Ok,
Afmetingen :
De spanweidte van dit vleugeltje is 75 cm. Koorde tip is ongeveer 17cm, koorde root is ongeveer 27cm.
Deze maten zijn niet kritisch, je kan er zo een centimeter of twee naast zitten, zonder dat je er daarmee slecht vliegende vleugel maakt.
[EDIT] De bepalende factor in de uiteindelijk grootte en breeedte van je plank zijn de ribben. Op basis van de lengte van de ribben snijdt je straks de grond en bovenplaat. Exacte maten voor de planck zijn er wat mij betreft dus niet. Het is ook niet belangrijk om dit vanaf de start van de bouw te weten.
Ik heb van allerlei maten en verhoudingen geprobeerd, mijn ervaring is dat bovenstaande maten lekker handzaam zijn en een leuk vliegend ding maken. Zorg er wel voor dat de vleugelhelften gelijk zijn aan elkaar in afmeting.
[edit 31-10-2005] Grappig is de verhoudingen voor een goed vliegend plankje zich redelijk verhouden tot de "gulden snede". De gulde snede is een "natuurlijke"verhouding van afmetingen welke zich verhoud als (ca.) 1:0,7 Halve winspang*0,7=root rib, dit maal 0.7 is koorde tip-rib.
Heel veel verhoudingen van afmetingen om je heen (kozijnen, gebouwen) zijn gebaseerd op deze "gulden snede".
Je begint met het afdrukken van de vleugelribben met behulp van bijvoorbeeld profili 2. (er zijn er nog een paar) Ik heb aardig wat profielen geprobeerd, persoonlijk vind ik MH60 het beste compromis.
Neem per vleugelhelft minimaal 3 ribben, en druk de ribben 3 keer af op een A4. Plak deze A4 tjes op een plaat 6mm depron met behulp van bijvoorbeeld fotolijm.
[opmerking Han] Pritstift werkt beter. Je krijgt er makkelijker het papier van de ribben af.
Ik gebruik in dit plankje 4 ribben pér helft MH60.
Voor een af te drukken voorbeeld van ribben zie een paar postings verder.
Zorg ervoor dat je een beetje nauwkeurig snijdt, en houd het mes haaks op het depron. Je hebt
3 root ribben nodig, van de rest van de ribben dheb je er aan
2 genoeg.
Haal als het kan het papier van de ribben af.