medebouwers,
Tot en met deel 40 heb ik mij opgesteld zo van als ik die planken nou eens netjes daar krijg waar ze in de instructies staan, dan doe ik het aardig goed, zeker voor iemand die tot een half jaar geleden nog nooit een plank in een houten model had gezet. Gaandeweg wordt je echter meegenomen door meer ervaren en deskundige bouwers. En bij mij komt nu de tijd dat ik kritisch kijk naar wat er in de bouwinstructies wordt voorgeschreven. Mede dankzij commentaren van Ron Scheepbouwer en Ad Bakker twee mannen waar ik ontzettend veel aan te danken heb nu al, kijk ik op forums, home sites en haal ik oude boeken van zolder. In ieder geval zit ik nu in experimenten betreffende extra sloepen. Ik ben met verf aan het rommelen voor de kleurstelling van de dekken. Maar mijn vraag is eigenlijk waar stop je? Binnenkort gaan we de geschuts takelage maken. In mijn bronnen is de manier van vastbinden een vrije oefening voor creatieve geesten. Wat je waar vastzet is vrij. In ieder geval ontbreekt bij Deagostini de, volgens andere bronnen onmisbare, inhaaltalie. een extra talie achter aan ieder kanon. De manier waarop die talie aan het dek zat komt in conflict met de manier waarop Deagostini kanonskogels opbergt. Overigens is een goot met losliggende kogels niet wat mijn voorkeur zou hebben op het echte schip. Stel je voor dat de kogels deels verbruikt zijn, het schip beweegt en jij mag de volgende kogel pakken. Bij de roosters komen voorgevormde deksteunen die deagostini op een plaats naast het rooster zet. Iedere foto of tekening die ik vind heeft de steunen op de lijsten van de roosters staan en zonder die voorgevormde pilaar vormen (levering deel 59, Engelse bouwsite). Ik geniet onder andere van dit soort Forums, en dit soort discussies. Maar als een bouwer van plastic (doosje onderdelen, verf nummer xx en hoogstens een extra touwtje) vraag ik me nu wel af waar stop ik met zoeken en eventueel wijzigen.