HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Flying Scotsman, 26 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik sluit me bij Hans aan
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Henk, dat ziet er netjes uit :thumbsup:. Ik zie wel twee puntjes die niet helemaal zijn zoals het moet, zie het niet als kritiek, want het hele plaatje ziet er gewoon goed uit. Ik heb even je foto geleend om duidelijk te maken wat ik bedoel;
    F6535CDA-120F-415E-9AD1-74229CBC5F78_bewerkt-1.jpeg
    Bij de blauwe X heb je het halende part van de toppenanten van de bovenblindera door een ring gehaald, dit zou eigenlijk een éénschijf blokje moeten zijn i.v. m. schavielen van de lijn. Met als opmerking dat dit op een model ook wel kan, maar op een echt schip natuurlijk niet.

    En de toppenant van de blindera aan bakboord zit verkeerd om, de lijn bij de rode pijltjes hoort aan de bovenkant te zitten, of je draait het blok (X) een halve slag waardoor de lijnen ook goed komen te staan.
     
    JDS73 en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Hallo Piet , wederom bedankt voor je reactie en ik zie het zeker niet als kritiek :).

    Betreffende de toppenanten van de bovenblindera, ik heb ze niet op tekening staan dit wordt op tekening (helaas) aangegeven met een ring. Dit geldt ook voor schijven bij het ezelshoofd hier moeten volgens caldercraft ook schijven (ivm met stagen ) zitten. Maar hier kwam ik ook pas achter toen het meeste touwwerk al geplaatst was, ik laat dit maar zo want ik ben bang als het aangepast gaat worden dat er meer kapot gaat dan mij lief is.

    De toppenant van de blindera aan de bakboord kant. Is inmiddels hersteld ( ik hoop goed;)) Na het plaatsen van de foto zag ik ook dat deze niet goed zat hij lag over de andere lijnen heen :hammer:waardoor het zaakje verdraaide.

    3A025D14-CBF8-44CF-85ED-338591103F4A.jpeg
     
    Jaques, pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Het wordt al lekker bossig, daar vooraan. Gaat goed
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  5. Start gemaakt met het maken van de Fore mast. Ik twijfel of de hoek wel goed is, voor mijn gevoel loopt alles parallel. (Dry-fit) heeft iemand hier een antwoord op. Ik was iets te gretig met het vierkant maken , maar gelukkig kon ik het opvangen met opbrengen van 1mm rondom.
    FB9C1C22-3FC8-49D3-A8F8-DFE41126992F.jpeg
     
    Ronk, TIMBERWOLF, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    De bovenste steng hoort parallel te lopen met de masttop Henk, als je dat bedoelt tenminste.
    Misschien moet je de voorzijde van de steng nog even wat uit snijden ter plaatse van de dwarszaling waardoor deze mooi parallel komt.
    Als je de schuinte van de complete mast bedoelt dan zal deze bijna recht moeten staan, de hoofdmast en de bezaansmast hellen wel meer achterover.
    Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2021
  8. Het betreft de middelste , als ik dit ga uitsnijden houdt ik weinig vlees over ben ik bang
     
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    Dit snap ik niet zo goed Henk
    5FB5D344-13EB-4807-9B3B-6FB593B27199.jpeg
    Misschien is het met deze foto een stuk duidelijker
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  10. Bedoel je met steng het verbinding stuk, ben niet bekend met de term:rolleyes:
     
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    De steng is dat gedeelte van de mast wat boven de mars komt.
    Het blok wat jij (volgens mij) bedoelt is het ezelshoofd
    Even wat gekliederd op de onderstaande foto:
    5EE2B5CE-9275-4E4D-9658-A69193143EF4.jpeg
    Ik hoop dat het nu duidelijker is......
    Gr Koos
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Over welke hoek precies twijfel je Henk?
     
  13. Herby ik bedoel de hoek in gele cirkel, heb dit net op zitten meten op de tekening en geeft inderdaad een afstand van 1,5mm onderin en 3,8 mm boven in omgerekend in de juiste schaal( afstand gedeeld door 75;)). Als ik goed kijk naar de tekening in het boek zie “ik” ook een kleine hoek

    D50EFC2A-EA84-4F7B-9CB6-78EBAFB305C5.jpeg BE17CE02-DA79-41B2-8BFF-7FA86E61552F.jpeg
     
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Er zit inderdaad een kleine hoek tussen, maar dat komt omdat het masthoofd eigenlijk licht versmalt naar boven toe. Het onderste deel van de steng is recht. Hart op hart lopen ze wel evenwijdig.

    Variatie op het thema :)
    IMGP3866.JPG
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  15. Dank voor de uitleg van de benamingen, weer wat geleerd. Nou weet ik wat je bedoelde met de steng, gevoelsmatig zat ik wel goed. :rolleyes:.

    Iets heb ik niet goed gedaan anders krijg ik niet zo’n rare (nare) hoek als ik de steng goed bekijk hangt de steng naar voren t.o.v. de mast en loopt niet parallel met het hart van de mast zoals Herman omschrijft. Hierbij staat de steng op een randje van 1mm op de mast welk ontstaan is door het vierkant te maken. Zou het kunnen dat het ezelshoofd niet helemaal klopt?. Als ik hem wel parallel wil krijgen moet onderaan een blokje lijmen van 3mm of voor het oog de mast aan de onderkant van het vierkante gedeelte wat af te vlakken .
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Henk ik heb alles gelezen en het kan ook zijn dat het ezelshoofd verkeerd om ligt, als je het omdraait zodat de bovenste gaten onder komen dan heb je soms kans dat het probleem is opgelost. Als dat toch niet blijkt te helpen dan moet je wat aan het gat voor de steng bijwerken, passend maken waardoor de steng mooi verticaal komt te staan.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    Henk, kijk nog eens ff goed naar de foto's van mij en Herby (Herman) de steng komt onderin nog door de mars heen, daar zitten uitsparingen voor.
    Als je nu dit allemaal in elkaar steekt en het advies van Piet volgt dan moet het helemaal goed komen in mijn ogen.
    Succes
     
    Flying Scotsman, pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  18. Net gecontroleerd, maakt niet uit hoe ik het ezelshoofd plaats afstand is en blijft, en is niet zoals het hoort, dus ik ga het gaatje van waar de steng doorheen komt, pas maken dan moet het lukken toch.


    Dank je wel, zal nog eens goed kijken moet toch goed komen :rolleyes:
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  19. Na een aantal pogingen is dit het resultaat tot op heden:
    de mars :
    voorzien van ribben,
    reling geplaatst
    gaten voorbereid voor plaatsing van de blokken. En blokken klaar gemaakt voor montage.

    De steng en ezelshoofd aangepast zodat deze evenwijdig lopen steng iets in moeten vijlen ivm geplaatst touwwerk voor ophanging van de ra (dacht ik)
    Steng is dry-fit geplaatst
    F7D09C53-5ED6-4E71-A720-52D5262C1741.jpeg D8052A79-B39B-467B-B500-E5BB93019FFA.jpeg 426910A9-DF6E-4D4F-AF07-CDFBAC627836.jpeg
     
    Stephan Kertész en pietsan vinden dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Afschuwelijk, dat multiplex ezelshoofd :) (hopelijk neem je me dit niet kwalijk, als het geschilderd wordt zal dit nog amper zichtbaar zijn.)

    maar heel mooi in elkaar gestoken hoor, netjes !

    PS ik heb nog een paar baleinen van een parasol waar je voor een schip of 100 ezelshoofden en knieën uit kan maken. :rofl:
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina