HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 36
De zaag heeft weer zijn werk gedaan.
Het ene moment heb je één Victory en zo heb je er drie.

full

Foto: Ruim, Orlopdeck, en bovenbouw.

Op een site speciaal voor Victory modellen van Heller (plastic modellen) heb ik twee platen messing etch onderdelen besteld in de schaal 1:100. De schaal die Heller hanteert.
Ze hebben nog veel meer maar voor deze platen is de schaal niet zo relevant.
De site is: http://www.dafinismus.de/index_en.html

full

Foto: 2 platen ets onderdelen.

Ze bevatten veel haakjes en ogen.

full

Foto: Haakjes en ogen

En logo's voor op de kanonslopen.

full

Foto: Logo's

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Ik bouw ook de doorsnede van de Victory van DeAgostini.
Daarbij zaten 4 zware en 4 lichtere kanonslopen. Dit is ook op schaal 1:72.
Met deze "originelen" ga ik ze zelf gieten uit kunsthars.

Jan, ik heb weer even bijgelezen enkan niet anders zeggen dan dat her er weer bijzonder mooi uitziet allemaal. Dapper project, maar je laat je gelukkig ook niet zomaar uit het lood slaan.

PS: die 'sateprikkers' moet ik ook eens op de kop gaan slaan;)

Update 37
Een kleine voortgang.
Ik heb het dekplan voor het orlopdeck uitgeprint op ware grootte en op het dek gelegd.

full

Foto: Orlopdeck met schema van structuren.

Daarna met calceerpapier de lijnen op het dek overgenomen.

full

Foto: Orlopdeckmet opgetekende structuren.

Nu wordt de complexiteit van deze hele bouw pijnlijk duidelijk.
Ik zal het uitleggen.
De plaatsten voor de openingen van de roosters in het dek moeten precies tussen de dekbalken van het ruim komen.

full

Foto: 4 openingen voor roosters. Nog 25 andere voor roosters en 5 voor trappen.

Deze roosters zijn voor ventilatie en dan moet je het niet afdichten met balken.
Tussen deze roosters staan knieen die de balken van het orlopdeck ondersteunen.
De balken van het orlopdeck steunen ook de schotten op dit dek die gangen vormen naar openingen voor de trappen naar het ruim. Deze openingen moeten precies boven de trappen uitkomen. Als deze balken niet goed liggen gaat alles schuiven en dat heeft onwelkome gevolgen.
De dekbalken van het orlopdeck liggen op de wegeringen van het orlopdeck en op de balken komt het lower gundeck te rusten.

full

Foto: Dekbalk op wegering. Goede hoogte ????

De hoogte van deze dekbalken kan ik door inkepingen wat hoger of lager laten uitkomen en daarmee de dekhoogte van het lower gundeck beinvloeden. En dat beinvloedt de manier waarop de kannonen door de luiken “kijken”.
Kortom: alles is van alles afhankelijk en heeft consequenties zes stappen verderop.
Je moet dus minstens die zes stappen vooruitdenken, en er rekening mee houden anders moet je vier stappen afbreken.
Maar … dat is ook één van de charmes van zelfbouw. Dit is dus geen klagen maar een uitleg van wat er allemaal bij komt kijken.

full

Foto: Doorlopende bodemwrang. Moet nog wit gekleurd worden.

full

Foto: Aansluiting voor Led verlichting

Wordt vervolgd. (maar wel na de feestdagen)

Laatst bewerkt:
Update 38
Gisteren kreeg ik hoog bezoek.
Admiraal Nelson, in hoogst eigen persoon, kwam de bouw van de Victory Binnenste Buiten inspecteren.
Het kon er mee door.

Ook tot genoegen van mijn dochter die voor Kerst leuk aan het knutselen is geweest.

full

Foto: Nelson inspecteert de bouw van de Victory binnenste-buiten.

Laatst bewerkt:
binnenste buiten

Jan,

Dit is de eerste keer dat ik tegen jouw binnenste buiten project aanloop, en voor een beginneling als ik ben een bijzonder indrukwekkend projekt.
Ik kom hier vast nog eens terug om verder te kijken.
Veel succes hiermee.

groet Peter

Met grote bewondering

Beste Jan,

Ik heb deze post net helemaal door genomen.
Wat een gigantische klus. Het ziet er allemaal zeer mooi uit, grote bewondering. Zoiets zou ik ook ooit wel eens willen starten.

Mark

Back