HobbyCity/KB45, Lehner jatwerk: troep, puin, ellende

ron van sommeren

Forum veteraan
Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen wie Powercroco a.k.a. Ralph Okon is. Trouwens, Ralph's mening is niet nodig om de titel te rechtvaardigen, kijk maar eens naar de foto's:
ein blauer lehnerstyle- motor von innen. - RC-Network

Deze motor
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KB45-08XL 1700kv Brushless Inrunner $55.00

In het kort:
* windingen brandhout
* fluxringen altijd gelast -> meer wervelstromen -> slechte efficiëntie (dit is dus structureel en nooit incidenteel)
* aansluitingen puin

Mooi plaatje toch?

KB45_XL.jpg

Laatst bewerkt:
Jammer dat er vooraf niks aan gemeten is, op deze manier is er alleen te gissen naar de prestaties van de veel goedkopere motor.
In de praktijk valt het misschien best wel mee, en voldoet hij voor de niet-wedstrijd-gebruiker misschien prima, en dat zijn toch wel de meesten van ons ....
Dus op zich zegt het bericht mij niet zoveel ....

Ik heb een 2-tal jaar geleden bij dezelfde shop een el-cheapo brushless 540 motor gekocht voor in mijn hpi rs4 pro4 (elektro wagen) en ik was er zeer van onder de indruk kan ik je zeggen. Die wagen blaast zo'n beetje elke brandstofwagen eruit !
De motor werd niet bloedheet en zag er van de buitenkant verder prima uit. Het was duidelijk dat het om een kloon ging, maar ach, voor af en toe eens rond te racen merkt niemand daar wat van !
Als ik de motor had vergeleken met een "originele brushless motor" en was het circuit op gegaan , dan was het verschil misschien wel merkbaar.

Kortom, goedkoop HOEFT niet perse slecht te zijn ...

Ron,
Wat is het probleem eigenlijk? Het is een goedkope kloon die als ik de reviews bij de link die je opgeeft meer dan fatsoenlijk presteert.

Jongens toch, hebben jullie de foto's in de Duitse discussies goed bekeken? En lassen van statorlamellen druist in tegen alle regels van motor en transformator ontwerp.
Voor een lage prijs mag je een minder goed presterende, minder degelijke motor verwachten, maar niet dit stuk onbenulig design dat van productiefouten aan elkaar hangt. Zo'n slag in een wikkeling geeft al een rauwere loop.

Of het 'value for money' is, moet ieder natuurlijk voor zichzelf beslissen. Maar twee grote bouwfouten in een motor, met daarbij nog eens een grove ontwerpfout ...

Laatst bewerkt:
Ze hadden hem wel iets beter kunnen maken inderdaad....... toch draait hij niet heel gek.....

Hey Ron, rustig maar :bday:
Ik ben geen electroman zoals jij, ik weet echt niet wat wel en niet kan. "Wat is het probleem" was een serieuze vraag.

Ik heb zelf een auto-technische achtergrond en ken het gevoel (denk ik) wel. Mijn vrouw had ooit een in India gebouwde Suzuki Alto (een Marutti heet dat). Als je daar onder de motorkap keek rezen je de haren te berge. Het werkte allemaal best maar de constructie was zó knullig als je het met een technische blik bekeek. Maar ja; hij was wel spotgoedkoop.

Zo kun je misschien ook naar die motor kijken? Hij kost een kwart van de Lehner begreep ik, dat zal toch ergens vandaan moeten komen. Maar hij werkt wel . Toch?

Hij kost een kwart van de Lehner begreep ik, dat zal toch ergens vandaan moeten komen. Maar hij werkt wel . Toch?

Ja dan is het geen wonder dat de motor zo slechte gebouwd is, tenminste, dat neem ik van Ron aan ...

Veel erger vond ik het dat ik een "high end" kontronik jazz regelaar had gekocht van 180euro waarvan de BEC draad zo dun was dat de spanning aan het einde van de draad wel 1 a 2 volt in kon zakken tijdens belasting !

Inhoudelijk wil ik daarover niet in discussie gaan maar ik wil maar even zeggen dat als je duur merk spul koopt je ook niet zeker weet of dat alles naar behoren werkt ....

Ja dan is het geen wonder dat de motor zo slechte gebouwd is, tenminste, dat neem ik van Ron aan ...

Veel erger vond ik het dat ik een "high end" kontronik jazz regelaar had gekocht van 180euro waarvan de BEC draad zo dun was dat de spanning aan het einde van de draad wel 1 a 2 volt in kon zakken tijdens belasting !

Inhoudelijk wil ik daarover niet in discussie gaan maar ik wil maar even zeggen dat als je duur merk spul koopt je ook niet zeker weet of dat alles naar behoren werkt ....

Uit mijn bescheiden ervaring kan ik vertellen dat het minstens 50% van het prijsverschil tussen een A-merk en een HK-product de winstmarge bedraagt. De rest zijn engineering- en designkosten, en een heel klein stukje materiaalkosten. Ik denk dat de materiaalwaarde van de originele Lehner bijna identiek is aan de cloon. Alleen zal de winstmarge op de Lehner een pak hoger liggen wegens het veel lagere volume. En als je daar dan de engineeringkosten bijtelt..........

Ik denk dat uiteindelijk de prestaties het enige is wat van belang is. Al is een hobbycitymotor een tinnen omhuizing die ze volpoepen en dichtlassen, als het werkt, werkt het. Of dat dan puristisch gesproken de juiste manier is, is niet zo relevant.

Uit de linkjes begrijp ik dat de 'goedkope' motor best aardig preseert. Als je dan naar het prijsverschil kijkt, is de goedkopere motor misschien zelfs wel een betere keuze.

Het werkt 2 kanten op.. de goedkope motor hebben ze mogelijk bochten bij afgesneden, maar de dure motoren zijn echt gewoon veel te duur.

Voorbeeld.. een HXT motor van 600 gram welke voor een F3A toestel geschikt zou zijn, kost iets van 60 dollar. Een Plettenberg kost iets van 350 euro. Beide motoren bestaan uit dezelfde onderdelen en zitten min of meer hetzelfde in elkaar. Dan kan die hobbycitymotor misschien minder netjes gewikkeld zijn, of aan elkaar gelaste statorlamellen hebben, de eindconclusie is dan wel dat die Plettenberg veel en veel te duur is voor wat ze leveren. Zelfde geldt voor Hacker overigens.

De enige die op dat vlak waar naar geld levert, is mogelijk AXI.

Jup :) Axi is betaalbaar en presteerd goed. Ook altijd nette motoren. Chinese motoren hebben wat meer aandacht nodig maar ik vlieg ern net zo tevreden mee als de dure, zelfde belasting en vermogen. Dit ziet er gewoon niet uit. En dus? Kan beter, kost dan meer. En meer betalen willen we niet :)

Ik denk dat uiteindelijk de prestaties het enige is wat van belang is. Al is een hobbycitymotor een tinnen omhuizing die ze volpoepen en dichtlassen, als het werkt, werkt het. Of dat dan puristisch gesproken de juiste manier is, is niet zo relevant.

Uit de linkjes begrijp ik dat de 'goedkope' motor best aardig preseert. Als je dan naar het prijsverschil kijkt, is de goedkopere motor misschien zelfs wel een betere keuze.

Het werkt 2 kanten op.. de goedkope motor hebben ze mogelijk bochten bij afgesneden, maar de dure motoren zijn echt gewoon veel te duur.

Voorbeeld.. een HXT motor van 600 gram welke voor een F3A toestel geschikt zou zijn, kost iets van 60 dollar. Een Plettenberg kost iets van 350 euro. Beide motoren bestaan uit dezelfde onderdelen en zitten min of meer hetzelfde in elkaar. Dan kan die hobbycitymotor misschien minder netjes gewikkeld zijn, of aan elkaar gelaste statorlamellen hebben, de eindconclusie is dan wel dat die Plettenberg veel en veel te duur is voor wat ze leveren. Zelfde geldt voor Hacker overigens.

De enige die op dat vlak waar naar geld levert, is mogelijk AXI.

Helemaal mee eens. Ik denk ook dat er zat voorbeelden zijn, waar de technische verschillen tussen overpriced europees en el-cheapo China veel kleiner zijn; denk aan de buitenlopers formaatje 200 - 300 gram. Gewoon prima spul; zelfs lagerwerk is fors beter de laatste tijd.
Geen idee trouwens wie PowerSchnappie is. Ron, kan je dat misschien eens met al jouw (kennelijke) know-how eens uitleggen, i.p.v. zo veel draadjes met weinig meer dan een linkje starten?

Voor de buitenlopers grijp ik vaak naar de TowerPro motoren. Verreweg de goedkoopste motoren, echter zeker niet de slechtste. De constructie is erg goed, de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit, de motoren zijn zelfs keurig gewonden en hebben ook nog eens een prima rendement. Mijn ervaringen met de TP zijn beter als met de HXT's en Turnigy's (die vaak ook nog duurder zijn).
Er is bij de TP's bezuinigd op uiterlijk. Het draaiwerk is gewoon slordiger, en als er al geanodiseerd is, ziet het er niet glad gepolijst en strak uit. Allemaal van ondergeschikt belang.
Ik denk ook dat massa/hoeveelheid een sterk punt is van de TP motoren.

Voor de binnenlopers kan je erg goed de Feigao's gebruiken. Beslist beter als de UH motoren, ondanks dat het ook Chinese makelij is. Ze zijn ook duurder als de UH motoren, dus niet de allergoedkoopste, maar zeker halfgeld in vergelijk met de Hackers, waar ze beslist niet voor onderdoen!

Greetz van Aldert

Men krijgt wat men betaald neem ik meestal als uitgangspunt.
Tuurlijk kost een lehner,plettenberg,strecker, e.d veel geld waarin de materiaalkost maar een klein percentage van het bedrag is. Ik koop persoonlijk plettenberg, niets zal me nog van idee brengen om andere motoren te kopen. Ik weet ook dat ik "teveel" betaal maar research om steeds betere motoren te maken moet ook betaald worden. Kloonmotoren hebben geen of weinig research kosten.
Service is ook belangrijk punt.
Toen ik mijn keuze aan het maken was om een motor te kiezen heb ik bij verschillende merken dezelfde beginnersvragen gesteld via mail.
De technische dienst van Plettenberg reageerde binnen het uur met een antwoord waar ik iets mee kon doen. Andere merken ook maar het duurde tot wel drie dagen.
Hun eigenschappen lagen quazie gelijk van de motoren dus heb ik als doorslaggevend punt mijn keuze gebasseerd op service.
Ondertussen heb ik al een 12tal plettenbergs in mijn collectie tot volle tevredenheid van iedere motor.

Hetzelfde verhaal voor regelaars. Ook hier bleek service het grote verschilpunt waarin Castle creations het snelst met bruikbare info reageerde. Gevolg: ik koop sinds kort enkel nog castle creations regelaars.

Voor binnenlopers gebruik ik met regelmaat de HET-RC 3W/4W/5W, waar ik in het verleden de vergelijkbare Mega 16/15/x gebruikte. Kwa prestaties en bouwkwaliteit zie ik 't verschil feitelijk niet.

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.

Das toevallig, Zelf zeg ik het tegenovergestelde. Ik heb altijd Megas omdat die in edf toepassingen erg licht van gewicht zijn , grotere koelgaten hebben en de lagers kunnen zonder problemen 50000rmp aan waar ik al jaren op draai. In een enkele geval had ik een 2w20 gebruikt omdat ik net niet de juiste KV motor kon vinden bij Mega. Heb toen in de voorraadkast van RBC de la van 2w20 voor me en heb er zelf een uit mogen kiezen van de 200 die er lagen. Dat viel niet mee. na 8-9 stuks had ik er eindelijk een gevonden waar de voor- en achterschild binnen 0.05mm evenwijdig is. bij de voorgaanden zat de afwijking ongeveer 0.1-0.35mm en dat is erg groot want ik hoef je niet je vertelen dat lagers perfekt in lijn moeten liggen voor een gezonde levensduur. Roest op de lagerschilden ben ik ook tegen gekomen.
De motor wordt in een laag vermogensgebied gebruikt (270W) dus het zal wel heel blijven. Maar als je tegen de 700-800Watt aan gaat zitten zijn ze zo weg. Ook onbalans is soms merkbaar.

Voor kwaliteit betaal je. Staat wel tegenover dat ze praktisch onverslijtbaar zijn dus koop je ze bijna voor het leven. Om daar nu een paar tientjes op te bezuinigen is niet mijn ding. Dit geldt ook voor de regelaars, akkus en laders. Als je goed spul koopt kan je ze ook weer voor een goede prijs verkopen en upgraden. Met goede regelaars (Jeti bevalt me erg goed en heeft ook een goede service. In de enkele gevallen dat er iets mankeert krijg ik gewoon een nieuwe als je duidelijk uitlegt hoe de schade is opgelopen)

Hoeveel mensen ik al heb gehoord dat naar A123 overstappen erg duur is? je wilt het echt niet weten. Waarschijnlijk blijven die mensen ook liever Lipo vliegen omdat het op dat moment het goedkoopste is. Goedkoop is duurkoop. De investeringen zijn beslist de moeite waard, vooral als je redelijk grote projekten op tafel hebt staan. je gaat toch ook niet in een pylonracer servos van 6 euro lijmen?

Wat ik wel merk van goedkoop spul is dat mensen vaak een matige kwalteit aanschaffen voor ARF modellen en met kits de betere keuzes gemaakt worden. Met een kit is er gewoon meer tijd om eens goed over een setup na te denken en bij een ARF is het vaker een impuls waar snel even een setupje bij moet. Het gemak dient de mens. Er is voor iedereen wat.

toevallig op rcgroups net een draadje over dit topic:
Motors, expensive/cheap - RC Groups

quote:
-----------------------------------------------------------------------------------
... Is it true that 'you get what you pay for?' ...

Yes.

High quality NdBFe magnets, high quality steel laminations, high quality insulations on the copper wire, high quality 60k+ rpm bearings, true and straight 60+k rpm hardened shafts, dynamically balanced lightweight compact rotors, best copper filling done with great care, quality design & efficiency measurements

... all cost money

You can see from my profile which motors I use that have lasted me many years of (ab)use.

---------------------------------------------------------------------------------------

Zo ga ik met een 16/15/x om:
http://airtoimedia.nl/web/upload/Emile/Lift-Off_xs_EDF_Erik_8-7-2007.wmv
En dat is best lomp en beslist zwaar over de limiet. Maar met een zuiver draaiende setup en goede koeling blijft dit al jaren heel. Een Het-rc motor leeft een seizoen onder deze belastingen.
Het mooie is dat ik deze motor eerst jaren in een sp400 pylonracer heb gebruikt en nagenoeg altijd volgas. De motor in die fan is al een jaar of 6 oud en heeft zich al meervoudig terugverdiend.

Overigens stap ik over naar Axi voor edf want de buitenlopers kan ik beter koelen. dan kan ik 750Watt uit een 40gr motor persen zonder boven de 60 graden te komen.

Zoals ik al zei. In het laag vermogen segment en ARF zal het me worst zijn wat er in gaat en ook met de typhoontjes 3/3d en 6/15 heb ik op sp400 modellen veel plezier (3-3d met guhnter op 3 cellen is super leuk en licht!), maar gaan de modellen tijdrovender worden om op te zetten gaat de kwaliteit van D-E naar A-B voor de hele setup.

Ik kan me voorstellen dat als je d'r 700-800W doorheen jaagt met 50K RPM dat je dan toch hele andere zaken voor je kiezen krijgt waar ik nimmer tegenaan loop, het lijkt mij ook niet een doorsnee toepassing voor dit soort motoren.
Sander Sassen
[/url]

Het-rc is vanaf het begin af aan zeer aktief in de edf jets. Vooral de Het-rc binnenlopers zijn ontworpen voor de 6904 fan en voor pylonkisten was dit niet de opzet. In mijn ogen voldoen de binnenlopers niet aan de eisen voor edf op lange termijn. ook de jets en fan niet trouwens... en de regelaars en de servos en de gouden kontakten en...

Ben er geweest, werkt maar is niet goed genoeg.

Er was een tijd dat MEGA en axi als goedkoop werd gezien, voor al die klonen.
Daarnaast is de prestatie het enige dat telt. En ik ben meer dan tevreden met mijn Turnigy, TP, HTX, MEGA, feiago, Warp-4, strecker.

Zo nu en dan zijn er dingen waar ik me over verbaas, bv. een htx binnenloper met 4mm as die zodra hij naar buiten komt afgedraait naar 3 is en bij de eerste landing (combat zagi) krom is. Vervangen met 4mm veren staal, oerstevig. En een Tunginy die ongeveer even efficiënt is als een sp400 (wil ik met een mega of het-rc gaan vervangen zodra hij kapot gaat). En de lage hoeveelheid koper op mijn Turnginy 50-45 890kv of AD-100L (heeft nog niet gelopen Maar kom op, 1$/gram voor een 14g motor...).
Ik kan mij best voorstellen dat er een lenger, neu, scorpion, hacker-binnenloper, nog een strecker of plettenberg bijkomt, die zijn daadwerkelijk beter, axi of hacker-buitenloper komen er bij mij niet in, met de juiste HK motor kun je volgens mij minstens even goede resultaten behalen.

En de titel: troep, puin, ellende. Ik zie het niet...

Back