HMS Diana - Caldercraft model

Zit de balk waar de bel aan hangt echt langsscheeps? Op de Victory zit hij 90 gedraaid. Aan het uitsteeksel boven de bel zit dan een touw wat naar beneden in de bak hangt. Dan kan van daaruit de bel worden geluid. Nu moet je echt naar het voordek om de bel te luiden. Het kan goed zijn hoor. Dan zijn er meer mogelijkheden.

Ja dat was mij ook opgevallen. Ik heb me gebaseerd op de onderstaande afbeelding in the anatomy of the ship daar hangt de balk langscheeps. Maar dat kan ook om tekentechnische redenen zijn natuurlijk.
De belangrijkste afweging was eigenlijk dat hij zo de kortste voetbasis over de lengterichting had. Anders had hij nog meer uitgestoken over de bak. Net niet vierkant geworden dus.
Overigens ben ik door onderstaand plaatje wel helemaal op het verkeerde been gezet. Ik dacht dat de overhanging zoals ik hem nu heb ook zo hoorde. Maar de overhang op het plaatje komt natuurlijk doordat het dakje wat groter is dan de voetbasis….
Nou ja… het is niet anders

IMG_0586.jpeg

Mannen veel dank voor alle felicitaties!
En wat een creativiteit!
En excuus voor de veel te late reactie!
Heb het forum al veel te lang niet meer bezocht.

Begonnen aan de carronades. In de kit zit voor de wieltjes een tinnen dingetje, maar ja echt wieltjes zijn het niet. Eerste probeerseltje met wieltjes os links te zien. De wieltjes zij gemaakt van twee holle messing buisjes, in elkaar geschoven. En de as van een solide messing staafje van 1mm de wieltjes hebben een diameter van 2.4mm. Het geheel moet nog zwart gemaakt. Maar voor een eerste begin best ok.

IMG_3368.jpeg

Bijlagen

• IMG_3366.jpeg
    IMG_3366.jpeg
    240,3 KB · Weergaven: 60
Weer wat verder met de carronades. Na de wieltjes ben ik ook de schroefdraad voor de hoogteschroef gaan vervangen. Daarvoor heb ik 1,2mm bouten gebruikt, waarbij ik de zeshoekige kop rond heb gemaakt en er een gaatje van 0,6mm ingeboord met daardoor heen een speld die dienst doet als handvat. Ook onderin een gaatje geboord en een stukje speld bevestigd zodat hij daar op kan draaien.
Wordt best leuk zo.
Omdat het tin zo zacht is kun je door voorzichtig de bout in een iets te klein gat (1mm) te draaien zelfs schroefdraad creëeren. Daardoor functioneert alles nu zoals het hoort.

IMG_3384.jpeg
IMG_3385.jpeg

Allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2024!! Dat het maar een productief modelbouwjaar mag worden ;-)
Hieronder weer wat voortgang van de carronades.
Ze zijn inmiddels allemaal zwart. Het vizier en het monogram zit er weer op. De wielbases is ook gelukt. En alle ringen zijn bevestigd. Nu alleen de V vorm aan de voorkant nog.
Het ding staat overigens los op z’n onderplaat. Met een klein staafje wordt hij door de rails geleid. Daadoor kan hij naar voren een achteren bewegen.
De as waar hij op rust, heb ik vervangen door twee buisjes in elkaar. Zodat ik daarin weer een speldekop kon doen, waardoor die bolling ontstaat bij de as. Leuk effect vond ik zelf.

IMG_3615.jpeg

De wielbasis. Ook daat heb ik gebruik genaakt van speldekoppen voor het ronde nageleffecf
IMG_3611.jpeg

Het heeft even geduurd maar eindelijk is het geschut af. Op de een of ander manier heb ik bij de carronades het touw en de blokken een formaatje groter gebruikt dan bij de kanonnen. Nou ja…. Hiermee staan ze ook vast :-)
Hier het resultaat

IMG_5718.jpeg
IMG_5717.jpeg

IMG_5702.jpeg

Het enige andere wat ik ook nog heb gedaan is her belhuis opnieuw gemaakt. Ik vond het er toch wat vreemd uitzien. Dus alles een slagje kleiner gemaakt zodat het wel op het dek past. En hem een kwartslag gedraaid zodat de bel geluid kan worden vanaf het benedendek.
IMG_5720.jpeg

Allereerst de beste wensen voor jullie allemaal!
Helaas is er de laatste tijd wat weinig gekomen van het modelbouwen. Maar nu toch weer een beginnetje gemaakt. Inmiddels toegekomen aan de hangmatkranen. Helaas zijn de exemplaren in de kit zo’n beetje allemaal stuk. Het plan is dus om ze zelf te gaan maken. De buisjes daarvoor zijn al besteld.
IMG_6121.jpeg

en ik heb nog een andere uitdaging…. Onze hond heeft een deel van de tekeningen opgegeten…. gaat om sheet 5 en de sheet met belaying plan erop. Nu heb ik een vraagje voor diegenen die het caldercrafr model hebben gebouwd. Zou een van jullie een foto kunnen mailen van deze tekeningen? Ik ga ze binnenkort nodig hebben vrees ik.
IMG_5740.jpeg
IMG_5739.jpeg
IMG_5738.jpeg

Back