Oké, dat zijn dezelfde O-ringen die ik hier heb liggen, je zult het dus met wat je hebt moeten doen...
De truc is om de O-ring volledig (en zonder uitstulpingennaar binnen) in de ruimte te drukken, die er voor in de koelmantel is gefreesd.
Dit is lastig, maar het is te doen, gebruik voorzichtig een tang, als dat nodig is om de O-ring tot op de bodem van de groef te duwen.
Als het goed is zit er een licht schuine kant aan de voorzijde van de motor, controleer of hier geen bramen of scherpe randjes aan zitten, desnoods haal je er een fijne vijl over om alle oneffenheden weg te werken.
Dan spuit je siliconenolie op de O-ring en de voorzijde van de motor, niet teveel, anders heb je geen grip meer.
Zet de koelmantel op tafel en druk de motor met licht wrikken/rond bewegen tegen de O-ring aan, zorg ervoor dat de ring niet uit z'n groef wordt gedrukt (als dat gebeurt sneuvelt de O-ring zoals je hebt gemerkt, daarom olie gebruiken) en werk de motor door de O-ring heen.
Eénmaal zover is het gemakkelijk om met nog wat olie de motor verder in de koelmantel te schuiven.
De O-ring aan de andere kant moet nu ook extreem goed in z'n groef zitten, weer wat olie gebruiken en voorzichtig de motor door de tweede ring drukken.
Je hebt geen ruimte om te wrikken, als het erg zwaar gaat zet ik de motor met koelmantel tussen de bekken van m'n bankschroef en druk héél voorzichtig, hierbij de boel steeds een stukje verdraaiend (zodat alles recht voor elkaar blijft) de koelmantel verder over de motor.
De rode O-ringen die ik heb liggen zijn 1,4 mm dik, slechte één zwarte is 1,8 mm dik, maar ook die krijg ik, ondanks dat het lijkt dat 'ie te groot is, strak passend in de gleuf in de koelmantel.
Laat me weten of je een paar van de dunne rode O-ringen moet hebben, stuur dan je adres per PM, dan stop ik ze in een envelop.
Groeten, Jan.