HobbyKing Graphene Lipo test!

  • Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
Vlieg nu een jaar met de grafeenaccu's van HRB 6s 6000. Deze zijn beduidend beter dan gewone lipo's ook van gerenommeerde andere merken. Wanneer ik 2 packs combineer tot 12s trek ik bij het prophangen zo'n 90 tot 100 Ah (15 - 18C) na 5000 mah nog steeds vol vermogen.
Ze laden snel en houden bij koude ook best hun vermogen vast.
Ga een paar 4s 2200 halen voor m'n f5d falcon, kijken hoe die zich houden.
 
Laatst bewerkt:
1b51ec81-0143-4a4f-9a31-eaccdd5f6bb7.__CR0,0,600,180_PT0_SX600_V1___.jpg

HRB is gevestigd in 2012 en is toegewijd aan technologisch onderzoek en ontwikkeling, en is nu een van de grootste lithium polymeer batterij merken ter wereld geworden.
(volgens hun eigen zeggen :) )
 
Ik heb een aantal graphenes en behandel ze netjes, maar staan nu bol na 2 jaar. Ze presteerden wel erg goed.
 
Ik kom al een tijdje niet meer aan het vliegen toe.
En van HRB weet ik niets.

Maar die Graphene accu's van HK hielden het bij mij toch wel het langste vol van al wat ik heb geprobeerd.
Deze accu's werden in 3 a 4 minuten leeg gevlogen (EDF's) en gingen zeker een jaar mee (daarna nog langer, als met pensioen, om daar vanuit de andere vliegaccu's te laden)
 
Zijn de graphenes beter dan de "normale" HRB's? Want daar heb ik slechte ervaringen mee, ze worden erg snel bol
Bijzonder. Wij gebruiken uitsluitend HRB Lippos en hebben nog geen enkele bol. Hoe oud en hoe belast? Wij zitten op 20-25C piek maximaal en zolang je ze niet meer dan 80% leeg vliegt blijven ze koel en strak. Ook op maximaal 3.8V weg leggen uiteraard.
 
??? 20C belasten is 2.4 min vliegen tot 20% over. Maar dat is piek. Gemiddeld doen we tussen de 7 en 20 minuten afhankelijk van het model. In sommige modellen is de 5 min ook mogelijk tot 20% als we ons best doen.

HRB (normale) zijn hier betrouwbaarder en stabieler dan de normale turnigy en SLS lipos welke we eerder gebruikten. En ook goedkoper ;) Grafeen heb ik geen ervaring mee. Wanneer zijn die een betere keus? Bij hoge stromen in pylon racers edg?
 
De EDF's waar ik mee vlieg/vloog trokken bij de start zo'n 120A, maar vlot daarna ca 80 A.
Die 80A houd ik maar gewoon als gebruikswaarde aan.

Een 75C accu van 5000mAh (5Ah) zou gewoon 75x5 = 374A gedurende een minuut moeten kunnen leveren.
Of 374 / 4 = 93,4 A voor 4 minuten.
Wat op zich best redelijk overeenkomt.
 
Eigenlijk best goede ervaringen met de meeste lipo-merken.
Maar als het gaat om veel vermogen leveren, in korte tijd, dan is mijn ervaring; ga voor de graphene.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder. Wij gebruiken uitsluitend HRB Lippos en hebben nog geen enkele bol. Hoe oud en hoe belast? Wij zitten op 20-25C piek maximaal en zolang je ze niet meer dan 80% leeg vliegt blijven ze koel en strak. Ook op maximaal 3.8V weg leggen uiteraard.

Paar maanden in gebruik in 3D heli. Nooit meer dan 80% leeggevlogen, store op 3.8V.
 
De EDF's waar ik mee vlieg/vloog trokken bij de start zo'n 120A, maar vlot daarna ca 80 A.
Die 80A houd ik maar gewoon als gebruikswaarde aan.

Een 75C accu van 5000mAh (5Ah) zou gewoon 75x5 = 374A gedurende een minuut moeten kunnen leveren.
Of 374 / 4 = 93,4 A voor 4 minuten.
Wat op zich best redelijk overeenkomt.
Klopt niet. 75C wijst op piekvermogen, instant, dus niet 1 minuut lang.
Op 1min is die accu al lang leeg aan 75C.
 
Met de "C -waarde" wordt een belasting (1C = 1A (ampere) bedoeld om te kunnen laden of ontladen in één uur.

Wat betekend dat een accu die een specificatie van 1C heeft een een capaciteit van 1Ah (1000mAH) kunt opladen gedurende een uur met 1A (1000mAh) en ook gedurende een uur kunt ontladen met 1A gedurende een uur.
Voor 60C geldt dan 1 minuut, 30C 2 minuten etc,

De opgegeven/aanbevolen maximale "C"waarde voor ontladen wordt de fabrikant opgegeven/verkocht en ook voor het laden.
(Per definitie geldt: met hoe minder stroom je laad en met hoe minder stroom je ontlaadt; hoe langer je accu meegaat.
en dan nog de temperatuur tijdens gebruik, de spanning enkel tijdens bewaren etc)

Als een Fabrikant opgeeft dat hun accu continue mag worden ontladen met 60C, dan zou je er van uit mogen gaan dat je die accu in 1 minuut leeg mag kunnen trekken.

"Een 75C accu van 5000mAh (5Ah) zou gewoon 75x5 = 374A gedurende een minuut moeten kunnen leveren.
Of 374 / 4 = 93,4 A voor 4 minuten.
Wat op zich best redelijk overeenkomt."

Deze accu's lade ik op het veld met 15A (3C) en dan waren ze na ongeveer na 20 minuten weer vol.
 
C waardes blijft zoiezo een zwevend iets.

Men kan 100C continue en 130C piek op de sticker zetten. En dan..... is gewoon uit de duim gezogen.

Mijn ervaring met normale turnigy 6cell 5000: Een 20C was veeel slechter gebalanceerd wat er ook telkens terug komt na laden komt dan de 30C.
Is de 20C versie dan niet gewoon afgedankte 30C met mindere sticker.

En ja de 40C/50C was weer beduidend beter in een hoog vermogende kist dan een 30C versie. Maar niet slechter dan de turnigy heavy duty die plots 60/120C op de sticker heeft.

Die 60/120C = 300A continue en 600A piek.
600A door die draden dan geeft het pakket licht inc de draden.

Ofwel meer C is meestal beter maar er wordt zo mee gesjoemeld dat elke fabrikant maar wat raakt plakt.

Zelf veel met die heavy duty gevlogen.
En nu vlieg ik veel met Yowoo graphene lipo,s.
Die komen van HRB zijn graphene zover dat echt is... en leveren goed vermogen.
Maar goedkoper.
 
Back
Top