Update 45,
Voordat ik laat zien wat ik afgelopen week heb gedaan, laat ik zien wat het moet worden.
Op het orlopdek bevinden zich een aantal ruimten die in gebruik zijn als opslag, werkplaats en slaapruimte voor een aantal functionarissen. De timmerman, de bottelier, de betaal-en victualienmeester en de chirurgijn. Verder opslag/berging voor de mariniers, de kapitein en de luitenant.
Foto: werkplaatsen en bergplaatsen op orlopdek. Stuurboord en bakboord.
Zoals u ziet, ziet de wand tussen de deuren er net zo uit als de deuren zelf.
Deze wand heb ik gemaakt van twee stukken triplex van 1mm dik. Hierin heb ik de openingen uitgezaagd/gevijld.
Foto: wand. Beide stukken heb ik gelijktijdig bewerkt. Zijn ze identiek.
In één van de wanden heb ik twee van de drie lagen van het triplex een stukje weggesneden.
Daarna wat lijm erin en daarna stukjes speld erin gelegd en uitgelijnd. Daarna het andere deel erop gelijmd waardoor de spelden worden opgesloten. De linker en rechterwand op het schip zijn verschillend.
Daarna geverfd en de deuropeningen eruit gezaagd.
Daarna de deuren uitgezaagd. Ook uit triplex van 1mm dik.
Hier heb ik uit beide stukjes onder en boven het gat één laag van het triplex weggesneden.
Daarna weer stukjes speld in de lijm gelegd en uitgelijnd.
En het andere deel erop gelijmd. Nu zitten de spelden midden in de deur. Is iets echter.
Alle deuren en wanden geverfd en de deuren er even in gepast.
Tussen de linker en rechterwand zit een achterwand die verbonden is met de zijwanden door een stukje gebogen wand. Op schaal met een straal van 9mm. Triplex krijg je niet zo sterk gebogen. Zo'n bocht is alleen te realiseren door een aantal smalle latjes naast elkaar.
Ik heb de volgende latjes gemaakt:
De verticale korte stukjes lat zijn 1x3 mm beuken. De langere 1x2mm. De witte strookjes ernaast is linden 5x0,4 mm.
Deze linden latjes heb ik met een soldeerbout rond gebogen.
Daarna de beukenlatjes in de ronde lindenlatjes gelijmd, zodat er juist de gewenste opening in over blijft. Hier van beide kanten getoond.
Daarna op een stuk rondhout van 18mm gelegd en met elastiek vastgezet om te drogen.
Daarna ook hier weer spelden in de lijm gelegd en uitgelijnd. In de binnenkant weer ronde stukjes lindenhout ingelijmd en laten drogen op het rondhout. Daarna geverfd en afgewerkt.
En dit is het resultaat:
En zo ziet het eruit als het allemaal nog los op het schip is geplaatst.
Bakboord
Stuurboord.
Volgende week wacht nog een priegelwerkje. Het draaibaar inhangen van de deuren en de wanden plaatsen.
Maar daarover later.
Wordt vervolgd.