HMS Diana - Caldercraft model

Ik heb nu over de hele onder kant van het dek spanten met de juiste zeeg geplakt (tijdelijk) zodat het dek de juiste zeeg volgt. Zie foto hieronder.
Daaronder twee fotootjes van het resultaat zover met het garen als breeuwnaden. Dat gaat best goed.
FD66C87E-98D3-4C1C-B429-77D0405F6FBE.jpeg
67B190DE-C79C-4D41-BF82-44C695608ED9.jpeg
44BCF8D2-9EEA-4407-9386-3ECCD6913F9C.jpeg

Is mooi, je ziet het hier inderdaad bijna nooit. Maar daarentegen in de modelbouw boeken weer wel. Wat ook in de boeken staat is dat je het dek niet schuurt met schuurpapier maar schraapt met een mesje.

Heel netjes, Eduard.
het enige dek dat ik met koordjes gelegd heb ws op mijn Jantje. De planken waren daar wel 5 mm breed.
Bij planken van 3mm strijk ik alle zijkanten in met zacht potlood 6B, wat een subtiele breeuwnaad geeft.
Maar je dek ziet er gelikt uit hoor.

Wat ook in de boeken staat is dat je het dek niet schuurt met schuurpapier maar schraapt met een mesje

Maar zou dit werkelijk een mooier resultaat geven en wat zou hiervan het voordeel zijn?

Hans volgens mij is het schrapen vooral bedoeld om evt lijmresten weg te halen en niet zo zeer om het dek spekglad te maken. Misschien heeft het ook met de nerven te maken van het hout. Bij schrapen blijven die beter in stand dan bij schuren lijkt me. Maar ik raad maar wat :-)

Dat moet je aan de schrijver vragen van die boeken. En daarbij is de oudste methode die toegepast werd om hout glad te krijgen. En tot op de dag van vandaag nog steeds. Een vanDiktebank werkt nog steeds via dit principe.
Zie bijlage een stukje uit het boek.

En ja ik vind het een mooier resultaat, het hout houd zijn glans en bij schuren wordt het dof en krijg je krasjes dwars op de nerf. Dit is onvermijdelijk op die kleine oppervlakten. Met een mesje heb je meer controle. En bij goed gebruik trek je de draad er ook niet van tussen.

Bijlagen

@Eduard Renger heb je de draad verlijmd? Als je die los ertussen hebt zou je voordat je gaat schuren of schrapen, het touw van bovenaf kunnen vastzetten met matte vernis. Daarna schraap je die laag weg en zit het touw gefixeerd en neemt het ook geen stof meer op.

Ik heb de zijkanten van het hout steeds meegelijmd zodat het touw goed blijft zitten. Het plan is om het dek in de danish oil te zetten. Ik check nog even wat ik bij het geschutsdek heb gedaan, maar ik dacht olie.

Back