HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Dank u heren. Inderdaad, Hans, dat was het woord dat ik zocht.
Nog wat werk aan de voorste verschansing.
Wat kleine veranderingen t.o.v. de bouwbeschrijving:
De "plank sheer" (de plank met de uitsparingen voor de bolders) loopt volgens McKay wat verder door naar de zijkanten. Verder zitten daar aan beide zijkanten 3 ogen op.
Verder hebben 6 van de 8 bolders schijven (blokken). Die zitten er nu ook in. Ook in het snatch blok, op de kop van de verschansing, zit een schijf.

37629397000_367c5f6c74_b.jpg


37629397160_378ef3bbb6_b.jpg


37629397030_bab1fdebf4_b.jpg


Roundhouse aan stuurboordzijde lijkt wat scheef te zitten, valt mee gelukkig, ligt vooral aan de foto. De bolder aan bakboord zijde is wel iets te lang. Was technisch wat lastig omdat het halfronde tussenstuk van de verschansing gebroken was. Ik ben bang dat het corrigeren hiervan meer kapot maakt dan me lief is...
Nu bezig mer de carronades, waarna het werk aan de boeg kan beginnen.

Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Dit vond ik ook nog als verklaring voor de term luizenplecht: luizenplecht, voorheen op linieschepen: het gedeelte van den bak vóór den slingerbalk, waar manschappen die luizen hadden werden gereinigd (”Het luizenplechtje is het dekje vóór den bak en achter het galjoen en wordt zoo genoemd omdat hierop onreine manschappen werden vastgebonden, opdat het overspoelende water hen zou reinigen”, v. d. kellen en bentheim, Ned. Zeeschepen 1470—1830, xv).

Zeewater zal toch niet echt geholpen hebben tegen luizen, ben ik bang
 
:-) Dat is ook een mogelijkheid.
Bij ruw weer was het daar ook geen pretje - dus geen luizenleven.
Gevangenen werden ook wel in de ruimte onder het rooster op het galjoen opgesloten - was ook niet prettig.
 
De carronades waren wat meer werk dan ik had verwacht, vooral om ze zo authentiek mogelijk te krijgen.
Eerst het model bijwerken dat in de kit zat. Veel gietranden, en het draadeind om de loop te richten was onvolledig en op de verkeerde plek. Ook heb ik de loop uitgeboord, die zat helemaal dichtgegoten.
Als draadeind (elevation thread) heb ik een 1mm micro-bout gebruikt, met een M1 ring, waaraan handels om handmatig de loop te richten.
Ten slotte de voetplaat (deck block) voorzien van vier hoekplaatjes, zoals op de huidige Victory.
Dan ziet het er zo uit:

38003294632_05e29633b7.jpg


37980487336_9b44223f9d_b.jpg


37325225654_dfaeaab034_b.jpg


De takeling was nog wat zoekwerk. McKay tekent een broeking en 2 inhaaltalies (aan beide kanten 1). Zu Mondfeld beschrijft een broeking 4 inhaaltalies (aan beide zijde 2). De carronade heeft geen uithaaltalie.
Ik heb Zu Mondfeld gevolgd. De broeking is linksgeslagen touw.

37324157754_26eba6b129_b.jpg


37324157944_ddbfae3bef_b.jpg


37324158144_c92794e299_b.jpg


37324157584_76fb9e2d5e_b.jpg


Gr. Paul
 
Op de Victory staan nu de caronnades ook met twee talies per kant vast. Ze staan alleen aan de zijkant die nu veel lager is dan op het Calderaft model.
 
Klopt Jan,
daar had ik direct een probleempje: de ogen waar de haken van de zijtalies en de ogen van de broeking aan vast zitten, zijn in de Portsmouth situatie boven elkaar geplaatst. Dat kan daar omdat er in de bolder geen schijf ("schildpad") zit. In de Trafalgar versie, met de carronades naar voren gericht had ik dat probleem wel. Een reden om het schema va Zu Mondfeld te volgen, met de verschillende ogen naast elkaar. 1 van die ogen is bevestigd aan de kogelbalk (??). Dit tekent McKay wel weer.
 
Naar mijn idee is de situatie zoals McKay die beschrijft en de huidige situatie in Portsmouth de "Trafalgar" situatie.
Wat precies juist is zal moeilijk te bepalen zijn.
 
Hoe het precies toen was zullen we waarschijnlijk nooit weten, hoewel de Admiralty voorschriften erg gedetailleerd waren.
Ik heb de terminologie van Caldercraft overgenomen. "Trafalgar" is met een gesloten verschansing ter hoogte van het forecastle (met geschutpoorten), "Portsmouth" is met bolders en een railing.
Wat zoekwerk levert een tekening op uit 1805 van Joseph Mallord William Turner, genaamd The ‘Victory’: Fore Part of Starboard Side 1805.

37985331426_b05a5b50a4_b.jpg


Daar lijkt het toch een gesloten verschansing met geschutpoorten, en niet de open verschansing met bolders zoals in Portsmouth.
 
Een lastig project: het galjoen. Dat kostte heel wat meer tijd dan verwacht, vooral omdat een aantal zaken een aantal keren overgedaan moest worden.
Ik ben begonnen met de bolders aan de buiten/voorzijde van het forecastle. De doorsnede is geen vierkant, maar meer een vijfhoek. Dat redde ik niet met de bouwbeschrijving, dus ik heb eerst de bolders wat 'opgedikt'.

37595466575_c0ae6d8b93_b.jpg


en bijgevijld:

37595466625_aa2caa2877_b.jpg


38426297586_78ac8d0979_b.jpg


De houten steunen geplaatst van het galjoen:

37595466525_215441b5f3_b.jpg


De rails geplaatst met daarover de 'deklatten'.:

37595465925_ce569103a8_b.jpg


Toen kon ik de bow main rail plaatsen, onder de juiste hoek, en daarna zorgen dat deze aan de achterzijde aansloot aan de romp, em aan de voorzijde aan de 'roundhouses'.

37595466255_27b5495425_b.jpg


37595466125_ea1f24b245_b.jpg


En ten slotte de bolder afwerken:

37767081874_1545f81ec9_b.jpg


Verder nog de kluisgaten gemaakt en afgewerkt.

38426297476_12bb1630ec_b.jpg


Al met al het moeilijkste deel tot nu toe, maar afgezien wat schoonheidsfoutjes:( redelijk tevreden.

Gr. Paul
 
Dank u heren voor de complimenten.

Weer wat vooruitgang bij de boeg en kraanbalken.

Mocht ik gedacht hebben dat de boeg tot nu toe een uitdaging was, dan was ik dus nog niet begonnen met het boegbeeld.

Vooral het schilderen van het wapen nam veel tijd (en veel correcties) in beslag. Gedeeltelijk natuurlijk onhandigheid, maar ook de details en reliëf van de onderdelen door Caldercraft laten te wensen over. Vooral het wapen en de bloemen eronder kunnen stukken beter.

Iets anders wat beter kan zijn de Cherubim en de Seraphim. De originele figuren zijn wat dikkige kleine jongens, maar kennelijk heeft Caldercraft bedacht dat ze in de loop der jaren ouder geworden zijn. Nu zijn het jongemannen geworden. Verder zaten de armen nogal vast aan de lichamen, alsof ze net in het gips gezet waren. Dat viel allemaal bij te vijlen.

De kraanbalken heb ik wat breder gemaakt en er drie messing schijven (katrollen) in geplaatst.

OK, de foto's:

Eerst de roosters voor de luizenplecht en de poepdozen (latrines). De knechten zitten vast, elk met een pinnetje waaraan de botteloef (boomkin) nog komen te zitten. De steunen voor de "Marines'walk" zitten ook vast. Dat bleek nog lastig: eerder had ik al, de BB volgend, aan de voorzijde van het 3e mannetje (head timbers) een balkje gelijmd, waarop het rooster rust. De steunen moeten rusten tegen hetzelfde mannetje. Wat vijlwerk gaf een goede houtverbinding.

27202835729_1a00749dee_b.jpg


Dan het boegbeeld. Hoewel het op de foto lijkt alsof er maar één soort gele verf gebruikt is, is er voor het boegbeeld goudverf gebruikt.

25108600098_62c2a77e9c_z.jpg


38943039092_71d92f0ea2_z.jpg


38093512665_faa3c3c127_z.jpg


De snaren van de harp konden niet geschilderd worden, omdat dat een kliederboel werd. Ik heb 0,25x4mm styreen strips gebruikt waar ik heel dunne 'plakjes' afsneed.Deze heb ik vervolgens in de harp gelijmd.

De kraanbalken:

38093512485_d4bfcba79b_z.jpg


25108600238_064b6caacb_z.jpg


en gezien vanuit de grote mast, met de "Marines'walk" in positie:

38943039132_6a5a285b4d_z.jpg


Rest nu nog de strips tussen de kraanbalkknie en de bovenste reling, voordat ik naar het achterdek verhuis.

Gr Paul
 
Paul, hier zijn verscheidene mooie boten op dit forum te vinden, maar wat jij hier nu weer gebouwd en geschilderd hebt, is fabelachtig mooi
 
Back
Top