HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank jullie Peter en Timber.
    Omdat de kanonnen altijd nogal de aandacht trekken heb ik aan hen nog iets extra aandacht gegeven.
    Wel wat jammer dat je uiteindelijk nog geen 10 kanonnen redelijk goed kunt zien, vanwege het kwartierdek. Maar als de Fransen komen zijn we er wel klaar voor!
     
  2. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De laatste onderdelen van het Upper Gun Deck, voordat het Quarter Deck bevestigd wordt.
    De onderdelen die op het dek gelijmd worden, zoals de pilaren, trappalen en pomp, zet ik extra vast met een metalen pin dat in het onderdeel vastzit en door het dek heen steekt.

    De Elm Tree Pump bestaat uit een paar onderdelen. Volgend de BB blijft de handel messing, maar op de Victory is deze van hout. Ik heb een 1mm noten rondhout in de lengte uitgeboord, over de messing handel gestoken, zijkanten vlak geschuurd en mat gelakt. Verder heb ik een wateruitloop gemaakt op de pomp.

    Ongeverfd:

    [​IMG]

    Geverfd (behalve de handel):

    [​IMG]

    Dan een overzicht van het Upper Gun Deck, dat voor een groot deel aan het zicht onttrokken gaat worden door het Quarter Deck en de bijboten.

    [​IMG]

    Ik hoop dat het de goedkeuring van Lord Nelson heeft :cool: .

    En wat detail opnames:

    [​IMG]

    [​IMG]

    (Lelijk randje van het trapgat. Zie je in het echt niets van; lichtval denk ik). Verder heb ik kleine pinnetjes gelijmd in de trappalen van de Main Companionway Ladder. Dat maakt straks het monteren van de trapleuningen van bovenaf wat gemakkelijker.
    Verder de touwen (leuningen en railing) vastgezet: zo strak mogelijk gezet, oogje vastgezet met 0,1mm touw, zodat het enigszins op een bekleedde oogsplits lijkt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2016
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt paulbo
     
  4. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Heeft iemand enig idee welke kleur de skid beams moeten krijgen. Dit zijn de dekbalken die zichtbaar zijn vanaf het Quarter Deck en waarop de bijboten liggen.
    Een enkeling schildert ze bruin (het mooiste vind ik), de bouwbeschrijving zegt zwart, en Longridge en McKay zeggen er niets over. Iemand enig idee of er historische aanwijzingen zijn?
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Op de Victory zelf zijn ze nu zwart. Ik weet niet of dat historisch correct is.

    [​IMG]
     
  6. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Jan.
    Op foto's lijken ze inderdaad zwart, maar dat lijken de pilaren e.d. ook, terwijl die donkerbruin zijn.
    't Zal nog wel lastig zijn om de historische kleur te vinden.
     
  7. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De laatste hand aan het Upper Gun Deck:

    Toch besloten nu de mastring te maken, samen met een verstevigde, dubbele vloer rond de mast, zoals McKay aangeeft en zoals de situatie is op de HMS Victory in Portsmouth:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast heb ik een vloerplaat rond de pomp gemaakt, zie afbeelding:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    robertnl100 en janzwart vinden dit leuk.
  8. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Mooi werk Paulbo, ziet er heel erg mooi uit.
    Ik heb nog even naar mijn eigen foto's van de victory zitten kijken. Bij mij lijken die balken ook zwart. Ik zie op verschillende foto's dat de palen inderdaad donkerbruin zijn. De balken zijnen op alle foto's zwart, maar dat zou ook gewoon licht inval kunnen zijn...

    [​IMG]
     
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je voor het compliment, Rob.
    Dat ziet inderdaad erg zwart uit. Ze zijn nu donkerbruin bij mij; ik denk dat ik dat zo laat.
    Ik ben nu bezig met de betingen, die volgens de BB ook zwart geschilderd moeten worden, maar die zijn op de Victory zo bruin als ...
    Die schilder ik dezelfde kleur als de skid beams.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    mooie mastvoet met Pomp geworden Paul
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank Peter.

    Toch nog wat details voordat het quarterdeck geplaatst kan worden, met name de Skid Beam Assembly en de betingen.

    Eerst de Skid Beams: De balken heb ik donkerbruin gevernist (Wengé) met een zwarte rand. De rand was mat zwart (Revell) maar dat is een soort schoolbordzwart. Dat maakt het erg 'dood'. Vernissen met blanke matte vernis brengt wat leven in het hout.

    [​IMG]

    De twee betingen bij de grootmast: de voorste loopt niet door het quarterdeck heen, de achterste wel. De BB beschrijft een gat door de achterste beting, op het Upper Gun Deck voor de grootschoot. In werkelijkheid zijn dat 2 schijven. Bovendien is de kopse kant bedekt met een koperen plaat:

    [​IMG]

    Op het quarterdeck heeft de beting 3 schijven, en zijn de kopse kanten bedekt met (ik denk) zink.

    [​IMG]

    In model heb ik op het upper gun deck de werkelijkheid zo veel mogelijk nabootst met een messing plaatje op de kopse kant, mat blank gevernist, en 2 schijven per paal, 2 en 4 mm. Op het quarterdeck horen er 3 schijven geplaatst te worden, de BB beschrijft er geen een, en ik kan er maar 2 schijven kwijt van 1,2mm dik. Na lang wikken en wegen (de staander opdikken??) heb ik besloten er 2 te plaatsen. Doet de werkelijkheid wel wat geweld aan, maar is visueel het meest aantrekkelijk en geeft toch een realistisch beeld. Verder heb ik de kopse kanten van de beting eerst geprimed met Metal Primer, dan metaal lak (Revell) en ten slotte matte blanke lak:

    [​IMG]

    En een dry-fit van het quarterdeck:

    [​IMG]
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bijzonder fraai knutselwerk Paul
     
  13. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    mee eens
     
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    hallo Paul,
    De skidbeams bestaan eigenlijk uit 2 delen, die met een lange "skarf" in het vertikale vlak tegen elkaar gezet zijn.
    Op de foto in post 345 zie je dat de balk tussen de steunpilaren veel breder is dan het laatste stuk voorbij de pilaar.
    De foto in post 348 toont geen skidbeam maar de achterwand van het voordek, die tevens de voorzijde vormt van de kuil.
    Hopelijk is je het dek nog niet vastgelijmd en kan je dit nog aanpassen.

    Mvg,
     
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    En voor de milimetern**rs, de afstand tussen de skidbeams is niet overal gelijk:
    de afstand tussen de 2e en 3e en tussen de 4e en de 5e skidbeam is kleiner dan tussen de andere.
    Alleen zo komen de steunpilaren op de correcte plaats rond de roosters en het trapgat terecht.
    Ter illustratie verwijs ik naar Longridge.

    Mvg,
     
  16. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo Herby.
    Je hebt helemaal gelijk, het is iets waar ik al langer over twijfelde. Het dek zit al geruime tijd op z'n plek, maar de skid beams vallen nog wel te corrigeren. Ik weet alleen nog niet zeker of ik dat ga doen, vanwege de trapleuningen naar het middle gun deck die van touw zijn en moeilijk vervangbaar.
    Zo zijn er elke keer weer details die beter kunnen, maar soms kom je er te laat achter :hammer:
    Gr. Paul
     
  17. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Na lange tijd weer een update, nog steeds van het Quarter Deck.
    Twee dingen bevielen me niet: ten eerste natuurlijk de Skid Beams, zoals zo terecht door Herby was opgemerkt.
    Ten tweede was ik het dek gaan beplanken zonder een koningsplank. Volgens McKay hoort 'ie op het Quarter Deck aanwezig te zijn.
    De volgende plaatjes uit zijn boeken maken dat duidelijk; eerst de Skid Beams:

    [​IMG]

    Twee overlappende balken.
    Dan de koningsplank: duidelijk wel op het Quarter Deck, maar niet op het Poop Deck.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan wat ik er van gemaakt heb. Eerst moest ik een paar maanden wachten op de 6mm koningsplank, en de al gelijmde planken verwijderen.
    In de tussentijd een mal gemaakt om precies gelijke delen te krijgen voor de overlappende Skid Beams. Ook het zwarte frame moest opnieuw gemaakt worden, omdat de plekken waarop de Skid Beams rusten aan bakboord anders zijn dan aan stuurboord.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende stap: de borstwering (bulwarks).

    Gr. Paul
     
    robertnl100, pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Netjes!
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mee eens mooi gemaakt
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik sluit me bij de vorige sprekers aan
     

Deel Deze Pagina