gekheid die is op de zelfde manier opgebouwd, ik heb begrepen dat ik terug naar af mag.....:evil: Maar dan ook niet zo verwonderlijk want ik heb een zipfile van de HK 450 manual en dan kan je maar besluiten dat het wel volgens de chinezenregeltjes gemaakt is( ja ik weet dat dat niets voorsteld)

Nu ik hoor het graag, anders maar eens mijn ouwe helimaat opzoeken om dat gekledder op te lossen:D

Stevo

Leuk hé dit soort projecten.

Ik heb zelf ook nog zo'n kop in de kast liggen. Nooit mee gevlogen omdat ik de kennis niet had om hem af te stellen en omdat ik de Huey body wilde bouwen en daar zet je geen 4 bladskop op toch.
Met andere woorden hij ligt hier nog steeds in de kast :cool:

Kom je nou mee ;)

Wie weet spoort het nog lezers aan een 4-blad kop te gaan gebruiken?

Leuk hé dit soort projecten.

Ik heb zelf ook nog zo'n kop in de kast liggen. Nooit mee gevlogen omdat ik de kennis niet had om hem af te stellen en omdat ik de Huey body wilde bouwen en daar zet je geen 4 bladskop op toch.
Met andere woorden hij ligt hier nog steeds in de kast :cool:

Gebruik ik al. Je zult wel merken dat een zwaardere heli hem beter laat besturen.

Groetjes Rob.

Oppassen met deze uitspraak: een argeloze lezer zou kunnen denken dat een meerbladskop DUS beter gaat vliegen als hij zwaarder is (m.a.w. in je bestaande heli wat ballast toevoegen en klaar is clara).

Dit is absoluut NIET het geval. Een meerblads heli moet je zo licht mogelijk houden, des te beter stuurt hij.

Ik denk dat Rob bedoelt dat een grotere (en dus zwaardere) multiblad-heli beter stuurt dan een kleinere. En dat is op zich wel weer waar, maar eenmaal voor een bepaalde rotordiameter gekozen, is het zaak de heli zo licht mogelijk te houden.
Mocht je E-stab gebruiken, dan merk je van het gewicht niet meer iets (word gecompenseerd door de E-stab) maar neemt met het toenemen van het gewicht het risico op onverwachte blade-stalls toe.... Dus zelfs dan is het verstandig om niet zwaarder te bouwen dan noodzakelijk.

Groet, Bert

Sorrie Bert, maar ik moet je daar in corigeren.

Mijn trainer HL450 uitvoering met de 4-bladskop had een gewicht van 720gr. De Agusta uitvoering heeft een gewicht van 1135gr. Dit gewicht zorgt er voor dat de heli stabieler aan de kop gaat hangen. Het gewicht heeft weldegelijk een voordeel.
De trainer was erg fel op de inputs en reacties van buiten af (wind etc) terwijl de HK450 met Augusta romp slomer is. Hij stuurt rustiger en heeft ook minder de neiging achterover te vallen bij achteruit vliegen.
Het was bij zelfs zo dat bij pitch-up de trainer niet direct van de grond lifte. En als hij los kwam was het met een schok, waarna je direct pitch-down moest geven. Na de ombouw naar de Augusta had ik hier geen last meer van. Je kunt rustig pitch geven en de heli reageert hier ook mooi op.

Ik geeft toe: blijft een MOEILIJK en TOTAAL anders dan met flybar. En het reageert HEEL snel.

Mijn instellingen zijn dan ook:
pitchverloop van -5 tot +10
Throtle: 75%, 75%, 82%, 90%, 100%
Swach: Pitch +35%, Roll 55%, Nick 55%
Roll & Nick 30%-40% Expo

Groetjes Rob.

Tsja, dan moet ik ook zeggen, sorry Rob,

Wat je zegt, KAN niet kloppen, en als je het waarneemt, moet je het in andere oorzaken zoeken dan het gewicht (zoals massatraagheidsmoment van de romp, ofwel, de massa is minder sterk geconcentreerd in het zwaartepunt) of aerodynamische eigenschappen van de romp.

EDIT:Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd: ik wil niet tegenspreken dat jouw heli wel of niet trager stuurt, ik probeer alleen aan te geven, dat die conclusie dat een zwaardere heli rustiger stuurt, niet zomaar getrokken mag worden.
Er is aan jouw heli dusdanig veel veranderd (wel/geen romp, groot gewichtsverschil) en er zijn zowel voor als na de ombouw duidelijk aanwijsbare problemen (lastig loskomen voor ombouw, verkeerde respons op verplaatsing na de ombouw) waardoor ik met redelijke zekerheid durf te stellen, dat het tragere sturen een andere oorzaak heeft dan het gewicht alleen.
Overigens: als je je instellingen geeft, geef dan pitch-hoeken, want de % nick, roll en pitch zeggen helaas helemaal niets. Met name de cyclische uitslag kun je niks mee als je die opgeeft in % van de servo-weg
/EDIT

Bijvoorbeeld het verschil bij loskomen kan hier heel goed zijn oorzaak vinden. Of er moet echt mechanisch iets niet in orde zijn geweest, want dit "aan de grond plakken" heb ik nog nooit bij om het even welke heli dan ook, meegemaakt

Als jouw heli achterover komt bij achteruit vliegen, is er wat meer aan de hand, want dat is een reactie die een Non-E-stab meerblad NIET hoort te vertonen: integendeel, hij hoort dan lichtjes de kont omhoog te gaan steken (als hij bij hooveren tenminste "neutraal" hangt). AL mijn rigids doen dat.....

Het 450 vierbladstrainertje wat ik een maand of twee geleden afgesteld heb (als ik me niet vergis ook een HK 450 met heli-artist kop en bladen), had overigens geen last van moeilijk sturen of lastig loskomen, die kwam met een pitchbereik van -2 tot +10 heel soepel los van de grond, had 5 graden cyclisch stuuruitslag zonder Expo, en stuurde rustig genoeg om door de eigenaar ingevlogen te worden (ik kan niet met mode 2 overweg en de zender omzetten wilde om een of andere reden niet). Ik weet niet wat dat ding woog, maar het zal om en nabij de 800~900 gram geweest zijn schat ik.

Het is verder mijn ervaring (1 x 2-blads, 1 x 3-blads en 1 x 4-blads, alledrie ongestabiliseerd rigid) dat als je in de zelfde heli gewicht toevoegt, dat hij dan juist agressiever en vooral onvoorspelbaarder gaat sturen. Let wel, ik heb het over gewicht toevoegen aan de heli zoals die is, niet over ook nog een invloedrijke romp er omheen hangen en dan vergelijken met de kale trainer. Wat bij jou het verschil veroorzaakt kan ik natuurlijk van een afstand niet zeggen, maar ik weet wel dat puur aerodynamisch gezien, wat jij stelt (zwaardere heli stuurt beter), niet kan.

Hoewel ik nog geen keiharde ervaring met de kleine rigids heb, heb ik die wel met de grote, en aan het verhaal van de eigenaar van die HK te horen, vliegt zo'n kleintje niet wezenlijk anders dan mijn eigen rigids.
Persoonlijk heb ik toen ik er mee begon, uiteraard een paar maanden fiks moeten trainen om multiblad te leren vliegen, maar ik ervaar het momenteel absoluut niet als moeilijker dan flybar, wel duidelijk anders, in elk geval fors intensiever....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoooo heren, rustig aan maar. Ik kan me voorstellen dat je "voorlopende" rotorbladen gebruikt die "happen" meer dus zou het kunnen dat je een meer heftige reactie krijgt tussen 0 graden en +3 zegmaar. Een zwaardere heli dempt alles iets meer(?). Iig komt er ook bij mij een rompje omheen en dat zou de Agusta kunnen zijn.

Inmiddels heb ik het 4- blade kopje binnen en het valt me helemaal niet tegen! Zit prima in elkaar, ziet er netjes uit en nergens speling of wat dan ook. Ik ben er zelfs zo door overtuigd dat ik de oude kop al in de hoek gegooid heb en meteen met de 4-blads verder ga. De servo's zitten er ook al in en de ontbrekende regelaar is ook binnnen. De foto's komen snel.

Mooi koppie!

Zelf ben ik van plan (als het doorgaat tenminste) om voor de versie met rubber dempers te gaan. Is een tikkie duurder maar draait erg mooi.

Groet, Bert

Ben benieuwd wat je van de swashdriver vind die bij de HK kop zit.

Ik heb de 5 bladskop van HK en op de bijgeleverde swashdriver zit dusdandig veel speling dat deze eigenlijk niet bruikbaar is. Ik heb het op gelost door een swashdriver van Align te gebruiken.

Rubber dempers in de kop = beter voor handsturing
Rigid kop = beter voor elctronische stab

Ik denk de meenemer nog wat te kunnen verbeteren, hij heeft een beetje speling maar de tuimelschijf "neemt de meenemer mee" en drukt daardoor in 1 richting dus een beetje speling is niet heel erg. Wat voor meenemer is dat dan die je van Align hebt Martin?

Back