HK450TT Pro - Van nul tot ?

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Japie.G, 4 jan 2012.

  1. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Hallo Jaap,

    Vlieg jij ook heli in mode 2 terwijl je met zwevers gewend bent om in mode 1 te vliegen?
    Hoe ervaar je dit?
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hey!

    Ik vlieg mn zwevers ook in mode2 :)
     
  3. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Leuk gevlogen, maar wellicht is het een goed idee je pitch curve in 'normal' mode niet al te veel graden negatief te zetten. Ik gebruik zelf (beginner af, maar nog lang niet volleerd), max. 3 graden negatief in de normal pitch curve, terwijl de positieve pitch curve lineair en 100% is. Dat land altijd als een eitje. Je hebt immers de halve stick weg voor 3 graden pitch verstelling.
    Vlieg dan trouwens wel rond in idle 1 instellingen (+/- 10 graden en een 100-85-100% throttle curve). Landen doe ik, uiteraard, in normal mode.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2012
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dank voor de tip! Dat had ik inderdaad ook al ingezien.

    Ik heb inderdaad nu nog maar 1 graad negatieve pitch ingesteld. Dat ging de laatste keer als een stuk beter. Echter was het wachten even op nieuwe TT-gears. Die zitten er nu op (Align).

    Verder heb ik de staartbladen losser gezet zodat er hopelijk wat minder krachten op de TT-gears worden overgebracht op het moment dat de staart door het gras draait.

    1 test vluchtje gemaakt net voordat het begon te sneeuwen vorige week. Ging aardig goed, totdat het lager uit de motor draaide :confused: Nou, de motor maar weer in elkaar gezet en hopen dat het nu allemaal wat stabieler blijft! Even wachten tot de sneeuw van het gras weg is.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Staartbladen los of niet maakt niet zoveel uit
    je moet hem ff recht boven de grond hangen, en recht naar beneden komen

    zoals gezegd, een tt kan echt wel wat hebben, maar je moet hem niet IN de grond zetten
    ik vlieg ook vanaf een grasveld, en de bladen van mn 250, 450 en 600 zijn regelmatig groen van het gras..
    en tot nu toe (afkloppen) nog geen tt tandwielen kapot gehad.

    Mijn normal heb ik ingesteld op ong -5 tot +12 graden
    idle is -12 tot + 12
    landen doe ik in idle, opstijgen ook. meestal na het landen gooi ik meteen de throttle hold erop, en geef dan een tik negatief om de bladen wat sneller stil te krijgen
    alleen optoeren doe ik in normal (en zelfs dat doe ik bij de electro heli's vaak niet)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind ik zo'n raar en onlogisch verschijnsel: verschillende pitchcurves voor normal en idle kunnen een heel goed idee zijn, als je ze zinnig instelt en gebruikt waar ze voor bedoeld zijn.

    een pitchcurve van -3 tot +12 heeft geen enkele zin, ALS in die curve "0 graden" nog steeds op midstick zit: het vliegt niet makkelijker, en het land ook niet makkelijker omdat je tijdens het feitelijke landen (laatste stukje hooveren plus neerzetten) NOOIT minder dan plm +4 graden hebt.... pas nadat je aan de grond staat trek je verder dicht. Maar als je "normaal" kunt vliegen met -12 tot +12, kan het nooit veel uitmaken of je omschakelt voor de landing of niet, want meestal kom je niet veel steiler naar beneden dan plm 0 graden pitch. Harder dan dat, kan gevaarlijk zijn.... Dat verschil zit hoofdzakelijk tussen de oren (wat op zich ook best belangrijk kan zijn), want vlieg-technisch KAN er geen reëel verschil zijn.

    Een curve van -3 tot +10 heeft uitsluitend zin als je hooverpitch (plm +4 tot +5 graden) ongeveer op midstick hebt staan....
    Pas als je zo'n -3, +5, +10 curve hebt ga je een voordeel merken bij het landen omdat je de pitch veel beter kunt doseren, maar dat is hooguit van écht belang als je grote en zware schaalheli's vliegt, voor 3D heli's maakt het weinig tot niets uit. Maar die curve land pas écht als een eitje....

    veel mensen hebben een hekel aan de "hik" tijdens overschakelen van zo'n -3, +5, +10 curve naar de symetrische idle-up curve, en als je daar last van hebt, is het beter om de "normal" curve ook symetrisch te maken, in plaats van nutteloos de uitslag naar een kant wat te beperken.

    Maar dat moet verder ieder voor zich weten, je moet doen waar je je prettig bij voelt. Het is alleen net zoiets als met slippende koppeling rijden terwijl je auto traction control heeft: je doet het voor je gevoel maar feitelijk maakt het niet uit.

    Groet, Bert
     
  7. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ach, gewoon de thr hold omsmijten op een meter hoogte en hij land wel mooi vanzelf :D
     
  8. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Klopt, ik land de heli meestal ook op die manier. Het lastige is als er op dat moment toch nog iets mis zou gaan, net een skid in een geul zetten bijvoorbeeld, maar dan ben je in ieder geval de meeste energie in de rotor kwijt ;) Autorotaties van grotere hoogte zijn ook leuk als ze goed gaan.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meen je dat nou? :eek:
    Klinkt een beetje als bungiejumpen zonder te checken of het touwtje wel goed vast zit....:D

    Ik hou toch liever volle controle tot de heli aan de grond staat, dan heb je dat "kwijtraken van de energie" ook nooit nodig....;)

    Groet, Bert
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Brutus,

    Mijn reden om in normal een iets afwijkende curve te hebben is vanwege mn landingsgestel.

    Als ik aan het uittesten ben, vlieg ik vaak in normal.
    Als er iets misgaat, zit ik altijd al laag bij de grond, en dan kan ik in 1 keer de stick dichtgooien
    Dit kan met -12 ook wel, maar dan gaat alle energie in de bladen recht door het frame heen, wat best een flinke oplazer kan geven
    Bij mn 250 zag je de skids een heel stuk doorbuigen....

    Sindsdien zet ik in mn normal de - op ong -5 a 6 op het oog
    Genoeg om goed naar beneden te komen, en weinig genoeg om alles heel te houden als je in 1 keer de gasstick omlaag klapt
    Ik raad het ook mn leerlingen aan, vanwege dezelfde reden.
    Zij vliegen ook normal, bij landen klappen ze vaak in 1 keer het gas dicht. Ik geloof er niet in dat dit op de lange termijn goed gaat...

    En die - heb je bij 450 en 250 echt nodig om omlaag te komen met een stevige wind
    Soms met uitflaren zit ik al vol negatief (-12 ) bij de 450..
    De 250 bij windkracht 4 a 5 heb ik wel eens even een tijdje moeten wachten, omdat hij vol negatief niet zo lekker naar beneden kwam..

    600 heeft daar geen last van, die komt altijd wel omlaag.
    Voornamelijk die kleintjes die er last van hebben
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedoel het niet lullig, maar als je -12 nodig hebt om uit te flaren bij wind, vlieg je minimaal "een beetje ruig"....

    Mijn 450 komt ook bij 4~5 Bft gewoon normaal naar beneden met -2....
    Wat voor zin heeft flaren bij 4~5 Bft? Gewoon wat rustiger binnenkomen doet het ook prima..... Zelfs de MCPX kwam bij 4 Bft gewoon normaal binnen met net rond de 0, mischien -2 graden....

    Wil niet zeggen dat het niet kan, maar zeggen dat je het nodig hebt, is hetzelfde als zeggen dat je per sé een handrembochtje nodig hebt om in te parkeren....

    Pitch naar minimum klappen, is naar mijn mening ook een heel gevaarlijke gewoonte, onder alle omstandigheden en met alle typen heli's. Verhoogt hoe je het wend of keert, het gevaar van verborgen schade. Alles krijgt nl klappen die de krachten die normaal tijdens zelfs extreem vliegen, vér te boven gaan....
    Beter die gewoonte vanaf het begin af te leren dan de instellingen hier voor aan te passen. Als ik dat mijn leerlingen zie doen, krijgens ze een verbale "schop onder hun hol". Als ze hun brevet eenmaal hebben, moeten ze verder zelf weten hoe ze hun heli willen mishandelen, maar er is (storing daargelaten, en dan kun je toch niet meer sturen) ALTIJD tijd om de heli rustig aan de grond te zetten....

    Voor je het weet, zit die gewoonte er zo diep in dat in een gespannen situatie je een dure schaalheli die je bijvoorbeeld voor iemand aan het invliegen bent, tegen de grond kwakt omdat de motor even hikt....

    Maar het zijn jou heli's uiteraard;)

    Groet, Bert
     
  12. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Bwah ook al valt hij om, je gaat echt geen schade hebben. Hooguit een schaafje op een blad. Aléh bij mij is de energie er toch altijd direct uit..

    Nou, gisteren had ik een nogal noodlanding moeten maken doordat ik helemaal geen gevoel meer had in de vingers. En ik zette de motor uit en slaagde erin op hem nog 2m opzij te duwen :D juist over de sloot :) met gevoel in de vingers zou dat nooit gebeuren.

    Overigens, mijn landingskids vd kds zijn moeilijk stuk te krijgen.. Soms land ik in idle up en geef -11 graden negatief omdat ik niet wist dat ik in idle zat maar nooit breekt hij..
     
  13. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Haha dat valt wel mee hoor, je hebt controle tot de heli op de grond staat tenzij je teveel positieve pitch zou geven. Het is immers net een autorotatie maar omdat het niet van grote hoogte is gebruik je meer de energie van de rotor ipv dat je die moet opwekken met een beetje negatieve pitch en snelheid van de heli.
    Volledige auto's heb ik wel gedaan maar dat is toch meer als parachute springen waarbij je over het algemeen een goed vliegend vliegtuig verlaat in de hoop dat het goed komt. Met zo'n mini autorotatie is er verder toch niet veel risico.

    Met de atom 500 stretched met 515 bladen ipv 430 waardoor je toch al een grote rotor op een klein frame hebt had ik dus eens dat een skid bij de landing net in een onzichtbaar diep spoor terecht kwam. Ik probeerde 'm wel overeind te houden maar hij viel uiteindelijk toch om. Het veroorzaakte gelukkig geen schade omdat de rotor toch al niet snel meer draaide. Je kan overigens prima (kleine) correcties maken op de grond met fbl/beastx, hij valt niet zomaar om.
    Met de motor in werking had ik 'm misschien kunnen redden door direct weer op de stijgen of het was een crash met meer schade geweest. Het belangrijkste is maar niet ergens neer zetten waarvan je de ondergrond niet kent ;)
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vlieg best enthousiast als ik mn dag heb:D
    Bij rustig vliegen en netjes flaren zal je idd op 0 a -2 oid zitten
    De klap op het mechaniek zou bij een vlotte flare in theorie mee moeten vallen, je houdt hem op dezelfde hoogte en remt af met flaren
    De handremstop die jij bedoelt vind ik geen flaren...
    Leuk om te zien, maar geen flare

    En als ik jou zo hoor is het net alsof ik ze mishandel, dat valt echt mee
    Zelf heb ik het meer ingesteld voor het geval dat, normaal kom ik de normal bij de electro niet eens tegen
    De beginners die los vliegen willen ook wel eens een oeps moment hebben, dichtgooien van de pitch voorkomt dan ongewild omvallen ( dan is dichtgooien eerder reflex bij de mensen, liever weinig schade als een heli op zn zij..)

    Ik vlieg voornamelijk gewoon vlot een beetje mn trucjes, ben nu inverted aan het leren
    Alleen dingen als tic toc etc vind ik zonde van de machine
    Hij zou het moeten kunnen hebben ( kijk maar naar wat youtube laat zien...) maar dat vind ik dus een stap tever gaan

    Ben je uit het hooverstadium, kun je rondvliegen dan zou een lage pitch in principe niet nodig zijn
    In dat punt ben ik het met je eens..
    Ben je goed genoeg om de instructeur aan de kabel dodelijk te vervelen, kan het best zijn dat de eerste vluchten op zichzelf erg spannend zijn
    Daarvoor die -6 in normal
    Kunnen ze eenmaal iets, is landen het eerste wat er ingeslagen wordt :D

    Ik snap wel waar jouw gedachte vandaan komt..
    Ik kan me zo voorstellen dat een schaalheli bij twee goed gericht pitchklappen ergens onderdelen gaat verliezen
    Vliegstijl is dan meer vooruitdenkend, heel erg anticiperend vliegen om grote hobbels in het vliegbeeld weg te houden
    Bij de pod boom ( zoals ik heb) zit je minder met de factor gewicht, vermogen is in verhouding vele malen groter, constructie staat een wat grovere omgangsvorm toe ( zie vliegstijl anko :D)
    Repareren is mijn ding totaal niet (1 crash in 3,5 jr door servofalen), alleen bij dergelijke vliegstijlen gaat onderhoud nu eenmaal een factor 2 omhoog, als het niet meer is...
     
  15. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Mocht het wel gebeuren dan is de gorrilla gear wel een aanrader, of heb je die al?
    M'n 450 is met storing (ja, echt waar) gewoon vanuit voorwaardse vlucht wel hard tegen de grond geklapt en toch bleef de gorilla gear heel en bruikbaar. Ze zouden dat ook voor compass heli's moeten maken.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @chrisdv
    Je kan met iedere estab corrigeren op de grond...
    Alleen de eerste keer optoeren moet je bet zoveel mogelijk niet doen
    Verder, als je hem in de gaten houd moet het niet zo'n punt zijn

    De 3g op mn 600 heeft het heel soms echt nodig
    Meestal niet...
    Das ook meteen het gevaar :D
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @jelle...
    Niet de goden verzoeken...
    De rest van je frame heeft ook een hoofdas te verwerken die met 2 kg aan het duwen is...
     
  18. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    @student: nudat ik land door thr hold te gebruiken zal ik dat niet meer voorhebben..
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo was het niet bedoeld hoor:D En ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij met de regelmaat van de klok zou crashen.... Maar ja, ik ken ook mensen die al tien jaar enthousiast aan bumperkleven doen en nog nooit een ongeluk gehad hebben....

    Ik doelde eigenlijk meer op het verschijnsel: "een foute gewoonte is makkelijker aangeleerd dan afgeleerd"....
    Daarom leer ik liever iemand eerst een goede basis, en mag hij/zij het 3D gebeuren lekker zelf uitzoeken. (ook al omdat ik zelfs in de verste verten zelf geen 3D beheers natuurlijk:p)

    Ik blijf er, ouderwets als ik ben, heilig van overtuigd, dat die manier mischien niet ala minute topvliegers oplevert, maar wel mensen die langer plezier van de hobby hebben door dat men beter beslagen ten ijs komt.

    Groet, Bert

    PS: met die "handrembocht" bedoelde ik het inparkeren van een auto in "hollywood-stijl".... Niet het hard achterover hangen van een heli o.i.d.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Eens :D

    En wat zijn topvliegers?
    Mensen die het extreem goed kunnen en het materiaal nog wel eens crashen, of mensen die er veel plezier in hebben, maar wat rustigiger aan doen?

    Denk dat beide een mogelijkheid is..
    Is ook maar goed dat velen een eigen mening hebben

    Zoals gezegd, ik heb een bloedhekel aan repareren,cen daar vlieg ik naar. Onderhoud vind ik niet erg, maar schade vind ik zo ###
     

Deel Deze Pagina