stef stuntpiloot
Forum veteraan
Yep, ik gebruik zelf naar volle tevredenheid cloverleafs:

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
voor fpv geld bij omni antennes: hoger dbi = slechter bereik
Dus een 5.8Ghz 100mW setje?
Met eventueel zo'n cloverleaf antenna.
Mvg,
Jasper
Verklaar je nader Baggus, wat bedoel je met "slechter"?
In principe is een hogere versterking een verder maar platter bereik, met omni's in een enkel vlak, dus horizontaal of verticaal gepolariseerd. Het feit dat klaverblad antenne's het zo goed doen komt voornamelijk door de circulaire polarisatie en door de vorm van het stralingspatroon. Dat geeft minder versterking in dBi, dus minder ver bereik. Logisch, want het polariseren in alle richtingen kost energie. Maar door de circulaire polarisatie heb je in dat kortere bereik wel beter signaal tijdens bochten en waarschijnlijk ook recht boven de ontvanger en recht boven en onder de zendantenne, waar bij omni's een gat in het stralingspatroon zit (het gat v.d. 'donut'). En volgens mij heb je minder last van reflecties. Maar ik denk dat onder ideale omstandigheden het verste bereik wordt gehaald met een juist zo hoog mogelijke versterking (dBi), b.v. met een yagi-antenne die je dan dus wel heel precies moet richten.
Bovenstaande even afgezien van evt. impedantie-misaanpassing tussen zender en antenne
Martin
Het bereik is groter als je kaarsrecht en op dezelfde hoogte vliegt als de ontvangst antenne. Dus misschien is het wat voor FPV rijden/varen, maar totaal niet voor vliegen.
Lees even Understanding Antenna gain
het spijt me dat ik wellicht de hele discussie stoor, maar ik zie hier wel een aantal redelijk ervaren FPVers die mij vast kunnen helpen
Ik wil binnenkort een video TX en RX aanschaffen. De besturing die ik gebruik is de Dx6I dus 2,4 GHZ, het leek me handig om dan dus een 5,8GHZ setje te gebruiken. Ik kwam deze: FOXTECH 5.8G 200mw tx/rx with integrated regulator board and mi [58200TXRX] - $69.99 : FOXTECH FPV SYSTEM tegen, en had gelezen dat foxtech een best goed merk is. zoals de advertentie zegt 1-2km bereik. dat is meer dan genoeg voorlopig. dus mijn vraag is dit een goede keuze en aanrader voor deze prijsklasse? ik vlieg met een multicopter en waarschijnlijk ook gewoon boven mijn video ontvanger, levert dit problemen op met die omni-directional antennas?
Ps het lijkt me niet omdat de naam 'omni directional' 'alle richtingen' betekend
alvast heel hartelijk bedankt,
Stefan
Hoi,
540TVL
540TVL SONY CCD Chipset Color Board Video Camera for Security - SecurityCamera2000.com
pixim 690 Seawolf
690TVL Ultra WDR Pixim SEAWOLF HD CCTV Mini Camera 3.6mm Lens OSD Menu
lensje
F2.0 2.8mm 1/3" CCTV Board Surveillance Camera Fixed Lens
Zender. Gewoon immersion zendertje nemen.
4 of 6 turns Helical antenne op je bril en gaan.
RC zender is een kwestie van afwachten tot hoe ver het wil gaan.