Beide rode cirkels, tonen geen verloren gangen. Op de foto van mijn model is het gewoon een reken foutje, de latten boven (wat jij een verl.gang noemt) en onder zijn niet goed verjongt, vandaar de aparte punt die er tussen ligt, een klassiek voorbeeld van hoe het dus niet moet. Dit krijg je als eerst van boven naar beneden beplankt, en dan halverwege vanaf de kiel zonder eerst uit te rekenen middels bijv. 'centen' hoe je uit gaat komen. De latten zitten dus niet helemaal volgens het boekje op die plek.
De rode cirkel op jou eigen foto toont wel een taps toe lopend plankje wat er tussen zit, maar dat is geen verloren gang hoor. Als je het boek 'Historische Scheepsmodellen' van Zu Mondfeld bezit, daar vind je bij het hoofdstuk huidbeplanking of huid, dat weet ik niet uit mijn hoofd mooie voorbeelden van verloren gangen, zowel het Hollandse als het Engelse systeem. Als je het boek niet hebt, dan moet je wachten tot ik thuis ben, dan zal ik wat foto's van tekeningen plaatsen over dit onderwerp. (in je pdf van de beplanking zie je bij item 15 links op de boeg twee verloren gangen, kijk daar maar eens goed naar, dan zie dat dat er heel anders uitziet dan wat jij verloren gangen noemt).
Wat de kleur van het notenhout betreft, daar zit inderdaad wel eens wat verschil in. Over het algemeen worden de latjes wat lichter na het schuren.
Wat spiling betreft, daar moet je meteen mee beginnen en al je latten uitzetten op de spanten middels potlood streepjes, dus dat gaat zowiezo nu niet meer.