Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Heren dank weer voor alle mooie woorden en complimenten.
Het volgende projectje wat ik wilde oppakken zijn de 9 ponders. Daarvoor wil ik eigenlijk zelf de rolpaarden maken, omdat in de kit gefineerd notenhout zit en dat is wat mij betreft net niet strak genoeg. Daarom heb ik wat ander hout aangeschaft dat luistert naar de naam castello. Nooit van gehoord, maar op marktplaats werd het verkocht als buxus vervanger en omdat buxus me goed was bevallen voor het kompashuis heb ik er wat balkjes van aangeschaft. Het is inderdaad prima hout.
Voor de rolpaarden ben ik begonnen om de vorm van de paarden uit een blokje te frezen dat ik eerst op maar heb gezaagd. Hieronder het resultaat en iets van de werkwijze.
Het blokje heb ik op een kruistafel bevestigd en vervolgens ben ik banen gaan frezen zodat er een trappetje ontstaat.
De laatste tree in wording.
het eindresultaat is wel precies waar ik naar op zoek ben qua strakke lijnen. Helaas zijn de verhoudingen helemaal verkeerd. De traptredes zijn te diep geworden waardoor ik helaas opnieuw moet beginnen. Maar goed dit was pas poging 1
Ok het eerste beginnetje is er. Ik heb de zijkanten van de rolpaarden in twee delen gemaakt. Daarvoor heb ik de blokjes zoals hierboven beschreven opnieuw gemaakt, maar nu met de nodige precisie.
Daar haal ik steeds twee strookjes van 2mm af voor een zijkant.
Nu begonnen met de assen. Of ik dat helemaal goed heb gedaan zoek ik morgen nog even uit. Ik denk dat de vooras namelijk niet vierkant moet zijn, maar aan de bovenkant iets verhoogd.
Ik wil ze trachten te maken zoals ze op de bouwtekening van anatomy of the ship staan. Kijken of dat lukt. Het eerste ringetje aan het eind van de vooras zit er ook al op. Geeft wel een cool effect. Dus dat wil ik wel doorzetten. Wel een gedoetje om te maken, maar het resultaat mag er zijn
Haha, leuk al die reacties
Ik ben net zo benieuwd als jullie Om jullie niet te lang in spanning te laten hier alvast het volgende stapje. Het was even puzzelen, maar ik heb de eerste tappendekplaat (?) af. Het idee is dat ze allemaal zo’n plaatje krijgen. Ik heb inmiddels ook ketting besteld voor de borgpin die er doorheen moet. Hopelijk valt die niet te groot uit.
De pinnen gaan helemaal door de zijwangen van het rolpaard en worden onderaan met een ringetje geborgd. Er komt dus geen lijm aan te pas. De ringetjes zijn nog de grootste uitdaging want die mogen maar een doorsnee van ongeveer 0,65 mm hebben. Iemand een tip? Wat ik nu doe is een messingstaafje van 1,5mm inboren met een boortje van 0,7mm maar da’s een heel gedoe. Er zitten nog al wat ringetjes op zo’n rolpaard. Alle tips zijn dus welkom!
Heren dank voor de tips, ga er zeker mee aan de slag. Had al wel getracht met het boortje, maar dat lukte nog niet zo goed. Oefening baart kunst vermoed ik. Heb idd ook gekeken naar horlogemakersspul e.d. Daar hebben ze bijv wel heel kleine moertjes. Maar ik denk dat ze die vroeger nog niet hadden of wel? Misschien toch eens wat aanschaffen, mocht zelf maken niet lukken.
Even afgezien van dat de achterkant nog helemaal loszit en er geen stelwig inzit wel een vraag. Ik heb nu de vooras wat hoger gemaakt dan de achteras daardoor staat het hele rolpaard scheef. Dat heb ik dan weer van bijgevoegde tekening. Op andere tekeningen staat het rolpaard echter weer recht. Weet iemand hoe dat zit? Moet ik de zijwangen toch wat verlagen aan de voorkant en in de as laten vallen?
Op de foto is te zien dat het paard naar achteren helt. Kan natuurlijk ook met de bolling van het dek te maken hebben, maar dat wordt ook al opgevangen door het grotere wiel aan de voorkant.
Als je het kanon op het dek zet, dan zou het ongeveer horizontaal moeten staan volgens mij, daarom zijn de wielen aan de vooorkant wat groter als aan de achterkant.
Als dit niet zo is, ( het horizontaal staan) dan zou ik de vooras wat dieper inlaten
Weer een dagje geknutseld. Het is vooral veel proberen en uitzoeken. Hopelijk gaat het vervolg iets sneller.
Wat er nu nog mist zijn de ringen en de stelwig en het kettinkje. Dat komt morgen. Hieronder wat foto’s. Ook van de onderkant en van de ringetjes die ik daarvoor maak. Dankzij de hulp en tips hierboven! Veel dank dus weer voor alle feedback en hulp!