Hoe bedek ik de vleugel met krimpfolie?

Discussie in 'Beginners' gestart door Thomas025, 18 jan 2020.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.516
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is hoogstwaarschijnlijk gewoon een resonantie-frequentie. Als er echt onbalans is, zou hij boven die 60% alleen maar harder moeten gaan trillen.
    "Perfect gebalanceerd" bestaat namelijk niet.

    Leg maar eens wat spullen zoals die accu, in schuimrubber, en opeens treedt er demping op (dus sterk verminderde gevoeligheid voor resonantie) en je hebt dikke kans dat het hele probleem over is.

    Maar ik moet het wel met Arnold eens zijn. Hoeveel ervaring heb je, en wat is je kennisniveau ongeveer?
     
  2. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik vlieg pas sinds een jaar of 4-5 met simpele rc vliegtuigen tot 180cm. Dit is mijn eerste poging tot het maken van mijn eigen kist. De bouw loopt voorspoedig en ik ben tussen nu en 2 weken van plan de eerste testvlucht te maken. Ik zal vandaag eens kijken wat er gebeurt als ik alleen de meenemer erop heb, zonder de prop.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.516
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dan kun je als het goed is in ieder geval vliegen. Succes met de afbouw en de maiden!
     
  4. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk
    Dankjewel. Ik heb vanaf morgen weer bijna elke dag de tijd om verder te bouwen. Het gaat nu erg rap. Het installeren van de folie zal even wat oefening nodig hebben, maar zal ook vast goed komen. Iedereen bedankt, en mocht ik nog vragen hebben, horen jullie het.

    gr
     
  5. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk
    Nu ik toch al aan het typen ben. Wat is de beste manier waarop ik de vleugel kan bespannen? Ik kijk niet echt uit naar de bespanning, zeker omdat ik al rekening moet houden met een servo arm die aan de onderkant uitsteekt. En de servo zit verlijmd. Dit heb ik zo gedaan omdat het een hele goedkope micro servo is die ik voor een euro kan vervangen mocht hij kapot gaan.
    Terug naar de hoofdvraag, is het ook mogelijk om de vleugel te bespannen zonder ijzer? Dus alleen met een heat gun? En hoe kan ik het mooiste resultaat krijgen? Het is een kaarsrechte vleugel van 125cm met een clark-Y airfoil en geen “dihedral” (geen idee wat het nederlandse woord daar voor is.) lijkt dus relatief simpel, maar zeker omdat dit de eerste keer is dat ik het doe ben ik best gespannen (haha), ook omdat de oracover folie niet goedkoop is, en ik geen fout zou willen maken tijdens het bespannen waardoor ik opnieuw kan beginnen.
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Lunteren
    Heb je de link geopend die ik wat eerder gestuurd hebt? Staat een keurige omschrijving over het folieën.

    Probeer de folie niet helemaal perfect glad te strijken, stijk wél zonder kreukels, die föhn je er niet meer uit.
    Als je de folie overal op het hout hebt geplakt, ziet het er nog hobbelig uit, met de heatgun(mijn favoriet) kun je mooi strak trekken en zie je precies wat er gebeurt.

    Vliegervaring heb je dus, dat komt goed.

    Ik vind het wel vreemd dat je zelf een kist bouwt met hele goedkope servos. Als de Servo stuk gaat kost het je 9 van de 10 keer meteen je kist. Foute besparing in mijn ogen!
     
    Thomas025 vindt dit leuk.
  7. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk
    Dank voor je reactie! De link heeft zeker geholpen en ik ga morgen de folie installeren! Dankjewel!
    Nog even een andere vraag ter voorbereiding op het installeren van de folie. Is het nodig om van de hoofd rib/spar, die ongeveer op 1/4e deel van de gehele vleugel ligt, te bedekken met schuim voordat ik de folie installeer?
    De foto die ik heb bijgevoegd is niet mijn vleugel, maar ik heb het over het gedeelte rechts van de hoofd rib
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Lunteren
    Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar als jouw vleugel er ongeveer net zo uitziet als op de foto, zou ik nog even niet gaan folieën. Er zitten forse aandachtspunten!

    Maar zoals je zei, het is niet jouw vleugel.


    Wil je eens een plaatje sturen van je eigen vleugels? Maakt een hoop duidelijk. Misschien dat ik/wij dan ook je vraag beter snappen.
    Daar komt nog bij: als de folie erop zit kun je niet meer bij de constructie. Eventuele aandachtspunten oplossen moet je dan de folie weer voor lossnijden, zonde!

    Succes!
     
  9. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk
    Bedankt voor het antwoord. Ik ben nu niet thuis en kan nu dus geen foto van mijn vleugel laten zien. Mijn vleugel zit wel in dezelfde bouwfase als op de foto. Lijkt mij zo goed als klaar voor de folie toch? Of heb ik dat verkeerd? mbt mijn vraag over het schuim. Ik heb het over het gedeelte dat ik nu heb gemarkeerd op de foto. Moet ik daar nog iets overheen doen voordat ik de folie erop doe? Zoals depron schuim? Of is dat overbodig.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Lunteren
    Daar moet wat overheen, meestal word het bedekt met balsa van 1.5-2 mm dikte.
    Je krijgt dan de zogenaamde "D-box" verhoogt de sterkte van de vleugel aanzienlijk en is onmisbaar bij een ribbenvleugel.

    Bovendien gaat nu de folie hol trekken tussen de ribben, krijg je een heel ander vleugelprofiel van, is niet aan te raden.

    Op de ribben achter de hoofdligger moeten nog de zogenaamde "cab strips". Zodat de folie wat vlees heeft om te blijven plakken. Ook balsa van 1,5-2 mm, ongeveer 5-8 mm breed.
    Zal eens een plaatje proberen op te zoeken van m'n eigen bouwsels......

    De rol folie kan voorlopig nog in de kast, maar uiteindelijk komt het goed!


    Edit
    Hier m'n kleine zwevertje, ook een ribbenvleugel:


    https://www.modelbouwforum.nl/threads/ode-aan-het-fijne-zwevertje-van-guy.236189/#post-3669136

    Hier nog wat foto's van de bouw. <br />[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]<br /><br />Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2020
  11. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo, ik kijk met interesse mee. In het bericht 22 lees ik dat je de motor laat draaien zonder prop en alleen de meenemer, is dat wel verstandig?
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.387
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Wat zou daarbij het probleem moeten zijn?
     
  13. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Ik vroeg me alleen al af hoe je die moet starten. Als je hem al aan de praat krijgt draait hij onbelast.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.126
    Locatie:
    away
    Het is een elektromotor....
     
  15. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Ja, en dat gebeurt nou als je van het ene naar het andere draadje leest, dacht even dat het om een gloeiplugmotor ging omdat geschreven werd over gas geven en Brutus altijd over gloeiplugmotoren schrijft.
     
    easy en PH_AJH vinden dit leuk.
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.387
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat verklaart veel, zo niet alles...:beer:

    @ Topicstarter:
    Op de vraag naar schuim, dat heeft nauwelijks structurele sterkte.
    Balsa daarentegen, mits met de juiste nerfrichting aangebracht, wel.
    Kies hiervoor balsa van ongeveer 15 gram per mm dikte, voor een plankje van 10 x 100cm.
    Afhankelijk van de maat van ribben en lijsten, 1,5 - 2 mm balsa, met de minimaalste nerf parallel aan de hoofdligger OVER de hoofdligger en tegen de voorlijst.
    De caPstrips inderdaad 5-6 mm breed en even dik als de indekking, nerf parallel met de ribben.
    Aansluiten op de indekking, en TEGEN de achterlijst.
    Vleugelmidden tussen voorindekking en achterlijst helemaal indekken, zo van het midden tot op de 2e rib.
    Daar dan natuurlijk geen capstrips....
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2020
  17. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk
    bedankt voor je reactie, ik zal nog eens naar mijn vleugel kijken, en ik zal op de ribben van die cab strips monteren. Over de folie, ik zie op internet heel veel filmpjes van mensen die ook een Y airfoil hebben en die zonder problemen bedekken met folie, en zonder dat de folie tussen de ribben trekt. Is dat iets waar ik mij zorgen om moet maken? Ik kan me voorstellen dat na het bedekken van de voorkant van de vleugel (gedeelte na de rib) en de installatie van de cab strips dat het wel in orde is? Misschien heb ik dit helemaal fout, maar aangezien de youtube filmpjes wat anders laten zien weet ik het niet meer.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.387
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat is nou het probleem met die filmpjes.
    Als je niet weet waar je naar zit te kijken, heeft de argeloze beginner geen idee wat belangrijk is en wat niet.
    Dat probleem hadden we vroeger niet, we leerden alles gewoon op de club.
    Het goede nieuws: er zijn nog steeds clubs waar dat kan.
    Daar tref je mensen als Arnold en ik, die doen niets liever dan je in één keer naar een goed resultaat helpen.
    En op zo'n manier dat je het daarna verder probleemloos zelf kunt bedenken...:beer:
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.123
    Locatie:
    Rotterdam
    punt is, je kan de boel makkelijk bedekken met folie zonder de strips.
    alleen blijft de folie dan niet plakken op die punten.
    en aangezien folie nog best redelijk bijdraagt aan de sterkte van een vleugel, is het erg prettig als de boel tussendoor ook goed vast zit.
    folie heeft gewoon 10mm of meer nodig om goed vast te zitten.
    minder, en bij aanspannen trekt de boel los.

    en vergis je niet.
    na een vleugel of 3 heb je je eigen manier wel een beetje ontwikkeld.
    na meer vleugels wordt de vleugel makkelijk.
    dan is een groot vlak no problemo.
    maar een beginner zal denken dat hij iets fout doet, omdat het nu eenmaal niet precies simpel is.
    je moet er even de handigheidjes voor ontdekken.. en leren.

    persoonlijk zet ik een vleugel eerst van net over de voorlijst, waarbij ik het stuk folie goed recht leg.
    met de bout even een paar punten op de voorlijst vast zetten.
    controleren. nog een paar punten vast. dus nog niet volledig over de voorlijst warm strijken..
    dan strak over de vleugel trekken naar de achterlijst.
    dan zachtjes een paar keer vastzetten.
    dan tussendoor vaststrijken.
    let op dat je de luchtbellen voor je uit duwt.
    liefst vanuit het midden naar de zijkanten.
    door dat de folie op de voorlijst nog niet 100% vast zit kan de lucht eronderuit.

    en opletten hoe de folie zich gedraagt...
    begin met een temperatuur dat de boel plakt, maar niet niet heftig krimpt.
    zit de boel redelijk vast, kun je met een hogere temperatuur rimpels eruit krimpen.
    let op dat je geen vouwen maakt, dat is er bijna niet uit te krijgen.
     
    Thomas025 vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.964
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je het weekend niets te doen hebt, stap in de auto en ga eens een bakkie koffie drinken of een broodje eten bij https://www.mvc-cumulus.nl/
    Dat is een modelvliegclub in Kampen, daar zitten hele aardige en zeer behulpzame mensen.
    Neem je project mee en ze zullen je alles vertellen wat je wilt weten.
    Er zijn meerdere clubs maar van Kampen weet ik dat er goede inventieve bouwers zitten en ze hebben een lekker ruim clubhuis.
    En het is iets van 30 minuten rijden van Harderwijk.

    GJ
     

Deel Deze Pagina