HK450TT Pro - Van nul tot ?

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Japie.G, 4 jan 2012.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Vandaag ook het HobbyKing pakketje met de laatste onderdelen binnen gekregen! Binnenkort beginnen aan de bouw! Bedankt voor de reacties tot dusver!
     
  2. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Jaap, jij bedankt voor het beginnen van dit draadje. Anders had ik nooit in Nederland een hk450 voor een chinaprijs kunnen kopen. Ik heb er ook 1 bij Ivan aangeschaft.
    Hopelijk komen ook snel de resterende onderdelen van HK binnen.

    Afgelopen zondag was er de happy new year meeting bij de stichtse brug, waar helicopter gevlogen werd door de top van Nederland. Met deze hobby kun je heel ver gaan was daar te zien! De meest voorkomende waren T-rex 700 flybarless heli's die super 3D gevlogen werden.
     
  3. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Wie kan mij eens de contactgegevens pmmen van "ivan", heeft hij ook reserve onderdelen of alleen de kit?
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    En dat is precies de reden dat ik dit draadje gestart ben. Zodat anderen mogelijk wat hebben aan mijn ervaringen! Die Ivan verkoopt volgens mij gewoon een rest voorraad van zichzelf. Ik geloof niet dat hij standaard spullen op voorraad heeft ofzo :) Was wel een erg goeie vent om zaken mee te doen! Ik zal z'n email adres PB'en, wie weet heeft hij nog wat!

    Morgen beginnen aan de bouw!
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2012
  5. jahrno

    jahrno

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Dieren
    Ik heb ook spullen bij hem gehaald, goed spul en snel verstuurd.
    Zoek op marktplaats naar hk 450 tt pro (in titel en beschrijving aanklikken)

    eindhoven on the fly heli parts
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Even tussendoor, foto's komen binnenkort ;-)

    Ik merk een aardige speling van de swashplate t.o.v. de hoofdas. Is dat normaal? Of gelijk vervangen?




    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Het hoort niet.
    Dat ten eerste
    Zeker niet als het nieuw is

    Maar waar zit de speling, echt tussen de hoofdas en de swash zelf, of in de swash zelf?het gaat erom dat de swash redelijk gefixeert zit op de as, en je dus geen conflicterende stuurreacties krijgt

    Oftewel als je links stuurt, dat de heli niet stiekem nog een beetje onbedoelde up meekrijgt
    Ook kan, als het echt erg is, de swash uit dat tegenhoud pieletje schieten (hoe heet dat ding dat de swash op 1 plek houd, zodat hij niet meedraait)

    Kortom, is het erg en twijfel je, vervangen.
    Is het miniscuul en heb je eigenlijk geen twijfel over de werking, zal het best gaan
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nee, de speling zit in de swash zelf. Hij zit wel strak om de as!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan vind ik het een beetje eng...
    Als dat binnenste lager eruit komt in vlucht ben je alle controle kwijt
    En als die speling erin zit is daar ruimte voor...
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Goed die gaat dus vervangen worden. Ik zag op youtube ook al ergens een filmpje voorbij komen waarbij iemands swash lager het begaf. Dat willen we niet ;)

    Ik heb de heli eerst maar eens deels in elkaar geprutst. Om te kijken hoe alles past en dergelijke.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ziet er allemaal best aardig uit voor die paar tientjes! (Die canopy is toch vele malen mooier dan de HK variant..)

    Bevindingen tot nu toe:

    - Gekozen electronica past allemaal erg mooi! Geen noodzaak voor modificaties.
    - Er zijn nergens ringetjes bijgeleverd. Bestel die er dus bij! Maakt het een stuk makkelijker
    - Het frame moet met een dremel bewerkt worden, het autorotation tandwiel past er namelijk anders niet in, loopt aan tegen het frame. Beetje slordig!
    - Draai de boutjes niet TE strak aan, dan knappen ze af. Heb er al twee moeten uitboren :rolletjes:
    - Ik heb alles uit elkaar gehaald, en alles opnieuw in elkaar gezet met waar nodig locktite.

    Dan de dingen die echt slecht zijn en vervangen moeten worden.

    - De swash had echt te veel speling. Vervangen dus!
    - De aansturing van de tailrotor (pitch control en 90gr armpje) hebben bizar veel speling. Lijkt me niet goed, vervangen dus!
    - Mijn autorotation gear heeft een TE grote wobbel, loopt niet lekker, dus ook vervangen. Het maingear is overigens wel acceptabel.

    Dus een bestellinkje gedaan bij hobbymaniac:

    [​IMG]

    Daar zie je overigens direct dat de align delen van een veel betere kwaliteit zijn. Alleen al het autorotation gear, zit een metalen binnenwerk in. De HK variant is puur plastic. De delen heb ik gelijk geplaatst en dat maakt een wereld van verschil qua speling. De nieuwe gear past beter en loopt ook vele malen beter langs de TT gear.

    Opgelet
    Let op bij het monteren van de tail hub dat je het borgpinnetje wel plaatst! Ik wist eerst niet waarvoor dit pinnetje was, maar die moet dus in de tailhub, door de tailboom geschoven worden. Dit is anders dan bij Align, vergeet het dus niet! Als je zoals ik de Align manuaal gebruikt zie je dit soort essentiƫle zaken snel over het hoofd.

    [​IMG]
    Hier een foto van tailhub + pinnetje. Niet vergeten!

    Nu maar eens bezig met het levelen van de swash, instellen van gyro en afstellen van de kop. Dat gaat nog een klus worden. Ten tijde van mijn vorige heli project had ik een DX7 zender die ik door en door kende, nu een T8FG van Futaba. Dat gaat dus nog even zoeken worden hoe alles af en in te stellen.
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nou de heli afgebouwd en op het oog afgesteld. Ik heb geen pitch meter.. Nouja vlieg toch alleen nog maar in normal mode.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ready for maiden!


    En daar heb ik een filmpje van gemaakt. Ging niet helemaal soepel..



    Ik had klaarblijkelijk toch nog iets negatieve pitch ingesteld waardoor de heli nogal hard tegen de grond kwakte. Helaas de staart net naast het plaatje dat ik daarvoor had neergelegd. TT kapot!! Tjonge dat gaat wel heel snel kapot! Er waren direct nog wel wat meer dingen kapot. Gelijk gerepareerd en weer gevlogen. Ging al beter maar helaas nog een TT gear kapot gevlogen. Ook liep de motor van het hoofdtandwiel af. Ondanks dat ik die stevig met locktite had vast gezet! Nouja. Herbouwen en vanmiddag nog maar eens proberen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Als je nou weer onderdelen moet gaan vervangen koop dab direct een align tail unit aanschaffen. Zon torque tube blijft wel goed van hk zolang hij maar geen crashes of hardere landingen meemaakt want dan is het snel over.

    Hoe dn ook gefeliciteerd met je maiden!
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik meen op t videootje te zien dat je de rand van je plaat raakte.. en daar kan die niet zo goed tegen:)

    Tipje: Boutjes in de grips er van de andere kant af indraaien, dan kan je ze helemaal vastdraaien en bungelen de blades nog. en dan is het makkelijker om gewoon vanuit gras op te stijgen.;)
    Align tail unit is niet per se nodig, maar een setje Align gears is wel handig.. ik heb na 150 vluchten or so nog nooit problemen ermee gehad met opstijgen.landen en heb er ook een aantal wat te harde auto's op gedaan..
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Tnx voor de tips! Ik ga 'ns align gears gebruiken, misschien zijn die inderdaad beter!

    Jaap


    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  15. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Kan je niet beter gewoon proberen zachtjes de heli neerzetten op het gras? Het gras lijkt me toch nog niet zo heel lang dus denk wel dat dat nog zou lukken met een TT..
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Lukt makkelijk. ik prak mijne ook gewoon in t gras, of t nou kort of lang is.;) Zolang je m gewoon normaal neerzet is er niks aan de hand. die TT kan echt wel wat hebben hoor.
     
  17. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    In jou geval kan ik het woord 'prakken' ook wel interpreteren als 'neerstorten' :D
     
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Noem het: ''snel neerzetten omdat je al 30 sec over de 3 minuten timer zit'' :rolleyes:
     
  19. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Jaap,

    Ik verkeer ongeveer in de zelfde situatie als jij. Ik vlieg momenteel alleen electrozwevers,, maar zou ook best een electroheli willen hebben.
    De kosten en de moeilijkheid van het vliegen en afstellen hebben mij tot nog toe tegengehouden.

    Ik heb mijzelf onlangs een Phoenix vliegsimulator cadeau gedaan en oefen nu regelmatig op het helivliegen.
    Ik moet zeggen dat het mij redelijk afgaat. Ik kan de heli niet constant op 1 plek houden, maar ik blijf toch redelijk in de buurt. Ook het rondjes vliegen en weer landen gaat 9 van de 10 keer goed.
    Als ik denk dat ik er klaar voor ben wil ik een 450 size heli kopen.

    Nu is mijn vraag:
    Als ik jouw verslag zo lees heb je aardig wat dingen vervangen voor betere Align onderdelen. Was het achteraf niet goedkoper geweest gelijk een Align te kopen?

    Succes verder met je heli en groeten van Jan
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nee, zeker niet goedkoper! Als je ziet wat ik aan spullen heb voor die 330 euro.. Ik had alleen pech met de swash, die was redelijk duur. Ik denk wel dat align echt beduidend betere kwaliteit levert!

    Achja! Crashen doe je toch, uis dan liever goedkoop. Replacement parts dan van align kopen!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     

Deel Deze Pagina