Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Dat is volgens mij dezelfde Frank en het forum van zijn club.....

Ok,

Afmetingen :

De spanweidte van dit vleugeltje is 75 cm. Koorde tip is ongeveer 17cm, koorde root is ongeveer 27cm. Deze maten zijn niet kritisch, je kan er zo een centimeter of twee naast zitten, zonder dat je er daarmee slecht vliegende vleugel maakt.

[EDIT] De bepalende factor in de uiteindelijk grootte en breeedte van je plank zijn de ribben. Op basis van de lengte van de ribben snijdt je straks de grond en bovenplaat. Exacte maten voor de planck zijn er wat mij betreft dus niet. Het is ook niet belangrijk om dit vanaf de start van de bouw te weten.

Ik heb van allerlei maten en verhoudingen geprobeerd, mijn ervaring is dat bovenstaande maten lekker handzaam zijn en een leuk vliegend ding maken. Zorg er wel voor dat de vleugelhelften gelijk zijn aan elkaar in afmeting.

[edit 31-10-2005] Grappig is de verhoudingen voor een goed vliegend plankje zich redelijk verhouden tot de "gulden snede". De gulde snede is een "natuurlijke"verhouding van afmetingen welke zich verhoud als (ca.) 1:0,7 Halve winspang*0,7=root rib, dit maal 0.7 is koorde tip-rib.
Heel veel verhoudingen van afmetingen om je heen (kozijnen, gebouwen) zijn gebaseerd op deze "gulden snede".

Je begint met het afdrukken van de vleugelribben met behulp van bijvoorbeeld profili 2. (er zijn er nog een paar) Ik heb aardig wat profielen geprobeerd, persoonlijk vind ik MH60 het beste compromis.

Neem per vleugelhelft minimaal 3 ribben, en druk de ribben 3 keer af op een A4. Plak deze A4 tjes op een plaat 6mm depron met behulp van bijvoorbeeld fotolijm.

[opmerking Han] Pritstift werkt beter. Je krijgt er makkelijker het papier van de ribben af.

Ik gebruik in dit plankje 4 ribben pér helft MH60.
Voor een af te drukken voorbeeld van ribben zie een paar postings verder.

Zorg ervoor dat je een beetje nauwkeurig snijdt, en houd het mes haaks op het depron. Je hebt 3 root ribben nodig, van de rest van de ribben dheb je er aan 2 genoeg.

Haal als het kan het papier van de ribben af.

IMG_2162.JPG

IMG_2165.JPG

Zorg ervoor dat de ribben pér stel gelijk zijn aan elkaar. Leg de ribben ook op elkaar en haal langs het profiel licht een schuurblokje. Op deze manier zijn ze niet alleen even lang, maar ook redelijk gelijk in profiel.

e0002.jpg

Mooi Frank dat je begonnen bent.

Nog even een tip.
Als je papier plakt op balsa of depron doe dat met de pritstift.
Is later makkelijk teverwijderen.
Even met de plantenspuit erover en je kunt het er zo aftrekken.

Groeten Han.

Zijn die profieltjes mischien ergens te downloaden als gewoon plaatje? Anders moet ik weer gaan klooien met software om die dingen tepakken te krijgen. :P

De gebruikte profielen

normal_MH60_4rib_planck.jpg

Zo. Neem nu de 3 root ribs en teken op één van de ribben de uitsparing voor de motorsteun af. Motordomp is voor dit profiel ca 2,5 graden. Uitsparing is ca. 5mm. Dit omdat de motorsteun een 5mm dik carbon stokje is (kom ik later op terug.)

Opmerking: gebruik je het MH60 profiel dan moet je ongeveer 3,5 graden motordomp nemen !

[edit 31-10-2005] De juiste hoeveelheid domp is belangrijk als je een goed vliegend plankje wil bouwen. Te weinig domp is eventueel weg te mixen (volgasgas een 2 of 3 % down op roeren) maar té veel domp levert een wippende plank op :wink:

"Wippend": indien met gas neutraal getrimd, een omhoogwippende plank bij gas dicht. Dit laatste is echt drama-vliegen.

Laat een klein stukje depron in de uitsparing zitten (zie foto) dat maakt het plakken straks wat makkelijker. Je duwt het straks makkelijk uit.
normal_e0003.jpg

normal_e0004.jpg

Ik heb het papier van de ribben getrokken, en plak de 3 root ribben op elkaar. De rib met de uitsparing is de middelste rib.

Als de ribben echt vast zitten, gebruik dan een schuurblokje om de ribben mooi vlak te schuren. Feitelijk heb je nu één root rib.

IMG_2171.JPG

IMG_2172.JPG

[/b]

OK,

Alle ribben zijn nu klaar, en je kan mbv van een blokhaak kijken hoe groot je vleugel indekking moet worden. Zie foto's. Ik neem 5 mm extra op de TE erbij, hier komen straks beide platen (top en bottom cover) bij elkaar. Deze 5mm is het erm..."lijmbaar" oppervlak. Ik kom redelijk nauwkeurig gemeten op de volgende maten :

15cm tip
27cm root
[edit] dat is dus 28cm root rib !

en 70 cm totale spanweidte. (maar dat wist ik al)

e0005.jpg

e0006.jpg

e0007.jpg

Ik heb geen webcam 8O nee (gelukkig)

De prn file is te opnenen met de tool, het lukte mij de FMT cfile in één keer te openen via profielenbeheer...btw, hernoem de extensie van de file naar .dat , dan werkt het wel.

Nu je de maten van je erm...grondplaat :?: weet kan je deze uit een plaat 3mm depron snijden. Werk nauwkeurig en niet zoals ik slordig. Mijn rootrib is een halve centimeter te lang!!! :roll: .

[EDIT] eigenlijk is de grondplaat dus te klein maar goed....

Dit relatief kleine foutje is echter geen probleem :D (zit je er meer dan een halve centimeter naast dan moet je de grondplaat opnieuw snijden, en dan met wél de goeie maat.

e0010.jpg

leuk project!
3 vragen:
1) ik heb een Robbe Skysport; moet ik nu een aparte v-tailmixer er bij gebruiken?
2) is dit toestel geschikt als 2e toestel?
3) is er een tekening beschikbaar in dwg (Autocad) of dxf-formaat? ik ben daar wel handig mee en kan 'm dan eventueel ook wel omzetten naar een mooie pdf

groeten Dennis

Back