HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 43
Deze week ben ik vooral bezig geweest met het maken van allerlei kleine onderdeeltjes. Als ik er genoeg heb kan ik alles samenvoegen op het dek. Dat zal ik tezijnertijd wel laten zien.
Het dek heb ik een verouderde look gegeven door in te smeren met azijn waar een poosje een dot staalwol in heeft gezeten. Een beproefd recept.

full


Verder ben ik aan het experimenteren geweest om een deur draaiend op te hangen.
In vorige posts heb ik het maken van deuren laten zien en ook de oogboutjes die ik hiervoor gebruik.
Het resultaat van dit experiment ziet u hieronder. De deur staat op twee standen als “bewijs” dat hij kan draaien. En daarnaast een detail van het “scharnier”.

full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 44
Deze week ontdekte ik een probleempje. Het orlopdek is kromgetrokken. Tussen het orlopdek en de bovenkant van het ruim is in de lengterichting een kier van 5 mm onstaan, terwijl het eerst goed aansloot.

full

Foto: Tussen orlopdek en ruim is een kier van 5mm ontstaan.

Oplossing: Door de bovenkant van de dekwand uit elkaar te drukken met een lijmtang is de kier weer gedicht. Dit moet nu gefixeerd worden door de dekbalken van een klampje te voorzien die tegen de dekknieën zitten en daardoor de wanden op de gewenste afstand houdt.

full

Foto: Wand van orlopdek uit elkaar drukken om kier met ruim te dichten.

Door dit probleem ben ik begonnen met de middelste dekbalken te plaatsen, die rond de grote mast en boven de pompruimte. Hiervoor heb ik eerst de vier wanden van de pompruimte met deur gemaakt. Merk op dat de wand hier overnaads is opgebouwd. In werkelijkheid zit hier een kleine kier tussen. Op deze schaal niet.

full

Foto: Onderdelen voor het pomphuis rond grote mast.

full

Foto: De pompen en het eerste schot van het pomphuis van boven gezien.

full

Foto: En van opzij met de verlichting aangezet.

De buitenkant van het schip heb ik een eerste laag koperverf gegeven. Ziet er meteen heel anders uit.
full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 45,
Voordat ik laat zien wat ik afgelopen week heb gedaan, laat ik zien wat het moet worden.
Op het orlopdek bevinden zich een aantal ruimten die in gebruik zijn als opslag, werkplaats en slaapruimte voor een aantal functionarissen. De timmerman, de bottelier, de betaal-en victualienmeester en de chirurgijn. Verder opslag/berging voor de mariniers, de kapitein en de luitenant.

full


full

Foto: werkplaatsen en bergplaatsen op orlopdek. Stuurboord en bakboord.

Zoals u ziet, ziet de wand tussen de deuren er net zo uit als de deuren zelf.
Deze wand heb ik gemaakt van twee stukken triplex van 1mm dik. Hierin heb ik de openingen uitgezaagd/gevijld.

full

Foto: wand. Beide stukken heb ik gelijktijdig bewerkt. Zijn ze identiek.

full


In één van de wanden heb ik twee van de drie lagen van het triplex een stukje weggesneden.

full


Daarna wat lijm erin en daarna stukjes speld erin gelegd en uitgelijnd. Daarna het andere deel erop gelijmd waardoor de spelden worden opgesloten. De linker en rechterwand op het schip zijn verschillend.

full


Daarna geverfd en de deuropeningen eruit gezaagd.

full


Daarna de deuren uitgezaagd. Ook uit triplex van 1mm dik.

full


Hier heb ik uit beide stukjes onder en boven het gat één laag van het triplex weggesneden.
Daarna weer stukjes speld in de lijm gelegd en uitgelijnd.

full


En het andere deel erop gelijmd. Nu zitten de spelden midden in de deur. Is iets echter.

full


Alle deuren en wanden geverfd en de deuren er even in gepast.
Tussen de linker en rechterwand zit een achterwand die verbonden is met de zijwanden door een stukje gebogen wand. Op schaal met een straal van 9mm. Triplex krijg je niet zo sterk gebogen. Zo'n bocht is alleen te realiseren door een aantal smalle latjes naast elkaar.

Ik heb de volgende latjes gemaakt:

full


De verticale korte stukjes lat zijn 1x3 mm beuken. De langere 1x2mm. De witte strookjes ernaast is linden 5x0,4 mm.

full


Deze linden latjes heb ik met een soldeerbout rond gebogen.

full


Daarna de beukenlatjes in de ronde lindenlatjes gelijmd, zodat er juist de gewenste opening in over blijft. Hier van beide kanten getoond.

full


Daarna op een stuk rondhout van 18mm gelegd en met elastiek vastgezet om te drogen.

full


Daarna ook hier weer spelden in de lijm gelegd en uitgelijnd. In de binnenkant weer ronde stukjes lindenhout ingelijmd en laten drogen op het rondhout. Daarna geverfd en afgewerkt.
En dit is het resultaat:

full


En zo ziet het eruit als het allemaal nog los op het schip is geplaatst.

full


Bakboord

full


Stuurboord.
Volgende week wacht nog een priegelwerkje. Het draaibaar inhangen van de deuren en de wanden plaatsen.
Maar daarover later.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 46,
Vorige week had ik “beloofd” de deuren op te hangen. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Wel heb ik allerlei kleine achterstallige dingetjes gedaan. Hier en daar wat verf bijwerken en zo. Kost toch tijd.
Eén van die achterstallige dingen was het kardoezenrek in het hangende magazijn. Dit magazijn hangt tussen het ruim en het orlopdek.
Onderste helft in het ruim, bovenste helft op orlopdek.
In het ruim zijn die onderste helften zichtbaar als witte bakken.

full

Foto: Onderste helft van hanging magazine in ruim.

Daar staat nu een half kardoezenrek in.
De bovenste helft ervan zit op het oplopdek.

full

Foto: Kardoezenrek als orlopdek op het ruim staat.

full

Foto: Kardoezenrek als orlopdek iets is opgetild. Splitsing van het rek is nu goed te zien.

Verder heb ik weer wat details aangebracht in de achterste verblijven en opslagruimten.

full

Foto: Dry fit van verblijven en opslag op orlopdek.

full

Foto: Interieur van steward's verblijf en berging van mariniers.

Ter vergelijking het interieur van één van de verblijven in het echt.

full

Foto: Een echt verblijf op het orlopdek.

Dat was het weer voor deze week.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 47,
Deze week heb ik alle 13 deuren afgehangen achter op het orlopdek. Vraag maar aan een timmerman hoeveel werk dat is. De schaalverhouding van 1:72 is op dit soort werk niet van toepassing.
Uiteraard zijn alle deuren draaibaar.

full

Foto: Alle deuren dicht

full

Foto: Alle deuren open.

Verder heb ik een paar luikopeningen voorzien van luiken. Uiteraard kunnen die ook open en dicht.

full

Foto: Luiken.

De manier waarop de luiken open en dicht kunnen ga ik t.z.t. ook toepassen op de geschutspoorten.
Verder ben ik bezig geweest de dekbalken pas te maken boven de bergingen.

full

Foto: Dekbalken boven de bergingen. Dry fit en nog niet zwart geverfd. Door de lichte kleur wordt het doorzicht belemmerd, daardoor maak ik ze zwart, dan vallen ze niet meer zo op.

Na wat experimenteren met de led-verlichting bleek dat na verhoging van de voorschakelweerstand van 100 Ω naar 1400 Ω de lichtsterkte van de leds zodanig af te nemen dat ze wel oplichten maar nauwelijks meer stralen. Dit komt overeen met een verlaging van de voedingsspanning van 6V tot 3 a 3,5 V. Nog even nadenken hoe ik dat permanent ga oplossen zonder de bestaande verlichting aan te moeten passen. Dat gaat namelijk niet meer zonder veel sloopwerk.

full

Foto: Eén led met 100 Ω en de andere met 1400 Ω voorschakelweerstand.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top