HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank u heren. Inderdaad, Hans, dat was het woord dat ik zocht.
    Nog wat werk aan de voorste verschansing.
    Wat kleine veranderingen t.o.v. de bouwbeschrijving:
    De "plank sheer" (de plank met de uitsparingen voor de bolders) loopt volgens McKay wat verder door naar de zijkanten. Verder zitten daar aan beide zijkanten 3 ogen op.
    Verder hebben 6 van de 8 bolders schijven (blokken). Die zitten er nu ook in. Ook in het snatch blok, op de kop van de verschansing, zit een schijf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Roundhouse aan stuurboordzijde lijkt wat scheef te zitten, valt mee gelukkig, ligt vooral aan de foto. De bolder aan bakboord zijde is wel iets te lang. Was technisch wat lastig omdat het halfronde tussenstuk van de verschansing gebroken was. Ik ben bang dat het corrigeren hiervan meer kapot maakt dan me lief is...
    Nu bezig mer de carronades, waarna het werk aan de boeg kan beginnen.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2017
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Netjes gemaakt allemaal.
     
  3. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dit vond ik ook nog als verklaring voor de term luizenplecht: luizenplecht, voorheen op linieschepen: het gedeelte van den bak vóór den slingerbalk, waar manschappen die luizen hadden werden gereinigd (”Het luizenplechtje is het dekje vóór den bak en achter het galjoen en wordt zoo genoemd omdat hierop onreine manschappen werden vastgebonden, opdat het overspoelende water hen zou reinigen”, v. d. kellen en bentheim, Ned. Zeeschepen 1470—1830, xv).

    Zeewater zal toch niet echt geholpen hebben tegen luizen, ben ik bang
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :) Dat is ook een mogelijkheid.
    Bij ruw weer was het daar ook geen pretje - dus geen luizenleven.
    Gevangenen werden ook wel in de ruimte onder het rooster op het galjoen opgesloten - was ook niet prettig.
     
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  5. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De carronades waren wat meer werk dan ik had verwacht, vooral om ze zo authentiek mogelijk te krijgen.
    Eerst het model bijwerken dat in de kit zat. Veel gietranden, en het draadeind om de loop te richten was onvolledig en op de verkeerde plek. Ook heb ik de loop uitgeboord, die zat helemaal dichtgegoten.
    Als draadeind (elevation thread) heb ik een 1mm micro-bout gebruikt, met een M1 ring, waaraan handels om handmatig de loop te richten.
    Ten slotte de voetplaat (deck block) voorzien van vier hoekplaatjes, zoals op de huidige Victory.
    Dan ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De takeling was nog wat zoekwerk. McKay tekent een broeking en 2 inhaaltalies (aan beide kanten 1). Zu Mondfeld beschrijft een broeking 4 inhaaltalies (aan beide zijde 2). De carronade heeft geen uithaaltalie.
    Ik heb Zu Mondfeld gevolgd. De broeking is linksgeslagen touw.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr. Paul
     
    JDS73, TIMBERWOLF, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Op de Victory staan nu de caronnades ook met twee talies per kant vast. Ze staan alleen aan de zijkant die nu veel lager is dan op het Calderaft model.
     
  7. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt Jan,
    daar had ik direct een probleempje: de ogen waar de haken van de zijtalies en de ogen van de broeking aan vast zitten, zijn in de Portsmouth situatie boven elkaar geplaatst. Dat kan daar omdat er in de bolder geen schijf ("schildpad") zit. In de Trafalgar versie, met de carronades naar voren gericht had ik dat probleem wel. Een reden om het schema va Zu Mondfeld te volgen, met de verschillende ogen naast elkaar. 1 van die ogen is bevestigd aan de kogelbalk (??). Dit tekent McKay wel weer.
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Naar mijn idee is de situatie zoals McKay die beschrijft en de huidige situatie in Portsmouth de "Trafalgar" situatie.
    Wat precies juist is zal moeilijk te bepalen zijn.
     
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Hoe het precies toen was zullen we waarschijnlijk nooit weten, hoewel de Admiralty voorschriften erg gedetailleerd waren.
    Ik heb de terminologie van Caldercraft overgenomen. "Trafalgar" is met een gesloten verschansing ter hoogte van het forecastle (met geschutpoorten), "Portsmouth" is met bolders en een railing.
    Wat zoekwerk levert een tekening op uit 1805 van Joseph Mallord William Turner, genaamd The ‘Victory’: Fore Part of Starboard Side 1805.

    [​IMG]

    Daar lijkt het toch een gesloten verschansing met geschutpoorten, en niet de open verschansing met bolders zoals in Portsmouth.
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt paul
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Een lastig project: het galjoen. Dat kostte heel wat meer tijd dan verwacht, vooral omdat een aantal zaken een aantal keren overgedaan moest worden.
    Ik ben begonnen met de bolders aan de buiten/voorzijde van het forecastle. De doorsnede is geen vierkant, maar meer een vijfhoek. Dat redde ik niet met de bouwbeschrijving, dus ik heb eerst de bolders wat 'opgedikt'.

    [​IMG]

    en bijgevijld:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De houten steunen geplaatst van het galjoen:

    [​IMG]

    De rails geplaatst met daarover de 'deklatten'.:

    [​IMG]

    Toen kon ik de bow main rail plaatsen, onder de juiste hoek, en daarna zorgen dat deze aan de achterzijde aansloot aan de romp, em aan de voorzijde aan de 'roundhouses'.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ten slotte de bolder afwerken:

    [​IMG]

    Verder nog de kluisgaten gemaakt en afgewerkt.

    [​IMG]

    Al met al het moeilijkste deel tot nu toe, maar afgezien wat schoonheidsfoutjes:( redelijk tevreden.

    Gr. Paul
     
    TIMBERWOLF en janzwart vinden dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit is een kwis zeker om dat schoonheidsfoutje te ontdekken..;) Ik geef het op, vertel nu maar waar dat zit......
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mijn ogen zien het schoonheidsfoutje niet in elk geval.
    Het ziet er weer gelikt uit hoor.:worship:
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    schoonheidsfoutje wel of niet , je hebt een knappe prestatie in beeld gebracht dat is zeker.
     
  15. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank u heren voor de complimenten.

    Weer wat vooruitgang bij de boeg en kraanbalken.

    Mocht ik gedacht hebben dat de boeg tot nu toe een uitdaging was, dan was ik dus nog niet begonnen met het boegbeeld.

    Vooral het schilderen van het wapen nam veel tijd (en veel correcties) in beslag. Gedeeltelijk natuurlijk onhandigheid, maar ook de details en reliëf van de onderdelen door Caldercraft laten te wensen over. Vooral het wapen en de bloemen eronder kunnen stukken beter.

    Iets anders wat beter kan zijn de Cherubim en de Seraphim. De originele figuren zijn wat dikkige kleine jongens, maar kennelijk heeft Caldercraft bedacht dat ze in de loop der jaren ouder geworden zijn. Nu zijn het jongemannen geworden. Verder zaten de armen nogal vast aan de lichamen, alsof ze net in het gips gezet waren. Dat viel allemaal bij te vijlen.

    De kraanbalken heb ik wat breder gemaakt en er drie messing schijven (katrollen) in geplaatst.

    OK, de foto's:

    Eerst de roosters voor de luizenplecht en de poepdozen (latrines). De knechten zitten vast, elk met een pinnetje waaraan de botteloef (boomkin) nog komen te zitten. De steunen voor de "Marines'walk" zitten ook vast. Dat bleek nog lastig: eerder had ik al, de BB volgend, aan de voorzijde van het 3e mannetje (head timbers) een balkje gelijmd, waarop het rooster rust. De steunen moeten rusten tegen hetzelfde mannetje. Wat vijlwerk gaf een goede houtverbinding.

    [​IMG]

    Dan het boegbeeld. Hoewel het op de foto lijkt alsof er maar één soort gele verf gebruikt is, is er voor het boegbeeld goudverf gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De snaren van de harp konden niet geschilderd worden, omdat dat een kliederboel werd. Ik heb 0,25x4mm styreen strips gebruikt waar ik heel dunne 'plakjes' afsneed.Deze heb ik vervolgens in de harp gelijmd.

    De kraanbalken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    en gezien vanuit de grote mast, met de "Marines'walk" in positie:

    [​IMG]

    Rest nu nog de strips tussen de kraanbalkknie en de bovenste reling, voordat ik naar het achterdek verhuis.

    Gr Paul
     
    MikeMohawk, TIMBERWOLF, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Paul, dat ziet er allemaal schitterend uit.
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Paul, hier zijn verscheidene mooie boten op dit forum te vinden, maar wat jij hier nu weer gebouwd en geschilderd hebt, is fabelachtig mooi
     
  18. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Ben diep onder de indruk geweldig mooi
    grTon
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hier doe ik toch echt mijn petje voor af, wat een schilderwerk, prachtig!
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Is inderdaad bijzonder fraai geworden! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     

Deel Deze Pagina