HobbyKing Boot Gekocht, advies gevraagd.

Dat geeft niet, door de draden van de regelaar zal nooit meer stroom gaan dan de motor aan kan, mits je setup goed is natuurlijk.

(Bij hoogfrequentsystemen zal zo'n impedantiesprong wel problemen opleveren, een deel van vermogen wordt gereflecteerd).

Hallo Rogers,

Zoals Ron al zei, het zal wel wat meevallen; je motor wordt aangegeven met 1750W, dat is (puur rekenkundig) op 4S dus maximaal 118A.
In de praktijk zul je dat alleen in de piekstromen bij het wegvaren met vol gas vanuit stilstand en het accelereren uit een bocht halen, de specs hebben het over 70A continue, da's ruim een kilowatt aan vermogen.
De fabrikant heeft zijn huiswerk wel gedaan en de koperdikte correct berekend; de 'dunne' draden aan de motor zijn de uiteinden van de wikkelingen, ga daar voorzichtig mee om, want het zijn massieve draden, spring je daar ruw mee om (kort afbuigen en dat een paar keer achter elkaar, bijvoorbeeld) dan zou je sluiting kunnen veroorzaken.

Het is mij nog nooit gelukt om de wikkelingen stuk te krijgen, anders dan door permanent in deellast te varen, dan is het binnen een paar minuten gebeurd (dit is al even geleden en dat was een tweepool, die zijn daar een stuk gevoeliger voor).

Groeten, Jan.

Hallo Rogers,

Met die prop heb je goede lipo's nodig; deze prop gebruik ik ook wel achter m'n Arowana, de motor heeft er geen problemen mee, maar de lipo's moet je goed in de gaten houden want het stroomverbruik is fors en daarvan warmen ze lekker op (beslist niet tot aan de LVC doorvaren want dan heb je waarschijnlijk al bolle lipo's!).
Ik voer deze prop met een 5800mAh 30C Zippy, snelheid boven de 75 km/h...

Met jouw 2200mAh Lipo's zou ik héél voorzichtig zijn, mogelijk kunnen ze de aanloopstromen onder last amper leveren, dan is het gauw gebeurd.
Met zulke lage capaciteit liever kleiner proppen voor de eerste runs, zodat je weet waar je aan toe bent.

Groeten, Jan.

Had ik idd ook gelezen. Misschien wel een beter idee dit. 2 stuks bestellen en deze lipos verkopen.

Even een andere vraag de moer die op mijn as zit is een zgn inch moer US maat. Deze wil ik vervangen voor een borgmoer. Wat is de juiste maat van deze moer en waar deze te halen?

Laatst bewerkt:
Hallo Rogers,

Met de moer kan ik je niet helpen, misschien het origineel meenemen naar een goed gesorteerde ijzerhandel en er een zelfborgend exemplaar bij zoeken?

Een andere opmerking naar aanleiding van de foto's van de boot;
De koelwaterleidingen naar de motor zitten niet optimaal (fout is een groot woord...).

Vanuit de regelaar hoort de slang naar het laagste punt van de koelmantel te gaan en op het hoogste punt er uit (en overboord, de koeling op de motorsteun kun je gevoegelijk weglaten die levert amper koeling, maar wél extra weerstand in het slangenstelsel, waardoor de flow trager wordt, en op lage snelheid helemaal weg kan vallen.

Met de uitlaat op de koelmantel op het hoogste punt voorkom je dat er lucht in de koelmantel achterblijft, lucht geleid erg slecht...

Groeten, Jan.

Hi Jan ik heb de moeren via het internet kunnen achterhalen en maar een paar in bestelling genomen.
Wat betreft de koelleidingen snap ik wat je bedoel en zal dit aan gaan passen. Nu ik er op let zie ik inderdaad meerdere met de zelfde aansluitloop.

Ik heb contact gehad met 2Brothers en die hebben mij een perfecte prop aanbevolen die ook in de bestelling is genomen. Dit is een 45mm 2-blade Aluminium hydro Prop voor half ondergedompelde aandrijving. Wat exact betekend half ondergedompeld? Waarschijnlijk dat de prop net iets boven het water uit mag steken?

Verder besloten om de 2200mah lipo's eruit te nemen en te vervangen voor Zippy Compact 4S 5800 mah 40C van nog geen 600gr.

En nog even een foto van het eind resultaat (van de buitenkant dan)

Bestaat er zoiets van een rubberen bescherming om voorop de punt te bevestigen? Stel dat je de kant of iets anders raakt?

Groet,
Rogier

Mooi geworden Rogier, iets tegen het stoten ? Ja niet stoten..... trouwens erg benieuwd naar ervaringen met die lipoos die Jan aangeeft.
Gr Gerjan

Half ondergedompeld = surface propje. Die gaat met hart propas op waterniveau liggen tijdens het varen. Alleen de onderkant steekt dus in het water.

Deze propjes worden op de meeste speedbootjes gebruikt.
Hier een mooi voorbeeld:

En half-onderwater veroorzaakt het jankende geluid bij RC boten?
Nee, dat zijn de toerentallen, die vaak tussen de 28000 en 35000 liggen, perfect versterkt door de vaste motorsteun in de epoxy/polyester romp.
De aandrijving/prop zelf hoor je amper boven de motor uit.

Groeten, Jan.

Laatst heb ik die bij banggood bestelt even zoeken op 'Silicone Tubing ' . Officieel misschien niet voor RC maar niet duur, verkrijgbaar in verschillende maten en werkt prima.

Nou idd zat keuze. Thx mannen.

--UPDATE--

gewoon bij de dierenwinkel afd. luchtpompen. 3 meter voor paar euro binnendiameter 5mm

Laatst bewerkt:
5791b4f73a737ceb7ddd7893b0fa13dc.jpg

Hoeveel kwaad kan dit? De moer is breder dan mijn prop. Dat betekend weerstand niet?!

Back